Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:50

En als de bal wel indaalt en hij gewoon gecastreerd kan worden komen ze hem dan gewoon ophalen zonder kostgeld te betalen? Er zitten nogal wat haken en ogen aan de hele constructie.
En heb ook nog niet gehoord waarom jij nou zo graag een tweejarige klophengst erbij wil.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:51

Lil_shorty schreef:
Kijk ik heb het geld niet om hem te laten castreren is vreselijk duur .
Ik dacht ik heb toch alleen hengstjes en ruinen dus geen merries .
En dierenarts zij valt wel mee .
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.
Ik bied hem een thuis maar was niet opzoek als je snapt wat ik bedoel

Ik heb mijn klophengst ook laten castreren en had mazzel, de bal zat in de streng en kon gewoon buiten gecastreerd worden...en dat is helemaal goed gegaan..kostte 80euro.
Goed laten uitzoeken waar de bal zit..en laten helpen.

Anders? Eerlijk? Niet aan beginnen...
Mijn hengstje was een schat van een hengst, niet gevaarlijk of anderszins en is tot zijn 5e hengst geweest..maar wel een 'zorgenkindje' wat klappen met geld heeft gekost en als je je paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, waarom er dan bij voorbaat al aan beginnen?

Ik kende ook een dame met een klophengst, waar zij jaren later pas achter kwam, omdat in zijn boekje stond 'ruin'..maar zijn karakter was gevaarlijk. Haar 'ruin' is de medische molen ingegaan om uit te sluiten dat er medische oorzaken voor zijn gevaarlijke gedrag was. Per toeval kwamen zij achter de achtergebleven bal in zijn buik.

Van mijn zijde 2 verschillende ervaringen dus met klophengsten..in jouw geval shet x welsh, beide 'pittige' karakters waar men zich nog weleens in vergist, omdat ze zo klein zijn en niet altijd even goed opgevoed worden. Dan worden shetten al draken, laat staan een klophengst.
Even mijn geventileerde mening he ;)

Wens je veel wijsheid toe!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:51

Echte bekende hengstenhouders doen echt niks met klophengsten. Hebben ze niks aan. Dus waarom zouden zij experts zijn?

L*llig voor je kind.

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:52

Ik vraag me ook af wat je gaat doen als ze hem niet terugnemen. Dat risico bestaat natuurlijk wel ondanks het contract?
Laat je hem dan wel ruinen, en hou je hem dan?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:54

Ik heb ook ooit een klophengst gehad, en die was lastiger dan menig andere hengst.
Was niet langer te hanteren en moest dus geopereerd worden.
Is in Utrecht gedaan...paard heeft er een maand gestaan.
Financiele plaatje laat zich raden :(
Ik wist niet dat het een klophengst was toen ik hem kocht !
Denk er dus nog eens goed overna of je dit wel echt wilt en niet bezig bent om een
andermand probleem op te lossen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:55

Gentlegiant schreef:
Als ik in ts d'r berichten ga kijken lees ik vanalles waar ik gelijk bij denk waar ben je mee bezig

Je leeft op bijstands niveau... Wat als er wat gebeurd wie gaat dat betalen je kunt je geld wel anders gebruiken denk ik?
Als je klop hengst je andere pony's in puin slaat?
Geloof me z'n horror senario wil je echt niet
En ergens praat je over "zij" "haar" en n merrie naam wat van jou is krap 2 maanden terug
Maar hier zeg je geen merrie te hebben

Bekende hengstenhouders in de trant van voor jou bekend of voor heel Nederland bekend
In t eerste geval kan ik me dat echt niet voorstellen nml die hebben geen verzorgertjes of kleine kinderen die met de paarden het een en ander doen ;)

Ik heb geen merrie

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:55

Zie het zo voor me:
-ofwel blijft hij klophengst en zit jij met de gebakken peren
-ofwel daalt die bal toch nog in en komen ze hem gewoon ophalen nadat jij zo lang voor hem gezorgd/betaald hebt.
In elke situatie laat je van je profiteren.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:56

Ik krijg hier een naar onderbuik gevoel van.

