levensgevaarlijk jaarling ( incl. beelden )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:56

wortelsussie schreef:
Dravers worden gefokt om snel volwassen te zijn en kunnen dus eerder voor de kar staan.

Dit paard ziet er nog jong uit, zie hem over 1 jaar dan die je een prachtige hengst waar de gemiddelde hengst op hun lelijkst is omdat ze nog in de bloei van hun leven zitten.

Meen je dit nou echt zelf? Dravers worden gefokt om snel volwassen te kunnen zijn? ...... Dat is ook maar weer juist wat mensen er van maken hoor... Net zoals quarters die op hun 2de al geleerd worden, dikke bullshit is het allemaal.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:56

Ik vind eerlijk gezegd wel lef hebben van TS. Jullie zijn gewoon onwijs onwetend als jullie denken dat dravers netjes tot hun vierde in de wei staan te genieten van hun kleutertijd.

Uiteraard is het ook niet mijn ding om ze op hun eerste al te beleren en te laten koersen. Maar helaas gaat dat nou eenmaal zo in de dravers wereld.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

BravoT schreef:
hmmm, zal ik je Bravo Toscana even voorstellen 1 van eloge zijn weide maatjes en afgeschreven als koerspaard en 8 jaar oud *\%/*

[ [url=m/Y0vHjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

En waarom is ie afgeschreven? Juist ja, versleten... Nog net goed genoeg om recreatiepaardje te kunnen zijn tot zen 15de

Jorex

Re: levensgevaarlijk jaarling ( incl. beelden )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:59

Ik heb getemd voor deze off topic discussie over het wel of niet een draver op 1 jarige leeftijd aan het werk laten zetten, omdat deze discussie hier niet thuis hoort.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:59

Het verhaal is nooit zwart-wit. Laten we eens verder kijken dan wat wij normaal vinden. de ander vindt dat namelijk ook....En dat mag ook bestaan. Die andere wereld kan wel eens heel interessant zijn! Als je meteen een oordeel hebt, kom je daar nooit achter en dat is best wel jammer voor het onderlinge begrip!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:00

Hanna_94 schreef:
Cheytjuh schreef:
Zwaar belachelijk dit, wanneer krijgen ze de tijd om jong te zijn en rustig op te groeien ? van 4 maand tot een jaar ? :roll: :roll: :n :n 8)7

Dat hier nog niet tegen op is getreden en dat het gewoon 'normaal' is in de dravers wereld ......

Dit dus, pure dierenmishandeling noem ik dit :(

hmmm ga ik me verdedigen of zal ik het hier bij laten.

Ik heb 2 wedervragen : als een rijpaard 3 jaar oud is en uit het land wordt getrokken, in een korte periode beleerd wordt ( erop zitten en links en rechts plukken) en dan nog geen 4 maanden later 2 u door de bossen met iemand van min. 70 kg op je rug, is dit dan dierenmishandeling ???

Als er nu iemand van 70 kg op joun rug gaat zitten en ik zeg loop eens 500 m met die persoon en vervolgens mag dezelfde persoon in een kruigwagen met 2 wielen en deze moet je 1 km duwen, wat denk je dat zwaarder/makkelijker is ??

ik weet wel voor welke optie ik kies *\o/* .

WendyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:02

Draver of geen draver, een paard hoort niet beleerd te worden als ie 1/2 is. -O-
Je gaat toch ook niet sporten met een kind van 1/2 :7
Als ze een jaar of 6/7 zijn kan je ze afschrijven, net als mijn vorige merrie die artrose in haar schouder bleek te hebben door deze sport(voordat ik haar kocht).

Maar uiteraard is dit mijn mening :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:03

Een paard kan best met 14/15 maanden al voor de kar. Mijn draver heeft groeiknobbels bij de pezen (door te vroeg hard werken) maar is nu 25 and still running.

Knappe draver, maar nogmaals... ik zou het écht afleren. Het lompe/drammerige dan, dat hij aanwijst waar ie jeuk heeft is prima. Maar dan wel rustig.

Een draver word 'afgeschreven' als ie niet snel genoeg is of niet lang genoeg piekt op hoge snelheid. Een paard wat dus (door gebrek aan sportkracht) maar 50 km/h loopt word gewoon 'afgekeurd'. Dit heeft dan niks met zijn gewrichten te maken.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:05

Ik ben normaal gesproken niet van het reageren maar m'n maag draait er bijna van om dat dit jong beestje nu al een bit in heeft. Draver of niet, het is in mijn ogen nog een peuter en die belast je nu niet al met sturen or whatever. Die laat je jong zijn en spelen op de wei met maatjes. Wat men vroeger en wellicht nu nog doet met dravers op jonge leeftijd mag geen graadmeter zijn. Beste graadmeter is zijn leeftijd. Wat betreft je filmpje zou ik er geen moeite mee hebben dat paard aangeeft waar hij jeuk heeft, het feit dat hij in jouw zone komt, jou wegduwt en jij dit accepteert lijkt me een groter probleem, eerst een jong dier de basis van wederzijdsrespect mee geven, dat je dit later dan ns zou doen begrijp ik dan nog, echter een welopgevoed paard zal niet zo gaan duwen. Mijn advies, laat hem jong zijn met maatjes, spelenderwijs de basis leren en als dat goed zit en er is wederzijds respect kan een keer billen kriebelen geen kwaad

Hanna_94

BravoT schreef:
hmmm ga ik me verdedigen of zal ik het hier bij laten.

