dood veulen :'-(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

dood veulen :'-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 09:03

he, ik moet even mn verhaal kwijt.....
vorig jaar februari heb ik moonlight gekocht, en haar samen met onze hengst gehouden.
ik hoopte op een veulentje, maar moonlight werd weer een aantal keer hengstig dus ik wist niet precies of het gelukt was. In principe had ze dus vorige maand al uitgerekend kunnen zijn, maar ze werd niet echt tonnetje rond en ik ben dan ook rustig blijven rijden (stap en draf)
omdat ik toch zeker wou weten waar ik aan toe was, heb ik vorige week de dierenarts gebeld die vanochtend langs zou komen. die zou haar opvoelen/scannen. ze had nog geen uier, haar banden waren nog intact,

gisteravond was min vriend jarig, na twaalven vertrok het bezoek, en heb ik nog even bij haar om de hoek gekeken.

vanochtend ging ik ze voeren, en tot mijn schrik lag er tegen de wand van de box een klein dood veulen, met een hele smalle borstkas en het vlies er nog bijna helemaal omheen.

ik ben nu behoorlijk overstuur, maak mezelf verwijten, het veulen lag op de grond, moonlught eet haar stro veelal op en het veulen lag op een kale plek.

moonligth is er heel rustig onder, was nog wat bezweet, maar maakt het naar mijn opzicht wel goed, keek niet echt naar het veulen om.....
jakkes ik ben er helemaal misselijk van.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 09:09

moonlight staat trouwens op de foto links, dat is een foto van een paar weken geleden....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:10

jeetje wat vreselijk...
heb er geen woorden voor..
heel veel sterkte..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 09:13

wat denken jullie, zou het veulen al dood zijn geweest bij de bevalling? omdat het vlies er nog omheen zat, normaal likken de merries dat er toch af?

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:23

Jeetje wat naar, veel sterkte de komende tijd

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 09:26

heb ik haar teveel gevraagd door op haar te rijden? ze is ook nog over hindernisjes van 30 cm. heengesprongen( zonder ruiter), kan dat de oorzaak zijn?

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:08

missnynke schreef:
heb ik haar teveel gevraagd door op haar te rijden? ze is ook nog over hindernisjes van 30 cm. heengesprongen( zonder ruiter), kan dat de oorzaak zijn?
Allereerts heel veel sterkte maar je hebt zeker niets teveel van haar gevraagd een merrie geeft zelf heel goed aan wat ze wel en niet meer kan tijdens de dracht, het is juist veel beter om ze in conditie te houden voor de bevalling. Dus maak je eigen nou niet teveel verwijten, normaal gesproken maakt de merrie zelf het vlies kapot en gaat inderdaad het veulen likken, waarschijnlijk heeft ze zelf ook aangevoeld dat er iets niet goed was. Was het haar eerste veulen?

de tweede keer is veeeeeeeeeeeeeeeel beter

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 10:10

ja het was idd haar eerste veulen.

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:13

Is er een veearts bij haar geweest ? Ik weet niet of je het verhaal van Daisy hier hebt gelezen maar haar veulentje lag ook dood in de stal.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:23

jeetje zit nu op school, maar tis geen pretje om te lezen, heel veel sterkte!!!!!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Miran

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:40

Ik zou er ook even naar laten kijken door een DA, om Rhino uit te sluiten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 10:41

ik heb er met de veearts over gebeld, maar volgens hem was er geen reden om te komen, mits de nageboorte eruit was, dat was het geval.
ik zal het topic van daisy even opzoeken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 10:43

lijkt me sterk dat het rhino is, dat gaat toch rond in het zuiden van het land? ik woon in het noorden!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23311
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:04

Maar je moet niks uitsluiten voor je het zeker weet!
Vreemd trouwens dat de veearts vanaf thuis kan beoordelen of de hele nageboorte eruit is, mijn veearts zou zeker komen (ik verwijt jou helemaal niks hoor, was alleen even een opmerking).