Eigenaars zijn lekker makkelijk van het paard af en mocht je hem toch laten helpen ofzo dan zitten zij niet met de kosten en nemen ze hem terug zodra die ''beleerd'' is enzo.

gratis je paard laten opvoeden en als alles goed gaat nemen we hem terug.

en op bijstandsniveau?
Hoe betaal je de paarden, sorry maar wij werken samen en ik heb eigen bedrijf maar voor ik mijn bedrijf had kon ik niet eens 1 paard houden van 1 salaris.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:56

Je hebt al 2 hengsten staan, dat is al heel fijn omdat ze elkaar dan een groot stuk op voeden.
Als je er zelf ook aandacht aan geeft en hem veel in handen neemt, komt het vanzelf goed.
Want uiteindelijk zijn er ook veel merries en ruinen die onhandelbaar en soms zelfs gevaarlijk zijn en dat heeft bijna altijd te maken met het opvoeden.
Met andere woorden gewoon doen!!
Maar zoals ik nu net lees zit je in de bijstand?
Misschien vanwege het financiele plaatje toch even goed nadenken of je het allemaal wel kan betalen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:59

De constructie vind ik niet handig en onredelijk. Maar dat is je eigen keuze en zal het beestje een zorg zijn.

Hij is nog hartstikke jong, lekker even aankijken en voor het zelfde geld is hij over de jaar of misch. Twee geen klophengst meer.

Maar mocht hij onhandelbaar worden, want je kan simpel weg nooit voorspellen hoe zo'n jong ding zich gaat ontwikkelen, wat ga je dan doen? Breng je hem terug naar de oude eigenaar in de hoop dat hij hem dan weer terug nemen? Of ga je hem helpen?

Niet helpen omdat de kosten te hoog zijn, sorrie maar dat kan je als eigenaar niet zeggen. Jij neemt de verantwoordelijkheid voor het paard, dat betekent ook de medische kosten. Wat als hij met koliek naar de kliniek moet om geopereerd te worden? Laat je hem dan gewoon creperen? |( Sorrie maar dat soort uitspraken kan ik mij heel erg over opwinden... Laat dan de oorspronkelijke eigenaar lekker verder zoeken naar een ander baasje. Het paard hoeft nl. nog helemaal geen klophengst te zijn.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 03-10-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:59

Klopt ,ik dacht laat me helpen maar begin nu wel heel erg te twijfelen .
Helemaal om de gezondheid van me eigen paarden

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:00

Ze zit niet in de bijstand maar op bijstands niveau iets anders maar financieel t zelfde

Wat ga je doen als de hengst een van je andere paarden aanvalt en compleet om zeep helpt? Of nog erger je kind of kinderen van andere?
Dat jij geen merries hebt betekent niet dat andere geen merries hebben
Er hoeft maar een hengstige merrie langs de wei te komen een lekker buitenritje onder de man bv

Maar dit heeft toch geen zin je hebt oogkleppen op en wilt alleen maar dit paard erbij
Meid je weet niet waar je mee bezig bent en vind je totaal onverantwoordelijk
Dacht eerst zelfs dat je een meisje van 12 was ipv een moeder van in de 30

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:01

Kimnl schreef:
Een hengst met kleine meisjes is zwz gevaarlijk. Een klophengst of hengst, het blijft een man met testosteron. En dan is die ook nog eens erg jong, en zal gaan puberen, waarbij de hormonen van slag gaan en dus weer extra gevaar. Ik zou mijn kinderen (die ik overigens nog niet heb) absoluut niet met een hengst laten lopen.

Dat is onzin hoor, ik heb een hengst die echt heel erg goed is met kleine kinderen. Kwestie van opvoeding. In mijn ogen is een hengst/klophengst net zo als ieder ander paard. Je moet gewoon altijd opletten met kinderen en dieren...

Qua gezondheid - als het waar is dat de bal een tumor kan vormen - zou ik wel kiezen voor castreren TS. Navragen bij je DA dus. Maar verder zou ik het gedrag aankijken, de ene hengst is de andere niet. Nu is die van mij gewoon belachelijk braaf, maar je hebt er altijd etters tussenzitten.