Ik heb 2 wedervragen : als een rijpaard 3 jaar oud is en uit het land wordt getrokken, in een korte periode beleerd wordt ( erop zitten en links en rechts plukken) en dan nog geen 4 maanden later 2 u door de bossen met iemand van min. 70 kg op je rug, is dit dan dierenmishandeling ???

Als er nu iemand van 70 kg op joun rug gaat zitten en ik zeg loop eens 500 m met die persoon en vervolgens mag dezelfde persoon in een kruigwagen met 2 wielen en deze moet je 1 km duwen, wat denk je dat zwaarder/makkelijker is ??

ik weet wel voor welke optie ik kies *\o/* .

Oh ja hoor, op je eerste wedervraag antwoord ik ook dierenmishandeling. Moet het dan perse zo gaan?
Je kan ook je paard rustig vanaf zen 4 jaar opleren, op een rustige manier, zonder haast. Maar dat snappen veel mensen blijkbaar niet?!

En die 70kg op de rug zal best wel zwaarder zijn, maar daar gaat deze discussie niet om. Ik heb helemaal niets tegen paarden die een kar trekken, helemaal niet. Ik heb wel iets tegen veels te jonge paarden die moeten werken, ongeacht of dit voor de kar is of in het zadel.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

wortelsussie schreef:
Hanna_94 schreef:
Haha nee zeer zeker niet! Jammer dat mensen dit denken over dravers maar dat is echt niet zo. Vele uitgekoerste paarden gaan als rijpaard weg.

Maar paarden die op 2 jaar al een kar trekken, zijn fysiek (en mentaal) helemaal op op hun 8ste... Spijtig dat veel mensen niet de moeite nemen om de anatomie van een paard te leren

Dravers worden gefokt om snel volwassen te zijn en kunnen dus eerder voor de kar staan.

Dit paard ziet er nog jong uit, zie hem over 1 jaar dan die je een prachtige hengst waar de gemiddelde hengst op hun lelijkst is omdat ze nog in de bloei van hun leven zitten.[/quote]

Sorry dat ik het zeg maar dit is wel de grootste onzin die ik in al die jaren op bokt heb mogen lezen, alsjeblieft zeg, gefokt worden om jong volwassen te zijn |o Hoe hebben ze dat gedaan, via de wetenschap het rijpingsproces laten muteren ?

Ja het ene paard is sneller 'volwassen' dan een ander, maar een paard als jaarling al aan het werk te hebben, daar is gewoon geen enkel excuus voor, behalve dat het idioterij is. Het hele bottenstelsel heeft veel meer tijd nodig om 'volwassen' te worden, dat krijg je ook bij dravers niet in een jaar voor elkaar.

Afgezien daarvan, het filmpje lijkt misschien grappig, tot je het dier een keer de zin niet geeft en het je omver duwt om de zin te krijgen. Er is een grens, dit is geen normaal paardengedrag.

Veel plezier ermee :evaw:

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:06

Hanna_94 schreef:
BravoT schreef:
hmmm, zal ik je Bravo Toscana even voorstellen 1 van eloge zijn weide maatjes en afgeschreven als koerspaard en 8 jaar oud *\%/*

[ [url=m/Y0vHjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

En waarom is ie afgeschreven? Juist ja, versleten... Nog net goed genoeg om recreatiepaardje te kunnen zijn tot zen 15de

nee niet daarom, had ik natuurlijk anders neer moeten zetten dom van mij 8)7 , hij heeft in het land lekker lopen stoeien en spelen en heeft zich toen verstapt en een voetballers kwaal opgelopen ( zijn minuscus gescheurd, dit heeft helemaal niks te maken met een draver trainen, das gewoon domme pecht hebben )

Bij iedereen had ie allang in de gehakt molen gelegen en ik geef hem een kans en hou hem lekker hobby matig *\o/* al 2x de epervierdaagse mee gereden, dus nee zo ben ik niet.
Maar ja dan is nu de conclusie dat ik ze maar niet meer moet buiten gooien :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:07

Vind t wel geestig hoor. TS gaat met haar knol lekker het bos in. De meeste paarden komen voor hun 5e jaar nieteens van het terrein af 'omdat het gevaarlijk is' en dan mogen de (jonge, onbeleerde) paarden lekker in een 20x40m bak rond rennen.

