Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aestate schreef:Ik vond het echt een ontzettend leuke en leerzame clinic! Maar alleen kan ik me echt niet vinden in de reacties van sommigen uit het publiek.
Eerlijk en open en daarmee ook kwetsbaar. Wij hebben heel veel positieve reacties ontvangen juist over deze opzet.
jasmijn78 schreef:aestate schreef:Ik vond het echt een ontzettend leuke en leerzame clinic! Maar alleen kan ik me echt niet vinden in de reacties van sommigen uit het publiek.
Die reactie had Stalleke niet verdiend. Wij selecteren gericht deelnemers die tegen een probleem aanlopen. Zij heeft zich aangemeld met een probleem dat voor vele ruiters herkenbaar is, namelijk dat een paard zich door spanning afsluit van zijn ruiter, zich opkropt en hulpen dat niet meer doorkomen. En in haar geval uitte zich het in de aanleuning. Verder vond ik dat ze een heel ruig paard heeft, interessant om naar te kijken. Toen ze hem wat meer op lengte kreeg werd het plaatje echt heel imponerend en mooi om naar te kijken. We hebben ook aan de ruiters gevraagd om juist niet voor 'het plaatje' te gaan rijden. Het is geen wedstrijd. De opzet is dat we juist willen leren van het oplossen van problemen waar waar we allemaal tegenaan kunnen lopen. Op alle niveau's. Alle deelnemers en hun paarden verbeterden in de clinics. Natuurlijk kun je in een half uur geen wonderen verrichten, of een probleem vanuit allerlei invalshoeken benaderen. In de clinics lag de focus op het rijtechnische gedeelte. In de andere programmaonderdelen werd ook een stukje leertheorie en de invloed van het bit aangehaald.
Ik ben ontzettend trots op de deelnemers van de clinics. Zij durven het aan om voor een groot publiek zich kwetsbaar op te stellen en komen om aan hun rijtechnisch probleem te werken. Dat zegt heel veel over hun mentaliteit, namelijk dat ze willen leren en hun eigen rijden ter discussie durven stellen. Daar is moed voor nodig, zeker in onze dressuursport waarin fouten maken nog altijd een taboe lijkt en iedereen wel een mening/oordeel heeft. Wij willen dat graag doorbreken. Zoals Rien van der Schaft in onze vorige Masterclass zei; niemand denkt 'nou laat ik het vandaag eens even helemaal lekker fout gaan doen'.
Wij willen aan deze opzet ook niets veranderen, en juist de 'gewone' ruiters blijven uitnodigen voor onze clinics. Het is heel interessant om naar perfecte plaatjes te kijken, en die laten we ook zien. Diederik rond te zien sturen is gewoon genieten. Maar hij lost in zijn rijden al probleempjes op die wij nauwelijks met het blote oog kunnen zien. Daarom willen wij ook graag de realiteit laten zien; de problemen aanhalen waar het gros van de ruiters tegenaan lopen.Eerlijk en open en daarmee ook kwetsbaar. Wij hebben heel veel positieve reacties ontvangen juist over deze opzet.

) lijkt me geweldig om daar te rijden!
Zou wel eens vaker dan 4x per jaar willen starten met een fit paard
Dan heb je haar nog nooit gesproken!
SparklingApp schreef:Haha, volgende thema: revalidatie en blessure preventie!
Sjolvir schreef:SparklingApp schreef:Haha, volgende thema: revalidatie en blessure preventie!
Ben ik weer te simpel natuurlijk, maar blessure preventie (ongelukken zoals op palen springen en trap krijgen van je soortgenoten daargelaten) zit hem voor groot deel natuurlijk in het correct rijden, met correcte warming up en cooling down, het niet overvragen en voldoende herstel tijd geven.
Dus eigenlijk.. hebben we daar in de afgelopen clinics al aan gewerkt.
Dagje houding en zit en invloed daarvan op het paard lijkt me ook wel wat.