[VOLG] Een nachtmerrie wordt werkelijkheid.. Othello...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:41

Ik kan je weinig tips geven, maar wil je even heel veel sterkte wensen! Hopelijk dat ie gauw een beetje gaat eten en weer opknapt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:45

Wat voor slobber geef je hem?
Want mijn paard eet ook geen slobber waar Bietenpulp in zit, ook senioren priores.
Mager oudje bij ons op stal ook nuet, maar die doet het super op de 18+ muesli

Maar hij oogt echt niet happy

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:49

Wat vervelend om je paard zo aan te treffen zeg. De schrik zal er goed in zitten.
Is een grotere stal geen optie? Ik snap dat hij rust moet hebben, maar dat kan vaak in een grotere stal ook. Bij mijn verzorgpaard komen de paarden die op rust moeten altijd in een ruime stal van ongeveer 25 a 30 m2. Je kunt ze dan ook meer afleiding aanbieden. Zoals wilgentakken waar ze lekker aan kunnen knabbelen (tevens ook licht pijnstillend!)

othelloster

Re: Een nachtmerrie wordt werkelijkheid.. Othello...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:53

Dankjewel iedereen! Hij krijgt senioren priores bijgevoerd, grotere stal is er helaas niet,anders wist ik het wel, het is echt een naar gezicht om hem zo te zien, dit is Othello niet, niet zoals ik hem ken, ik hoop uit de grond van mijn hart dat het goedkomt.. Ik wil mijn maatje niet kwijt :(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:05

hoi wat naar allemaal kan je niet aan de dierenarts vragen om maagbeschermer dat bestaat ook voor paarden dat word zn maag wat rustiger, laat hem zoveel mogelijk grazen dan krijgt hij dat tenminste binnen , pluk het desnoods. ik wens je veel sterkte, hoop dat het goedkomt.

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:00

Wat naar :( Ik ben voor je aan het duimen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:49

Nare wond, maar ik heb wel ergere helemaal goed zien komen, zeker aan de voorkant van het been.
Gezien zijn slechte eten en het luchtzuigen is er een grote kans op maagzweren bij dit paard. Omeprazol is prima, maar als Gastroguard inderdaad erg duur (of je moet het zelf "klaarmaken met humane omeprazol, dan kost het bijna niets...). Kwaad kan het zeker niet, ook als er geen zweren zijn. Een goedkoper alternatief, hoewel minder sterk, is het gebruik van een maagbeschermer waar veel calciumcarbonaat in zit, zoals bijvoorbeeld Maagcompositum of Puur maag. Gastroguard (omeprazol) remt de maagzuurproductie en calciumcarbonaat neutraliseert het reeds gevormde maagzuur.
Kan echt geen kwaad en bij dit paard zeker aan te raden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 01:25

Goede tip!

Hij zal echt moeten blijven eten en zelf de moed er in blijven houden...
Geef hem die omeprazol eens een paar dagen om te zien of het verschil maakt!

En stoppen met die muisjes.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 02:54

Dankjewel voor de tips iedereen! Ik ga ER zeker werk van maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 04:13

Foto's van mijn hafje destijds, sorry voor de slechte kwaliteit.
Dag na het ongeval:
Afbeelding

3 weken later:

Afbeelding

Afbeelding

Na 2 maand:

Afbeelding

Paardje heeft 14 dagen op 3 benen gestaan, is toen ook veel afgevallen, maar hij is er helemaal bovenop gekomen.

OK, je paard is nu even zielig, maar geef het beestje toch tijd om te herstellen. De mijne is uiteindelijk helemaal de oude geworden. Hij mocht de eerste maand trouwens niet stappen en niet gaan liggen om zijn pezen vlotter te laten aanhechten op het bot. Buigpees van de hoef was helemaal door bij hem.

