Mening?: Longeren (los en met touw) en rangorde...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Mening?: Longeren (los en met touw) en rangorde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 23:26

Hoorde vandaag dat wanneer je longeerd (los longeerd & gewoon met touw) dit eigelijk niet zo goed is. Omdat je de pony een soort bij je weghoud waardoor hij als je het via de rangorde bekijkt, de pony alleen 'weggehouden' word wanneer de ranghogere boos is. En zeker wanneer een pony je vraagt of hij mag komen, je hem weg houd, dat dit voor een pony overkomt als of je boos bent.

Hoe denken jullie hierover? Het gaat nu dus vanuit rangorde, het idee hoe het voor de pony is..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:33

Ik denk niet dat helemaal het geval is. Volgens mij is een ponnie niet lang kwaad op een andere. Hij geeft hem een mep oid en dan is het over.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:41

Ik denk niet dat een paard een mens ooit als gelijke ziet. Een beetje 'paardentaal' kan handig zijn maar een paard gaat anders om met de 'kuddeleider' mens dan kuddeleider paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:51

Volgens mij valt dat wel mee, als ze eenmaal weten wat er van ze verwacht wordt. Als je zelf maar duidelijk en consequent bent! Anders zou een paard dat voor de kar loopt het wel heel beroerd hebben, die wordt de hele tijd alleen maar weggejaagd Haha!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:43

Lieke schreef:
Ik denk niet dat een paard een mens ooit als gelijke ziet. Een beetje 'paardentaal' kan handig zijn maar een paard gaat anders om met de 'kuddeleider' mens dan kuddeleider paard.


We zien er dan wel anders uit als een paard, maar toch denk ik dat ze ons wel degelijk hetzelfde behandelen. Die van mij in elk geval.

Ik doe dan ook echt mijn best om me als leider te gedragen. Als ik haar staf doe ik dat net als een paard door vel om te draaien of haar een schop te geven. Ze mag niet aan me schuren, zoals dat aan de leider van een kudde ook niet mag. Schooieren doet ze ook niet bij mij. Maar bij anderen die niet zo met haar omgaan is het een ander verhaal.

Mijn moeder schuurt ze aan, bijt haar bijna als ze over haar neus wil aaien, omdat ze dan een snoepje wil en loopt haar bij wijze van spreken gewoon omver.

Terwijl ze juist weer veel respect voor mij heeft, als ik bij haar langs moet zeg ik gewoon: ga eens weg, en dan draait ze haar hoofdom zodat ik er langs kan, en ze beschermt me. Armando was een shelemaal gek en rende recht op me af, Ewalda ging voor me staan om hem te laten afdraaien.

Dat zegt volgens mij genoeg beterft een paard, dat hij je dus wel degelijk als een ander paard kan zien.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:49

fabienne schreef:
Volgens mij valt dat wel mee, als ze eenmaal weten wat er van ze verwacht wordt. Als je zelf maar duidelijk en consequent bent! Anders zou een paard dat voor de kar loopt het wel heel beroerd hebben, die wordt de hele tijd alleen maar weggejaagd Haha!

Iid, zo denk ik er ook over. Zo is het wel heel netjes gezegt.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:23

Lieke schreef:
Ik denk niet dat een paard een mens ooit als gelijke ziet. Een beetje 'paardentaal' kan handig zijn maar een paard gaat anders om met de 'kuddeleider' mens dan kuddeleider paard.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Een paard ziet op zijn paards, hij kan alleen maar denken op zijn paards en hij reageert op zijn paards. En dan kan hij wel anders omgaan met een mens, omdat het hem zo geleerd is. Maar zodra jij ook op zijn paards gaat gedragen denkt ie:" verrek, tis wel een heel raar gevormd paard, maar hij spreekt het zelfde als mij" en dat komt de communicatie tengoede. Bovendien al verdiep jij in de paardentaal, snap je zijn reactie vaak ook beter.



Citaat:
Volgens mij valt dat wel mee, als ze eenmaal weten wat er van ze verwacht wordt. Als je zelf maar duidelijk en consequent bent! Anders zou een paard dat voor de kar loopt het wel heel beroerd hebben, die wordt de hele tijd alleen maar weggejaagd


Wat de eerste zin betreft ben ik het er wel mee eens.
Maar tis wel zo dat als jij je paard om je heen laat lopen zonder touw ( met touw vind ik het net iets anders) dan heeft je paard het idee dat ie weggestuurd wordt ( dit is de natuur volgens mij zo) En zodra hij tekenen geeft dat hij naar jouw toe wil komen ( likken/kauwen is daar een voorbeeld van), dan zegt de kuddleider(in de natuur) ok het is goed, je mag weer komen.
Je tweede zin van een paard voor de kar snap ik nie helemaal Lips are sealed hij wordt dan tog niet weggejaagd?

Wat jouw stelling betreft Joyce:

Ik vind hoe jij het zegt een hele goede manier om meer respect van je pony te krijgen. Maar op een gegeven moment dan heeft ze zoveel respect voor jouw dat je andere oefeningen kan doen. Bijv: Je laat haar los rond je lopen en zij geeft snel aan dat ze jou als leider ziet laat der dan naar binnen komen en raak der overal aan. Zodra ze jou bedrijgt ( oren in der nek ofsow) dan laat je der weer om je heen lopen tot ze weer onderdanig word. Dan laat je der weer naa binnen komen en kan je een aantal oefeningen doen volgen, stelling vragen, wijken voor druk, achterwaarts, en ga zo maar door), maar zodra zij probeert hoger in rnag te komen stuur je der weer weg.

