Toekomstig paardje kijken en rijden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Toekomstig paardje kijken en rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:39

Afbeelding
Mag ik u voorstellen... Melleny.
Een bijna 9 jarige Balzflug x Statuar.
Ik vind het een poepie om te zien.
Let niet op mij, ik zit er net op. De actiefoto's zijn helaas allemaal mislukt Huilen

Ik ben zo ontzettend aan het twijfelen. Ik vind haar erg leuk. Maar ik heb ook een hoop slechte dingen gezien waardoor ik denk... nee... dit is het niet.

Ik ging haar rijden. Zoals eerder besloten zou ik haar eerst los zien bewegen en dan zelf rijden. Ik wilde haar niet laten voorrijden omdat ik daar alleen maar slechte verhalen over hoorde omdat ze erg slecht zou worden gereden. En dat heb ik nu inderdaad gemerkt.
Ik ging rijden en jemig de pemig. Wat zat dit paardje vast in het lichaam. Een houten plank zou bijna meer meegeven.
Met geen mogelijkheid kreeg ik haar ontspannen naar beneden. Zodra ze daar lekker was en ik gaf lucht en vulde het aan met het been dan klapte het hoofd gelijk weer omhoog. Dus... ik kreeg vraagtekens. Toch gevraagd of zij een stukje wilde rijden zodat ik het kon zien.

Normaal rijdt ze altijd met slof. Ik had die er dus niet om gedaan. Dus nu moest ze het zonder doen. Ik mag dat meisje wat haar rijdt niet afkraken, maar mijn god... benen er vanaf, rukken in haar mond... tegenwerken met de lichaamsbewegingen.
Sja... niet gek dat Melleny vastzit. Met zo'n rijstijl en dan met slof... ja dan laat je een paard in de krul lopen, maar niet rijtechnisch verantwoord!

Spieren zitten daar waar ze niet horen (onderhals) en links meer dan rechts. Ze komt 3 tot 4 keer per week uit haar stal om te rijden met slof. En verder staat ze op 2 kilo voer en wat kuilgras. Ze was ook niet echt overdreven goed in haar velletje! Mogen wel wat kilo's bij. Maar ja, als ze meer krijgt zal ze vast helemaal niet meer te rijden zijn voor dit meisje.

Nadat ik haar had zien rijden ging ik nog een keer. Stappen, op de volte, links inbuigen, rechts inbuigen, hand naar beneden volgen, over de manenkam aaien, op haar gemak stellen, wat overgangen, op de zit terugrijden, bij te hard gaan lekker rustig lichtrijden en het ging al beter.
De eerste keer schrok ze er gewoon van als de teugels losser gingen.

Gangen zitten er goed in, mooie losse bewegingen, dat had ik wel gezien met het loslopen. En zelfs in deze staat had ze met het rijden het kontje er nog goed onder. Kan je nagaan hoe dat is als ze los door het lichaam loopt en van achteren naar voren te rijden is.

Maar goed, in het begin had ze me al iets laten zien waardoor ik erg aan het twijfelen ben.... los in het bakje (moet ook toegeven dat ze bijzonder hengstig was) is ze totaal niet lief. Ze komt op je afrennen, oren naar voren en vlak voor je gaan de oren in haar nek en rent ze nog op je af. Ze probeert echt naar je uit te halen. Dat wilde ze niet alleen bij mij, maar ook bij het meisje wat haar rijdt.

Nu moet ik zeggen dat ik totaal geen respect voor dat meisje heb gekregen gisteren. Wat een geschreeuw, wat een getrek. Totaal niet met het paard bezig, toont geen interesse in het paardje en doet er maar wat mee omdat het niet alleen maar op stal mag staan.

Ik twijfel. En niet een beetje, maar heel erg. Het is geen type paard om te delen. En ik kan en wil gewoon geen 7 dagen in de week. Ik heb ook mijn werk, studie, vriendje, huishouden... ik wilde haar echt met een vriendin delen dat zij hem 1 of 2 dagen zou doen.

Zaterdag ga ik met mijn instructrice weer die kant op. Dan krijg ik les op Melleny. Eens kijken hoe het is als ik goed advies erbij krijg en wat zij er dan van zegt.

