Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar bedankt voor je verduidelijking! Wranglerbutt schreef:RaafSmits schreef:In die categorie kom ik vooral mensen tegen die hun liefde voor en kennis over dieren vooral bij Walt Disney lijken te hebben opgedaan....Het is niet voor niks dat er nog altijd veel "dierenliefhebbers "zijn die zélf geen dieren bezitten omdat ze er te veel van houden.
Tillie20 schreef:miekie291 schreef:Wat een super gave foto's! En al die mensen die meteen beginnen te zeuren over mishandeling... Ik zie alleen maar paardjes met de oren naar voren die mee denken en mee werken!! Ze zien er top uit en na de show mogen ze eten en gaan ze weer lekker de kudde in.
Het gaat vooral om de rodeo en de kalfjes die met een lasso worden gevangen.
Sorry hoor, maar als het paard het zo fijn vond om mee te werken zou hij niet bokken. Het is duidelijk een stressvolle ervaring, net als het transport daar naartoe en opeens bij zoveel mensen in drukte aanwezig te zijn.
. Veel paarden stoppen met bokken of doen een paar flauwe sprongetjes op het moment dat de cowboy op de grond ligt.........VogeltjeM schreef:Dus jij denkt dat een paard tijdens de rodeo bokt omdat hem dit middels positieve bekrachtiging is aangeleerd? En niks te maken heeft met stress, angst of de riem op een "nare" plaats? Mijn God. Ik ben allesbehalve narrow minded maar dit vind ik héél moeilijk te geloven.
.
Tillie20 schreef:Een mens heeft zijn ogen aan de voorkant zitten en wordt dus herkent als roofdier
Een paard is een vlucht/prooidier.
Het paard krijgt iets rond zijn flanken gebonden waardoor hij gaat bokken, iets wat hij normaal zou doen uit pijn of omdat hij vlucht. Dan gaat er een mens(EEN ROOFDIER IN ZIJN OGEN DUS) op hem zitten, iemand die hij absoluut niet kent. Hij zit in een kleine ruimte en wordt dan vrijgelaten waardoor hij dus automatisch die persoon er vanaf gaat bokken. Denk je dat hij dat voor z'n plezier doet? Het verschil met een bereden paard is dus dat dit paard niet zadelmak is en niet gewend is aan mensen. Je kan dus al niet beargumenteren dat dit voor het paard een 'leuk' moment is.
Ook al wordt hij daarna beloond doordat de ruiter er vanaf valt(positieve associatie kan alleen als de beloning binnen 3 seconden komt, op de wei staan is in dit geval dus geen beloning), de ervaring zelf is voor een VLUCHTdier traumatisch. Sorry, maar dat moet je toch ook wel kunnen inzien.
Net als Calf Roping, als een kalfje terwijl het wegrent voor een veel groter paard wat op 'm af komt gedenderd een lasso om z'n nek krijgt gegooid en er dus opeens spanning op zijn wervels en luchtpijp komt te staan op de grond beland. En dan wordt ie vervolgens meteen ruw opgepakt en worden de poten vastgebonden van een PROOIdier. Hoe denk je in godsnaam dat dit dier zich voelt? Denk je serieus dat hij denkt 'oh dit is maar voor de sport, dit is niet echt'. Als het met een veulen zou gebeuren zou heel bokt erover vallen, maar omdat het een kalfje is is het wel goed?![]()
Het is ook gewoon niet prettig om naar te kijken, dus ik snap niet waarom je dit als vermaak of wedstrijd zou willen doen. Er zijn zóveel manieren waarop je een wedstrijd kan organiseren waarbij geen dieren betrokken hoeven te zijn, wáárom dan deze op z'n minst twijfelachtige manier kiezen? Dat jullie dit willen doen moeten jullie zelf weten, maar de dieren hebben geen keuze. En dan vullen jullie ook nog voor ze in dat ze het ook leuk vinden![]()
Als ik het als mens zou inbeelden zou ik het niet eens leuk vinden om de plaats van het paard of het kalfje in te nemen terwijl ik WEET dat het een sport is.
Dat hij vrij krijgt daarna en dat de dressuur oid erger is, dat heeft er allemaal niks mee te maken, dat snappen jullie toch ook wel? Het gaat om DAT moment dat hij in de ring staat. De rest is bijzaak en imo een excuus.
https://www.facebook.com/jeff.sanders.1 ... 8/?fref=nf Kirrr schreef:Wauw, je hebt de sfeer erg mooi weten vast te leggen.
Al de tegenstanders mogen mij gerust een pbtje sturen om eens een weekendje/weekje mee te gaan naar een professionele rodeo.
Ohja en voor een mooie professionele rodeo hoef je niet perse naar USA hoor