Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:05

Sheldon schreef:
Nou Safina het is pertinent niet waar dat ik bij alles: "Ja maar roep" Ik probeer uit alle adviezen een scenario samen te stellen wat in mijn ogen het beste kan werken. Dus inderdaad ik roep niet meteen Jaa dat ga ik doen.Er zitten ook adviezen bij waar ik niet veel mee kan, nogmaals gaan praten zit er bijvoorbeeld niet meer in en hulp aanbieden ook niet. En dat ligt niet aan mij. Jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat dit gedoe me mijn stalling gaat kosten. Als ik actie onderneem wordt het hommeles en als ik niks doe kan ik het niet aanzien. Nou dan onderneem ik liever actie.
Er zijn twee dingen die ik als eerste wil doen, 1 de stalgenoten mobiliseren (we hebben het er eerder over gehad om met z'n allen met weg te gaan) 2, nogmaals voorleggen bij de pensionbaas. Van dit soort dingen komt praat in het dorp en dat is iets wat hij echt niet wil.
Inmiddels is de mevrouw en haar kind op vakantie dus de komende weken is het rustig en hebben we mooi de kans om de koppen bij elkaar te steken,

Nou, super dat je nu een concreet plan hebt!

Wat wil je eigenlijk bereiken? Dat die mevrouw van jouw stal vertrekt? Dat die mevrouw geen paarden meer mishandelt? (Dat lijkt mij namelijk niet zo realistisch. Iemand daarin veranderen is heel moeilijk). Dat die mevrouw een duidelijk signaal krijgt dat haar gedrag niet normaal is? In de hoop dat ze zich wat vaker inhoudt? Of heb je een ander doel voor ogen?

Het helpt waarschijnlijk wel als je een duidelijk doel voor ogen hebt als je je stalgenoten succesvol wil mobiliseren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:09

boeflover schreef:
wat out of the box; een clinic organiseren op het gebied van natural horsemanship, paardengedrag of vrijheidsdressuur (het liggen)? Wellicht komt ze dan tot inzichten die ze nu niet heeft en wil ze zélf haar gedrag veranderen?

Ik denk ook eerder deze kant op. Immers, van aanval op haar komt alleen meer agressie naar haar dieren. Zo werkt dat gewoon. Je haalt agressie niet weg met tegenagressie.

Het beste kun je juist hulp bieden met de training. Zo laat jij je van de beste kant zien en keert ze zich niet tegen jou en heeft tegelijkertijd de pony er wat aan.
Ik weet uit ervaring dat het lastig kan zijn om je vriendelijke gezicht op te zetten als je getuige bent van mishandeling, maar ik weet ook uit ervaring dat mishandeling vaak onwetendheid is endat ze vaker dan je denkt open staan voor suggesties voor oplossingen op een andere manier als je dat goed kunt brengen. Helemaal als je dingen kunt onderbouwen of voor kunt doen, zodat ze begrijpen of zien dat het werkt.

Gitana

Re: Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:09

Ik heb een beetje meegelezen en ik vind dat je goed bezig bent ts :)

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:30

Dank je, dat is bemoedigend. Want tot nu toe heb ik in de kern wel het gevoel dat ik er alleen voorsta. Dat moet ik natuurlijk zelf veranderen maar dat blijft me het gevoel geven dat... hoe zeg ik het .. het is een gevoel van iemand gaan verklikken. Daar moet ik dus maar even overheen stappen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:06

Ik vind dit eigenlijk geen verklikken.. ik snap dat je het zo noemt en dat het zo voelt, maar ik denk dat je het geen verklikken kunt/hoeft te noemen.
De persoon die dit het paardje aan doet, heeft jou namelijk niet in vertrouwen genomen om niets te zeggen..
Jij bent gewoon maar een persoon die dit ziet en vind dat dit niet kan, en daar mag je best wat van zeggen..
Denk dat het meer 'opstaan voor het paardje en voor je mening' is, dan 'verklikken'.

