hoppa, erin die sporen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:44

Ik zag laatst een op een wedstrijd echt meisjes van een jaar of 9 met lange sporen rijden. 1 meisje zat op een veel te grote pony. Ze zat met haar sporen in het dekje te prikken. Dat slaat toch nergens op!
Ik vind dat je alleen met sporen moet rijden als je ermee om weet te gaan en je been stil kunt houden. Maar dat geldt eigenlijk voor alle hulpmiddelen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:41

Ik rij voor het eerst zonder sporen. Klinkt misschien heel stom, maar voorheen reed ik op paarden die niet zo voorwaarts waren en alleen gingen lopen als ze af en toe een prikje voelden. (Veelal manegepaarden)
Nu rij ik op Kasmeria. Meestal reageert ze op beendruk, je weet wel, het knijpen. Maar bijvoorbeeld de hulpen van de galop komen niet even duidelijk door. En ik weet dat ik ze goed doe, want ze reageert er soms wel op. En dan ik het handig om een spoortje te hebben om het even wat duidelijker te maken. En dan bedoel ik niet schoppen, maar een klein prikje.
Met zweep rij ik overigens ook niet, daar is ze panisch voor.
Dusse...ik rij zonder sporen en zweep... Party!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:44

Ik rij alleen met m'n sporen als ik aan het dressuur oefenen ben, rijdt nu M1 en Z2 dus sporen zijn verplicht...Ik reed tot en met de M2 met mijn 1e pony alleen met 1 cm sporen, want ik was best bang dat ik te hard zou schoppen als ik mn geduld verloor Lips are sealed Nu rij ik met 3 cm sporen, en dan alleen met dressuur (met springen of buitenrit rij ik nu vaker met chaps)
maar doe het soms nog steeds verkeerd doordat ik in de schouderbinnenwaarts m'n spoor erin prik tot ik klaar ben ipv. steeds te blijven kietelen Scheve mond en dan krijg ik op m'n kop
Maar ik de B t/m L2 heb ik met m'n C pony (die van nu Z2) nooit met sporen gereden en met die van nu M1 met 1 cm sporen en ben in de L2 met die overgestapt naar 3 cm sporen en doe die nu ook aan bij m'n C pony sinds ik de apppuyementen moet rijden, maar met die C pony heb ik in de M1 en M2 met 1 cm sporen gereden....
Maar het gaat er gewoon om hoé je ze gebruikt

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:01

Ik rijd met sporen omdat mijn paardje bang is voor de zweep. En eigelijk heb ik ze bijna nooit gebruikt, want ze zijn niet bedoelt om te drijven.
Ik gebruik ze alleen als ze aan de kant springt en dan hoeft het eens niet hard, ze laten voelen dat er iets aan m'n voet zit is genoeg.
het kan dus wel goed, je moet er gewoon mee om kunnnen gaan.
ik kan trouwens ook zonder sporen even goed op m'n pony rijden zonder dat ze niet naar benen luistert

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:39

Volgens mij maakt het niet uit hoe vaak dit topic naar voren komt.
De algemene mening is toch dat er geen bezwaar tegen is, mits goed gebruikt. Een aantal zijn er volledig tegen. En dat is hun goed recht.

Misschien een keer een topic over hoe je jezelf kunt leren controleren op een juist gebruik van een spoortje.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 10:41

Tuurlijk, ik ben er van overtuigt dat het merendeel wel weet hoe sporen gebruikt moeten worden, maar bij sommige mensen is dat gewoon niet het geval en dan vind ik dat sneu voor het paard. Ik denk dat die mensen het veelal ook zelf niet eens door hebben, maar ik zie het dus helaas, naar mijn mening, te vaak gebeuren dat er prikjes met sporen worden gegeven i.p.v. drukjes met de kuit

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:18

peeky schreef:
Ik denk dat die mensen het veelal ook zelf niet eens door hebben, maar ik zie het dus helaas, naar mijn mening, te vaak gebeuren dat er prikjes met sporen worden gegeven i.p.v. drukjes met de kuit


juist daarom meer aandacht in lessen om het gebruik van sporen zinvol te maken.

Ik had vroeger een instructeur die zeer vinnig was op het vele drijven. Ging meestal zo:

Waarom drijf je?
- om hem voorwaarts te houden
Helpt 't?
- euh nee niet echt
NOU DOE 'T DAN OOK NIET!!!!!


Echt een fantastische man

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:51

Normaal rijd ik voor dressuur altijd met sporen en zeker op wedstrijd om de hulpen te verfijnen. Maar nu is het bijvoorbeeld al 2 weken geleden dat ik de sporen heb aangedaan. Wie met sporen rijdt moet evengoed zonder kunnen rijden. het is een HULPmiddel. Als je altijd met rijdt dan wordt je paard/pony hier aan gewend en heb je het gunstige effect van de sporen niet meer; dan moet je scherpere en langere sporen nemen en dan begint het opnieuw...

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:18

Wennepen schreef:
ik zie zo vaak in manegelessen al die mensen met sporen rijden. ik vind het geen kunst. ik oefen gewoon een stuk langer zodat ik zonder sporen hetzelfde resultaat bereik. mijn paard is 1.83 en oersterk maar ik ga gewoon net zo lang door tot het lukt.


wie heeft het hier over lukken? sporen zijn geen kwestie van lukken of niet maar van verfijnen. eerst moet het lukken zonder sporen en dan kan je sporen gebruiken om te verbeteren.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:42

er zijn inderdaad mensen die de sporen aandoen alsof ze hun laarzen of chaps aandoen. ze zijn haast verankerd eraan...
Ik ken er een paar en ze moesten hun paard zadelmak maken. dan kruip je erop met sporen en natuurlijk is het dan een wild beest.
een vriendin kroop er dan op zonder sporen en in 1 dag was het zadelmak.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:24

ik reed eigenlijk altijd met sporen, nu dus niet meer. Ze zaten eerst altijd om mijn termo laarzen maar nu ik weer met mijn chaps rij heb ik veel beter contact en heb ik ze niet nodig

ik reed er eerst altijd mee maar gebuikte ze niet omdat mijn benen zo ver onder de buik van sya vandaan komen Haha! ik had ze meer voor het gevoel om.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:04

Hoi hoi,

Ik vind met sporen rijden niks.
Ik was eens op een springconcours en stond vlak bij dat punt waar de paarden wachten om de ring in te rijden. Zo kon ik de paarden allemaal goed bekijken. Een aantal van die paarden hadden op de plaats waar de sporen in de buik prikken littekens!
Dat vind ik niet meer normaal.
Er zijn natuurlijk ook mensen die er voorzichtig mee omgaan. Dat vind ik dan ook weer wat anders.
Maar zelf rijd ik er niet mee. Lachen

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:47

Hehe tuurlijk heb ik les anders zou ik dat echt niet doen. En het gaat beter! Ik doe het nu veel minder. Als ik geen les heb (maar dat heb ik nou altijd) dan rijd ik heus wel zonder sporen. Ze moeten gewoon weer ff zeggen hou je benen stil. maar dat moet nou gelukkig steeds minder
Ik heb ook af en toen een longeer lesje. En ook voor de andere mensen die dat denken het is niet zo dat ik de buik open rijd hallow wat denken jullie wel niet van mij Knipoog. Ik wilde ook eerst niet met sporen maar ja dat kan echt niet anders het is ook niet mijn paard he. Maar gelukkig gaat dat nu steeds beter en ik rijd altijd met les net zolang todat ik het goed kan