4H Colorado Rodeo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:59

en even het grote verschil tussen stierengevechten en rodeo:
stierengevechten eindigen ALTIJD in de pijnlijke dood van de stier....

in een rodeo is het nergens de bedoeling dat er een dier dood gaat....

ja tuurlijk, er gebeuren wel eens ongelukken die fataal aflopen. maar dat gebeurd bij springen en eventing nog veel vaker..... of in de wei, of met een buitenritje....
dat zijn ongelukken, dat is niet de bedoeling en ook niet normaal.

mooie fotos ts!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:14

Dat is niet helemaal waar over stierenvechten, in Portugal en Californie worden de stieren niet in de ring gedood, in sommige gevallen gaan de hele goede stieren zelfs terug naar de kudde om voor nageslacht te zorgen. In het "bloodles bullfight" ( wordt in Californie gedaan) worden de stieren ook niet verwond omdat ze een klittenband lap op de rug hebben waar banderias opgegooid worden met klittenband.

Ik denk dat menige stier en paard graag in de schoenen van de rodeo paarden/ stieren zouden staan, een heerlijk vrij leven, goede verzorging en als er al iemand op je rug gaat zitten mag je hem er af gooien *\o/*

quarterH

Re: 4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:17

ow dat wist ik niet, weer wat geleerd :-)
met zo'n soort stierenvechten heb ik ook geen problemen. a
ls ze hem in de ring met speren doden wel.

(kijk anti-rodeo mensen, zo kun je ook reageren als je feitelijke informatie krijgt over iets war je niet veel vanaf weet en zomaar veroordeeld :-) )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:24

Het doden in de ring is het Spaanse stierenvechten; dat is inderdaad ronduit walgelijk!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:38

Ik denk dat iedereen de hobby of sport die hij of zij aanhangt met hand en tand verdedigt als het gaat om "dierenmishandeling "
Wat wij zelf doen kan áltijd nog door de beugel, en ja hoor.......het kan altijd nog veel erger.

Mensen en dieren......hoe goed is die combinatie eigenlijk??
Het is niet voor niks dat er nog altijd veel "dierenliefhebbers "zijn die zélf geen dieren bezitten omdat ze er te veel van houden.

Daar zouden we wat meer respect voor moeten hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:40

RaafSmits schreef:
Het is niet voor niks dat er nog altijd veel "dierenliefhebbers "zijn die zélf geen dieren bezitten omdat ze er te veel van houden.
In die categorie kom ik vooral mensen tegen die hun liefde voor en kennis over dieren vooral bij Walt Disney lijken te hebben opgedaan.... :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:42

Wauw, je hebt de sfeer erg mooi weten vast te leggen. <3

Al de tegenstanders mogen mij gerust een pbtje sturen om eens een weekendje/weekje mee te gaan naar een professionele rodeo.
Ohja en voor een mooie professionele rodeo hoef je niet perse naar USA hoor ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:49

Wauw, prachtige foto's, erg fijne sfeer daar zo te zien! Jammer van de discussie hier, met dat is bijna onvermijdelijk met dit soort topics. Ik heb in ieder geval nooit mishandeling in rodeo gezien, van kleins af aan heb ik zelf altijd al een keer toeschouwer of deelnemer willen zijn, lijkt me erg leuk :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:07

Wauw... gaaf... die sfeer kun je bijna voelen.

De discussie. .. mohh ik weet ook dat er in nl paarden zijn afgemaakt omdat ondanks er 100 procent niks mankeerde het paard de ruiters toch in het zand mieterden.
Enkelen hadden zon lol met ruiters er af mieteren dat ze het alleen maar deden. Afgekeurd voor het rijden en afgemaakt. Zonde die paarden hadden zo naar amerika gekund..

