Ergernissen of ideeën paardensport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:11

Aan het feit dat er bijna geen pensionstalling in de buurt te vinden is waar de paarden 24/7 buiten kunnen staan met schuilstal.
Overal 's nachts naar binnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:33

Lau schreef:
hoogendroog schreef:
Dat zo veel mensen nog van die hengstenkettingen gebruiken (zie de een na de ander op foto's van die fotoshoots). Het KWPN wil die dingen al tijden niet meer in de keuringsring zien, maar da's op Bokt nog niet helemaal doorgedrongen, geloof ik.

Die word alleen gebruikt omdat hij makkelijk weg te werken Is.
En totaal niet op de gemene manier waardoor hij is afgeschaft.

Ik erger mij aan de te ver doorgeslagen NH en parelli types.
Er Is niks mis met de methode maar sla asjeblieft niet door.

Sja, hier ijzers en met (men)bit, maar wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi en regelmatig Parelli en ander grondwerk.
Een boomloos zadel heeft hij ook maar dat is puur omdat ik op een onbespierde pony die weinig gereden wordt geen precies passend boomzadel ga kopen.
Hij loopt hier fijn onder en deze was niet duur.
Dus het kan zeker wel.

Maydayparade: wat is daar mis mee als het paard er niet onder lijdt?
Ik ben recreatiemenner die ook gewoon longeert en dergelijke.
De ene week doe ik veel maar nu ook even minder.
Daar heeft hij niks van hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:41

Elienee schreef:
ik erger mij werkelijk dood aan al die naturals :')

oh het is zoooo verschrikkelijk slecht om een bit in mijn paard zijn mond te steken en hoefijzers aan te doen.
weet je wat onnatuurlijk is? paardrijden.. _/-\o_

kruipt nu onder een steen voor alle reacties die ik alweer ga krijgen :evaw:

Hoeveel ken je er in real life vraag ik me dan af? En wat is natural?
Ik sta in een uitloopstal met ponylief en hij heeft drie maatjes, alle drie de eigenaren zijn nuchter en geen die-hard natural.
Wel zijn de andere drie ongeschoren, omdat het kan maar die doen ook totaal ander werk ook, niet te vergelijken.
Ik zelf ben echt pro natural horsemanship maar wel met grenzen.
Mennen en longeren met bit, ijzers eronder voor het slijten en geschoren met deken omdat ik echt een door en door zeiknatte pony had na het mennen.
Maar verder gebruik ik de methode van Parelli graag, en met rijden heeft hij een bitloos hoofdstel en om het praktische een boomloos zadel.

Ik ken echt geen naturals zoals ik hier voorbij zie komen, dus ik zou dit mits je ze in real life kent gauw loslaten. :+
Verder is de vraag wat is natural, ik ben qua doen natural maar onder ijzers kom ik niet uit in asfalt mania.
Schoenen vind ik geen optie om een erg gevoelige huid.
Idem met scheren, een doorweekt paard in de winter is niet fijn, en dan praat ik echt over doorweekt.
Maar toch durf ik mezelf aardig onder de naturals te scharen omwille van zijn huisvesting, parelli, deels bitloos etcetera.
De winterbandjes zijn al bevestigd door de hoefsmid, als voorbereiding op de winter buiten.
Het beste van beide werelden kan ook..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:08

Babootje schreef:
Nicolle89 schreef:
Ik erger me aan mensen die persee alles LOOS willen. Bitloos, boomloos. En vervolgens alles wat niet loos is haten. Dat is nog t ergste.

Hahaha ik ook.

Dat ja :') En wat dan nog het ergste is is wanneer ze zó graag hun paard blootsvoets willen hebben ze het niet uitmaakt of die pijn heeft op zijn blote voetjes. Want ja, "hij moet er maar aan wennen".

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:00

Mensen die zich niet kunnen gedragen, niet de verantwoordelijkheid nemen voor hun dier paard uit stal trekken, rijden, terug zetten en nog net het geduld kunnen hebben voor paard droog is want uitstappen is ook teveel. En denken dat ze god zijn en niet willen leren. En vooral niet luisteren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 05:50

Natascha schreef:
Waar ik me vaak aan erg is onzinnige praat over hoe "hoog in het bloed" hun paard wel niet staat als een soort überexcuus voor een onopgevoede knol.

Dat is een goeie, heb ik toch al een aantal keer gehoor :D Die mensen staan altijd mooi voor paal als ik dan kom aanzetten met een volbloed die zich wel weet te gedragen }:)

Waar ik me het meeste aan erger is die mensen die elke keer als er iets misloopt aan iedereen vertellen hoeveel pech ze altijd weer hebben.
Bram Chardon denkt daar trouwens ook zo over :)
"Als je 3 x pech hebt is het geen pech meer, net zoals 3 x geluk geen geluk meer is maar goed management en perfecte voorbereiding."

