''sterke Haflinger duwt me gewoon omver''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:02

Een paar tips:
- haflingers zijn sterker, en dat weten ze vaak ook. Dus probeer te zorgen dat je zelf niet klem komt te zitten en hou de veiligheid in het oog. En als ze echt hun kracht in de strijd gooien, niet enorm ruw worden, maar gewoon de volgende keer sneller en slimmer en zijn. Je krijgt altijd weer een kans, want ze proberen hetzelfde kunstje de volgende keer gewoon weer :)

- als je problemen al heel vroeg kunt zien, helpt dat veel. Als hij de stal uit wil lopen, kun je voor je de staldeur open doet, al bedenken wat je daaraan gaat doen. (De staldeur dicht kan een manier zijn, jezelf groot en breed maken, meteen een stap naar voren en het halster omdoen kan een oplossing zijn. Het gaat er vooral om dat je al vooraf hebt bedacht wat je gaat doen en dat dan overtuigend doet.)

- de aandacht bij jou houden. Vraag hem steeds om op jou te letten door iets te vragen. Bij het lopen dus bv een aantal keren lopen - halthouden - lopen. Pasje achterwaarts.
In stal / op de poetsplaats ook regelmatig vragen om een pasje opzij te gaan voor jou. Geduldig blijven maar wel volhouden: het is niet erg als het wat langer duurt in het begin, maar als 'ie doorheeft dat jij niet opgeeft gaat dat vanzelf makkelijker.

Als hij langs eten moet lopen, moet je beide doen: op tijd het probleem zien, en de aandacht bij jou houden. Als jij ziet dat er hooi ligt, dan weet je al dat 'ie daar naartoe wil. Dan kun je alvast in je houding uitstralen "ik weet dat je dat wilt, en het mag niet." Vervolgens is het een kwestie van goede timing. Zodra je voelt dat 'ie maar 1 oor of 1 oog naar dat hooi draait, geef jij een seintje aan het halstertouw, vraag je een bochtje, of wat dan ook. Hoe eerder jij reageert, hoe kleiner dat seintje kan zijn. Hoe later je bent, hoe meer je in een duw- en trekwedstrijd komt (en dat verlies je dus meestal bij sterke haflingers)
Ook niet blijven trekken, maar kort en duidelijk. Even vast, en dan weer los.

- consequent zijn. Dit is nog wel het lastigst want het betekent dat je de hele tijd in de gaten moet houden dat hij niet weer jouw ruimte inpikt. Dus je moet elke keer bij het lopen langs hooi bij de les zijn. En elke keer dat je de staldeur open doet weten wat je doet. En elke keer dat hij een stape vooruit zet dat jij niet vroeg weer een stapje terug vragen.
Dat laatste vind ik zelf nog wel het moeilijkst. Ook pony's die veel dingen allang niet meer proberen als ik oplet, doen dat nog altijd wel als ik moe ben en dingen laat gaan.

Je kunt trouwens best de instructeur eens vragen om te helpen met een aantal dingen aan de hand of bij het opzadelen. Dan hoef je geen aparte grondwerkles te vragen ofzo, maar gewoon een kwartiertje aan het begin van de les.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:12

sardientje schreef:
BeSen schreef:
Sorry sardientje, maar je gebruikt nu wel een beetje je leeftijd als excuus. En de waarheid is hard...

Maar ik denk dat als je eerst grondles neemt en dan stopt met rijden dat als het alle aal gelukt is je extra geniet van het rijden :D

en trouwens, in deze topic zeggen ze allemaal: ik heb naar de leeftijd gekeken, dus ze moet begeleiding. bah %)

Nu je zo reageert kom je zeker onvolwassen en onverantwoordelijk over. Dus nu zeg ik zeker met begeleiding.
Haflingers zijn slimme eigenwijze dieren. En derhalve niet geschikt voor kinderen die niks aan willen nemen en zelf aan willen modderen.
Op 11 jarige leeftijd kun je nou eenmaal niet ervaren genoeg zijn. Daar ben je te jong voor.
Dus ik zou maar een beetje indammen dame.

tadero

Re: ''sterke Haflinger duwt me gewoon omver''

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:16

Haflingers zijn vaak eigenzinnige dieren die precies weten hoe ze iets gedaan kunnen krijgen. Mijn tip is ook om een instructeur te zoeken die je kan helpen in het proces om het dier te leren begrijpen en de 'baas' over hem te worden. :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:52

oke, dan vind je me onvolwassen en onverantwoordelijk overkomen, daar hoef ik niet de dupe van te zijn. als ik nog hulp nodig heb met zo'n paard, kan dat. laat dat.het is ook moeilijk communiceren via een beeldscherm, of niet soms? ik wil gewoon wat zeggen, maar dat kan heel anders over komen bij datgene persoon. net zoals dit, dit komt miss heel brutaal over, maar zo bedoel ik het niet. dus het is best lastig

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:03

leestmee schreef:
sardientje schreef:

Dus ik zou maar een beetje indammen dame.