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:34

Wat een super gave foto's! En al die mensen die meteen beginnen te zeuren over mishandeling... Ik zie alleen maar paardjes met de oren naar voren die mee denken en mee werken!! Ze zien er top uit en na de show mogen ze eten en gaan ze weer lekker de kudde in.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:41

Wat ontzettend mooi! Erg gave foto's!
Zou zo een ticket willen boeken haha

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:51

miekie291 schreef:
Wat een super gave foto's! En al die mensen die meteen beginnen te zeuren over mishandeling... Ik zie alleen maar paardjes met de oren naar voren die mee denken en mee werken!! Ze zien er top uit en na de show mogen ze eten en gaan ze weer lekker de kudde in.

Het gaat vooral om de rodeo en de kalfjes die met een lasso worden gevangen.
Sorry hoor, maar als het paard het zo fijn vond om mee te werken zou hij niet bokken. Het is duidelijk een stressvolle ervaring, net als het transport daar naartoe en opeens bij zoveel mensen in drukte aanwezig te zijn. Bovendien krijgt hij spontaan allemaal tuigage om die niet altijd even vriendelijk is en een bonkende man op zijn rug. Een sport moet toch voor alle partijen leuk zijn, of niet dan? Bovendien is het niet aan ons om een paard zomaar te gebruiken omdat het nu even leuk uitkomt, voor een paard is dit een zeer ingrijpende gebeurtenis. Leuk dat ze voor de rest in de wei staan(wat ook absoluut niet altijd het geval is) en mooi verzorgd zijn vaak, maar dat neemt niet weg dat wat er op dat moment gebeurd met die paarden gewoonweg fout is.

Ja, en dat kalfje wilt zeker ook super graag een lasso om zijn nek geworpen krijgen als hij wegrent voor een paard wat 2x zo groot is als hij. Dat wegrennen doet hij zeker ook niet omdat hij bang is? :')
Ja, en het doet zeker absoluut geen pijn om een lasso om je nek te krijgen wanneer je wegrent en dus opeens een ruk krijgt. Ja, ze stappen af op dat moment, maar hoe dan ook komt spontaan veel spanning te staan op de luchtpijn en wervels van deze baby's.

Sorry, maar dit valt gewoon niet goed te praten. Ik snap dat dit niet is wat TS wilt horen omdat het een leuk topic moet zijn, maar de realiteit is ook niet leuk voor deze dieren. Ik zou absoluut niet bij een evenement willen zijn dat dierenleed met zich meebrengt als dierenliefhebber. Je hoeft echt niet veel verstand te hebben om in te zien dat dit gewoon niet diervriendelijk is.

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=jUMF5iH2mFA
Beelden van 2015 van een wedstrijd. Het schreeuwt gewoon dierenmishandeling.. Kijk bijvoorbeeld de achtervolging vanaf 4:00

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:12

Goed even ter discussie ik denk dat menig bokker niet op een rodeo is. Voor de rodeo was er een fair voor dieren die met hart en ziel worden verzorgd. Dus de rodeo ging ook met rust paarden deden hun dinh en werden achteraf goed beloond. Gelukkig ztten hier mensen die wel weten wat het is en het beter verwoord hebben dan ik zou kunnen want ik ben (nog) niet bezig met dit wereldje. Ga me er wel in verdiepn omdat ik het geweldig vond.

De banden waren van schapen bond en erg zacht heb achteraf contact gehad met en cowboy daar. De paarden worden inderdaad gefokt om te bokken die baand zet het knopje aan om aan het werk te gaan. Na de acht seconde scheuren twee cowboys op het paard naar het paard toe om hem eraf te halen en dan wandeld het dier rustig naar de kudde.

Verder heel erg bedankt voor de complimentjes! Ik ga zeker een western lesje nemen. Ben er gewoon erg nieuwsgierig naar geworden.