Je hebt er wat van gezegd en daar is niet echt gehoor aan gegeven, ja dan is het logisch dat je andere stappen gaat nemen.. Dat zouden zij ook zelf kunnen bedenken vind ik..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:28

Welnee, je bent geen verklikker hoor! Je bent gewoon iemand die op een normale manier van de paardenliefhebberij wil genieten. Iedere maand geld betalen en dan met stress in je lijf naar stal om mensen zo met hun dier om te zien gaan is niet normaal.
Ik denk idd alleen wel dat je je moet realiseren dat dit je je stalling kan kosten. Dus ik zou wel voordat dit alles gaat gebeuren een plan B voor jezelf verzinnen mocht het misgaan.
Succes, valt nooit mee dit soort dingen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:05

Ik denk dat de enige oplossing bij zo'n iemand is , inderdaad een clinic op stal.
Hopelijk kan zo'n trainer bij haar de ogen openen.

Iemand laten inzien dat ze verkeerd bezig is , is ontzettend moeilijk.

Probleem is dat ze eerder zal vertrekken en ergens anders verder gaat, als er klachten komen , als dat ze zal veranderen.
Daar schieten die pony's ook niks mee op.
Of TS verandert van stal maar mevrouw gaat gewoon verder met haar praktijken omdat de rest niks durft te zeggen.

Als de pony's er goed uitzien zonder verwondingen, zouden ze al op het erf moeten komen als ze bezig is, om goed bewijs te hebben.
Mevrouw zelf zal in alle toonaarden ontkennen dat ze zo met haar dieren omgaat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:19

Kun je niet gaan kijken langs de bakrand als zij een keer bezig zijn met hun 'training'. Vervolgens, als zij weer zo tekeer gaan, gewoon vragen wat hen idee is achter deze manier van trainen. En of ze dat altijd zo doen. Als ze je daar een lauw antwoord op geven.. gewoon je telefoon pakken en filmen. Als ze vragen waar je dat doet, kun je als antwoord geven dat je benieuwd bent wat de stalgenoten daarvan vinden. Als ze moeilijk gaan doen, kun je heel koeltjes reageren met 'als jullie altijd zo handelen is het toch geen probleem dat ik het film toch? Jullie hebben niets te verbergen toch?'

Vervolgens kun je het filmpjes delen met je stalgenoten en samen een front vormen? Of misschien kun je er dan mee naar de (dieren)politie gaan?

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:49

Zij zal echt niet weg gaan, stal is van haar pa... Het is eerder een soort koekoeksjong die zorgt dat de rest vertrekt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:53

benangelique schreef:
Weggaan is je ogen sluiten. De mishandeling gaat dan immers gewoon door. Maar met de pensionhouder praten lijkt me nav je verhaal ook geen optie.
Is er de mogelijkheid dat jij samen met de andere klanten een front vormt en dan met elkaar in gesprek?

ik zou voor een combinatie gaan.. proberen vast te leggen en 114 bellen
+
vertrekken..

waarom vertrekken.. kleinschalige pensionstal, betekent vaak dat ze boxen verhuren om hun hobby te kunnen bekostigen.. Als je daar een box huurt en hun beurs spekt, waardoor zij pony's kunnen onderhouden (en zo te behandelen), dan ben je eigenlijk een enabler.

ik zou daarom geen geld laten gaan naar mensen die hun dieren op zulk een wijze behandelen. En hopen dat niemand dat doet of wil doen.

nogmaals naast het ook melden en zo mogelijk vastleggen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:41

Hoe vervelend de situatie ook is, ik denk dat jij uiteindelijk aan het kortste eind gaat trekken en je spullen mag pakken als je gaat filmen of 144 gaat bellen en dan ben jij je stal kwijt en zij gaan gewoon door. Degene die dit doet is familie en de pensionhouder doet er niets aan. Of je zou idd eens met de andere klanten om de tafel moeten gaan om ze te polsen voor een gezamenlijk gesprek met de stalhouder zodat je niet alleen staat, misschien dat hij dan een gesprek met zijn familie aan wil gaan wanneer jullie met zijn allen dreigen op te stappen wanneer het geweld door blijft gaan, maar ik denk niet dat de andere stalgenoten dat durven uit te spreken.