Afbeelding

Afbeelding

Gentlegiant

Lil_shorty schreef:
Klopt ,ik dacht laat me helpen maar begin nu wel heel erg te twijfelen .
Helemaal om de gezondheid van me eigen paarden

Goedzo!
Hoe banketstaaf ook laat m lekker terug gaan na de eigenaar
Niet alleen de gezondheid van je paarden maar ook van je kind en verzorg kinderen

StableDoor

Klophengsten worden klophengsten genoemd omdat ze bijna altijd agressief zijn en dus gaan 'kloppen' (= slaan). Klophengsten maken meer testosteron aan dan gewone hengsten: in de buikholte is het te warm voor ballen, als daar wel een bal zit, zoals bij een klophengst, gaat er door die warmte meer testosteron gemaakt worden dan bij een normale hengst. Hierdoor krijg je een zeer gevaarlijk, onvoorspelbaar en gefrustreerd paard. Bovendien zal de bal die nog in de buikholte zit in veel gevallen tumoraal ontaarden. Klophengsten moeten dus altijd geholpen worden!!

Deze info is afkomstig van een college gegeven door een professor in de diergeneeskunde, dus onderschat de situatie niet. TS, begin er niet aan, tenzij je hem laat helpen. Dit vraagt om ongelukken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:03

_Reneee schreef:
Kimnl schreef:
Een hengst met kleine meisjes is zwz gevaarlijk. Een klophengst of hengst, het blijft een man met testosteron. En dan is die ook nog eens erg jong, en zal gaan puberen, waarbij de hormonen van slag gaan en dus weer extra gevaar. Ik zou mijn kinderen (die ik overigens nog niet heb) absoluut niet met een hengst laten lopen.

Dat is onzin hoor, ik heb een hengst die echt heel erg goed is met kleine kinderen. Kwestie van opvoeding. In mijn ogen is een hengst/klophengst net zo als ieder ander paard. Je moet gewoon altijd opletten met kinderen en dieren...

Qua gezondheid - als het waar is dat de bal een tumor kan vormen - zou ik wel kiezen voor castreren TS. Navragen bij je DA dus. Maar verder zou ik het gedrag aankijken, de ene hengst is de andere niet. Nu is die van mij gewoon belachelijk braaf, maar je hebt er altijd etters tussenzitten.

[ [url=m/QEGoC5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5kZBVk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een tumor kan elk paard krijgen
Dat jou hengst nu zo braaf is prima
Maar dat kan altijd omslaan hoe lang je hem al hebt...
Ik heb mijn klophengst nu 8 jaar
En t laatste jaar is hij compleet omgeslagen en niemand weet waarom geen tumoren niets compleet door de molen gehaald

Überhaupt kinderen met paarden klein of groot nooit alleen laten...
En een hengst dus al helemaal niet
Daarbij hoe het kind de hoeven uitkrabt levens gevaarlijk!

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 09:04

Vind het jammer dat mensen niet goed lezen .
Ik laat al me paarden helpen als ze wat hebben wie denken jullie voorntje te hebben .
En de bijstand naar voren te halen erg jammer .
Ik heb een baan vaste baan maar zit inderdaad rond bijstand niveau dus net boven zodat ik geen uitkering heb.
Ik heb een ongeluk gehad waardoor ik niet meer uren kan werken .
Misschien in de toekomst wel .
Me vriend heeft nu geen werk toekomst wel neem ik aan.
Ik heb me paarden aan huis staan bij me vader dus geen stallings kosten .
En een potje voor de da .
En heb nog nooit een dier laten creperen .
Ik zou hem laten helpen als ik wist dat het helemaal zou helpen en ik geld voor hem krijg als hij terug gaat .
Maar dat is niet het geval dus wil ik het zo aan kijken .
Gaat het fout gaat hij terug .
En weet zeker ze doen dat wel .
En doen ze het niet zou ik hem wel laten helpen maar verkoop ik hem

