Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:18

ik heb niet alles gelezen, maarre een 2 jarige klophengst kan ook nog een gewone hengst worden, bij sommige paarden kan dit tot 3 of 4 jaar duren.
er is een zeer reele kans dat hij klophengst blijft.
of dit problemen geeft....dat heb je gelezen aan de reacties, je weet het niet. kunt het niet voorspellen.
er is een verhoogde kans op een tumor maar wil niet zeggen dat hij zeer zeker een tumor gaat ontwikkelen.

ik hoop dat je een leuk dier eraan hebt, waar je veel van gaat genieten en die een mooi leven bij jou en jou andere paardjes, krijgt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:21

Ts ik vind het heel lief van je dat je een ander wilt helpen ondanks dat je er nu achter komt dat het geen handige situatie is. Waar ik nu meer benieuwd naar ben is de reden waarom de pony naar jou komt. Is dat alleen de financiele reden voor de huidige eigenaren? Gaat de pony ook direct terug als zij het geld er weer voor hebben? En wat ALS het niet goed gaat bij jou in de kudde, kan de pony dan direct terug naar hen of mag hij dan door jou verkocht worden? Daarnaast lijkt het me ook verstandig om het algemene kostenplaatje met de eigenaren door te spreken, wat doen jullie met de basiskosten als enten,smid en ontwormen? Delen jullie die of betalen zij die volledig of moet jij die betalen? En is er eventueel een afgesproken tijd dat de pony bij jou staat?bijvoorbeeld het winterseizoen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:21

Ik lees nergens dat je de shet ook kent...heb je zijn gedrag geobserveerd? Staat hij nu alleen, hoe is hij opgevoed, heb je je dochter al met hem laten tutten bij die mensen daar?

Ik zou eerst eens van alles gaan bekijken een paar keer...

Dan weet je niet hoe hij in jouw kudde past, wie de baas is en of deze hengst het ok vind om een lage rangorde te hebben, dus als hij maar vrienden heeft en het goed vind.

Ik heb 2 hengsten en 2 ruinen samen gehad, dat ging goed tot een dacht ik ga baasje wirden en het oneerlijk speelde, hij is geen hengst meer.

Dus realiseer je je dat je misschien je andere hengsten moet laten helpen..en dat hij als hengst hierdoor geen aanleidng meer ziet om zich als eche man te laten zien..misschien de leider wordt en je andere ruinen hem volgen..als hij een eerlijke leider is, dus niet gemeen gaat doen, dan kan het prima..

Realisser je je dat als er een in de kudde komt, dat de groepsdynamiek veranderd en dat je daar in het begin rekening mee moet houden als je dochter de wei in gaat om bv een van haar lievelingen er uit te halen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:24

Lil_shorty schreef:
Kijk ik heb het geld niet om hem te laten castreren is vreselijk duur .
Ik dacht ik heb toch alleen hengstjes en ruinen dus geen merries .
En dierenarts zij valt wel mee .
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.
Ik bied hem een thuis maar was niet opzoek als je snapt wat ik bedoel

Als je hem gewoon op het land laat castreren is het niet zo duur. In de kliniek betaal je inderdaad de hoofdprijs.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:25

Shenavallie misschien even opzoeken waarom het klophengst wordt genoemd... daar zijn niet even 123 de ballen er van af te knippen :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:28

Shenavallie schreef:
Lil_shorty schreef:
Kijk ik heb het geld niet om hem te laten castreren is vreselijk duur .
Ik dacht ik heb toch alleen hengstjes en ruinen dus geen merries .
En dierenarts zij valt wel mee .
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.
Ik bied hem een thuis maar was niet opzoek als je snapt wat ik bedoel

Als je hem gewoon op het land laat castreren is het niet zo duur. In de kliniek betaal je inderdaad de hoofdprijs.

Een klophengst kan niet "gewoon" op het land gecastreerd worden
Even inlezen voor je een reactie plaatst

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:30

_Annemiek schreef:
Ik krijg hier een naar onderbuik gevoel van.

Eigenaars zijn lekker makkelijk van het paard af en mocht je hem toch laten helpen ofzo dan zitten zij niet met de kosten en nemen ze hem terug zodra die ''beleerd'' is enzo.

gratis je paard laten opvoeden en als alles goed gaat nemen we hem terug.

en op bijstandsniveau?
Hoe betaal je de paarden, sorry maar wij werken samen en ik heb eigen bedrijf maar voor ik mijn bedrijf had kon ik niet eens 1 paard houden van 1 salaris.

