Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:21

Gefeliciteerd Pandameisje, veel plezier ermee!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:40

Gefeliciteerd

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:27

Dank jullie wel ik had echt niet verwacht dat ik zo snel een paard zou vinden :o en mijn zoektocht zo kort zou duren :D

Ik blijf dit topic zeker volgen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:43

Wat een schatje, Pandameisje, van harte!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:58

ikke schreef:
anvt_xx schreef:
Het kan dat ze zwart of bruin blijven. Ik ben ook naar een 6 jarige bruine wezen kijken en beide ouders waren toch echt schimmel.

Iets met genen :D

Ik kende een bruin paard, die mensen wilden een schimmel dus zochten ze passende schimmel-hengst voor hun schimmel-merrie….. krijgen ze een bruin veulen _O-

Ik kende weer mensen die hadden een schimmel maar op het papier stond het dier als veulen ingetekend op zwart. En ze bleven maar volhouden dat het een zwarte was. :')

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:14

Zouden jullie een haflinger op pssm laten testen? Ik kan niet achterhalen of het in de lijn van de ouders voorkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:25

Bij aankoop? Nee..zou dat alleen doen als ik een vermoeden heb dat het dier gezondheidsproblemen heeft. Maar die zou ik dan weer niet kopen..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:28

Gefeliciteerd anvt-xx en pandameisje

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:03

Elisa2 schreef:
Bij aankoop? Nee..zou dat alleen doen als ik een vermoeden heb dat het dier gezondheidsproblemen heeft. Maar die zou ik dan weer niet kopen..

Ja bij aankoop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:11

Zou ik niet doen, maar als verkoper denk ik ook niet mee akkoord gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:22

Ik ook niet, en ook niet als verkoper die test duurt weken

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:40

StalNollie schreef:

Dat valt wel mee, een week.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:43

Tja, als je het uit wil sluiten en de verkoper gaat akkoord dan moet je het doen. Maar ook goed nadenken over normale keuring en dus vooraf bespreken wat je niet acceptabel vindt bij alles qua uitkomst.

Maar ik zou de verkoper zeker begrijpen als ze niet akkoord gaan of in ieder geval niet vasthouden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:47

Heide83 schreef:
StalNollie schreef:

Echt? Ik dacht dat de test pssm 1 al enkele weken duurde, pssm 2 zelfs nog langer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:10

Heide83 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja bij aankoop

heb ik bij mijn tinker wel gedaan, zijn maar wat haren en ik had vrij snel de uitslag binnen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:18

Ik zou wel testen op pssm, alle Haflingers die op mijn erf staan zijn vrij. Je kan er een hoop ellende mee voorkomen.
Evt wil ik wel voor je kijken of er via de bloedlijnen meer te achterhalen is? Dan moet je even een PB sturen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:33

Lieser schreef:
Heide83 schreef:

Echt? Ik dacht dat de test pssm 1 al enkele weken duurde, pssm 2 zelfs nog langer.

Je hebt nu een snellere test die inderdaad maar een week duurt ofzo (wel duurder natuurlijk)
Ik heb het indertijd wel laten doen, in het contract stond dat ik het paard al kocht na de keuring en mocht achteraf de PSSM test positief zijn, dan zou de verkoper hem terugnemen.

Maar veel verkopers staan er negatief tegenover helaas

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Heide83 schreef:
StalNollie schreef:

Wij hebben het wel laten doen. Terugkijkend zou ik ook op het gen voor oogtumoren laten testen. Die komen veel voor bij haflingers.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Maar tot hoever ga je en tot hoever ga je mee als verkoper.... Zo hebben schimmels eerders kans op tumoren, Haflinger pssm/ogen, schetten bevangen etc etc

Ik ga klinisch altijd wel mee in wat klant wil. Röntgen ligt aan prijsklasse en de rest kan er eigenlijk niet over nadenken om daarin mee te gaan.

1x meegegaan moest hoeven van shet op foto om bevangenheid uit te sluiten. Uiteindelijk niet zover gekomen klinische keuring was dier hengstig en had wat gele uitvloeiing op de benen..... Ja ja dierenarts vond het aandachtspuntje dus hoeven zijn niet eens op foto geweest.... Heel lang verhaal kort week het dier achter gehouden om vervolgens weer online te zetten. Want ze vonden het toch te spannend....... Merrie staat nu op zorgboerderij en is gewoon hengstig en nergens geen last van .... Was zeer bijzonder ik leer dus steeds meer mee te zeggen tot hier de grens komt vanzelf klant die minder moeilijk doet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Ja dat denk ik ook. Echo, inwendige echo voor si, eierstokken, baarmoeder. Je kan het echt heel bont maken.
Her zal ook aan t geval liggen. Bij oude peesblessure zou ik eerder akkoord gaan met echo van de pees. Bij n fokmerrie met een baarmoederlijk (vast geen woord) onderzoek etc..
Maar waarom ligt dan die grens....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Cioccolato schreef:
Ja dat denk ik ook. Echo, inwendige echo voor si, eierstokken, baarmoeder. Je kan het echt heel bont maken.
Her zal ook aan t geval liggen. Bij oude peesblessure zou ik eerder akkoord gaan met echo van de pees. Bij n fokmerrie met een baarmoederlijk (vast geen woord) onderzoek etc..

Waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak, aldus een eigenaar maar dat geldt evengoed voor hoe ver je medisch wil gaan in het uitsluiten van zaken.

Wie soeckt Peert of Wijf sonder gebreecken
die magh het werck wel laten steecken
en bedencken dat hij bed en stal
voor eeuwigh ledigh houden sal"

”Vader Cats”

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Ik snap wel dat als je een fokmerrie koopt dat je in ieder geval de baarmoeder en eierstokken eens op de echo wil hebben gezien. Het zal niet de eerste zijn die een merrie koopt met 1 eierstok (en dus de bijbehorende verminderde kansen op dracht). Of een paard die met een vliegtuig moet waarbij een neusswab en bloed afgenomen moet worden.

Ik ga als verkoper echt niet overal in mee, zeker niet op mijn kosten. Als ik weken op een onderzoek moet wachten en tegelijkertijd het paard vast moet houden sta ik daar ook niet om te springen. Maar in sommige gevallen kan dat wel logisch zijn. Maargoed, onze veulens krijgen een uitgebreid genetisch onderzoek en die labuitslagen krijgt een koper ook mee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Cioccolato schreef:

:* ik wilde eigenlijk echo van si laten maken. Si van vorige paard was voor haar derde helemaal gekarteld, liep altijd goed, tot een week voor de dierenarts kwam voor een apk. Direct daar naar laten kijken maar toen was het al te laat.

Uiteraard op mijn kosten en in overleg. Maar gezien ze onder toch al onder zeil voor de foto's, wilde ik dit meepakken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Proficiat anvt-xx en pandameisje! *\o/*

StalNollie schreef:
Röntgen ligt aan prijsklasse en de rest kan er eigenlijk niet over nadenken om daarin mee te gaan.

Vanaf welke prijsklasse is dit voor jou?

Ik had hier al gepost dat ik ook stilletjes op zoek was en ik heb een optie op 1tje.
Zondag nog eens rijden (2de keer) en dan normaal alles regelen qua keuring enzo. <3