Edit: de 3de foto staat op zijn kop

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 04:43

Ook gehad met een Haflinger-merrie op leeftijd. Was door onbegrijpelijke oorzaak in de onderste stroomdraad blijven hangen met een achterbeen, de draad (waar nog stroom op stond!) zat 'smorgens toen ik bij het weiland aankwam nog helemaal om haar been gewikkeld, met net zo'n wond als Othello ten gevolge. Het was niet mijn merrie overigens, maar van een vriendin. Ik schrok me rot, het kon ook niet meer gehecht worden omdat het arme dier er waarschijnlijk in de nacht al uren zo mee gestaan had. Ze was helemaal in shock, daarom is ze waarschijnlijk niet gaan rennen en trekken, dat had fatale gevolgen kunnen hebben. Er waren geen pezen door, Dagelijks enkele malen afspuiten met koud water, korte wandelingen aan de hand mee maken (buiten de antibiotica en pijnstillers), in een later stadium zijn we ook met honingzalf gaan smeren.
Dat is hélemaal goed gekomen, maar duurde in mijn beleving wel ééuwen, het werd eerst erger voor et beter werd. Die viel trouwens ook behoorlijk af, maar het zat er ook weer gauw aan. ze leeft nog steeds is nu bijna 30. Het is zo mooi genezen dat je het moet wéten wil je het nog kunnen zien...
Geef de moed dus niet op!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 04:53

Ook hier een paard met een dergelijke wond 10 jaar geleden (maar nu nog steeds topfit). Ons paard heeft 3 maanden in de kliniek gestaan. Bij ons was duidelijk te zien dat de strekpees door was, omdat de voet er "los" aanhing.
Je vertelt dat je paard niet eet, maar drinkt hij wel? Zonder eten kan hij misschien wel even (ook al zal dat de genezing niet bevorderen), maar vocht is zeker zo belangrijk. Zeker omdat hij duf is.
Verder is het belangrijk om te weten of het bot beschadigd is en er een stukje los is (sequeste noemen ze dat volgens mij). Wanneer er zo'n stukje bot los zit zorgt dit voor een continue ontsteking waardoor er veel pijn is en de wond niet geneest.
Als laatste hadden ze ons paard haar been ingegipst: dit zorgt voor meer steun en comfort, maar kan pas in een later stadium denk ik.
Het zal veel tijd en energie (en geld) kosten, maar houdt vol!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:27

je kunt kijken of hij gehakselde lucerne wil eten?Ook goed voor zijn maag.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:36

Allereerst wil ik je heeeeel veel sterkte wensen!!! Ik heb mij paard tijdje mais/lijnzaadbrok gegeven: daar groeide ze goed van. En mss is het een idee om wat lekkers door het eten te doen, bv rode bieten vond mijn paard echt zalig......en/of het krachttoer eerst goed te weken en dan dan er iets doorheen mengen....

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 07:55

bedankt iedereen voor de ervaringen, en de vele tips, we maken zijn brokken al nat, ik zal vandaag maisolie voor hem halen en dat langzaam opvoeren, Lucerne eet hij niet graag, dat hebben we een tijd terug gevoerd, is gekweekte grasbrok ook een goed product om hem weer te laten aanzetten?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:01

Geweekte grasbrokken zijn zeker een idee.
Je kunt ook kijken of hij wiesenfasern van marstall wil eten. Dit lusten ze over het algemeen graag.
Het is gedroogd gras wat je niet hoeft te weken.
Sterkte

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:03

top dankjewel voor de tip! dat wiesenfasern ga ik zeker voor kijken of ze dat hebben bij de welkoop in het dorp

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:37

Als hij zo weinig ruwvoer eet gaat het met zijn maag ook niet beter worden.
Je hebt van cavalor bijvoorbeeld fibra force (heet het zo) daar zit ook veel ruwvoer door.
Grasbrokken
Wiesencobs
lucerne
hartig grasbox
hooi
stro
kuil
grashooi
Sommige zijn niet voedzaam maar hij moet ruwvoer eten
Beter dat hij veel grashooi eet dan geen hooi.
Probeer bij mensen wat te halen en kijk wat hij wel eet.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:39

bedankt voor tips! dat hij ruwvoer moet hebben weten we, zijn wij dan ook echt mee bezig

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:44

Hoeveel krachtvoer krijgt hij nou?
Heb je met de dierenarts overlegd?
Soms is het beter om ze geheel van krachtvoer af te halen.

Van cavalor heb je ook wat nieuws vita crunch daar zitten ook alle vitamines en minarelen in en hoef je dus geen krachtvoer te geven.

Wanneer gaat hij verhuizen?
Hebben ze daar ander ruwvoer?

Staat hij nu alleen op stal?
In de zin van geen buren?
Fleurt hij een beetje op als je met hem gaat grazen?
Kan je hem daar op dat stukje niet een poosje neer zetten?
Schrikdraadje erom en misschien een maatje erbij dan trekt hij misschien ook weer wat meer op

Ken het paard niet maar hij ziet er op de foto's wel zwaar ongelukkig uit!