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:04

Natalie36 schreef:
Mensen die voor veel te veel geld leuke paarden kopen en ze vervolgens binnen 3 jaar kapot rijden. Een nieuwe kopen, die ook kapot rijden en na 10 jaar en 4 paarden met een stalen gezicht beweren dat ze altijd zo veel pech hebben met paarden.

Ik denk eerder dat de paarden pech hebben gehad met de eigenaar maar dat is dan weer een opmerking waar je ruzie door krijgt :?

Beter kan ik het niet verwoorden!! Eens, eens en nog eens eens!!

paardjes123

Re: Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:08

Ik kan mij werkelijk niet iets bedenken waar ik mij aan erger, laat ieder zo zijn ding doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:53

Majabeestje schreef:
Aan het feit dat er bijna geen pensionstalling in de buurt te vinden is waar de paarden 24/7 buiten kunnen staan met schuilstal.

Da's op zich wel een punt ja. En als ze dan 24/7 buiten lopen is er niet eens iets wat lijkt op een rijbak. Maar heel eerlijk is dat mijn probleem niet, want ik sta niet op een pensionstal :')

Onopgevoede paarden heb ik wel echt een hekel aan. De eigenaren noemen dat dan eigenwijs, een eigen wil, pittig en weet ik wat allemaal nog meer. Die paarden (en eigenaren) ga ik gewoon uit de weg, heb ik er ook geen last van.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Natuurlijk heb je de mensen die alles beter weten, die vanalles slecht vinden of iets anders blind aanbidden, maar dat heb je overal.

SolmyrkviJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:42

moonfish13 schreef:
Lau schreef:

Die word alleen gebruikt omdat hij makkelijk weg te werken Is.
En totaal niet op de gemene manier waardoor hij is afgeschaft.

Ik erger mij aan de te ver doorgeslagen NH en parelli types.
Er Is niks mis met de methode maar sla asjeblieft niet door.

Sja, hier ijzers en met (men)bit, maar wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi en regelmatig Parelli en ander grondwerk.
Een boomloos zadel heeft hij ook maar dat is puur omdat ik op een onbespierde pony die weinig gereden wordt geen precies passend boomzadel ga kopen.
Hij loopt hier fijn onder en deze was niet duur.
Dus het kan zeker wel.

Maydayparade: wat is daar mis mee als het paard er niet onder lijdt?
Ik ben recreatiemenner die ook gewoon longeert en dergelijke.
De ene week doe ik veel maar nu ook even minder.
Daar heeft hij niks van hoor.

Volgensmij zeg ik nergens dat er wat mis mee is ;) Het is alleen iets waarvan ik denk dat het voor veel mensen een toevoeging zou zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:34

Eline91 schreef:
"Als je 3 x pech hebt is het geen pech meer, net zoals 3 x geluk geen geluk meer is maar goed management en perfecte voorbereiding."

Dat is gewoon een feit!

Onopgevoede paarden heb ik geen hekel aan, ik voed ze simpelweg op. In mijn handen gelden mijn regels, ga daar maar mee om..........

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:42

Hoe mensen naar recreatie-ruiters kijken, ik merk dat daar best soms denigrerend naar wordt gekeken want een échte sport is toch veel "moeilijker".
Ik heb ook vaak het gevoel dat de sport-ruiters geen rustig ritje rond kunnen wandelen met hun paard.
Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat wel kunnen, maar die zijn volgens mij in de minderheid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:50

ikke schreef:
Eline91 schreef:

Dat is gewoon een feit!

Onopgevoede paarden heb ik geen hekel aan, ik voed ze simpelweg op. In mijn handen gelden mijn regels, ga daar maar mee om..........

Dat is niet echt van toepassing als je die beesten niet zelf in handen hebt. Mijn fjord was ook zo'n rot bok, maar die luistert inmiddels al jaren heel goed. Al blijft het toch anders dan wanneer ze van begin af aan al netjes zijn opgevoed.

Inderdaad 3x pech is geen pech.. Snap niet dat die mensen dat zelf niet in zien en daar niet gewoon wat aan doen zodat paard nummer 4 wel heel blijft.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:51

ik zag een een reactie over mensen die doorslaan in NH en parelli.

Helemaal mee eens!! bij ons op stal is er dus iemand die de "trainingen" ervan geeft. ik vind t zo pure bullshit....

Tevens hebben wij ook heuze western ruiters op stal. dit vind ik helemaal een ramp met rijden aangezien hun NIETS aantrekken van de bakregels. enkel en alleen op 1 volte race in galop, draf en stap!! dus als ik een appuyement wil oefenen, of schouderbinnenwaards of van hand veranderen is dit bijna niet mogelijk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:58

Vicky_Belle schreef:
Hoe mensen naar recreatie-ruiters kijken, ik merk dat daar best soms denigrerend naar wordt gekeken want een échte sport is toch veel "moeilijker".
Ik heb ook vaak het gevoel dat de sport-ruiters geen rustig ritje rond kunnen wandelen met hun paard.
Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat wel kunnen, maar die zijn volgens mij in de minderheid.

