Paard&Lifestyle Masterclass - 10 oktober @KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Paard&Lifestyle Masterclass - 10 oktober @KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:04

Ik heb voor de liefhebber twee kaartjes over!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:32

pb

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:31

ik heb er nog 1......

had er 2 overgekocht maar 1 van mijn vriendinnen kan helaas door omstandigheden niet..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:12

Voor de liefhebber: aangezien degene met wie ik zou gaan het toch af laat weten, heb ik het kaartje (wat ik vanocht voor haar van Homiofortuna heb overgenomen) en mijn eigen kaartje te koop!

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:07

Toch nog best veel kaarten last minute beschikbaar. Helaas kon ik het in de planning niet meer rond krijgen. Volgende keer beter ;)
Ben wel benieuwd naar ieders ervaring daar!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:18

Het was echt een topdag!! Ontzettend interessante en leuke dag

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:22

Ik vond het een leuke dag maar zou toch wat kritischer kijken naar de paarden die je in de ring laat verschijnen. De combinatie in de subtop clinic was ronduit schrijnend! Ik heb ook meer dan 1 onregelmatig paard en zelfs 1 ronduit kreupel paard in de ring gezien. Maar daar worden discussies tot op grand prix niveau over gevoerd en of de jury wel of niet mag uitsluiten bij kreupelheid.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:43

De beste stuurlui staan aan wal he!
Zoals ze daar al aangeven, de ruiters stellen zich wel blood aan 900 man die het allemaal beter weten, als je de achtergrond zou weten en de problemen dan zou je wel anders roepen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:45

Het was leuk! :D
Ik had een speeddate gesprek met Tristan <3 en mag binnenkort met mijn paard naar hem toe om een clinic te volgen, zo super dat ik deze kans krijg!! *\o/*

Van de clinics van Alex en Diederik weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Yontheke, ik heb ook een paard die bij spanning vroeger onregelmatig ging lopen en nooit één dag kreupel is geweest.. dan heeft het natuurlijk alleen maar met sensibele paarden te maken, moeilijk of je dat dan in een clinic moet laten zien of niet.. en de kijker weet dan niet of het paard door een DA na is gekeken of niet.

Verder vond ik de organisatie, de sfeer, de standjes en de rest van de clinics echt super leuk! *D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:59

Ik vind het zelf wel interessant om te zien hoe topinstructeurs het aanpakken met "gewone" leerlingen. En daar zit er inderdaad wel eens eentje tussen die niet zuiver loopt (is dat dan rijtechnisch of is er meer aan de hand) of een ruiter die zo vast houdt dat je niet weet waar je moet beginnen. Maar je zag alle combinaties eigenlijk verbeteren en ik vond dat juist heel erg leerzaam.

Ik vond het net als vorig jaar weer een super leuk evenement. Ik vond het wel jammer dat je naar buiten moest om eten te halen dit keer. Dat maakte het lastiger om even snel tussendoor wat te halen zonder een hoop te missen. Maar verder weer top gedaan en ik ben nu al nieuwsgierig wat er volgend jaar op het programma staat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:14

stalleke schreef:
De beste stuurlui staan aan wal he!
Zoals ze daar al aangeven, de ruiters stellen zich wel blood aan 900 man die het allemaal beter weten, als je de achtergrond zou weten en de problemen dan zou je wel anders roepen.

Nee hoor. Dan zou ik nog steeds niet anders roepen. Ik rij geen ZZlicht en zou dat op die manier zelfs niet willen rijden. En als je je blootstelt weet je ook dat je je aan kritiek kan verwachten.
In mijn ogen los je geen enkel probleem op door zo te rijden maar creëer je er enkel. Geen kritiek op de combinatie aan sich hoor. Als je punten krijgt op wedstrijd door zo te rijden, kan ik begrijpen dat je dan denkt dat je iets goed doet en daar zit het grote knelpunt van de dressuur.

Snap niet dat het gros van de mensen dit gewoon normaal vinden...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:20

Ik kan je zeggen dat ik de combinatie ben.
Dit is een probleem wat zich op vreemd terrein openbaart en niet altijd.
Thuis rolt hij zich niet zo op
Maar het probleem op vreemd terreind is dat hij wat in elkaar duikt en zich verstopt achter de hand en je geen verbinding krijgt. Hij is dan op dat moment ook niet sterk maar komt dan eerder te los, wat dna vaak niet zo oogt omdat hij ook met zijn mond gaat klooien. Hulpen komen dan vaak ook niet meer door waardoor je ook niet met je been naar die hand kan rijden
Omdat je al veel geprobeerd hebt weet je het soms niet meer wat en wanneer je het goed doet en het wel oplost. Hoog, laag en meer er door heen, ik ben ook geen prof en na zoveel proberen weet je niet goed waar het op te lossen geef ik eerlijk toe
Vandaar dat ik ook zeg, makkelijk praten als je de achtergrond van een combinatie verder niet kent

