paardenkeuringen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 18:10

wat is dat nou precies? wat gaan ze dan allemaal doen? gaan jullie ook wel is naar keuringen?


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 20:38

Tja, keuringen...

Dat vind ik vrij zielig eigenlijk.

Wij waren goed bevriend met de vorige eigenaar van onze eerste fjord en deze wou dan, toen ze al van ons was, toch nog af en toe naar een keuring vh stamboek gaan. En dan gingen wij dus mee. Maar nu laten we dat niet meer toe.

Wat het is?
Wel, meestal lopen eigenaars met hun paarden in een piste enkele rondjes aan de hand met hun paard in stap en draf. De jurie beoordeelt het paard dan op bouw, uiterlijk, hoofd, stand vd benen,...
het is wel niet slecht als je paard is gekeurd is, dan weet je direct wat er goed en slecht is...

Maar die drukte op dergelijke keuringen is toch niet zo aangenaam voor paarden denk ik.

Bij het fjordenstamboek is de 'winnaar' van de keuring (verdeeld in merries, ruinen, en hengsten) de 'ster(merrie)'.

Nogal belachelijk dus, hoewel Marit dat is geweest!! En dan krijgen ze een extra vermelding op hun inschrijving ih stamboek...

Enfin ja. Dat is wat ik erover weet.

Hopelijk ben je er wat mee.

groetjes!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 09:41

Hoi
bedankt voor de uitleg Party!!
Ik wil binnekort naar zo'n keuring. niet met paard hoor maar gewoon om te kijken. Is dat echt zielig? ik wil het wel zolang de paarden het ook leuk vinden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:44

ik snap niet waarom dat zielig zou zijn.
Op wedstrijden (dress spr. western, sgw, etc) is het toch ook druk?
En ik heb niet de indruk dat de paarden er last van hebben.
OK, sommige worden verschrikkelijk zenuwachtig, maar er zijn er heel veel die door dat publiek alleen maar meer gaan showen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:45

Ik vind er niets zieligs aan hoor!?
Ik hielp vorig jaar en jaren daarvoor altijd een kennis van ons, die shetlanders fokt. Een dag van te voren ging ik er altijd naartoe en dan gingen we de paardjes wassen.. en de volgende dag naar de keuring1 is echt leuk hoor en niks zieligs aan vind ik.. Scheve mond\

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:39

ehh nee, echt zielig vind ik t ook niet, t zou wat anders worden alsje dta wekelijks gign doen ( heowel de paarden dan mischien weer wenenn een de drukte).
Je kunt de rust of drukte opzoeken zoveel je wilt, ik zet ze altijd vast op een rustige plek, dan stan ze een beetje te slapen en hebben nergens last van.Ze moeten dan ca. 10 minuten de ring in ( of nog niet eens) en als je dan 'wint' en door mag naar de kampioenskeuring, dan moet/mag je nog een keer..
Maar in Ned. zijn de fjorden geen ster hoor, als ze een rubriek winnen of dagkampoen worden. je kunt in je rubriek voorp lopen, vervolgens kun je kampioen worden van de veulens, jeugd, of volwassen fjorden en de volwassenen worden onderverdeeld in merrie en ruinen, en merrie met-of zonder predicaten ( predicaat is bijv. "model" of ster" ).
model en ster kun je pas worden als je een proef goed hebt afgelegd..
Ik ga elk jaar met mijn fjord naar de keruing en de beestejs maken zich echt niet druk; deden ze dat maar! haha.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 15:53

neeeh keuringen zijn juist leuk!
Ik ga 2 keer per jaar 1 keer naar de regionale keurng en daarna naar de nationale.
Is hardstikke leuk op de regionale worden de veulens van een brandmerk voorzien en daarna geschets en dan krijg je er pas papier bij.
de andere paarden gaan natuurlijk voor een premie.
Ik ga er alleen al heen voor het sfeertje (want ik heb een ruin dus ja)
Afsluitend is er op de regionale altijd een dressuurrubriek(proeven) en op de nationale is er een bestgaande zadelrubriek.
Is echt heel erg leuk.
We gaan met een grote vrachtwagen van stal met de veulentjes enzo tja je wil iedereen laten zien hoe mooi je paard is he !

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 21:53

wij gaan ook altijd naar keuringen. dit jaar voor het eerst naar de welsh keuring. voorheen altijd met nina naar het nrps. het zijn hele leuke dagen vooral omdat er allemaal "fans" van dat ras rond lopen. je ziet de mooie en de minder mooie en ik vind het altijd weer leerzaam op zon keuring. en ik vind het fijn om te weten wat ze van het exterieur van je pony vinden als je bijv. wilt gaan fokken. zielig??? onzin!! de paarden vinden het vaak leuk en zijn opgewonden. hoe meer mensen er naar ze kijken hoe beter ze vaak lopen. en de dagen ervoor zijn ook leuk. lekker wassen poetsen eventueel vlechten of opscheren(nrps) nee echt gaar die dagen. kun je gerust heen gaan!!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 09:19

Als je naar de keuring gaat moet je ervoor zorgen dat je paardje er op zijn paasbest uitziet. ALs je de ring binnebkomt, moet je je eerst opstellen voor de jury. De jury kan het paard dan goed bekijken ( benen enzo). Als de jury het zegt loop je in stap weg, zodat ze de stap kunnen zien. Dan ga je draven met het paard. Als je aan het eind van de baan bent ga je uit de ring. Er komt dan een ander in de ring. Je moet dan wachten in de voorring. Als elk paard apart binnen in de ring is geweest stel je je op de volgorde van nummer op. Zo loop je door de baan. De jury kan dan beginnen met het plaatsen en de paarden eventueel nog vergelijken. Het paard dat het beste is wordt naar voren gehaald en mag dan vooraan gaan lopen. De nummering maakt dan niet meer uit. Een paard mag niet naar achteren geplaats worden! Dit wordt gezien als een belediging voor het paard. Wel mag de hele groep of enkele paarden voor je worden gezet.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 10:49

Hoi, hoi,

Ik ga dit jaar dus ook naar de keuring met Oscar. En daarvoor gaan we nog een paar keer kijken hoe het allemaal gaat enzo.
Ik heb er inieder geval wel heel veel zin in, het lijkt me heel gezellig!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, NorwayFjord, Sanet, stal_HD en 27 bezoekers