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:05

Weet je ook of deze hengst gewend is om in groep te staan? Ik mix als het even kan geen leeftijden, omdat ze qua ontwikkeling anders zitten en oudere hengsten ook al manser zijn. Als hij een tijd alleen heeft gestaan, Let dan op als hij bij je eigen gaat. Mijn hengsten blijven altijd in groep. Nu geen andere hengsten of ruinen thuis behalve mn dekhengstje en die loopt de hele zomer met een merrie samen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:07

Gentlegiant schreef:
Maar dit heeft toch geen zin je hebt oogkleppen op en wilt alleen maar dit paard erbij

Iets meer Gentle zijn zou hier niet misstaan. Ik denk dat TS er nog niet zo naar gekeken had als wij nu doen. Misschien komen onze adviezen te laat voor haar beslissing, maar er zijn nu in ieder geval meerdere scenario's geschetst en hebben volgens mij TS wel degelijk aan het denken gezet.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:09

Lil_shorty schreef:
Vind het jammer dat mensen niet goed lezen .
Ik laat al me paarden helpen als ze wat hebben wie denken jullie voorntje te hebben .
En de bijstand naar voren te halen erg jammer .
Ik heb een baan vaste baan maar zit inderdaad rond bijstand niveau dus net boven zodat ik geen uitkering heb.
Ik heb een ongeluk gehad waardoor ik niet meer uren kan werken .
Misschien in de toekomst wel .
Me vriend heeft nu geen werk toekomst wel neem ik aan.
Ik heb me paarden aan huis staan bij me vader dus geen stallings kosten .
En een potje voor de da .
En heb nog nooit een dier laten creperen .
Ik zou hem laten helpen als ik wist dat het helemaal zou helpen en ik geld voor hem krijg als hij terug gaat .
Maar dat is niet het geval dus wil ik het zo aan kijken .
Gaat het fout gaat hij terug .
En weet zeker ze doen dat wel .
En doen ze het niet zou ik hem wel laten helpen maar verkoop ik hem

Ik heb het idee dat je het gevaar onderschat TS. De testosteronlevels van een klophengst zijn veel hoger dan van een gewone hengst. Dit gaat op een dag fout, vaak zie je dit ook niet aankomen omdat ze zo onvoorspelbaar zijn. En als het fout gaat, gaat het vaak goed fout.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 03-10-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:09

Lieve meid niemand beoordeeld je erom
En het is ook absoluut niet erg je hoeft je ook niet te verantwoorden
En niemand zegt dat je je paarden laat creperen

Maar dat geld kun je beter apart leggen voor je eigen paardjes
Een klophengst kan braaf zijn maar kan ook onwijs veel ellende veroorzaken

Wat doe je als de hengst na t gezicht van je kind grijpt en levens lang met een verbrijzeld gezicht en aanbeeld moet leven?
Met terug sturen van het paard los je niets mee op

Meid laat ander mans ellende hun ellende en maak d'r niet jou probleem van

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:10

Weidebloem schreef:
Gentlegiant schreef:

Iets meer Gentle zijn zou hier niet misstaan. Ik denk dat TS er nog niet zo naar gekeken had als wij nu doen. Misschien komen onze adviezen te laat voor haar beslissing, maar er zijn nu in ieder geval meerdere scenario's geschetst en hebben volgens mij TS wel degelijk aan het denken gezet.

Ik ben gewoon eerlijk...
Ts zegt dat we moeten lezen maar ze slaat/sloeg zo goed als alle adviezen met de wind weg
Heeft niets met "gentle" zijn te maken hoor

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 09:12

Hij staat samen met ze broer
Ik sla niets weg !!!
Jullie lezen niet waar ik op reageer moet telkens dingen herhalen .
Ik kan ze moeilijk terug sturen nu .
Ik kijk even aan hoe het gaat en anders laat ik hem gelijk ophalen

Froukje
Forever young

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:14

Maar waarom zouden ze hem in godsnaam morgen weer halen als het niet gaat als ze er zo snel vanaf moeten??
Heb je daar wel aan gedacht?

Gentlegiant

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:16

Ik lees wel wat jij post

Ik ben bang dat er vroeg of laat iets gruwelijk mis gaat
Zelfde geld bel je van kom hem halen en geven ze niet thuis zit je met dat dier te kijken