weleens op een dameszadel gereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

weleens op een dameszadel gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 22:23

Vanwege de nieuwe promotieshow van de groningers heeft een stalgenootje van mij een dameszadel aangeschaft.
De halve stal had er al ingezeten en aangezien ik haar tegenspeler word in de nieuwe show moest ik er vandaag aan geloven.
Mijn god wat is dat ENG.
Wat een ramp ik voielde me zo'n beginner ik vond het zo vreselijk eng ik waggelde en wiebbelde alle kanten op in stap.
Ik had het idee dat ik naar achter zou kukelen en van het gespannen zitten heb ik nu nog rugpijn .

Uiteindelijk heb ik een half rondje gedraafd en na zo'n 10 minuten kon ik een beetje rechtop zitten en durfde ik de manen los te laten.
Vreselijk ik weet weer precies hoe het mijn eerste rijles aangevoeld moet hebben zo hobbelig en wiebelig.
Gelukkig vind ik gewoon rijden niet eng wqant anders deed ik dat vast ook nooit meer net als in dameszadel rijden das duidelijk niet aan mij besteed

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:26

Ik ken het gevoel!!!
Heb op de vorige stal op Aldira met het dameszadel gereden, héél apart!
Zo vanzelfsprekend als op een paard zitten tot dat moment was...zo'n beginner voel je je idd weer in een dameszadel!
Maar wel erg leuk om eens uitgeprobeerd te hebben.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:30

Hoe moet je daarop opstappen eigenlijk Verward Haha!

Ik heb het nog nooit gedaan, lijkt me wel een leuke ervaring eigenlijk Lachen
Het is iig wel een mooi gezicht, als je dan friesjes ziet met dameszadel en dan allemaal dames met lange rokken erop ziet er echt heel gaaf uit!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:57

Whahaha Syph roept al dat ie er achterstevoren afgeknald zou zijn met zadel en al *LOL*.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:11

Jaaaa ik heb dat ook gedaan en vond het in het begin ook doodeng! Het went wel snel hoor, de eerste keer durfde ik amper in draf maar de derde keer( en laatste *LOL* perste ik er zelfs een galopje uit, maar dat was wel op een ontzettend lief paard dat ik door en door kende..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:18

Lijkt mij leuk om een keer uit te proberen, maar idd ook vre-se-lijk wennen.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:23

Berdientje schreef:
Hoe moet je daarop opstappen eigenlijk Verward Haha!

Ik heb het nog nooit gedaan, lijkt me wel een leuke ervaring eigenlijk Lachen
Het is iig wel een mooi gezicht, als je dan friesjes ziet met dameszadel en dan allemaal dames met lange rokken erop ziet er echt heel gaaf uit!


Je stapt op als met een gewoon zadel, en dan gooi je je been weer terug over het paard en in de vork.

Ik heb het ook gedaan, op een dameszadel rijden en krijg weer acuut last van mijn rug als ik eraan denk. Sowieso steekt het erg nauw met de maat van een dameszadel. Het moet echt goed passen, en bij voorkeur op maat gemaakt zijn. Maar ik ben erg blij dat de vrouwen net zo mogen rijden als de mannen zonder er met de nek op aangekeken te worden.

Maar er zijn mannen die moeilijke paarden en paarden ter correctie met een dameszadel rijden. Ook nu nog... Sluit je benen om de vork en het paard krijg je er van zijn levensdagen niet af. Het enge is alleen dat je ook niet van het paard loskomt als die een keertje valt. Of steigert en achterover klapt.

Maar een dameszadel....ziet er apart uit, en staat heel sjiek. Maar het is echt niet aan mij besteed...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:35

Dat zou ik nou ook nog wel eens willen doen! Ik ken iemand die zelfs in dameszadel heeft gesprongen (als ik het goed heb onthouden zelfs jachten gereden), dat doe ik haar echt niet na...

Kijk ook eens hier, een hele site over het dameszadel: http://www.dameszadel.nl/

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:39

Lijkt mij ook doodeng, maar waarschijnlijk ga ik het binnenkort een keer proberen op een Shire !! Gelukkig op Bonnie, die vertrouw ik wel Haha! .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:48

Karin schreef:
Kijk ook eens hier, een hele site over het dameszadel: http://www.dameszadel.nl/


Hee bedankt, Karin, daar was ik net naar op zoek...

Berdientje: zo ziet een dameszadel eruit...je hebt dus maar één stijgbeugel, je andere been hangt in de beugel....En wat nog het lastigste is: je moet de hak van de voet die in de stijgbeugel zit naar beneden drukken, en de teen van de voet die in de beugel hangt naar beneden drukken. Stel je dat nog voor op een bewegend paard waar je ook je aandacht bij andere dingen nodig hebt, en je zult zien dat het puur lastig is....

Bovendien heb je aan de kant waar je been niet is een grote stok in je handen om je been te vervangen. Het paard waar ik toen op reed had daar dus echt helemaal geen respect voor. Je moet echt een paard treffen die met dameszadel bereden kan worden, en het niet gaat misbruiken dat je niet zoveel in te brengen hebt....

Brrr....ik moet er echt niet aan denken om zo voor altijd te moeten rijden. Ik denk dat ik zou stoppen met rijden.......
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-03-03 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:49

Ik heb het ook een keer geprobeerd en ik had ook constant het idee dat ik er achterover af zou kiepen terwijl je natuurlijk wel met je rug naar de achterhand van het paard zit.
Erg leuk om eens mee te maken maar ik ben blij dat ik nu leef en niet in de Victoriaanse tijd Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:51

Percy schreef:
Erg leuk om eens mee te maken maar ik ben blij dat ik nu leef en niet in de Victoriaanse tijd Haha!