Zit nu op mijn mobiel zal straks mijn hoofdstelletjes laten zijn het zijn van die one ear hoofdstellen :)

Liefs

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:22

Bij elke sport waar dieren voor gebruikt worden vallen er gewonden. Springen/dressuur/endurance/eventing/racebaan/ rodeo/stierenvechten te paard en simpele buitenritjes.
En geen enkele ruiter zadelt zijn paard op met de intentie om hem te verwonden of de benen te breken.
Dus mishandeling, dan moet je alle paardensport verbannen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:23

Ik zie allemaal excuses. Sorry, maar calf roping is echt puur dierenmishandeling. Rodeo is enorm stressvol voor het paard. Daar kan je gewoon niet omheen. Fijn dat de dieren goed worden verzorgd, maar zoals ik al zei, dat doet niets af van het feit dat zo'n ervaring enorm indrukwekkend is voor zo'n dier(ik probeer het zo positief mogelijk te verwoorden..).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:27

Tillie20 schreef:
Ik zie allemaal excuses. Sorry, maar calf roping is echt puur dierenmishandeling. Rodeo is enorm stressvol voor het paard. Daar kan je gewoon niet omheen. Fijn dat de dieren goed worden verzorgd, maar zoals ik al zei, dat doet niets af van het feit dat zo'n ervaring enorm indrukwekkend is voor zo'n dier(ik probeer het zo positief mogelijk te verwoorden..).

Ik ben niet voor of tegen rodeo maar zullen we het dan over de dressuurpaarden hebben die op het concoursterrein na dertig keer nog met vier benen de lucht in gaan als er weer een vlaggetje wappert!!
Hoezo stress, elk paard heeft stress als hij word bereden want hij komt dan in situaties die hij niet kent, als die paarden die achter het kalf aangaan zoveel stress hebben dan staan ze niet als een standbeeld stil op het moment dat de ruiter het zadel verlaat, dan vluchten ze. Dit zijn allemaal aangeleerde trucs, net als over hindernissen springen of een pirouette draaien.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:29

bigone schreef:
Tillie20 schreef:

Ik ben niet voor of tegen rodeo maar zullen we het dan over de dressuurpaarden hebben die op het concoursterrein na dertig keer nog met vier benen de lucht in gaan als er weer een vlaggetje wappert!!
Hoezo stress, elk paard heeft stress als hij word bereden want hij komt dan in situaties die hij niet kent, als die paarden die achter het kalf aangaan zoveel stress hebben dan staan ze niet als een standbeeld stil op het moment dat de ruiter het zadel verlaat, dan vluchten ze. Dit zijn allemaal aangeleerde trucs, net als over hindernissen springen of een pirouette draaien.

Als je zou lezen heb ik het over het rodeo onderdeel waarbij 'wilde' paarden bereden worden. En over calf roping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:57

Tillie20 schreef:
bigone schreef:

Als je zou lezen heb ik het over het rodeo onderdeel waarbij 'wilde' paarden bereden worden. En over calf roping.

Dan moet je wel heel goed kunnen lezen, want ik zie nergens iets over wilde paarden staan. :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:04

Misschien moet je dan even mijn vorige posts lezen waar de TS juist op reageerde :Y)
Ik zou niet weten hoe je 'rodeo' in combinatie met mijn beschrijving voor het paard anders zou kunnen opvatten..?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:39

Tillie20 schreef:
Misschien moet je dan even mijn vorige posts lezen waar de TS juist op reageerde :Y)
Ik zou niet weten hoe je 'rodeo' in combinatie met mijn beschrijving voor het paard anders zou kunnen opvatten..?

Rodeo paarden zijn geen wilde paarden. Ze worden gefokt om te bokken. Het is het werk wat ze doen.
Een dressuurpaard springpaard, maar ook een rodeopaard wordt voor de betreffende sport gefokt.
Een dier wat meerdere malen meedoet aan de rodeo en keihard blijft bokken is in deze sport een dure, want die kan langer gebruikt worden voor de sport.