Ik weet wel dat de stalling daar niet bevorderlijk voor Melleny is. Ik denk dat het te druk is voor zo'n beestje. Vond dat er een hoop geschreeuwd werd. Maar dat is mijn mening. Ik hou wel van een rustige stal. Ben het gewoon heel anders gewend.
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 11-03-03 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:54

Ik zelf ben niet weg van het paardje qua uiterlijk, maar dat is echt persoonlijk..

Als ik jouw verhaal zo hoor weet jij heel goed hoe je met een paard moet omgaan. Dat zou voor dit beestje dus een uitkomst zijn. Ze heeft duidelijk een betere eigenaar nodig. Kan jou vriendin ook goed rijden? En denken jullie hetzelfde over hoe je een paard rijd? Dan denk ik dat het geen probleem moet zijn, misschien is het juist wel goed voor haar om door meerdere mensen gereden te worden.
Zo te horen heeft ze heel weinig zelfvertrouwen, vandaar dat rare gedrag op de grond.

Als je dit paardje op proef kan krijgen zou ik dit zeker doen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:58

Vind het wel een leuk paardje om te zien.
Moeilijk hoor, dit.
Ik denk wel dat een paard nog erg kan veranderen als het in andere omstandigheden en in andere handen komt. Maar je kunt niet in de toekomst kijken inderdaad.
Misschien dat je instrcutrice je wat tips kan geven. Ik neem aan dat zij wel kan zien wat er nog aan te verbeteren valt, maar of het karakter ook verandert is moeilijk te zeggen natuurlijk.
Maar wie weet is ze heel anders als ze lekker ontspannen gereden wordt en in een rustigere omgeving staat.
Mag je haar eventueel op proef?
Evt eerst nog een keer een dierenarts naar laten kijken, om te kijken of een paard dat zo vastgereden is, en zo'n verkeerde spieropbouw heeft nog om te vormen is naar een leuk rijpaardje voor je.
Ik zou het niet te snel opgeven als ik jou was. Knipoog

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:00

Hey, ze is wel een mooi merrie om te zien!

En je hebt het eigenlijk al gezegd... het paard heeft een goed ruiter nodig, iets wat jij haar kan bieden.

Liefde en aandacht zou het band ook nog meer versterken, want zoals jij hebt opgemerkt.. die meisje is weinig begaande met deze merrie.

Je hebt toch de mogelijkheid om deze merrie op de proef te nemen.. "wie niet waagt komt niets te weten."
Geef deze merrie toch een kans, dan kun je nog een duiderlijker beeld krijgen gebaseerd op het praktijk ervaring.. weg van de drukte, het paard in een rustiger omgeving verkennnen.

Success in het nemen van een besluit, ik zie het vanzelf wel Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:06

proef... dat kent de eigenaar niet. Wel leasen.
Dat is 210 euro Scheve mond
En dan moet ze daar op stal blijven. 7 dagen zelf gaan, zelf uitmesten en nog niet weg uit die schreeuwerige buurt.

Misschien dat ik zaterdag wil proberen of ik de helft kan aanbetalen en het dan een maand op een andere stal kan proberen.
Mits ze natuurlijk helemaal gezond is!
Want dat is natuurlijk een voorwaarde.

Esme, ben benieuwd waarom jij het paard qua uiterlijk niets vind...
Ja, ze staat er wat sloompjes bij. Ze is dun en niet bespierd.
Dus dat laat een paard altijd slecht uit de verf komen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:10

Dat ze niet weg kan uit die schreeuwerige buurt is natuurlijk niet zo fijn, maar met leasen heb je wel de kans om haar beter te leren kennen.
Zit er wat verbetering in, dan gaat het op een rustige stal met jou vast nog veel beter.
Je kunt voorstellen om haar te leasen, besluit je haar te kopen, dan gaat het leasebedrag van 210 euro van de aankoopprijs af.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:14

Daar zat ik ook al aan te denken Cody.