That makes two... *LOL*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:59

Vroeger deden we dit wel eens in de lessen van de manege. Maar dat gebeurde dus met gewone VZH-zadels en zat dus voor geen meter!
Ik heb wel eens op Animal Planet een documentaire gezien over een Amerikaanse/Canadese amazone die dus alleen maar met een dameszadel reed. Daar waren zelfs officiele wedstrijden (2-3 daags) waarbij ze ook moesten springen e.d. Allemaal heel mooi aangekleed enzo echt mooi om te zien
Het lijkt me wel leuk om eens een paar keer uit te proberen maar ik denk dat ik uiteindelijk dan toch maar lekker in mijn eigen 'gewone' zadeltje blijf rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:42

Een goede kennis van mij kan momenteel alleen nog maar met dameszadel rijden. Ze kon kiezen tussen niet meer rijden en rijden op een dameszadel. Dat laatste is het dus geworden en ik vind het klasse. Allereerst voor het paard, want die keek niet op of om en ten tweede voor haar eigen inzet, het is immers wel even een andere manier van rijden. Nu dat ze toch zo rijdt, gaat ze er ook echt iets van maken en dat is echt heel leuk.
Als ik wil, mag ik het ook wel eens proberen denk ik.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:43

Ik heb ook wel eens met een dameszadel gereden, meerdere keren zelfs. In het begin heb je echt het idee dat je elk moment achterover kan vallen, vooral de draf is niet echt fijn dan... Maar eigenlijk is het bijna niet mogelijk om achterover te vallen, het zit heel stevig, als je zelf in het zadel past. Zeker in de galop vind ik het best fijn zitten.
Ik ben dus ook zo'n idioot die ermee ging springen, en ik moet zeggen het lukte best aardig (ahum 80cm, hoger durfde ik niet Haha! )

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:26

Ik heb het toevallig in januari voor het eerst gedaan met mijn Fjordje, wow dat valt nog tegen, zeg! Inderdaad steeds het gevoel dat je er vanaf kiepert, maar als het dan lukt... geweldig! Ik vond het in ieder geval voor herhaling vatbaar (maar zat dan ook niet zo hoog Knipoog)

[img]

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:24

Brrrrrr Op een dameszadel rijden is DOODeng Boos!
Maar eenmaal als je er goed op kunt volgens mij heb je ook je evenwicht en alles wel gevonden op je paardje Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:27

Ik wil het heel graag een keer doen. Lijkt me echt heel leuk om te doen.
Toen ik nog op de manege reed gingen we wel eens op een gewoon zadel in dames zit. En de gene die het durfde mochten ook draven. Met die pony heb ik toen ook nog gegalopeerd in dames zit op een gewoon zadel. Maar al was dat een giga hete boef is dat het enige paardje waar ik het op heb gedaan, zelfs op Den lukt het me niet.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:28

Ik heb een tijdje geleden een programma zitten kijken over dameszadels, en het rijden ermee, was heel interesant.

Die vrouw sprong ermee, reed er wedstrijden mee.
Die had echt nog zo een hele oude.
Want ze zijn bijna nergens te krijgen daar bij de vrouw

Op die wedstrijden moesetn die mensen op hun paard een proefje rijden, en dan doorschuiven naar een paard van eimand anders, in een groepje van 5 mensen en paarden.
En dan moesten ze op dat vreemde paard een proefje doen Bloos .

Ik zou het wel gaaf vinden.
Maar springen enz Scheve mond ,...........................

Nee , dat zie ik niet zo zitten.
Gewoon een keertjer mee rijden dat lijkt me echt tof.

Maar ik hou het maar lekker bij mij engelse zadeltje Dromen .

Maar ik ga weer Gaaaap , ben moe, en moet emn knollie nog uitmesten Vork

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:33

ik heb truus een tijd lang met dameszadel gereden....maar ik ben niet zo goed in tuig bijhouden dus we hebben hem toen hij uit elkaar viel weggedaan...niemand wou hem hebben Haha! maar vond het in begin erg moeilijk en ben er ook een paar keer afgekletterd, maar na een tijdje zit het als een huis en wil je niet anders
Nu rijd ik zonder zadel, maar ja.....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:01

Ik dus Haha!

Gelukkig hoefde ik geen rok aan Knipoog

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:16

Ik heb een keer op een spaans dames zadel gereden. En precies wat Nimber zegt: wat voel je je ineens weer een totale beginner!
Waarschijnlijk went het wel als je er vaker op rijdt, maar voor mij ook liever een "normaal" zadel.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:34

Ik heb nog nooit op een dameszadel gezeten, maar had het bij jou graag willen zien.
Had het even gezegd, ik kom elke dinsdagavond daar langs

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:38

ik heb t altijd gewild nog een keer lijkt me een heel apart gevoel. maar kan me goed voorstellen dat je je weer een echte beginner voelde, je zit zo anders en voordta je je evenwicht daarin gevonden hebt ben je weer een boel uur verder.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:29

Heb er wel eens mee gereden. Bij ons hebben ze zo'n ding van de vereniging. Vond het wel grappig. Maar ik moet je er wel bij vertellen dat we toen een instructeur hadden die je in alle standen op een gewoon zadel op je pony liet zitten.... (beentjes links, beentjes rechts, beentjes opgetrokken en los van het zadel, beentjes opgetrokken, knieen tegen elkaar en dan met je neus naar je knieen, achterste voren etc. je kunt het zo gek niet bedenken) Vond dat dameszadel dus wel meevallen. Zat lekker stevig en je glijdt er tenminste niet zo snel af.... Kon er ook wel mee springen al denk ik dat ik met mijn huidige paard dat maar even niet ga doen.... (geen goed plan) Als je werkelijk een onafhankelijke zit hebt rijd je er zo mee weg.