Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:31

Een eerlijk, braaf ,,leer paard,, zoals het hier genoemd word kan je veel plezier brengen mits je het onder begeleiding van een instructeur rijd die jou op weg helpt met de juiste hulpen.
Ik heb veel mensen de mist in zien gaan die een jong, onbeleerd paard kochten.
Groen+Groen gaat niet samen.

Kusjes_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:36

Wij hebben ons paard King gekocht op 6 jarige leeftijd, hij was toen nog maar zadelmak. Hij is altijd heet geweest, eigenlijk nogsteeds. Hij kwam niet door de laatste keuring als dekhengst dus hij is heel lang hengst geweest. Vandaar de pit.. Wij wilden juist een paard dat pas zadelmak was omdat je dan alles zelf aan kan leren. Hij is nu 23 en heeft M1 gelopen, kan veel meer, eigenlijk zitten alle knopjes erop. L1 springen, durfde niet over de waterbak of zeil. Dus dan kom je niet veel verder :+ En we hebben veel gecrosst. Hij is super lief en als je een wat jonger koopt kan je samen alles opbouwen en verder komen. Zo leer je elkaar het beste! <3 /3

Groetjes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:37

Koliek is geen leeftijdsgebonden aandoening he.. Ik heb er genoeg tussen de 2 en 10 zien gaan aan koliek.

Artrose e.d. Kunnen jonge paarden ook al hebben. Een ouder paard die op fotos artrosevrij is heeft denk ik minder kans zelfs dan een jong paard waarvan je het nog maar af moet wachten of het "in de genen" zit.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:35

Nee inderdaad staat op niets een leeftijd.

Door jullie zo positieve reacties ga ik zondag 3 oudere & hoger opgeleide paarden gaan bekijken.
Nr 1: 13 jaar, mag M1 starte en kent oefeningen uit M2/Z1, springen L
Nr 2: 11 jaar, ZZL dressuur en L springen
Nr 3: 15 jaar, Z2 dressuur en L springen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:42

Is die nr 2 veel boven je budget die je hier in het topic gaf?

De meeste 11 jarig ZZL paarden doen nl nog wel meestal 12.000-17.000... (Afhankelijk van de potentie dan) Ik weet uiteraard niet met wat voor reden hij/zij weggaat.. Maar het klinkt wel te mooi om waard te zijn.

Edit: ff Pb gestuurd

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:54

Ik heb inmiddels mijn tweede leerpaard en heb hier heel bewust voor gekozen. Mijn eerste was een ruin die heel gemakkelijk te rijden was en gewoon deed wat er van hem verwacht werd, ondanks de rijfoutjes die ik maakte. Nu heb ik al jaren een hele sensibele merrie en ik heb het gevoel dat ik voor het eerst in mijn leven echt leer rijden want deze dame geeft mij niets cadeau en dat is precies wat ik zocht. Dus per leerpaard kunnen de verschillen ook erg groot zijn. Succes met zoeken!

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:23

Ik rijd een 'leerpaard' bij en ben onwijs blij met de kans die ik heb gekregen. Ze is ontzettend braaf, geduldig en eerlijk en elk ritje leer ik weer meer :). In het najaar hoop ik met haar in de B te starten, terwijl zij al de hele basissport heeft doorlopen.

xx_ls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:46

Mijn pony was mijn leerpony, onwijs veel van haar geleerd en daar ook ontzettend blij mee! Nu gekozen voor een jonger paard, 4 toen hij bij mij kwam nu 5. Onwijs leuk maar zeker niet makkelijk aangezien hij veel moet leren.. Vind ik wel leuk :j kan ik hem lekker naar mijn eigen hand zetten. Maar ik heb net zo'n goede band met mijn "leer"pony als met mijn iet wat groene paard. Maar of je nou een jong paard koopt of een wat ouder leerpaard, het gaat om de klik. Ik persoonlijk zou er geen leeftijd meer aan binden, zolang het maar goed voelt. *\o/*

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:52

Mijn eerste was een leerpaard z dressuur z springen maar met een redelijk pittig karakter achteraf heb een jaartje gereden en toen reed nog iemand hem bij maar toen zei stopte heb ik ook letterlijk leren vallen hij ging zich vervelen mijn pa reed hem ook nog en daar ging het goed bij dus voor mij was het niet weggelegd.
Daarna gewoon wat recreatief gereden met wat makkelijkere paarden en nu rij ik liever een wat jonger paard of een wat makkelijker al opgeleerd paard

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:09

Mijn eerste eigen pony was een 18-jarige leerpony waar ik dan ook haast alles van geleerd heb.Bijna nooit ziek,op zijn 31-ste een natuurlijke dood gestorven.Een superpony,dapper en goudeerlijk.Nog steeds heb ik veel liever oude ervaren paarden.Maar het ligt eraan wat je ermee wilt natuurlijk.Want voor echt heel zwaar en langdurig werk kun je beter een jonger paard kopen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 12:13

Nr 2 is ondertussen al verkocht, ik vond de prijs ook wel verdacht laag maar aangezien het redelijk in de buurt was, dacht ik te gaan kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:43

Ik heb zowel ervaring met jongere pony's doorijden (tot M1 trainingsniveau) als met "Leerpaarden" die M/Z1/Z2 dressuur hadden gelopen (en/of M/Z springen). En nu een Z1 haflinger. Geen van de paarden waren automaatjes waar je zo mee weg reed.
Erg leerzaam, maar niet heel makkelijk dressurmatig na te rijden.

