Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:32

Bij toeval kwam een half jaartje terug een 15 jarige kwpn-merrie op mijn pad. Knopjes tot t M zaten erop, maar paard was nooit eerder uitgebracht in de sport. Ik ben echt ontzettend blij dat wij haar hebben. Ze is ons eerste eigen paard. Voor mij nog meer dan genoeg uitdaging (echt goed leren rijden is een kunst hihi), maar voor mijn vriend is ze braaf genoeg.

Inmiddels 2 keer gestart in het B en 4 winstpuntjes binnen, dus wij komen er wel. Ik kan het iedereen aanraden. Dat jonge paard komt vanzelf een keer.... ;-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:34

Crazygirl wat is je budget? (Als ik dat vragen mag)

crazygirl1

Re: Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:39

Ik lees ook vaak tot M gereden. Is M voldoende als leerpaard? Of gaan jullie dan toc liever voor minstens Z?

Mijn budget is 5000 euro. Indien hét paard is, kan ik wat verhogen maar zou graag rond die prijs blijven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:47

Mijn eerste pony was 15, M1 dressuur. Heerlijk beest, braaf maar ook eigenwijs.
Op zijn 21e liep hij nog M2-dressuur en B-springen. Daarna is hij met wedstrijdpensioen gegaan.

Ook heb ik een 17-jarige Z2 merrie gereden. Heel fijn afgericht, super op de zit te rijden.

Van beide paarden heel veel geleerd. Daarna een jonge (net zadelmak) merrie gekocht, dat was andere koek :Y)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:01

Interessant topic. Ik zat beetje in hetzelfde schuitje een jaar geleden. Ik wilde het liefst een paard met ervaring maar die lagen dik boven budget, en degene die wel 'Z' liepen die in mijn budget vielen daar kreeg ik haast tranen van in mn ogen. Daarom had ik m'n blik verbreed en ook naar jongere paarden gekeken. Uiteindelijk heb ik heel veel mazzel gehad en via iemand die bemiddelde een heel fijne 7 jarige gekocht die niet was uitgebracht maar de oefeningen tm het Z kende. Hij lag een fractie boven budget maar dat is ie dubbel en dwars waard geweest, en ben nu heel erg blij dat ik voor zo'n paard gegaan ben ipv een jonkie. Het was evengoed wel even goed wennen aan elkaar maar met goede begeleiding is dat helemaal goed gekomen :) en ja we hebben wat iemand hierboven ook al noemde wel eens communicatie foutjes, gebroken lijn in galop wordt dan wel eens stukje appuyeren en als ik soms net z'n kont beetje terug wil zetten of m'n been verkeerd aanleg dan vliegen de wissels om mn oren :') maar het zorgt wel ervoor dat je zo bewust wordt van alles wat je doet, enorm leerzaam! Zou het zo weer doen :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:16

Ik heb mijn merrie onbeleerd gekocht en mijn ruin was al 7 en met moeite zadelmak te noemen.
Ik doe dat niet meer over. Soms wil je gewoon zorgenloos een parcours rond rijden en dat gaat niet met een groentje die nog echt zoekend is. Dan is iedereen in de les leuk aan het rondspringen en zit ik al zigzaggend en duwend naar de hindernissen te rijden in afwachting van een gedreven ritme en balans. Ik ben wel fier dat ik mijn merrie alles geleerd heb, maar een paard die alles kent is toch wel meer vergevingsgezind en kan al gemakkelijker een poosje stilstaan om er daarna weer in te vliegen. Misschien doe ik het wel nog eens over, maar dan wel als ik alles op orde heb. Met de huidige magere faciliteiten die ik ter beschikking heb is een jonkie niet meteen de beste keuze tenzij het heeeel erg lang mag duren.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:38

Ik heb welliswaar geen eigen paard gehad maar wel een 14 jarige e pony geleased die z2 had gelopen. Heel veel van meneer geleerd geduld gekregen maar ook lol gemaakt. Door hem ben ik gaan zien dat 1 paard rijden na een tijd niet saai word maar juist weer leuker maakt.

Na deze meneer ben ik met een 6 jarige haflinger merrie begonnen die alles al kon (recreatief) maar die door haar vorige bijrijder niks meer durfde en daardoor heel erg schuw was. Hier heeft mij de ervaring van het leerpaard heel veel geholpen geduld en volgende keer maar nog eens proberen. Uiteindelijk kon ik leuk met haar aan de hand overal naar toe.

Echter heb ik nu een nieuw leerpaard als verzorgpaard een 7 jarige merrie die m2 heeft gelopen. Ik hoop dat ik daar net zo veel van kan leren als van de eerste!