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:23

Ik snap dat je het nodig vind om je te verdedigen.. Ik ken jouw en je paard niet en wil jouw niet persoonlijk afvallen.. Maar wel het feit dat als je dit probleem dus ook op wedstrijd hebt (vreemd terrein) en hij zich in deze houding ineen proef vertoont, hoe je dan in hemelsnaam de punten voor ZZlicht binnenhaalt want dit beeld mag je gewoon als jury niet als goed aanzien.
Maar fijn dat je er wel aan werkt en het dus blijkbaar wel als een probleem aanziet en het niet voor normaal aanneemt. Dat wordt namelijk niet zo verteld.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:26

Ik kan je ook zeggen dat hij dit niet in een proef vertoond hoor, dan zorg ik echt wel dat ik hem in de op richting naar boven heb, anders krijg je idd echt niet je punten. Maar ik loop dan in de proeven er wel tegen aan dat het voor het plaatje super uit ziet, mooi boven in en goed over de benen maar het voelt dan niet fijn doordat je hulpen niet helemaal door komen en je dus niet je controle hebt die je wil

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:34

Ik vond het echt een ontzettend leuke en leerzame clinic! Maar alleen kan ik me echt niet vinden in de reacties van sommigen uit het publiek. Iedere combinatie komt met het doel om te leren en waar kan je nou beter met problemen terecht dan bij de top? Zo'n combinatie stelt zich ontzettend kwetsbaar op en ik vind dat het niet kan om op zo'n moment van de zijkant boe-geroep te laten horen. Het zou wat zijn als we eens met z'n allen naar een wedstrijd gaan gewoon om een combinatie eens lekker af te kraken, omdat zij een probleem hebben wat een ander misschien niet heeft. En het klopt, sommige problemen zijn groter dan andere, maar wanneer iemand een minder groot probleem heeft maakt niet dat ze beter zijn dan iemand met een groter probleem.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:39

Stalleke mag ik vragen waarom je ervoor kiest om zo'n paard met stang en trens te rijden? Kan je hem met alleen een trens niet makkelijk naar de goede verbinding krijgen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:43

Stalleke ik ben wel benieuwd hoe het nu voor jou voelde, kan je hier wat mee? Weet jij nu morgen waar je mee aan de gang kan, hoe je dat doet er waarom?
Want daarvoor komen we daar toch allemaal? Ruiters en kijkers, om weer ideeën op te doen om mee aan de slag te kunnen, daarin miste ik een stuk uitleg over het hoe en waarom.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:47

Stalleke

Was jij het met die bruine reus?? :9

Samen met die zwarte die de piaffe deed
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 10-10-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:48

Misschien hadden ze beter kunnen vragen wat het probleem was van de combinatie en dan kijken wat er gebeurd. Want zo krijg je inderdaad zulke reacties wat dus misschien helemaal niet terecht is..

Ik zou het overigens zelf niet heel fijn hebben gevonden als ik aan de korte zijde had gezeten toen een van die vossen even ging rennen. Hij stopte echt net op tijd... Maar die witte hekjes geven echt geen garantie dat ze er niet overheen gaan. Iemand in de buurt zei ook al niet echt goed genoeg over nagedacht. Het gaat tenslotte over sensibele paarden. (Plus dat ik weet dat die van mij in volle paniek echt niet stopt voor een hekje..)

Verder ga ik het morgen maar uit proberen op mijn sensibele friemel :D

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:56

@ noor17, s&t is een bewuste keuze, op trens gebeurt dit op wedstrijd ook. Zoals ik al aan gaf is dit het probleem thuis niet dat er achter kruipen wat het nog moeilijker maakt.

@ sloffiee, ik was idd op die grote bruine reus

@ sparklingapp, heel eerlijk... nee ik vond het zwaar tegen vallen eigenlijk.. ik ga dit stuk op wedstrijd wel uit proberen in het losrijden. Maar op een gegeven moment liep hij idd daar naar boven naar de hand, maar ik kon daarin helemaal niks, hulpen kwamen nog steeds niet helemaal door dus dat probleem van af sluiten van de hulpen heb ik op dat moment niet opgelost, ik ga wel kijken of ik dit verder uit kan werken en of het dan op deze manier misschien wel gaat lukken. Achteraf heb ik spijt dat ik niet in de wedstrijd houding binnen ben gereden met de kop erop, dan was er niet zoveel gezeur geweest en zag het er voor het 'plaatje' misschien allemaal wat beter uit

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:58

Absoluut ongehoord en respectloos hoe het publiek reageerde, plaatsvervangende schaamte. Zo makkelijk om vanaf de zijkant lekker je mening te ventileren, zonder enig idee van het verhaal achter de combinatie. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vond het plaatje niet fijn maar laat het over aan de clinicgever om daar iets mee te doen en de combinatie te helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:02

Wij zeiden ook al, zou leuk zijn als er even hardop aan het publiek zou zijn verteld wat het probleem van iemand was met zijn paard en waar hij mee bezig was.
Dan snap je meteen veel meer van de combinatie.

