Dillema wel of niet western zadel kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 18:14

Cassidy"]
[quote="Avanti schreef:
Ik weet niet echt niet ik vind het zo gaaf maarja als ik er niet meer opkan dat is helemaal vervelend. Verder groei ik niet meer in de lengte.


Hier staat dat je het gaaf vindt. Mijn excuses voor het gebruik van het woordje "stoer". Hier maak ik uit op dat je alleen maar een westernzadel wilt hebben omdat je het "gaaf" vindt, en niet omdat je serieus bezig wilt zijn met westernrijden, of het ook maar in de verste verte lekker vindt zitten. Lips are sealed
[/quote]

Heti s wel gaaf natuurlijk, maar ik gaa niet alles kopen dat ik gaaf vind Knipoog de hoofd reden is dat ik het lekker vind zitten. Het staat natuurlijk ook wel super stoer Cool
Ik ga in iedergeval niet western rijden hoor, totaal geen verstand van. Hoewel ze wel erg goed zou zijn in slijding stops *LOL*

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 18:18

Malabarista schreef:
Ik had voor mijn welshje ook een leuk westernzadeltje. Het was groot genoeg voor mij en klein genoeg voor haar. Zij was 1.15m. Het is een mooi zadel van leer, met een kunstof boom. Merk Bighorn. Het zal niet meer dan 5/6kilo wegen. En de grootte weet ik natuurlijk niet Lips are sealed Nu gebruik ik het voor het inrijden van mn 3 jarig Quartertje. Het staat haar mooi dus houd ik het ook voor haar. Je kunt het trouwens toch altijd weer inruilen als je uit je pony bent gegroeid? Lachen


Dat is toevallig dat het zadeltjke van je welsh ook op die van een quarter past Lachen je zou toch zeggen dat het best veel schild qua bouw.
Ik zou dan gaan kijken voor een kinder zadel, even mijn ouders meeslepen dan krijg ik het mischien wel Haha!
Het zou heel mooi zijn al je ze zou mogen inruilen is dat bij alle zaken zo? Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:02

Goede (met de nadruk op GOEDE) westernzadels voor volwassenen, zadels die op een paard passen, behouden altijd hun waarde en worden graag ingeruild door de meeste westernwinkels, want er is altijd vraag naar GOEDE tweedehands westernzadels. Ik vrees alleen dat een kinderzadel in de categorie die je nodig hebt voor je pony daar niet aan gaat voldoen....

Ik vrees ook dat je ouders bij de prijs van een goed kinderzadel een beetje gaan schrikken....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:06

Ik wil een licht kinderzadeltje, die zijn toch gewoon rond de 300 euro?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:07

En dacht jij dat je daar dan bij inruil nog wat voor terugkreeg? Wake up girl!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:11

Geen idee totaal geen verstand van, als ze dat zeggen neem ik dat toch gewoon aan?
Maar ik dacht dat ik er wel van 300 had gezien hoor.
Maar nog lang niet zeker als ik die beugels niet past Scheve mond kan mijn vriedin er ook niet mee rijden.
Anders een wintec ofzo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:20

Een Wintec westernzadel heeft hetzelfde als een gewoon westernzadel: een fender die vastzit aan het zadel....

Kijk naar dit plaatje. Dit is een Wintec voor volwassenen. Aan de binnenkant van het rechter zadelblad zie je een metalen plaatje. Dat is de bevestiging van de beugel. Dat metalen plaatje kun je naar beneden schuiven en zo wordt je beugel langer. Zoals je ziet is kun je hier niet zo heel erg veel beugellengte mee winnen. Misschien 10 cm, meer niet... Je kunt de beugels ook 10 cm korter maken. Maar korter kan ook niet, want dat zit het brede stuk leer in de weg....

Een kinderzadel zal korter fenders hebben. Dus ook op een kinderzadel kun je 10 cm langer of korter maken. Maar dan is het ook echt afgelopen...

Afbeelding

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:27

He jasses dat is bar weinig zeg Scheve mond Ik vind die knop er trouwens wel altijd super gevaarlijk uitzien, je zal er maar op terecht komen naar een paar bokken.
Bij het zadeltje dat we nu hebben zit een bok riempje Haha! ook echt een kinder zadeltje.
Off topic: Het gaat super goed met het rijden dankzij jou tip met longeren. Ik heb haar weer op gepakt en vandaag een heel erg lang stuk gestapt, ze liep naar mij idee helemaal goed Lachen
Alleen in de draf nog totaal niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:30

Knop is juist handig met bokken, kun je je vasthouden. Bovendien val je minder snel van een westernzadel, om dat je meer houvast hebt... (behalve de knop dan)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:31

Heb jij nou overal verstand van? Bloos Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:35

Nee hoor, niet overal...Haha! Maar genoeg om jouw te kunnen helpen...Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:37

Nog even om je een indruk te geven van een kinderzadel:

Afbeelding

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:39

haha toch niet zo stoer Tong uitsteken Knipoog Nee dat lijk me niet echt lekker zitten zo klein zadeltje met van die korte beugels.
Bedankt voor het helpen hoor!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:45

Dit was nu wel een extreem voorbeeld. Je hebt ze natuurlijk ook groter. Maar hoe groter de zitting, hoe meer hij van achteren over de kont van het paard uitsteekt. Als de skirts (dat is het stukje leer achter de zitting) te lang worden (en dat worden ze automatisch als je meer plek moet krijgen voor de ruiter) dan gaan ze op een gegeven moment tegen de heup van de pony prikken of duwen. Dus dan heeft de pony er last van. Afgezien van het feit dat hij of zij gewoon in dat zadel verzuipt....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:47

Ik heb een westernzadeltje voor Isabeau (zij is 1.05).

Ik denk een maatje zadel wat ook op Bunny zou passen en zelfs met een ini-mini-kontje ga je daar niet lekker in zitten hoor Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:56

Ik heb ook nog nooit op een kinderzadel gezeten alleen een aantal keer op een welsh cob een gewoon western zadel dat zat echt lekker.

Ja met van de korte beugeltje's zit idd niet echt lekker nee. Wel rof vibd ik dat staan zeg zo zadeltje bij een shet.

Nooit gedacht dat het eigenlijk helemaal niet zou kunnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 01:00

Dan heb je weer wat geleerd...Haha!