He ja doe eens niet zo naar. Je bent een volwassen vrouw van 30, ts is een meiske van 11.

Missschien dat ze beter af is bij young rider talk. Er worden goede tips gegeven, maar het blijft nog steeds een kind. Daarbij ook volwassenen worden door weilanden gesleurd, haflingers zijn gewoon slim en sterk. TS je hebt wel 'een beetje' hulp nodig. Omgaan met je eigenwijze (?) pony ga je niet leren via bokt maar wel van iemand die naast je staat en je vertelt wat je moet doen. Vooral voor je eigen veiligheid heel belangrijk! Succes.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:15

dankjewel, ik ga gewoon naar iemand toe die hem goed kent 8-) 8-) :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:28

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om niet in herhaling te blijven vallen in de reacties naar de TS. Het is wel duidelijk dat er door de meerderheid wordt geadviseerd om goede begeleiding te nemen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:36

hoi, ik wil niet naar overkomen, al kom ik dat miss vaak wel. hierbij wil ik even zeggen dat jullie goede tips hebben, en ik er ook wel wat aan heb. groetjes :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:47

sardientje schreef:
dat is dus juist het punt, als ik hem uit de stal haal begint ie te lopen. ook krijg ik hem niet te pakken uit het weiland. ik vraag me af: zou ik dan de zweep moeten gebruiken? mijn instructrice zegt van wel, dat ik hem meteen een tik moet verkopen als ie zoiets doet

Nou, als je slaat, gaat ie juist harder lopen, dus een zweep lijkt me in dit geval niet aan de orde.

Ik zou - zeker als je wilt vrijwerken - begeleiding zoeken. Had dit nl. ook es gedaan met een paard van een 12jarige. Zij had dit gezien, en wou dit es nadoen enkele dagen later. Kreeg ik sms dat het paard naar haar gezicht gebeten had en daarna de omheining gesloopt had.

Edit: ik lees net dat we niet mogen blijven hameren op die begeleiding, maar ik wou die anekdote toch es meegeven. Mods, hoop dat dit ok is?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:52

hwn schreef:
sardientje schreef:
dat is dus juist het punt, als ik hem uit de stal haal begint ie te lopen. ook krijg ik hem niet te pakken uit het weiland. ik vraag me af: zou ik dan de zweep moeten gebruiken? mijn instructrice zegt van wel, dat ik hem meteen een tik moet verkopen als ie zoiets doet

Nou, als je slaat, gaat ie juist harder lopen, dus een zweep lijkt me in dit geval niet aan de orde.

Ik zou - zeker als je wilt vrijwerken - begeleiding zoeken. Had dit nl. ook es gedaan met een paard van een 12jarige. Zij had dit gezien, en wou dit es nadoen enkele dagen later. Kreeg ik sms dat het paard naar haar gezicht gebeten had en daarna de omheining gesloopt had.

Edit: ik lees net dat we niet mogen blijven hameren op die begeleiding, maar ik wou die anekdote toch es meegeven. Mods, hoop dat dit ok is?

is oke hoor :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:25

sardientje schreef:
hoi, ik wil niet naar overkomen, al kom ik dat miss vaak wel. hierbij wil ik even zeggen dat jullie goede tips hebben, en ik er ook wel wat aan heb. groetjes :)

+:)+

Als je er maar voor open staat. Er is vast wel iemand op de manege die je kan helpen. :j

En over volwassenen die ook wel eens door een haflinger het weiland zijn gesleurd... *steekt hand op*
En door de bak, stallen, over de weg, enz.
Gevalletje niet goed opgevoed. En het heeft lang geduurd voor hij braaf was. Maar nu durf ik er letterlijk een kind op weg te sturen omdat hij zo braaf is. Het komt echt wel goed. Als je maar op de juiste manier de leider bent en dat consequent vertelt. Geen moment verslappen, al wordt hij nog zo braaf. Die haflingers zijn zo slim dat ze precies weten wanneer je verslapt en ze je weer even wakker schudden door een of andere streek uit te halen :D