Ik vraag mij ook af hoe je dit op bijstandsniveau kunt bekostigen. Mijn man en ik werken allebei (ik heb er zelfs een tweede baan bij moeten nemen), maar we kunnen geen paard (meer) betalen. Tenzij ik er eentje op mijn postzegelgrootte achtertuintje zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:31

Gentlegiant schreef:
Een klophengst kan niet "gewoon" op het land gecastreerd worden
Even inlezen voor je een reactie plaatst

Dat is hier nogthans "gewoon" gebeurt. :)
Alles hangt af van waar de bal zit dus misschien zelf even inlezen?

Klophengst hier was kwa karakter goed te doen maar hij heeft van nature een uitzonderlijk goed karakter dus dat verklaart e.e.a ;). Ik heb hem laten castreren omdat die bal toch niet meer ging indalen en een tumor kon worden. :) DAt risico wilde ik niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-15 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:33

Evelijn schreef:
Shenavallie misschien even opzoeken waarom het klophengst wordt genoemd... daar zijn niet even 123 de ballen er van af te knippen :+

Ik heb heel veel ervaring met klophengsten (zie ook eerdere post). Sommige (oudere) VA-en kunnen nog wel op het land een klophengst helpen. Het duurt soms alleen iets langer, maar het kan zeker.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:37

Echt? Apart ik heb er een aantal jaar geleden voor geïnformeerd bij meerdere artsen en deze zeiden dat dit tegenwoordig nooit meer gedaan word ongeacht waar de bal zich bevind
Excuseer me

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:38

Ik had er 3... de eerste 30 jaar geleden en als tiener geen idee. Dan nr 2. Als ruin gekocht maar heel snel achter gekomen dat er behoorlijk wat mis was. Hij was in de omgang echt gemeen naar mens en dier. Hij is toen geopereerd en zijn bal zat helemaal boven in de lies, niet veel groter dan een boon. Maar wat kan zo een ding allemaal doen. Inmiddels is hij 18 jaar geruind maar dekt nogregelmatig onze merrie en dat met ondertussen 36!
Nr 3 was een Fries van 2 .Heb hem hierom onder waarde verkocht.Ik geloof met 4 hebben ze toen laten opereren.
Maar ik sluit me aan an een bovenpost ;met 2 kan de ontbrekende bal nog dalen. In mijn omgeving waren er twee.Bij een 5jarige daalde de bal spontaan 2 weken voor de geplande operatie. Bij de andere daalde die pas met 4...
Maar daald die echt niet dan is oppassen geblazen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:40

Hier was de bal als ik het goed begrepen heb (waar ik niet zeker van ben want ik was bezorgd om het paard :') ) "verkeerd" in gedaald, zat dus wel vrij laag (niet in de buik) maar was niet in de balzak gedaald maar in de lies oid. Waardoor ze hem er dus "gewoon" uit hebben kunnen vissen en hebben kunnen castreren zoals de wel in gedaalde bal.
Paard heeft geen moment last gehad. Hij heeft een gesloten castratie gehad waardoor ie lekker op weide kon en geen gedoe met afspuiten enz en tis heel mooi genezen. :) DA kwam regelmatig eens kijken (die komt regelmatig langs ons door want woont vlakbij). Wellicht daarom dat ie het gedaan heeft (gezien ie om de dag oid effe binnensprong. :D) op deze manier. Maar hij is dus gewoon thuis op weide gecastreerd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:43

Wij hebben er op stal ook 1 gehad.
In de stal en onder de man was er goed mee om te gaan maar op t land veranderde hij in een monster die met ontblote tanden op je af kwam gestormt.

De kosten van de operatie hangen ook af van de locatie van de bal.
Is er bekend waar hij zit, in de lies of hoger in de buik??
Is het makkelijk te opereren dan zou ik proberen samen met de eigenaar de kosten te delen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:45

Ik kan eigenlijk echt moeilijk geloven dat je die informatie over een klophengst niet gevonden hebt.
Is zelfs iets dat je in het eerste jaars diergeneeskunde leert en ik kom het zo op google tegen.

Ik vind inderdaad als je geen dierenartskosten wilt doen je na moet denken of dit wel een strak plan is.
Veel succes en hopelijk komt alles goed en heb je een nieuwe aanwinst in je weide.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:36

Ik heb niet het hele topc gelezen maar ik heb ooit een klophengst laten castreren bij van Bokhorst en was toen €672,- kwijt, tja dat is niet iets wat je maandelijks hoopt te moeten neerleggen voor extra maar voor eenmalig toch heel goed te doen?