Ik vind het heel erg voor je. Ik denk ook zeker niet dat je haar hebt overvraagd, mijn merrie werkt nu ook nog gewoon en die is over 2/3/4 maanden uitgerekend. Ze laten het zelf wel merken hoor als ze iets niet meer kunnen, mijn beessie heeft ook gisteren nog aan de hand over een boomstammetje heen gesprongen.
Sterkte de komende tijd.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:31

Wij hebben het op stal ook gehad en marion had toen haar veulen gekregen......-dood-......
je gaat je zelf verwijten dat het dood was, maar je kan er vaak gewoon niks aan doen....zulke dingen gebeuren Huilen
maar heel veel sterkte!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:40

Ach jeetje meid, wat verdrietig Verdrietig ! Was het veulen al wel helemaal voldragen ??
Ik geloof niet dat je te veel van je merrie verlangd hebt hoor! Net als wat Trea al zei: de merrie geeft zelf wel aan wat ze wil/kan ! Echt rot voor je !!
Sterkte ermee!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:43

Maak jezelf alsjeblieft geen verwijten, jij kan hier niets aan doen....
Ontzettend erg wat er gebeurd is, heel veel sterkte

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:44

He meissie, heel veel sterkte ermee!! En jij kon er echt nix aan doen hoor, ik geloof nooit dat als je er wel bij was geweest dat het veulen het dan overleefd had.

Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:50

Vorige week is bij een vriendin van mij hetzelfde gebeurd. Het veulen lag in het vlies dood in de box. De merrie heeft het vlies er nog af proberen te krijgen maar het veulen was 6 weken te vroeg en onvolgroeid.
Dit soort dingen gebeuren en zijn vreselijk maar je kan er helemaal niets aan doen helaas.

Heel veel sterkte ermee en maak jezelf alsjeblieft geen verwijten. Zeer waarschijnlijk is het veulen al dood geweest en had de moeder daardoor geen interesse.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:20

Vorig jaar hebben we het ook met Knuffel gehad. 6 weken voordat ze uitgeteld was lag er een klein (maar wel bijna volgroeid) merrie veulen in haar stal --->ook dood Verdrietig. We hebben dat veulen wel op Rhino laten testen, want je kan het echt nooit weten, Rhino kan razendsnel door het land gaan. En we hadden nog 2 andere merrie's drachtig. Dit veulen had gelukkig gaan Rhino maar had waarschijnlijk in de baarmoeder de navelstreng om haar nek gekregen en is zo doodgegaan Huilen ECHT ZIELIG....
Nou heel veel sterkte en niet teveel met die vragen zitten, zulke dingen gebeuren nu eenmaal soms HELAAS

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:36

Oh wat vreselijk!
Heel veel sterkte!!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:50

Zoals je het uitlegt krijg ik de indruk dat het veulen al dood was voor de geboorte en in feite gewoon verworpen is, de moeder heeft dan ook geen interesse.
Is haar uier wel ontwikkeld, anders zou je nog kunnen proberen te melken om biest op te vangen, daar kun je vast weer iemand blij mee maken.
Maar het is wel vervelend, want een merrie zou je evt. moeten laten spoelen, en het veulen onderzoeken, om nog maar te zwijgen van het verdriet dat je ervan hebt.
Sterkte in elk geval!!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:50

Overigens over Rhino, ik had gehoord dat het juist rond A'dam hing, en in Belgie, maar niet in Brabant, zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:43

Wij hebben helaas dit jaar ook al een dood veulen gehad. Was iets van 6 weken te vroeg. Wel een heel mooi merrietje. Een bonte en het had al hele lieve korte manen enzo. HEt is zwaar klote maar je kan jezelf de schuld niet geven hoor. DIe merrie bij ons is een fokmerrie en ze kwam alleen in de stapmolen. EN die krijgt ook een dood veulentje.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Marjolein

Berichten: 11625
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:59

he bah geconcoleerd. hou de merrie maar goed in de gaten of het met haar ook goed gaat is neit niets je veulentje verliezen.
veel sterkte

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973, Vagabondo en 27 bezoekers