Iemand die zegt dat het wilde paarden zijn heeft zich duidelijk niet verdiept in de rodeo.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:42

mooie foto's, western is geweldig al zeg ik het zelf. Tevens zit je veeeeeel beter uren in een westernzadel dan dat je op een engels zadel zit (ondanks dat ze harder voelen in het begin)
verder vind ik het tuig ook super.

Enige waar ik geen voorstander voor ben is kalf roping en rodeo (kwam deze week nog een filmpje van langs van een fokker) het is iets dat ik een kalf of paard nooit een zou willen doen
(nu heb je ook in de engelste stijl genoeg dingen die niet kunnen, daar niet van)
er word erg bruut omgegaan met de kalfjes zodra ze gevangen zijn, bij rodeo word een dier opzettelijk pijn gedaan en/of angstig gemaakt net voordat ze gereden worden.
ik weet in ieder geval dat de tranen in mijn ogen stonden bij het filmpje dat een quarterfokker deelde op facebook. (zij deelde btw de zelfde mening als ik)

ik rij btw ook western.
veel plezier als je het zou gaan doen :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:49

Zucht ... een eindeloze discussie...

De één die nooit een rodeo heeft bijgewoond, laat staan de moeite heeft genomen om zich er in te verdiepen; noemt iedereen een mishandelaar.

En degene die het met eigen ogen hebben gezien en er met hun neus boven op hebben gestaan; '' schijnen te liegen.'' Ja, dit bedoel ik niet serieus maar sarcastisch.

Ik snap het nog, als jullie het ook nog snappen :P
Wellicht een idee om de discussie lekker te laten varen en de TS een pluim in haar kont te steken vanwege de gave foto's ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:55

Tillie20 schreef:

hier denk ik een beter filmpje, deze kwam deze week langs

https://www.facebook.com/agatka.borecki/videos/418102721707854/

btw met het stuk dat een dier gefokt word ervoor en het geen dierenmishandeling is. Dan zijn stierenvechten zeker ook gewoon oke want de stier word immers gefokt om agressiever te zijn (ondanks dat er iemand een stier opgekocht heeft en er mee ligt te knuffelen in de wei) zo'n dier word opzettelijk was aangedaan, die speren in zijn lijf vind hij echt niet leuk. beestje mag nog blij zijn dat hij achteraf dood gemaakt word.
En ja, in elke tak van de ruitersport is wel wat en heb je mensen die gewoon misbruik maken van de dieren en mensen die wel degelijk hun best doen voor een trouwe viervoeter. niet elke dressuur ruiter is per direct een dierenbeul ;)
al word er nergens gezegt dat de mensen die tegen kalf roping en rodeo zijn niet ook iets hebben tegen bepaalde dingen in andere rakken :)

iig is in het filmpje de angst vaak echt af te lezen in de dieren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:56

En toen gingen we van een Rodeo naar Stierenvechten ...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:04

Tendance schreef:
Tillie20 schreef:

Rodeo paarden zijn geen wilde paarden. Ze worden gefokt om te bokken. Het is het werk wat ze doen.
Een dressuurpaard springpaard, maar ook een rodeopaard wordt voor de betreffende sport gefokt.
Een dier wat meerdere malen meedoet aan de rodeo en keihard blijft bokken is in deze sport een dure, want die kan langer gebruikt worden voor de sport.

Iemand die zegt dat het wilde paarden zijn heeft zich duidelijk niet verdiept in de rodeo.

Vandaar ook 'wilde' paarden, omdat ik al wist dat iemand dit op deze manier zou opvatten. Als ik echt dacht dat ze wild waren, waarom zou ik dan aanhalingstekens hebben gebruikt, serieus? Verder boeit het helemaal niet welk doel de mens voor dit paard heeft, ook al is dit al sinds/voor de geboorte. Het gaat om de praktijk zelf, die niet minder stressvol is voor een speciaal gefokt paard.

@Alexandra, zo denk ik er ook over inderdaad!