Dat klopt want men stopt er veel te veel voer in (het moet wel spetteren op wedstrijd) en men vergeet voor het gemak dat je een paard moet leren om niet van elk scheef blaadje over de rel te gaan. Je hebt de combi's vast ook weleens gezien die drie ringen nodig hebben om hun kunsten te vertonen.

Doet me denken aan die stop ergens bij Biggenkerke tijdens een trektocht. Komt er een andere ruiter langs: oohh op trektocht, dat zou ik ook nog weleens willen.... Wij in koor: wat let je om aan te sluiten.... en dan komen alle "uitvluchten" waarom het niet kan; lees: ik durf niet.

Maar op diezelfde tocht ook een vrouw getroffen (we zaten net op een terras down town Vlissingen) die honderduit vroeg over hoe je dat aan de steel moest steken. Kijk, die vrouw gaat nog wel een keer op stap (als ze dat al niet gedaan heeft).

Nies_ schreef:
Dat is niet echt van toepassing als je die beesten niet zelf in handen hebt. Mijn fjord was ook zo'n rot bok, maar die luistert inmiddels al jaren heel goed. Al blijft het toch anders dan wanneer ze van begin af aan al netjes zijn opgevoed.

Inderdaad 3x pech is geen pech.. Snap niet dat die mensen dat zelf niet in zien en daar niet gewoon wat aan doen zodat paard nummer 4 wel heel blijft.

Nou, dat betekend dat je na moet denken en zelfreflectie moet hebben.

Stal hier in de buurt: je mag geen instructie van buiten meebrengen, stalhouder is ook instructeur (vind ze). Maar vrijwel alle mensen die bij haar lessen, lopen vast ergens in de L2, een enkeling red net de M. Slechts een enkele ruiter krabt achter z'n oor, gaat elders rijden en loopt opeens fluitend door de rubrieken, maar verwacht nou niet dat de anderen die link leggen, nee die hebben gewoon pech maar het ligt zeker niet aan de instructie.......

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:02

_O- Zelfreflectie is inderdaad erg lastig voor de meerderheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:08

Nies_ schreef:
_O- Zelfreflectie is inderdaad erg lastig voor de meerderheid.

Ja, maaaarrrr........ jouw paard........

Je wil niet weten hoe vaak ik dat gehoord heb, zeker bij mijn oude taart. Dat was nogal een typje (halve trakhener) maar toen ik die eenmaal op de rit had, kon ik er alles mee. Wat de mensen zien is wat je doet met je paard, de weg om bij dat punt te komen (die bij een eerste paard meestal best hobbelig is) ziet men niet.....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:22

Oh ik weet precies wat je bedoelt. Laatste keer hoefde ik niks te zeggen, iemand anders zei dat degene die de opmerking maakte d'r paard maar een maand bij mij moest zetten dat ie het dan ook wel zou kunnen :')

Sowieso is elke zin die met "ja, maar" begint al flauwekul en niks meer dan een slechte smoes.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:33

Ik heb er ook een paar waar ik me gruwelijk aan kan ergeren -:(-

- Wedstrijdpaarden mogen niet in de wei staan , omdat ze dan een blessure kunnen krijgen.
- Een paard kan best 23/7 in de stal staan. Een uurtje per week in de paddock is ruim genoeg.
- Wanneer een paard of pony van de manege onregelmatig loopt , drukplekken heeft van het zadel of wondjes heeft , zeggen ze dat je er maar een extra onderdeken op moet leggen en dat hij zo loopt , omdat hij te weinig heeft bewogen, maar ze in de tussentijd de paarden maar 1 keer per week 1 uurtje in de 10 x 10 m wei laat rondlopen. Ook laten ze veel te zware mensen op iele paarden rijden , en gegeven ze hopeloze adviezen : Het paard MOET lopen. Het paard MOET naar jou luisteren , doet ie dat niet ? Loopt hij wat sloom ? Of probeert hij de binnenbocht te nemen ? Schop h´m , sla h´m en niet zo liefjes , het is niet zielig , een flinke tik tegen z´n nek. Jammer dat het zo moet , terwijl het ook prima anders kan :\
- Arrogante mensen op wedstrijd. Deze mensen zijn altijd foutloos . Natuurlijk gebruiken ze wel een hefboomwerking bit + zweep + sporen. En gaat er dan een keertje een balkje af dan worden ze helemaal panisch , geven ze het paard de schuld. Trekken z´n mond helemaal kapot en geven ze hem porren in de buik met de sporen. Wanneer jijzelf dan meedoen , en blijkbaar niet zo gevorderd bent als zij , dan lachen ze je uit. Natuurlijk nooit in je gezicht , maar gaan ze naar hun groepje en giechelen en roddelen ze als ouwe wijven en denken ondertussen dat je niks in de gaten hebt.