Sterkte!!
O en ik bedoel mijn berichten niet als dat je het niet goed doet.
Maar misschien roep ik iets waar je nog niet aan hebt gedacht

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:53

hij krijgt nu 1,5 kg basis brok, we hebben met de dierenarts overlegd en ze zegt broken halveren, hebben we gedaan, maar de stalhouder voert hem bij met brok... terwijl we hem zelf voorzien van zijn schone stal, ruwvoer en zijn brok vanwege zijn medicatie die hij krijgt,
naast hem staat een andere pony als gezeldschap anders breekt hij de boel af, hij fleurt op van grazen maar het stuk er naar toe is te ver weg, en we voeren hem vaker geplukt gras van het weiland waar we hem laten grazen.
nee mag helaas niet van de stalhouder, vindt hij geen meerwaarde hebben.
hij is op deze manier ook echt ongelukkig, dit is hij allemaal niet gewend, van een dikke 4 maanden 24/7 buiten, naar 24/7 binnen, hij is heel erg stress gevoelig helaas, dierenarts staat er ook van te kijken hoe stressgevoelig hij is,

nee is juist goed jou berichten, helpen mij aardig een stuk op weg

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:55

Heel veel sterkte de komende tijd, ik kan inderdaad net als enkele andere de honingzalf aanraden. Werkt erg goed.

Daarnaast zou ik de luchtzuigband eraf halen en beginnen met luzerne met olie te gaan voeren. (of brok/muesli of wat je ook aan krachtvoer geeft)
Daarnaast het hooi/kuil/voordroog/geplukte gras aangaan bieden in een hooinet. Dit werkt, uit ervaring, erg goed om luchtzuigers te ondersteunen. Door de olie komt er een vliesje/filmpje over de maagwand (en dus ook over de zweer) en deze kan dan genezen zonder dat eten de zweer blijft irriteren. Door de ruwvoer aan te bieden in een net is hij langer bezig met eten waardoor je een stukje verveling tegen gaat (want zodra het zuigen een gewoonte wordt gaan ze al snel beginnen zodra ze zich vervelen)

Tot nu toe elk paard/pony die als zuiger deze kant op kwam is er in 80% van de gevallen bijna volledig mee gestopt. Alleen af en toe nog tijdens stress (denk aan dierenarts, onrust op stal enz.)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:57

Als je paard geen ruwvoer meer eet is senioren slobber misschien een goed idee.

Heel veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 15-09-15 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:57

Afbeelding
Afbeelding
dit zijn foto's van 2 weken terug, ik ga even zoeken naar een foto waar hij recht op staat.
zo zie je hoe achteruit is gegaan

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:15

othelloster schreef:
hij krijgt nu 1,5 kg basis brok, we hebben met de dierenarts overlegd en ze zegt broken halveren, hebben we gedaan, maar de stalhouder voert hem bij met brok... terwijl we hem zelf voorzien van zijn schone stal, ruwvoer en zijn brok vanwege zijn medicatie die hij krijgt,
naast hem staat een andere pony als gezeldschap anders breekt hij de boel af, hij fleurt op van grazen maar het stuk er naar toe is te ver weg, en we voeren hem vaker geplukt gras van het weiland waar we hem laten grazen.
nee mag helaas niet van de stalhouder, vindt hij geen meerwaarde hebben.
hij is op deze manier ook echt ongelukkig, dit is hij allemaal niet gewend, van een dikke 4 maanden 24/7 buiten, naar 24/7 binnen, hij is heel erg stress gevoelig helaas, dierenarts staat er ook van te kijken hoe stressgevoelig hij is,

nee is juist goed jou berichten, helpen mij aardig een stuk op weg

Wat een nare wond, hier kort geleden ook helaas zo'n soort wond bij mijn monster gehad.
(mijn wond zat net wat hoger op een nare plek.) Helaas voor mijn monster was het niet zo 'goed' gegaan en is zijn strekpees op 2 punten door :( Dus dat zal niet zo heel goed komen.

Ik vind het alleen erg apart, dat de stalhouder zelf beslist wat er gevoerd wordt aan brok. Ik zou brok compleet weg halen (weet dat je het overlegd hebt met DA) en medicijnen met slobber geven en evt een vitaminekorrel erbij.

Wiesencobs kan ik aanraden! Paarden vinden het vaak heel lekker en ze komen er aardig wat van aan!(Oude merrie van mijn vriend met een belabberd gebit wordt er nu dikker van en die was afgelopen jaar goed 'slank')