Grove kritiek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-01 14:25

Zep heeft eens een mailtje geplaats over kritiek. Nou, hier weer een actueel voorbeeld over de wedstrijd in Ede. Een vriendin van mij was daar, en haar paard had even wat gehoorzaamheidsoefeningen nodig. Dus dat gebeurde daar in de vorm van dat het paard aan de hand liep en haar niet voorbij mocht lopen (hij kan nog wel eens iets hebben van: ik neem jouw wel mee op sleeptouw). Dus aan de teugel met bitje in. Als hij wel doorliep of niet stopte als zij stopte, kreeg hij inderdaad een goede ruk. 600 kilo aan de wandel is immers geen pretje en hij moet gewoon luisteren. Kreeg ze commentaar van twee dames dat dat paardonvriendelijk was en dat ze zo nooit iets zou bereiken (paard loopt Z sgw en zij heeft er meerder naar dat niveau en hoger gereden!) en 'moet je kijken naar z'n ogen hij is hartstikke bang voor je'. Nou kan ik je verzekeren: dat paard kijkt altijd zo! Da's gewoon zo'n sensibel typje! Maar dat vind ik dan zo balen he. Ik had echt de neiging om in hun trailer te kijken of ze een of ander Gelders paard of Tinker hadden staan ofzo, een koelbloediger typ. Sommgie paarden hebben af en toe een harde hand nodig, zonder unfair te zijn. Ik bedoel, het beest heeft geen klappen gehad ofzo! Daar baal ik dan zo van! Een vriendin van mij heef teen Tinker en die kan mij ook te streng vinden. Maar als ik in de kleine dingen niet streng en consequent ben, walst mijn paard op andere momenten - waar het er op aan komt - over me heen! En ik haat het als mensen suggereren dat ik mijn paard onredelijk behandel, alleen omdat zij zo'n braaf en eenvoudige viervoeter hebben! Ik heb dan echt zoiets van: Ga zelfs eens op een trakehner of volbloed zitten, maar val mij niet alstig met je insinuaties!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:37

Ach joh, zulke truttebollen kom je overal tegen. Ik heb ook wel eens in de Drunense Duinen gereden, en het paard zweette op de hals (nogal wiedes in de zomer). Komt er een vent (toerist) langswandelen, begint 'ie me helemaal uit te kafferen dat ik een dierenbeul ben omdat dat paard zweet. Want paarden mogen niet zweten. Nou vraag ik je.....

Gewoon laten l*llen, zulke types, die weten het toch altijd beter.....

Grtz, Sonja

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:45

moet die vent 's bij mijn langskomen, zijn ze nat tot aan de enkels hahaha grapje. met dit weer houd geen paard het toch droog. ik werd een keer toen ik aan de hand wandelde met mijn paard gebeten. Toen gaf ik hem dus direkt een knal voor zijn kop. komt er zo'n muts op de fiets brullen dat ik mijn paard mishandelde.....
ik zeg kom maar ff hier dan zal ik je even laten bijten en dan mag je hem daarna een aai over zijn bol geven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:19

Tja Gail, de beste stuurlui staan nog altijd aan wal....

Ik ben het trouwens niet met je eens dat minder hoog in het bloed staande paarden eenvoudiger zijn en dus niet over je heen lopen. Mijn ervaring is juist dat koudbloediger tiepjes minder snel ergens van onder de indruk zijn dan de heethoofdjes en daardoor vaak een wat duidelijker benadering vragen die voor een toekijkende leek vaak niet gewaardeerd of begrepen wordt!

Ik heb zelf een Engelse volbloed gehad die aan een kleine stemverheffing genoeg had om te begrijpen hoe de zaken ervoor staan. Mijn tweede paard (sinds kort heb ik deze trouwens weer in mijn bezit) is een KWPN merrie die nergens van onder de indruk is.

Je kunt haar een doodschop verkopen en ze kijkt niet eens op of om. Dit paard dendert ook over iedereen heen en er zijn al diverse methodes op losgelaten, allen zonder resultaat. Maar niet meer op letten dus, en zorgen voor veiligheid is het enige wat rest. Het dier kun je het niet kwalijk nemen, wel degenen die haar als veulen en jong paard heeft opgevoed. Die wordt hartelijk bedankt.

Ik ken diverse fjorden, haflingers en tinkers die allemaal een hoog bulldozer gehalte hebben en niet zo snel respect voor mensen hebben. Dus jouw conclusie dat volbloedachtige paarden af en toe een harde hand nodig hebben en minder hoog in het bloed staande dieren niet omdat deze makkelijker zouden zijn, bestrijd ik.