Je zou het idd nog met zo'n clinic kunnen proberen maar ik geloof niet dat mensen die met zoveel geweld hun paard denken te kunnen trainen ineens om zijn. Meestal vinden ze dat soort 'natural gedoe' maar onzin. Geen gelul in de krul mentaliteit hebben ze, je kent het wel. Dat is een proces van maanden/jaren -als ze er al voor open gaan staan. En zo gaat het met veel paarden, er is zoveel verborgen leed al dan niet door onwetendheid of onkunde en de paarden zijn de dupe.

Desalniettemin siert het je om er iets aan te willen doen. Wanneer je het toch wil doen, dan zou ik volledig anoniem gaan tippen en ontkennen als er iets gevraagd wordt. Puur om jezelf en je paard te beschermen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:50

Oh wat heb je toch vreselijke mensen. Als ik iemand zo zijn jonge paard zou zien slaan zou ik echt wat roepen/zeggen, dit is pure dierenmishandeling! Super dat je wat wil doen, ik zou het zelf ook doen. Ook al zou ik er ziek van zijn. Dit dier kan zich niet verdedigen, is overgeleverd aan een stel imbecielen.

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:34

Jij zegt het Ellenlouise

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:38

Jee Starbreeze, weet je dat ik daar nog niet eens aan gedacht hebt. Tippen en keihard ontkennen.; Ik?? Nee hoor....Echt niet....
En dat is iets wat ik toevallig wel kan; liegen. Ik heb er een godshekel aan maar ik heb blijkbaar een onschuldig pokerface

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:45

ik denk dat je inderdaad best wel wat tips heb gehouden
zelf zou ik zelfs die zweep breken en super agressief worden ;)

maar dat ben ik en niet jij !!
ik hoop dat het opgelost word +:)+
goed dat je actie wilt ondernemen als de wereld met mensen zoals jou zou gevuld zijn zou het er veel beter uitzien ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:52

Mensen zoals jij en ik zijn altijd veel te eerlijk en staan voorop als zoiets speelt.

Maar ervaring leert dat je zelf dan vaak de pineut bent. Jij hebt al geprobeerd het netjes op te lossen maar dat werkt kennelijk niet.

En aangezien ze er geen geheim van maken zo te 'trainen' en ze het in het openbaar doen, kan iedereen op het idee komen een tip te geven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:54

maar toch zou ik absoluut daar weg willen ( of meer: zorgen dat mn paard daar weg komt). De verhoudingen zijn niet meer geweldig, en ze zullen waarschijnlijk toch aan jou denken, als ze een melding / waarschuwing etc krijgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:56

Dat is iets wat TS idd goed moet realiseren.

Vlygjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:13

Ik zou eerst polsen wat de andere stalgenoten ervan vinden. Als zei het met je eens zijn kunnen jullie misschien een x met zijn alle gaan praten, dan staan jullie samen sterker bovendien ben ik ervan overtuig dat als je erg bij jezelf blijf en geen verwijten maakt je ruzie kan voorkomen. Als dat niet werkt en het word echt te erg zou ik gewoon naar de politie gaan, evt anoniem aangifte doen. Dieren mishandelen mag niet, en dat moet dan ook gestopt worden ongeacht het "aanzien" van die persoon. Niemand staat boven de wet en niemand heeft het recht dieren te pijnigen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:18

Anderen hebben niets anders nodig van de stal als hun paard er plaatsen, en betalen dat er voor gezorgd wordt.
Anderen er van op de hoogte brengen vind ik niet echt nodig.

Als je alleen bent stiekem filmen vind ik niet eens zo gek.
Zolang jij geen anderen filmt behalve haar...

Inderdaad zoals starbreeze ook zegt: Tippen en ontkennen. "Want iedereen kan het gezegd hebben??"

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:51

Het aspect dat hier over het hoofd gezien wordt is dat het heel moeilijk is voor de stalhouder om zijn familierelatie op het spel te zetten. De kans is groot dat hij het heus heel erg vindt en ook wil dat het stopt, maar het kost best wat kracht om op te gaan treden. Ik snap dus heel goed dat het voor TS ook lastig is om de stalhouder te pushen.

Ik zeg niet dat alles maar moet laten begaan, ik wil alleen even de nuance leggen hierop.