Ik wil in ieder geval niet beginnen met een paard waarbij ik gelijk naar de fysio moet. Als het zo erg schijnt te zijn dan zoek ik wel verder!

tiamo
Berichten: 97
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:21

Ik zou gewoon zaterdag afwachten en kijken wat je instructrice zegt.
Als jullie na zaterdag besluiten om haar wel te nemen dan moet je haar wel laten keuren hoor
Spannend, ben erg benieuwd wat je doet laat je het ons wel weten Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:25

Tuurlijk laat ik haar keuren.
Ik kan het geld maar 1 keer uitgeven en ik zoek liever verder dan dat ik een paard koop met een gebrek!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:35

Kleintje... alles wat ik ook denk is hierboven al gezegd... jij zou voor Mel een lot uit de loterij zijn... dat paardje verdient iemand zoals jij.....

Maar denk idd goed na.... ik denk dat er wel wat van te maken is... ik mijn eigen instructrice op haar zien rijden... en ze liep de sterren van de hemel.....

Als ik het paardje op het erf tegen kom geef ik haar een kusje op haar neus... ze kijkt gewoon verbaasd als er lief tegen haar wordt gedaan.... dat zegt denk ik ook wel wat....

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:36

Kleintje, mag ik je 1 tip geven?

Geen hand vol paarden maar een land vol paarden!
Als je nu al zo twijfelt zou ik het zeker niet doen.
Ga lekker rustig verder kijken, je vindt ongetwijfeld een leuk paard, ook al duurt het misschien wat langer.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:38

Fitzroy schreef:
Kleintje, mag ik je 1 tip geven?

Geen hand vol paarden maar een land vol paarden!
Als je nu al zo twijfelt zou ik het zeker niet doen.
Ga lekker rustig verder kijken, je vindt ongetwijfeld een leuk paard, ook al duurt het misschien wat langer.

Dat denk ik dus ook.
Ik wacht zaterdag af.
Ze was ook enorm hengstig.
Als ze zaterdag wat fijner is dan wil ik gewoon 1 leasetermijn, desnoods daar op stal.
Gaat het dan niet beter, dan ga ik weer lekker verder op zoek!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:58

Ik zou wel vragen om haar op vreemd terrein te mogen rijden, ook dit is natuurlijk van belang als je van plan zou zijn haar te kopen.
Ook trailermanieren e.d. kan daarmee bekeken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:44

Er lopen nog heeeeeel veel andere leuke paarden rond die te koop staan, waar je gewoon lekker mee weg kunt rijden......
Denk er goed over na Kleintje....
Eerst leasen is zowiezo een goed idee.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:45

Inderdaad gewoon even zaterdag afwachten en als je dan nog twijfelt moet je het gewoon niet doen. Zet alle voordelen en nadelen eens op een rijtje en kijk daarbij wat jij precies zoekt voor paard. Zoek je een paard waar je zo op kunt wegrijden, mag er wel wat meer pit in, of wil je er zoals bij deze eerst veel tijd in steken? Wanneer je haar least zou ik inderdaad ook wel stellen dat ze naar ander terrein mag worden meegenomen. Heel veel succes zaterdag.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:55

Veel succes met je beslissing!
Zo op de foto vind ik wel dat je er leuk op past. Leuke combi!
Bedenk idd zelf wat je wilt. Ben je op zoek naar een 'projectje' waar je met veel aandacht en tijd een leuk paardje aan over kunt houden of zoek je meer iets 'kant en klaars'.
Ik zou zelf in dit geval kijken naar het oordeel van mn instructrice en daar ook voor een deel mn besluit vanaf laten hangen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 11:04

Ik zoek zeker niets kant en klaars.
Eigenlijk wilde ik een 3 jarige die nog niets had gedaan. Maar op de een of andere manier trekt dit paardje me zo ontzettend. Omdat het een uitdaging is.

Ik heb het gevoel dat ik haar met liefde en geduld kan veranderen...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:16

Wat is de vraagprijs van dat beestje?
Want in de staat waarin ze nu verkeerd, zou ik een lage prijs bieden. En meenemen, een gokje wagen.
Maar dat ben ik....

als jij 1 paardje wilt kopen, en je wilt daar gewoon met heel je hart verliefd op kunnen zijn zonder je zorgen te maken, of de fouten van een ander eerst te moeten verhelpen, dan moet je dit diertje laten staan.

Maar voor de handel, ik zou een beetje geld bieden....Want wat je beschrijft is wel te verbeteren.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 11:21

ze vragen dus een best lage prijs voor haar. 2500
Of... is dat nog teveel voor dit beestje??