* bal moest echt uit buikholte worden opgevist bij hem toen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:44

Ik heb ook een klophengst.Van drie jaar,in zijn gedrag gewoon een redelijk milde hengst met niet heel erg opgefokt hengsten gedrag.
Zolang het gedrag ''normaal'' is niets aan doen.Ik ken verhalen van een klophengst die tot drie maal toe geopereerd is zonder succes.Bal nooit kunnen vinden :+

Weet niet of ze meer kans lopen op een tumor,wel is het zo dat door de hogere temnperatuur binnenin er meer testosteron word gemaakt.Hetgeen kan resulteren in vervelend gedrag.
Maar een hengst moet je heel erg konsekwent mee zijn!Of hij nou klopt of niet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:46

Ik hoorde van vrijwel alle DA's die ik gesproken heb dat de kans op tumor-ontwikkeling vrij groot is. Ook van DA's die wisten dat zij hem toch niet zouden mogen castreren ook al zou ik besluiten te castreren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:20

Gentlegiant schreef:
Echt? Apart ik heb er een aantal jaar geleden voor geïnformeerd bij meerdere artsen en deze zeiden dat dit tegenwoordig nooit meer gedaan word ongeacht waar de bal zich bevind
Excuseer me

Onlangs bij Dr. Pol werd er toevallig ook nog een klophengst in het land geholpen. Ging ook goed. :j
Punt is dat de NL VA-en vaak liever in de kliniek werken. Alleen de heel oude VA-en werken nog op de ouderwetse manier.

Lil_shorty

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:57

Hij staat momenteel bij de andere ponys in.
De eigenaren weet ik zker dat als het niet gaat dat ze hem ophalen.
Dus ik kijk het aan merk ik dat het niet gaat of het gedrag veranderd gaat hij gewoon terug.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:12

Shenavallie schreef:
Evelijn schreef:

Ik heb heel veel ervaring met klophengsten (zie ook eerdere post). Sommige (oudere) VA-en kunnen nog wel op het land een klophengst helpen. Het duurt soms alleen iets langer, maar het kan zeker.

Mijn klophengst is op bijna 5 jarige leeftijd gewoon op het land gecastreerd hoor..maar idd, je moet maar net de juiste VA weten, die exact weet wat hij doet en niet een 'beunhaas' die het er even bij doet ;)
We hebben hem zo lang de tid gegeven, omdat het kon qua begrazingsperiode, hij achterstand had én omdat we de hoop hadden dat die ene bal nou in zou dalen.

Ik had diverse klinieken gebeld en allerlei horrorverhalen kwamen me om de oren, om nog maar niet van het financiele plaatje van toen de tijd 600euro te spreken om het op de kliniek te laten doen.
De veearts die hem uiteindelijk geholpen heeft, was ervan overtuigd dat dit gewoon kon en was er niet aan begonnen bij enige twijfel ivm infectiegevaar etc. dus huppa, met een stuk of 9 andere hengsten werd hij gewoon gecastreerd hoor..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:25

Lil_shorty schreef:
Dus ik kijk het aan merk ik dat het niet gaat of het gedrag veranderd gaat hij gewoon terug.

Ik vind je liefdadigheid goed hoor maar begrijp wel dat je niet merkt dat het gedrag verandert
het is im 1 klap mis, goed mis
kom je een dag erna op stal kun je 1 van je eigen paarden gewond aantreffen
ik hoop dat je begrijpt hoe ineens het gewoon slecht kan gaan..

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 08:43

Elin_ schreef:
Lil_shorty schreef:

Ik vind je liefdadigheid goed hoor maar begrijp wel dat je niet merkt dat het gedrag verandert
het is im 1 klap mis, goed mis
kom je een dag erna op stal kun je 1 van je eigen paarden gewond aantreffen
ik hoop dat je begrijpt hoe ineens het gewoon slecht kan gaan..

Maar dat heb je met alle paarden toch mijn vroegere pony merrie had ook een x had hele schouder open .
En par hengstdn houddrs zeggen kan makkelijk .
MAr begrijp wt jullie zeggen maar kan hem moeilijk terug sturen ook zo banketstaaf andes zet ik hem uit voorzorg wel apart

smurffie

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:47

Da's voor het beestje ook niet eerlijk. Die vraagt er niet om of zijn castratie te duur mag zijn waardoor hij met zijn hormonen dwars zit. Paarden moet je niet alleen willen houden.
Meestal bouwt de hormoonspiegel wel op maar heel snel. Kwestie van dus heel goed de pony lezen en aanwijzingen niet missen. Heuse uitdaging denk ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:50

En paard hoort niet apart, zeker geen jong paard van 2, zeker geen jonge hengst. Dan heb je straks gegarandeerd een draak, klophengst of niet. Dus dat zou ik nu niet doen uit voorzorg, dat is het ene potentieel probleem plaats laten maken voor een mogelijk ander.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:00

Lijkt als een impulsieve actie, je had beter eerst info moeten opzoeken dan wist je waar je wel of niet aan begon. Apart zetten zou ik met zo.n jong beestje niet doen.