Zo dat is er even uit :')
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 31-10-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:33

dat recreatie ook een vorm is van paardensport en hier niet zo neerbuigend op gekeken moet worden: het kan een goede vorm van ontspanning zijn voor paarden die elke dag trainen in een bak.... En dat eens achterste voren op je paard zitten en kroelen met je paard ook kan meedragen aan de band en niet perse Penny hoeft te zijn!

Ik vond dat eens zo mooi, we gingen naar het strand met de vereniging en de helft die altijd de punten krijgen in het m/z zaten jankend op hun paard en konden niet genieten omdat ze het paard niet in de hand konden houden. Dat was voor mij een bevestiging dat je niet altijd zo vastgeroest in een rijbak je best moet doen. Maar ook moet ontspannen en je paard er mee opuit nemen! Dat zal in het begin eng zijn maar als je paard leert te ontspannen kun je er super veel plezier aan beleven, in alle opzichten!!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:59

Nies_ schreef:
Majabeestje schreef:

Da's op zich wel een punt ja. En als ze dan 24/7 buiten lopen is er niet eens iets wat lijkt op een rijbak. Maar heel eerlijk is dat mijn probleem niet, want ik sta niet op een pensionstal :')

Idd. Of bij de boer in de blubber en zonder rijbak of pensionstalling en 's nachts op stal. Met een beetje geluk komen ze van 9u tot 16u buiten. Ik ken nauwelijks pensionstallingen waar ze gewoon goede paddocks en schuilstallen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:02

Vind het sowieso sneu, dat er in horden achter mensen met grote auto's en dure spullen aangehold moet worden.... "We" willen er zo graag bij horen! Met de 'juiste' mensen gezien worden en 'kijk eens wie ik ken in het wereldje'. Ik lach er tegenwoordig om: niemand die weet wat er op mijn bankrekening staat denk ik dan. :+ Vroeger voelde ik inderdaad de behoefte om eraan mee te doen, gelukkig niet meer....

NinaHagen00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:05

MayDayParade schreef:
Ik zie veel ruiters die geen duidelijk beeld hebben van wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn met hun paard of wat ze trainen.

Voor deze ruiter's (vaak particulieren van recreatief rijden tot M dressuur) zou misschien een training's-app een toevoeging zijn.

Bijvoorbeeld dat je het beeld van je paard en wat je er mee wilt in kan voeren (jong paard dat ingereden wordt, revaliderend paard wat opgebouwd moet worden, onderhoudstraining, opbouwende training na rust etc.) En dat je dan een voorbeeld van verschillende trainingsschema's krijgt en zelf een schema kan kiezen/opstellen.

Ik herken dit probleem, ook wel bij mijzelf ;) . Zo'n app waarin je kort tips of extra oefeningen kunt opzoeken zou ik erg handig vinden. Met dingen, zoals een eisenlijst waar een bepaald onderdeel aan moet voldoen, waardoor niet-paardenmensen ook van buiten de bak kunnen kijken/beoordelen of het goed gaat, aangezien ik zelf niet alles van mijn pony kan zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:08

NinaHagen00 schreef:
MayDayParade schreef:
Ik zie veel ruiters die geen duidelijk beeld hebben van wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn met hun paard of wat ze trainen.

Voor deze ruiter's (vaak particulieren van recreatief rijden tot M dressuur) zou misschien een training's-app een toevoeging zijn.

Bijvoorbeeld dat je het beeld van je paard en wat je er mee wilt in kan voeren (jong paard dat ingereden wordt, revaliderend paard wat opgebouwd moet worden, onderhoudstraining, opbouwende training na rust etc.) En dat je dan een voorbeeld van verschillende trainingsschema's krijgt en zelf een schema kan kiezen/opstellen.

Ik herken dit probleem, ook wel bij mijzelf ;) . Zo'n app waarin je kort tips of extra oefeningen kunt opzoeken zou ik erg handig vinden. Met dingen, zoals een eisenlijst waar een bepaald onderdeel aan moet voldoen, waardoor niet-paardenmensen ook van buiten de bak kunnen kijken/beoordelen of het goed gaat, aangezien ik zelf niet alles van mijn pony kan zien.

Dat noemen ze ook wel: goede instructie.........

NinaHagen00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:12

Maar als je even niet meer weet hoe je iets doet, of even twijfelt of je het goed doet, is zo'n app om het even snel op te zoeken wel handig.
En dat is ook wat ik bedoel, niet als vervanging van instructie, maar als snel hulpmiddel.