Paarden kunnen zich 'aanstellen'...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:15

Aanstellen zoals wij mensen dat doen? Nee. Paarden leren wel erg veel via (operante) conditionering, wat alle kreupelheden etc heel simpel verklaard. Oorzaak gevolg relaties kunnen ze prima doorhebben en zeker wel bewust gedrag inzetten omdat ze een bepaald gevolg verwachten (kreupel=stal bijv). Maar dit is imo niks meer dan conditionering.
Ik ben sowieso een beetje allergisch voor het woord aanstellen... Dat wij iets niet nodig vinden, betekent niet dat het paard zich hetzelfde voelt. Ik heb zo'n aansteller staan, hij kan echt bang zijn van zn eigen schaduw. Tja, ik vind het niet nodig, maar zijn gevoel is er gewoon, hij doet het heus niet voor de lol.

Collie2008

Re: Paarden kunnen zich 'aanstellen'...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:25

Nee idd zwerte mee eens, een dier is veel te puur om zo genoemd te worden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:30

ik geloof ook niet dat paarden zich aan kunnen stellen...dat is iets typisch menselijks.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:23

Er blijken steeds minder eigenschappen te zijn die "typisch menselijk" zijn. Zoals te lezen is in de onderzoeken van o.a. Frans de Waal.
Natuurlijk heeft wat we zien wel degelijk te maken met hoe we kijken. Als we iets niet kennen kunnen we het soms gewoon niet zien. Logisch denken is een mooie benadering, maar niet de enige!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:47

marleen_usar schreef:
Ik ken een pony die expres mank ging lopen als ze aan het werk moest, dus ja aan stellen kan.

Ik geloof daar niet zo in, dat gaat vaak van "zie je wel, terug naar stal loopt ze prima". Dat ondertussen het pijn veroorzakende zadel er is af gehaald, gaat men aan voorbij. Even met zadel als veroorzaker als voorbeeld maar kan ook puur alleen om pijn onder ruitergewicht gaan waardoor je dit soort verhalen krijgt. Paarden doen niet alsof,.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:27

farahdiba46 schreef:
marleen_usar schreef:
Ik ken een pony die expres mank ging lopen als ze aan het werk moest, dus ja aan stellen kan.

Ik geloof daar niet zo in, dat gaat vaak van "zie je wel, terug naar stal loopt ze prima". Dat ondertussen het pijn veroorzakende zadel er is af gehaald, gaat men aan voorbij. Even met zadel als veroorzaker als voorbeeld maar kan ook puur alleen om pijn onder ruitergewicht gaan waardoor je dit soort verhalen krijgt. Paarden doen niet alsof,.

Ligt er aan wat je onder 'doen alsof' verstaat natuurlijk...

Ik heb er b.v. eentje op stal staan die na heel lang en geduldig trainen (gedeeltelijk ) heeft geleerd dat het niet wenselijk is om op 2 achterbenen te gaan staan of om keihard weg te rennen als er iets is waar hij gespannen van raakt.

Toch moet hij zijn spanning ergens kwijt dus zet hij zich vast in de rug en gaat dan met zijn hoofd knikken. Als je goed kijkt zie je dat hij gewoon taktmatig goed blijft lopen en niet onregelmatig of kreupel is. Maar, als je puur naar het beeld kijkt lijkt hij kreupel (en zo lijkt het ook te voelen als je op hem zit). Het is puur en alleen de spanning die hij niet kwijt kan waardoor hij zichzelf op slot zet. (Dier is volledig medisch nagekeken inclusief zadel check etc).

Doet hij als of hij kreupel is?
Naar mijn mening niet, een paard faked niet... toch zijn er heel veel mensen die dit omschrijven als doen als of, omdat er niks mis met hem.

Aanstellen is gewoon een omschrijving van iets faken wat er niet is. Het is dus maar net hoe de ruiter/eigenaar/omstanders er tegen aan kijkt. Doen als of is een ander woord voor aanstellen...

Overigens ben ik het met de stelling niet eens. Naar mijn mening conditioneren paarden zich... leren ze van oorzaak en gevolg en zijn ze niet in staat tot het faken van gevoelens.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:41

Nee kunnen ze niet. Paarden kunnen wel geconditioneerd worden, leren na een bepaalde prikkel een bepaald gedrag aan te nemen als ze hier in hun ogen positief voor beloond worden. Meer dan genoeg paarden die het aangeleerd is dat ze vrij krijgen zodra ze bokken, of kreupel lopen. Vaak is een daadwerkelijke pijnprikkel toch echt de oorzaak, of ongemak in ieder geval. Zelfs als daarna alles weer in orde is, bijvoorbeeld het zadel past weer goed, of het been doet echt geen pijn meer, kan het gedrag voortduren. Omdat het paard heeft geleerd dat het daarmee onder het werk uit kan komen, aka positief beloond word. Aanstellen zou bovenstaand kunnen beschrijven, maar ik zou niet voor die term kiezen omdat paarden geen gedrag 'out of the blue' kunnen faken zoals voorheen al aangehaald in een reactie. Ze gaan niet van de ene dag op de andere nep kreupelen. Ze kunnen wel van echt kreupelen slecht gedrag ontwikkelen. Bakkabouters hetzelfde, paard schrikt van iets naast of in de bak en ziet zelfs een kans om zijn ruiter er af te werpen. Vervolgens word het enge voorwerp verwijdert, maar het paard 'durft' nog steeds niet door de hoek en sterker nog zet het op een lopen, = niet meer hoeven luisteren naar de hulpen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:52

Collie2008 schreef:
Dus ik denk niet zozeer dat een dietr iets bewust inzet (ik vind het niet leuk/ ik wil onder het werk uitkomen) maar dat het een automatische reactie is

En ik denk dat er toch wel degelijk paarden zijn die dingen bewust inzetten. Misschien alleen de wat slimmere (ik zie niet elk paard er slim genoeg voor zijn) maar vooral bepaalde pony's...