Geven foto's wel een goed beeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:06

maw: over een foto, in plaats van direct te beginnen afbreken, commentaar geven, of opbouwende kritiek te geven,... iedereen een filmpje? is iets betrouwbaarder dan 1 sec!!! hihi, weet dat ik zelf ook serieus de mist in ga wat foto's betreft hoor.....

standfoto's kunnen je wel iets zeggen denk ik. (vb laag ingeplante nek, zwakke koten, plat achterwerk,...)

maar foto's kunnen ook heel wat duidelijk maken, wat je met 100 woorden kan zeggen kan je mss op 1 foto tonen .

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:15

Foto's geven alleen een indruk, en de ene keer klopt hij wat beter dan een andere keer. Het ligt ook grotendeels aan het paard, een fotogeniek paard zal er op een foto vaak mooier uitzien dan in het echt.
Ik heb best leuke foto's van Sher, en daar kan je haar bouw en alles ook best op afzien. Maar ze missen toch net dat wat haar zo leuk maakt, een stukje uitstraling denk ik.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:49

Foto's geven idd vaak een slecht beeld, ik heb nl veel erg goede springfoto's van paarden die helemaal niet zo geweldig springen, en minder goede foto's van echte cracks...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:05

Als je een beetje redelijke foto's voor elkaar krijgt, dan geeft dat soms een aardige indruk van hoe het paard is. Maar meer ook niet. Je moet een paard altijd in het echt zien om hem naar waarde te kunnen schatten. Beweging kan je niet vastleggen op een plaatje Haha!

Ook de uitstraling die een paard in levende lijve heeft krijg je niet altijd op een plaatje.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:28

Margreet schreef:
Er zijn bokkers die de "gave" heben om aan de hand van een foto iemands complete rijden te analyseren. Misschien moet je die eens vragen om uit te leggen hoe ze dat doen?
Je kunt natuurlijk wel wat dingen zien aan een foto, maar je mist ook een heleboel informatie!


Ja, dat weet ik maar al te goed dat die er zijn. Mijn paarden zijn door een aantal "kenners met die gave" giga de grond in geboord. Wel raar als er mensen hier op stal komen, die complimenten geven over de bouw van de paarden, de bespiering en de conditie van de paarden Verward .
Dus...... ga niet meteen iemand zijn paard of houding afkraken na het zien van een foto. Er zijn maar weinig mensen die echt goed kunnen fotograveren. Dit is echt een vak apart. Ik kan het niet. Van de 100 foto's zijn er misschien 3 redelijk tot goed.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 01:06

Foto's zijn een momentopname, ze geven een indicatie. Hoe meer foto's iemand laat zien, hoe meer je een beeld kan vormen. Maar met paarden is het net als met mensen, de een is fotogenieker dan de ander. Soms zie ik een foto van een persoon en vraag ik me af of dat dezelfde is als degene die ik voor me heb. Dat is met de paarden net zo. Als ik foto's plaats kies ik altijd de foto's waarvan ik denk dat die het beste beeld van mijn paard geven. Dan bedoel ik niet het mooiste maar juist de foto's die de werkelijkheid weergeven.

Dieren zijn sowieso erg moeilijk te fotograferen. Veel hangt af van de hoek waar vanuit je de foto maakt. Als je ze bijvoorbeeld vanuit een lage positie op de foto zet krijg je een dier op de foto wat volkomen uit proportie is.
Maar juist als je zelf veel foto's maakt kan je foto's op hun waarde schatten en zien of de fotograaf de goede hoek genomen heeft.

Zelf vind ik digitale foto's weliswaar heel gemakkelijk maar echt mooie foto's maak ik toch met mijn spiegelreflex en niet met de digi.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:15

één foto zegt idd niet zoveel over rijkunsten van paard en ruiter. Een serie foto's met steeds terugkerende fouten wel. Om een goed idee te krijgen van je eigen rijden kun je beter les nemen. En foto's zijn altijd leuk om te laten zien.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:40

Op een foto kan je presies laten zien wat jij wilt. Je kan heel veel weg laten of er bij 'verzinnen'. Mooie foto's maken is niet makkelijk maar je kan d'r wel veel aan prutsen.
Neem als voorbeeld de foto's op de site van Dennis. Ik heb d'r een paar die echt zo in een hengsten brochure zouden kunnen, maar andere(die op de zelfde dag genomen zijn) kunnen zo de vuilnis bak in. Dennis heeft(als ik het zelf zeg) een onwijze uitstraling, maar op foto's lijkt het meestal net een droplulletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:06

Foto's zijn idd een moment opname.
Maar ze zeggen toch degelijk wel het 1 en ander.

Als ik 5 geplaatse foto's zie, met 5 keer een loei strakke slof, dan kan de topic starter 1000 x zeggen dat ze rijd met een slof die los hangt, en alleen inwerkt als het nodig is, maar dan zie je toch dat dat niet waar is.
Daar hoef je geen expert in te zijn.

Net als er gezegd word mijn pard loopt zo mooi vwnw en je ziet 5 foto's met een weg gedrukte rug en een paard met een giga onderhals.

of hij heeft zo'n fijne aanleuning, en dan zie je de ruiter met kracht in de handen en een paard met open gesperde mond.

En je kan toch ook zeker positieve dingen eruit halen.
Je ziet gewoon meteen of een paard de rug weg drukt, of juist erg mooi de rug gebruikt.

Dat zijn dingen die je toch echt uit een foto kan halen.

En van commentaar kun je een heleboel leren.
Van mij mag er wel degelijk commentaar op mijn geplaatste foto's komen.
Graag zelfs, sommige zien iets, waar ik niet in de gaten had, meteen iets om weer extra aandacht op te vestigen. Of in de les te overleggen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:57

Maar dan heb je het dus over een fotoserie, dat zegt alweer meer dan 1 losse foto.
Als ik een paard keer op keer ontzettend zuur zie kijken op foto's, dan ga ik uiteindelijk ook conclusies trekken. Bij 1 foto doe ik dat niet.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:22

Foto's kunnen heel erg vertekenen, het is immers maar een moment opname. Zo heb ik dat ik op 3 verschillende foto's een heel ander persoon kan lijken zodat je me bijna niet meer terug zou kennen. Scrabble is ook nietecht foto geniek en komt ook niet zo mooi uit op foto's..