Het is niet zo zwart-wit, ieder paard vraagt weer een aparte benadering! Dit maakt de sport boeiend, maar ook moeilijk.

Groetjes Mieke

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-01 15:28

Foutje....ik wilde er even een quote uithalen.
Je hebt helemaal gelijk! Zo bedoelde ik het niet. Juist koelbloediger types kunnen lomper zijn en een harde hand nodig hebben, sensibele types hebben over het algemeen aan het waarschuwende vingertje genoeg, mee eens!!! Haha!
Wat ik bedoelde is dat dat paard redelijk heet was, en dus van die draaiende ogen had, maar wel dominant aan eht doen was. Het vingertje hielp niet meer, het moest ff wat fermer.
Ik haalde wellicht ff twee dingen door elkaar: 1 mensen die brave paarden hebben en dus vinden dat jij overdrijft als je streng bent omdat ze het principe dominant paard neit aan den lijve hebben ondervonden en 2. mensen die geen sensibele dieren kennen en denken dat je je aanstelt en dat dat paard zo kijkt omdat jij hem bang maakt ipv dat wellicht de situatie stress oplevert. En voodat hij vertrouwen in jou krijg in zulke enge situaties, zal hij toch overtuigd moeten zijn van jouw beterweten en leiderschap.
Is dit iets duidelijker?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:57

Volkomen begrepen en helemaal met je eens!

Groetjes Mieke

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 16:43

Jammer dat dat soort mensen weer zulke kritiek moeten leveren he... Maar inderdaad: de beste stuurlui staan aan wal.
Komt er nog bij dat elk paard een ander karakter heeft, en dus een iets andere aanpak nodig heeft. Sommigen zijn met stemverheffing al ontzettend te imponeren, andere paarden denken dan alleen maar dat je een mooi liedje van André Hazes gaat zingen *LOL* *LOL* *LOL* .
Ik hoop ooit een eigen paardje te mogen kopen, maar hem dan ook wel zelf aan te kunnen, zodat hij niet constant over mij heen walst!
Wens je vriendin maar succes met het paard, is niet eenvoudig Zsgw!
Groetjes, Dorine.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 16:48

Ik vind het wel goed als mensen hun mond open doen als er inderdaad misstanden aan de gang zijn, helaas houden ze dan juist hun kop dicht (behalve ik dan want anders kook ik over, grinnik). Ik denk dat ze in dit geval beter hun mond hadden kunnen houden. ZE wisten namelijk niet goed waarom ze dit deed en dat er wel een goede reden voor was. Ik heb trouwens een goede tip voor haar: een kettinkje door de ene bitring halen en bevestigen aan de andere bitring. Dan ben je zuinig op de mond, maar heb je toch flinke impact. MOoi dat ik dat gebruik voor iones! Ben ik nu ook een beul?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-01 16:55

Wat mij betreft absoluut niet! Wat me wel doet denken aan een Franse ruietrsportcatalogus: daar hebben ze gewoon bitten die bestaan uit dunne kettinkjes! Da's pas heftig!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 23:53

Een onbestuurbaar paard is in feite gewoon een wandelend gevaar op pootjes. Ik vind dat in het omgaan met paarden het vooral om een ding gaat: RESPECT. Het paard voor jouw en jij voor het paard. Als het paard lomp over je heen walst kan ie van mij een schop of een ruk krijgen, dat moeten ze me echt niet flikken. Bijten? pets op hun neus. Een paard op zijn donder geven kan echt geen kwaad, zolang je maar redelijk blijft en nooit uit woede gaat straffen. Bijt ie je, dan krijgt ie een rotmep. Is ie 1 seconde daarna superbraaf dan krijgt ie een knuffel. Zo werkt dat met paarden. Als een paard stout is geweest en daarvoor gestraft is, blijf dan niet zelf met die woede in je lijf lopen. Een paard voelt dat weldegelijk en hoewel ie wel zal begrijpen waarom ie een lel kreeg toen ie beet, zal ie nu niet begrijpen waarom je nog steeds kwaad bent terwijl ie nu helemaal niets doet! Ik heb altijd een hekel aan mensen die onredelijk hun paard straffen maar ik heb een evengrote hekel aan die softies die hun paard als een barbiepop behandelen. Dat zijn dan vaak de meest lompe en verwende krengen. Paarden zijn echt niet van papier gemaakt hoor, leroy is een enorme vechter in de wei en je wilt niet weten hoe die soms uit de wei kwam. Onder de burse plekken en beten. Nou wil ik overigens niet zeggen dat je je paard beurs moet slaan Haha!