- haflingers zijn sterker, en dat weten ze vaak ook. Dus probeer te zorgen dat je zelf niet klem komt te zitten en hou de veiligheid in het oog. En als ze echt hun kracht in de strijd gooien, niet enorm ruw worden, maar gewoon de volgende keer sneller en slimmer en zijn. Je krijgt altijd weer een kans, want ze proberen hetzelfde kunstje de volgende keer gewoon weer
- als je problemen al heel vroeg kunt zien, helpt dat veel. Als hij de stal uit wil lopen, kun je voor je de staldeur open doet, al bedenken wat je daaraan gaat doen. (De staldeur dicht kan een manier zijn, jezelf groot en breed maken, meteen een stap naar voren en het halster omdoen kan een oplossing zijn. Het gaat er vooral om dat je al vooraf hebt bedacht wat je gaat doen en dat dan overtuigend doet.)
- de aandacht bij jou houden. Vraag hem steeds om op jou te letten door iets te vragen. Bij het lopen dus bv een aantal keren lopen - halthouden - lopen. Pasje achterwaarts.
In stal / op de poetsplaats ook regelmatig vragen om een pasje opzij te gaan voor jou. Geduldig blijven maar wel volhouden: het is niet erg als het wat langer duurt in het begin, maar als 'ie doorheeft dat jij niet opgeeft gaat dat vanzelf makkelijker.
Als hij langs eten moet lopen, moet je beide doen: op tijd het probleem zien, en de aandacht bij jou houden. Als jij ziet dat er hooi ligt, dan weet je al dat 'ie daar naartoe wil. Dan kun je alvast in je houding uitstralen "ik weet dat je dat wilt, en het mag niet." Vervolgens is het een kwestie van goede timing. Zodra je voelt dat 'ie maar 1 oor of 1 oog naar dat hooi draait, geef jij een seintje aan het halstertouw, vraag je een bochtje, of wat dan ook. Hoe eerder jij reageert, hoe kleiner dat seintje kan zijn. Hoe later je bent, hoe meer je in een duw- en trekwedstrijd komt (en dat verlies je dus meestal bij sterke haflingers)
Ook niet blijven trekken, maar kort en duidelijk. Even vast, en dan weer los.
- consequent zijn. Dit is nog wel het lastigst want het betekent dat je de hele tijd in de gaten moet houden dat hij niet weer jouw ruimte inpikt. Dus je moet elke keer bij het lopen langs hooi bij de les zijn. En elke keer dat je de staldeur open doet weten wat je doet. En elke keer dat hij een stape vooruit zet dat jij niet vroeg weer een stapje terug vragen.
Dat laatste vind ik zelf nog wel het moeilijkst. Ook pony's die veel dingen allang niet meer proberen als ik oplet, doen dat nog altijd wel als ik moe ben en dingen laat gaan.
Je kunt trouwens best de instructeur eens vragen om te helpen met een aantal dingen aan de hand of bij het opzadelen. Dan hoef je geen aparte grondwerkles te vragen ofzo, maar gewoon een kwartiertje aan het begin van de les.

ik heb nu geleerd de baas over hem te zijn
heel leuk zijn die lessen, mijn instructrice leert me echt van alles, en is ontzettend aardig!
(zei de eigenaar tegen me) maar dat is nog niet zeker!
), maar ik heb toch echt wat aan jullie berichtjes gehad