Grondwerk heeft geholpen, maar ook gewoon met poetsen. Zet hij een stap opzij of naar voren? Zet je hem 2 stappen terug. Trekt hij je mee naar een baal hooi? Zorg jij dat hij de andere kant op gaat. Echt opvoeden. Dat gaat echt niet meteen goed. Maar volhouden, dan komt het goed :j

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:50

Haflingers zijn inderdaad sterker, dat kan je niet veranderen. Maar je weet dat ie het een en ander uithaalt, dat kan je voorkomen. Zet hem maar op zijn plaats hoor! Als hij je over het erf sleept, dan zet je hem stil. Hij gaat niet eerder lopen dan dat jij wilt, anders zet je hem gewoon nog een keer stil. Ho is ho en opzij is opzij. Even consequent zijn, de meeste hebben na een tijdje echt wel door dat ze iets niet moeten doen. Verwacht niet dat het na een keer lukt, maar verslap niet. Maar natuurlijk ook belonen als ie wel braaf iets doet!

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:16

Haflingers zijn heel erg sterk je wordt voor dat je het weet mee gesleurd en geen zweep want het heeft geen zin om en zweep mee naar het weiland te nemen want dan jaag je haar of hem alleen maar meer op en krijg je haar nooit meer miss mijn vp is ook heel erg bang en rent ook alltijd in weide weg gewoon laten zien dat je niks doet en/of laten zien dat je gaan zin hebt in spelletjes dit doe je door gewoon rustig achter haar aan te lopen en te verluisteren dan is ze er van zelf zat van en komt ze wel naar je toe want dan is er voor haar geen lol meer aan om weg te rennen :j

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:19

:j

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:02

sardientje schreef:
het is mijn verzorgpony, hij staat we op een manege en loopt soms mee in de lessen. ik ben een van de weinigen die met hem kan omgaan

Als hij jou omver duwt, betwijfel ik dat laatste… want hij ziet jou niet als leider!

Hoe komt het trouwens dat jij als een van de weinigen met hem om kan gaan? Ook jouw lesgevers op de manege niet? Heeft hij in het verleden rottigheid meegemaakt? In dat geval: vraag er sowieso hulp bij!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:04

nee, geen naar verleden :D ik ben er vandaag geweest, en heb hulp gehad <3 ik heb nu geleerd de baas over hem te zijn *\o/*
Laatst bijgewerkt door sardientje op 22-07-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:05

Super! :-)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:05

Super!
Wat heb je met hem gedaan vandaag? :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:06

:j

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:07

ehm, even denken, ik heb geleerd terug in de stal te leiden als ie me omverduwt, en ook als ik UIT de stal wil, gaat dat gebeuren ook :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:08

want soms is ie superlui, en wil ie niet lopen, en soms juist heel graag! :')

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:14

sardientje schreef:
ehm, even denken, ik heb geleerd terug in de stal te leiden als ie me omverduwt, en ook als ik UIT de stal wil, gaat dat gebeuren ook :)

Heel goed, dat is alvast vooruitgang :j

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:48

hallo allemaal, ik ben nu alweer een paar lessen verder, en heb van alles geleerd. :) ook merk ik dat we een band aan het krijgen zijn :):) heel leuk zijn die lessen, mijn instructrice leert me echt van alles, en is ontzettend aardig! :j ook doen mijn verzorgpony en ik weleens vrijheidsdressuur, hij is er een topper in! helaas kan ik niet zoveel meer met hem aan de slag gaan na de vakantie, i.v.m school. ook ben ik bang dat ie in de winter word verkocht. :( (zei de eigenaar tegen me) maar dat is nog niet zeker! *D
ik was soms wat brutaal ( O:) ), maar ik heb toch echt wat aan jullie berichtjes gehad +:)+ heel erg bedankt, nou doeg doeg :wave: :wave: :D

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:27

Super om te horen! En wat betreft dat brutaal zijn: je hebt je goed verbeterd hoor :) Doe dat ook in de toekomst! Op deze manier zijn mensen veel leuker en behulpzamer.

Ga zo door, komt helemaal goed met jullie! +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:49

Super! Wat een leuke update! +:)+

Het is nooit leuk om kritiek te krijgen. Maar niemand doet het om je te pesten, alleen maar om te helpen :j
Fijn dat je er wat aan gehad hebt!