Doe mij maar lekker het bos en een kar erachter.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:08

In verschillende derde wereld landen worden peuters en kleuters ingezet om de economie draaiend te houden. Kinderarbeid. Daar zijn we het natuurlijk ook opeens allemaal mee eens, want dat is de gewoonte daar!
A ja, net zoals als peuters stenen kunnen sjouwen kunnen jaarlingen voor de kar.

Goed, nu gaan we het persoonlijk maken. Wie heeft een draver van een jaar voor de kar? En wie van jullie heeft een peuter?
Dan gaan we nu die peuter stenen laten sjouwen.

Wat? Mag dat niet? Ze kunnen het toch? Waarom zou je ze dat niet laten doen? Omdat het slecht voor ze zou kunnen zijn?
Rot op zeg, dat gebeurt toch dagelijks.

Misschien niet met peuters, maar wel met peuterpaarden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:10

jee :oo Ik dacht echt dat hij je ging schoppen!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

Goed bezig zeg..! Je paard duwt zo zn kont in je gezicht (Hoe bedoel je, ik ben dominanter dan jij!) en dan staat hij ook nog eens met 1 jaar voor de kar! Ja, trekken is minder zwaar dan rijden maar komop.. Hij is 1!! Waarom niet wachten tot hij 2 is? Vind ik nog steeds vroeg maar a la. Ik kan dit gewoon echt niet snappen :n

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:13

Mja, ik zou mij toch ook niet laten opzij duwen door een paard, gaat hij maar ergens anders krabben.

Is het echt een jaarling 12 maanden of een jaarling bijna 2 jaarse?

In de koerswereld gaan paarden vroeg naar de baan, zowel dravers als vluchters. Niet omdat ze er persé klaar voor zijn maar wel omdat een paard rond z'n 2-3 jaar het snelste loopt (over korte afstanden), daarna wordt het trager (nu ook geen gigaverschil, enkel seconden) maar hebben ze wel meer uithouding.

Maar een jaarling (12 maanden) al voor de kar vind ik ook wel heel vroeg.
Hier gaan de dravers in training op 18 maanden. Begint idd met aan de lijnen stuur en rem er op te zetten en daarna baanwerk.
Dravers leren snel, op een paar weken hebben ze het principe door en een goede draver is in een paar maanden wel koersklaar, hebben ze geen jaar voor nodig.
Een koerspaard wordt afgeschreven als hij de snelheden niet meer haalt, de zeer goede paarden daargelaten, gebeurt dit vaak idd rond 6-8 jaar. Er zijn ook uitzonderingen die tot hun 10 blijven koersen. Er zijn ook paarden die al genoeg prijzen bij elkaar gelopen hebben en 'op pensioen' gestuurd worden of fokdier worden en er zijn idd ook paarden die met blessures via de achterdeur verdwijnen.
Die afgeschreven paarden kunnen vaak nog een 2de sportcarriere aan, hier in Frankrijk vind men vaak dravers terug in de springsport, nee geen topniveau maar sommigen lopen leuk mee.

Het is wel een mooi paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:14

wortelsussie schreef:

Daar is ie weer, de dooddoener die altijd wordt gebruikt door mensen die dit soort gedrag goedpraten met onzin, omdat ze dondersgoed weten dat dit voor eigen gerief is en niets met het welzijn van het paard te maken heeft -O-

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:16

Cayenne schreef:
Daar is ie weer, de dooddoener die altijd wordt gebruikt door mensen die dit soort gedrag goedpraten met onzin, omdat ze dondersgoed weten dat dit voor eigen gerief is en niets met het welzijn van het paard te maken heeft -O-

_/-\o_

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:16

Ahh, zondagavond op bokt :+

Tsja, het gedrag is grappig maar niet heel handig, aan de andere kant is het nou ook weer niet zo erg als dat ik had verwacht na het eerst lezen van de reacties.
Paard gedraagt zich niet boos oid maar heeft maar weinig respect voor je persoonlijke ruimte.

En over de kar erachter...lichamelijk lijkt het me geen erg zwaar werk, een paar keer per week een paar minuten zo'n lichtgewicht karretje trekken is een stuk minder belastend dan longeren, bijzet en rijden natuurlijk.
Aan de andere kant zou ik een veulen nooit zo vroeg zulk 'werk' laten doen, voornamelijk vanuit mentaal oogpunt.
....Maar dierenmishandeling is wel een heel erg overdreven :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:17

Ik plaats hier even een slotje zodat ik kan overleggen met mijn collega's over dit topic.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:41

Dit topic is definitief gesloten. ITP is geen discussieforum, en de discussie over het al dan niet met een jong paard aan het werk gaan past hier niet dan ook niet. Gezien het verloop van het topic zien we geen mogelijkheid tot het heropenen.