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:30

Ik denk dat je even zaterdag moet afwachten, dan een periode leasen...zodat je kan kijken hoe ze werkelijk is en of er aan te werken valt. In 2 keer rijden en zien, weet je vaak nog niet alles! Als het leasen een andere wending geeft bijv. dat ze wel laat zien wat ze kan en het bevalt , dan kun je haar kopen en anders gewoon niet en kan je lekker verder op zoek. Wel zou ik proberen om haar voor een periode ergens anders te zetten, zodat je kan zien hoe ze in een andere situatie is. Veel suc6!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:39

De prijs vind ik niet echt hoog, en als dit de vraagprijs moet je er ook nog wel wat van af kunnen praten in elk geval.
Alleen ik vind het zelf altijd belangrijk om op een eerste indruk af te gaan.
Dus puur je gevoel. Dan ga ik nog een tweede keer kijken met instructie an als het mij alsnog tegenvalt doe ik het niet. Ben ik steeds enthousiast en instructrice ook doe ik het. Alleen zou ik het argument dat je haar zo'n fijn huis kunt bieden niet meenemen vind ik. Want het moet wel jouw paard worden en als je het niet met haar naar je zin hebt sta je mischien weer voor een moeilijke keuze. Maar wacht gewoon even zaterdag af.
Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:44

Ik zal wel weer knettergek zijn, maar ik vind 2500 Euro voor een paard dat al helemaal aan gort gereden is veeeeeel te hoog. Daar kun je een ander, minder verreden paard voor kopen.Makkelijk.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:44

Oei, wat een lastige beslissing voor je! Ziet er wel leuk uit, dezemerrie. Alleen.. aangezien je NU al zoveel twijfels hebt........ Ik zou zeggen: NEE! Bij twijfel, NEE! Wanneer je jouwdroompaardje tegenkomt weet je het gewoon in ene zeker: DIT IS M! Echt! Hoewel je weet dat jij dit dier een hoop goeds te bieden hebt, zou ik toch nog eens heeeel goed nadenken, als je twijfelt is voor mij de beslissing eigenlijk al genomen!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:59

Kleintje schreef:
ze vragen dus een best lage prijs voor haar. 2500
Of... is dat nog teveel voor dit beestje??

Er vanuit gaand dat ze goedgekeurd wordt en afgaand op jouw berschrijving vind ik het best veel. Ze is 9, behoorlijk naar de haaien geholpen en het zal veel tijd kosten dit anders te krijgen.
Voor jouw, je een beetje kennende, een echt uitdaging denk ik.

Ze staat al behoorlijk lang te koop, dus als jij haar wilt proberen, een maand, en dan haar bij je instructrice wilt zetten, vind ik dat die man niet moet zeuren. Hij mag m.i. juist blij zijn dat er eindelijk iemand echte interesse toont.

Terzijde, ik mocht Kalista ook zo meenemen om ff te kijken of ik haar wat vond. Ook 9 jaar en een stukje goedkoper, maar goed haar r.a. been is misschien een apart verhaal, ook al zit er niks.

Ik kijk nog ff of het lukt zaterdag mee te gaan, maar ik vrees van niet.
Neem je een videocamera mee??

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:00

Esme_27 schreef:
Zo te horen heeft ze heel weinig zelfvertrouwen, vandaar dat rare gedrag op de grond


Dat denk ik dus nou juist niet. Op mij komt dat over als onzeker gedrag. Jij vormt de bedreiging en wil je weg hebben. De meeste paarden die ik ken die dat gedrag vertonen zijn gewoon onzeker en verpest door de vorige eigenaren.

Kleintje, ik kan me jouw gevoelheel goed voorstellen dat je dit paard weer de liefde en opvoeding wilt bieden wat ze verdient. De belangrijkste vraag is daarin denk ik 'wat wil jij'. Wil jij een paard waar je de aankomende maanden met heel veel geduld het vertrouwen moet winnen of wil je een paardje waarmee je al meteen lekker aan de slag kan gaan. Dressuurmatig wil gaan rijden, een wedstijdje rijden en dat soort dingen.
En dat kan alleen jij beslissen!

Succes met je keuze! (en het lesje van jouw instructrice)