Maar dit is mijn mening hieover Haha!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:35

Leetje schreef:
Ik vind hoe jij het zegt een hele goede manier om meer respect van je pony te krijgen. Maar op een gegeven moment dan heeft ze zoveel respect voor jouw dat je andere oefeningen kan doen. Bijv: Je laat haar los rond je lopen en zij geeft snel aan dat ze jou als leider ziet laat der dan naar binnen komen en raak der overal aan. Zodra ze jou bedrijgt ( oren in der nek ofsow) dan laat je der weer om je heen lopen tot ze weer onderdanig word. Dan laat je der weer naa binnen komen en kan je een aantal oefeningen doen volgen, stelling vragen, wijken voor druk, achterwaarts, en ga zo maar door), maar zodra zij probeert hoger in rnag te komen stuur je der weer weg.


Ik ben het hier wel mee eens

Overigens hebben paarden niet precies dezelfde emoties als wij. Boos zijn kennen ze niet echt, zeker omdat je haar nog niet zolang hebt is ze heel erg aan het uittesten hoever ze kan gaan.

Dat blijven ze trouwens iedere dag doen...1x niet concequent genoeg? Dan blijven ze de daaropvolgende tijd constant proberen of het tóch niet mag, of dat ze tóch een beetje dichterbij mag lopen dan jij eigenlijk toe wil staan etc...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:53

Citaat:
Maar tis wel zo dat als jij je paard om je heen laat lopen zonder touw ( met touw vind ik het net iets anders) dan heeft je paard het idee dat ie weggestuurd wordt ( dit is de natuur volgens mij zo) En zodra hij tekenen geeft dat hij naar jouw toe wil komen ( likken/kauwen is daar een voorbeeld van), dan zegt de kuddleider(in de natuur) ok het is goed, je mag weer komen.


Hier ben ik het inderdaad mee eens. Ik longeer mijn paard ook vaak zonder touw, maar dit doe ik vooral om haar te laten zien wie er ook al weer de baas is. Als ze dus gaat kauwen en haar hals laat zakken enz. ga ik er niet al te lang mee door. Meestal doe ik het dus maar tien minuten of een kwartier. Met touw kan je het langer doen omdat dit anders op het paard overkomt, maar toch zou ik het niet al te lang doen, omdat je paard het dan als vervelend gaat zien.

Groetjes Arjette

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 01:04

Leetje, met jou was ik het zoiezo al eens hoor toen je het vertelde Haha! maar wilde weten hoe andere er over denken omdat ik nu zoiets had van, moet ik er wel mee door gaan...
Niet omdat ik je niet geloof want als ik zie op foto's en zag toen k nog op stal bij je stond hoe je met heidi omgaat vind ik dat echt super en na de foto's van het rijden zonder iets al helemaal Lachen
Wil het graag goed doen met Veerle en niet straks de verkeerde dingen vragen omdat ik denk dat het goed is. Ahg, maandag kunnen we wel weer ff praten er over Haha!

Maar die reactie met de kar begrijp ik ook niet... Volgens mij jaag je daar een paard niet hoor?? Verward is toch totaal iets anders dan 'jagen' in de bak Verward

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 02:48

Mystica schreef:
verhaal, maar anders wordt het zo lang

Ik ben het niet met je eens, dit is gewoon een kwestie van opvoeden, niet van het gebruiken van paardentaal. Ik snap niet dat mensen erbij kunnen komen dat wij paardentaal kunnen, we hebben toch geen paardenoren, en rest van het lichaam waarmee ze praten. Bovendien moet een mens tegenover een paard de baas zijn, dus de leidende merrie en hengst in 1.
Ook zie ik het verschil tussen longeren met en zonder touw als je kijkt naar rangorde niet.
Verder snap ik ook wel wat jullie bedoelen, ik gebruik de 'paardentaal' ook wel, iig probeer ik hem te begrijpen, maar een kloof zal er altijd blijven, door lichamlijk gebrek van de mens.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:09

Nou, gisteren toen stonden malou en Mananzo in de losgooibak en toen ging ik ze wat opjaagen met een longeerzweep.
Toen was ik er weer mee egstopt en ik stond in het midden van de bak, komt Malou naar me toe lopen, en die volgt me overal waar ik heen ga Verward

Dat heeft toch ook met join up te maken ofzo? Terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling was.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:10

Shaienne schreef:
Nou, gisteren toen stonden malou en Mananzo in de losgooibak en toen ging ik ze wat opjaagen met een longeerzweep.
Toen was ik er weer mee egstopt en ik stond in het midden van de bak, komt Malou naar me toe lopen, en die volgt me overal waar ik heen ga Verward


Dit geeft aan dat je paard naar jouw luisterde terwijl je hem opjaagde en je daarna zag als degene die zijn baas is en wie hij kan vertrouwen. Dit heeft inderdaad te maken met een join up! Lachen