Veel succes ermee ts. Ik vind de tip een clinic te organiseren best een hele leuke. Het plan valt wel in duigen als de vrouw zich hier niet voor opgeeft. Zelf zou ik proberen eerst een evenwichtig gesprek aan te gaan waarin je eventueel hulp aanbiedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:00

Sheldon schreef:
Zij zal echt niet weg gaan, stal is van haar pa... Het is eerder een soort koekoeksjong die zorgt dat de rest vertrekt.

Is je doel haar vertrek, haar gedrag veranderen of iets anders?

En wat is het hoogst haalbare dat jij, al dan niet samen met je stalgenoten, kunt bereiken?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:26

tamary schreef:
Sheldon schreef:
Ik heb er over proberen te praten met de pensionbaas, maar die geeft duidelijk geen gehoor. Hij zegt letterlijk dat hij niks voor me kan doen. Dat heeft hij nog nooit gedaan, ik zie hem als een wijs mens. Maar nu...?? Ik heb bedacht dat ik het er nogmaals over wil hebben met de vraag of hij zich dan niet schaamt. Bovendien krijg je hier roddels van en daar is hij wellicht gevoelig voor.

Pensionbaas zit klem tussen familiedwang en zijn imago als pensionhouder. 3 pony's ergens anders onderbrengen is niet zo simpel en daarbij is het de vraag hoe die vrouw gaat reageren als ze er uit gezet wordt. Enige optie is eigenlijk om met alle klanten naar de pensionbaas te stappen en te stellen : "zij weg of wij weg" en dan liefst met datum vertrek en andere plek al op standby. Als 4/5e van zijn inkomen in 1 klap wegvalt is er een stuk meer motivatie, zeker in deze slechte economische tijden. Die vrouw veranderd niet zonder dwang en die zal gezien ons rechtssysteem uit de familie moeten komen, waarschijnlijk in de vorm van psych en of opname, zulke agressie/woede komt ergens vandaan.

TS, ik denk dat Tamary hier een goed voorstel doet!

Misschien moet je hem niet meteen voor het blok zetten ("zij weg of wij weg"), want dan loop je het risico dat hij in de verdediging vliegt en is je communicatie op meteen slot. Spreek hem aan op zijn verantwoordelijkheid als stalhouder en speel in op zijn trots en imago als goede stalhouder. Wil hij bekend staan als iemand die het toestaat dat er op zo'n manier met paarden omgegaan wordt?

Jullie willen graag op een goede stal staan en dat wordt nu in gevaar gebracht? Vraag hem (open vraag) hoe jullie daar samen iets aan kunnen doen? Hoe kunnen jullie de stalhouder helpen om verbetering te brengen in deze vervelende situatie? Misschien zit hij hier ook wel vreselijk in zijn maag en voelt hij zich gevangen tussen twee vuren. Help hem om hier verandering in te brengen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:35

Ts ik wil je even een hart onder de riem steken en zeggen dat je goed bezig bent. Top dat je het leed van de dieren aantrekt.
Helaas heb ik enigszins dezelfde ervaring als jou maar dan bij mij op stal, daar gebeurd ook een hoop dwangmatige arbeid... laat ik het nog netjes zeggen. En over het verhaal van de enter, precies hetzelfde hier. En je voelt je zo machteloos en boos tegelijk.
Maar wat ik lees bij jou vind ik toch wel erg zorgelijk. Ik hoop dat het iets kunt bereiken al is het maar dat je stalbaas gaat inzien dat het zo niet langer door kan gaan en ik denk dat het voorstel van de open vraag idd beter is dan de optie wij vertrekken want dan kun je gewoon gaan..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:18

Van het weekend stond in de krant van deze regio dat er een tot mishandeling veroordeelde vrouw is dood getrapt door een jonge ruin die zij met zeer harde hand aan het longeren was. Stalgenoten hadden meerdere keren al aangegeven dat haar trainingsmethode niets meer met trainen te maken had, en dat zij meerdere keren opmerkingen hadden gemaakt naar haar maar dat het maar doorging. Uiteindelijk heeft het paard haar dus tegen haar schedel getrapt en is ze overleden. Ik moest toch even heel hard aan dit topic denken.