Zou straks wel een makkelijk na te rijden leerpaard willen vinden/kopen waar ik mijn klassering vlot mee omhoog kan rijden en de Orun mee kan doen. en soms denk ik dat een jong, talentvol, fijn te rijden paard zelf opleiden ook erg leuk is, en misschien wel makkelijker omdat je die je eigen hulpen aan leert.

Qua leeftijd zou t.m 10 het fijnste zijn, maar 11/13 zou ik eventueel ook nog overwegen. Ouder niet. Dan heb ik er te kort plezier van voor mijn gevoel.

Tot die tijd grijp ik mijn kans om zoveel mogelijk te lessen en te leren met de dieren die ik mag rijden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 10:12

Ik ben gisteren dus 2 paarden gaan rijden.

Een was 13jaar, L/M dressuur en ook gesprongen. Braaf en leuk paard, fijn te rijden maar geen wauw voor mij. Ik kon ook helemaal mijn evenwicht niet vinden, maar dat kan ook enorm van het zadel afhankelijk zijn.

Andere 15jaar, Z2 dressuur en L springen. Die liep heel leuk, hier voelde ik dat ik veel kon leren. Echter twijfel ik hier wat ivm leeftijd & beweging. Eventueel heb ik een filmpje, kan via pb gestuurd worden. Zou graag mening krijgen van derden hierover. Dus wie filmpje wil beoordelen, laat maar weten.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:25

Ik wil t filmpje wel even kijken! :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:27

Ik kan het filmpje nu niet bekijken maar met betrekking tot de leeftijd:
Als ze de 15 halen zonder kleerscheuren kunnen ze vaak nog wel een aantal jaren mee :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:58

Ik wil ook wel even voor je kijken. :) waarom twijfel je zelf aan z'n beweging?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:32

Ik ben ook benieuwd naar het filmpje

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 16:10

Filmpjes verstuurd :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:10

Ik heb nooit een leerpaard gehad, maar mijn 12-jarige op Z-niveau lopende paard heeft al diverse mensen verder gebracht of ze eens een foutloos parcoursje laten springen op een onderlinge wedstrijd.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:48

Ik heb juist veel jonge paarden gereden en ben daar mee gegroeid. Daarbij had ik wel heel vaak goede les. Dan kan je samen groeien. Dan kan je zelf de knopjes erop zetten, maar ik denk dat je dan wel goede rn veel les moet hebben.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:07

crazygirl1 schreef:
Oh door tegenslag (paard na 2j van mij, ingeslapen door koliek op 12jaar) ga ik er van uit dat een ouder paard sneller 'gestopt' zal moeten worden. Ergens weet ik ook wel dat een jong paard ook erge ongeneesbare blessures kan hebben maar ja .. ik wil gewoon niet over 2jaar weer een nieuw paard moeten zoeken.

Ik heb hier een inmiddels 26-jarige staan die de oefeningen tot en met de M2 kent en voor zijn lieve bijrijdsters een super leerpaard is. Dit was mijn 2de leerpaard, de eerste was 19 toen ik haar kreeg en de tweede was 11. Daarna met een 4-jarige onbeleerde ruin begonnen en dat was toch een heel ander, pittiger, verhaal. Was blij dat ik de ervaring met mijn leerpaarden had!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:12

Kocht mijn paard, toen hij 13 was, en met z'n 20e liep hij nog vrolijk vooraan mee in de Z2 en meer. Ben na een blessure van hem opgehouden met rijden, want hij mocht niet meer springen of te heftig dressuurwerk doen, en voor alleen buitenritjes maken was hij echt niet ( maar dan ook écht niet) geschikt. Hij is op zn 26e gestorven aan n ongelukkige blessure.
15 vind ik nog best kunnen :-)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:06

Ik ben net terug van een 11 jarige ruin M/Z niv en al wat gesprongen. Braaf, gemakkelijk te rijden maar kan wat heter worden terwijl hij toch braaf/eerlijk blijft. Dit zocht ik dus! Nu hopen dat de keuring vlot verloopt en dan stat hij eind deze maand bij me :D

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:20

Klinkt goed! Zal voor je duimen +:)+

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:23

mijn eerste is een jong paard. ik vind het super omdat we samen vooruit gaan. we leren het samen en dat werkt voor mij erg goed het motiveert! je krijgt er echt een band mee vind ik. ( dat kan je ook heel goed met een ouder paard krijgen natuurlijk. net wat je zelf het leukste vind.)