En de witte hekjes vonden wij ook maar minimale barriere.
Mijn eigen paard is een keer ergens waar ze alleen balken als "hekjes" hadden op de korte zijde ook een keer bijna over mensen heen gerend. (wij hadden ook wat probleempjes.. zal ik maar zeggen, gelukkig op cursus met maar man of 20 )

Vond het verder wel heel leerzaam, omdat het combinaties betrof met herkenbare problemen en tja.. simpele oplossingen. Dus op weg naar huis het er nog over gehad dat het eigenlijk zo simpel is..
Maar als het dan zo simpel is... waarom is de uitvoering dan zo moeilijk!!??????

Verder was het parkeren dramatisch, misser van de KNHS.
Pisnijdige automobilist tegen gekomen en een bus die erdoor wou, maar wijselijk besloot om zonder hand en been het commando terug op zijn bus los te laten en hij heeft dan ook het hele stuk weer achteruit terug gereden en andere route gekozen. (bus als in grote bus.. )

@stalleke, lastige is natuurlijk ook dat je in half uur ook niet een probleem kan oplossen, je kan het aantippen, richting geven, maar oplossen niet. Maar als je in wedstrijd houding was gaan rijden had je dan wel bereikt wat je wou met de clinic. Neem aan dat je je hebt opgegeven met een doel?
Wel stoer dat je durfde te rijden in die volle bak!

Even voor het idee.. de mijne is niet kreupel, maar kan strompelend de hoek uit komen bv als ik een diagonaal op ga.. zet mijn instr. erop en hij is gewoon zuiver.. en als ie fijn loopt bij mij ook, maar als ik maar iets ongelijke druk heb of zit te prutsen, bingo....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:08

Daar zaten wij duyfje, ik heb een deel Achterberg bodem in m'n tas mee naar huis kunnen nemen, :D werd er zo ingeschept!
Stalleke ik denk dat je meer gebaat was bij enkele aanwijzingen over je houding en zit, ik vond je heel strak en stug in je bovenlijf, de aanwijzingen van Diederik was ik het echt wel mee eens, het paard loopt echt op je hand, en verbeterde flink in de clinic , ik hoop dat je er nog film van terugkijken kan?
Ik vond dat er sowieso weinig aan houding gedaan eerst of überhaupt naar de ruiter in het geheel van de sensibele paarden, hou je je adem vast? Zit je adem hoog? Span je je arm? Knijp je je op je been op? Klem je in galop? Ik heb het bij veel Ruiters' gezien vandaag en logisch- ik rij zelf meerdere paarden elke dag ik herken het, ik begeleid nog meer mensen elke dag en ik werk er aan elk moment .
Of het komt dat v silfthout alleen nog maar met zeer ervaren combi's werken en hier niet meer bij stilstaan kan, maar ik vond het een gemis in het helpen van de Ruiters' met hun ' probleem'

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:31

Even een berichtje voor alle deelnemers van vandaag :)

Op mijn Facebook-pagina staat alvast een voorproefje van de foto's die ik vandaag gemaakt heb :) van elke ruiters een paar foto's :)

Respect voor jullie om voor zo'n grote groep mensen te durven rijden! :o

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:39

Dat snap ik best knollentuin, want hij kwam erg dichtbij!

Ik miste dat ook wel een beetje... maar ja er werd dus ook niet echt verteld wat precies hun probleem was met hun sensibele paard...

Het andere paard wat mee reed, de zwarte volgens mij leerling als ik het goed begrepen heb, snap best dat een gespannen paard ontzettend moeilijk is (heb het zelf ook) maar vond hem nou niet verbeteren tijdens zijn begeleiding. Hij wilde echt niet zakken... Ik snap dat het moeilijk is, maar zou hij dan niet voor een oplossing moeten gaan zoeken hoe dat dan wel gaat... Dus niet negatief tegen ruiter maar tegen de "les gever"

maar goed, ik heb over dat niveau vrij weinig te zeggen. Ik moet daar nog maar zien te komen.

Ik had mij ook op gegeven, maar ben blij dat ik niet gekozen was toen ik die witte hekjes zag :Y)