Mijn ervaring is dat het allebei een hele leuke uitdaging is maar dat een leermeester toch totaan anders is. En als je naar mijn mening nooit een leermeester hebt gehad je niks bij een jonkie hoeft te zoeken!

Succes met je keuze!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:01

S_en_Z schreef:
Babootje schreef:
Hier zou ik naar gaan kijken:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH9VbeaSm4
Nog redelijk recent (2012 op de foto geweest).
Mooie prijs/kwaliteit verhouding

En hiernaar dus niet:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH-AbeaSm4

En dat heeft voornamelijk te maken met de prijs.

Waarom niet? Ik heb Anke Wiggers op fb, volgens mij is zij ook een bokker en ik zie alleen maar leuke foto's voorbij komen. Volgens mij heeft ze bij ons op stal gelopen/gewerkt vroeger. Geen paard die het ZZ gaat halen maar wel een simpel/braaf paard waar ze alles mee doet.

Vergeet niet dat een RUIN boven de 11 jaar en pas M1/M2 geklasseerd geen 8.000 waard is he.. Imo vraagt ze geen raar bedrag, gezien de huidige markt/aanbod.

Nou voor mijn gevoel vraagt ze te weinig eigenlijk. :o Dan zou ik m wel graag rondom op de foto willen hebben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:32

Iris82 schreef:
S_en_Z schreef:

Waarom niet? Ik heb Anke Wiggers op fb, volgens mij is zij ook een bokker en ik zie alleen maar leuke foto's voorbij komen. Volgens mij heeft ze bij ons op stal gelopen/gewerkt vroeger. Geen paard die het ZZ gaat halen maar wel een simpel/braaf paard waar ze alles mee doet.

Vergeet niet dat een RUIN boven de 11 jaar en pas M1/M2 geklasseerd geen 8.000 waard is he.. Imo vraagt ze geen raar bedrag, gezien de huidige markt/aanbod.

Nou voor mijn gevoel vraagt ze te weinig eigenlijk. :o Dan zou ik m wel graag rondom op de foto willen hebben.

Als je dat graag wil kan dat toch ook ?

Er staan genoeg "kapotte" paarden te koop voor 8.000+ Vernoemd als kerngezond en getalenteerd dressuurpaard met aanleg voor het hogere werk. (Zo ben ik ooit van een paard gestapt die 7.000 op moest leveren, 7 jaar oud en L2 geklasseerd omdat ik twijfelde aan zijn rug.. Voelde naar mijn idee ongelijk en het voelde alsof hij sleepte met 1 been) Half jaar later had iemand hem rontgen laren keuren, bleek kissing spines te hebben) eigenaresse verklaarde me voor gek toen ik zei dat het paard niet goed was toen ik er op zat. Dus een hoge(re) prijs is ook geen garantie.

Heb laatst een keer op sporthorses geselecteerd op leeftijd/klasse/land en toen kwam ik ook alleen paarden voor ong dat bedrag tegen. Zeker ruintjes.

Imo is op de foto zetten nooit verkeerd, maargoed.. Dat de botten goed zijn betekent niet dat de pezen/aanhechtingen ok zijn.

Je kan een rontgen goed paard kopen met gaten in de pezen, dan zou je ze ook moeten scannen (wat niet gebruikelijk is, daar doen ze oa de buigproef voor.. Maar goed ook dát is een momentopname.

Ik heb geen idee waarom ze die prijs er voor vraagt.

Misschien gaat ze studeren en moet ze er snel vanaf. Misschien gaan dr ouders scheiden en kan ze het zelf niet betalen. Misschien heeft ze een tweede paard die ze leuker vind.. Weet ik het.

Je kan wel je paard voor 6.000 willen verkopen maar als ie dan hoger staat dan andere paarden die hetzelfde kunnen en hij staat lang te koop dan had je hem met een jaar stalling/hoefsmid ed net zo goed voor 4.000 snel weg kunnen doen. Scheelt geld en tranen.

Verder ken ik het paard niet, ken het meisje toevallig een beetje van zien/afentoe kletsen, probeer haar paard ook niet te verkopen voor haar. Maar de beredenering dat een goedkoop paard al direct niet goed is klopt imo niet.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:24

ik heb 7.5 jaar geleden mijn ruin gekocht, die was toen 13, bijna 14 jaar oud en was net enkele keren gestart in het Z1.

ik ree zelf met mijn vorige paard L1 en heb er zoveel van geleerd en uiteindelijk hebben we samen ook nog meer geleerd (ZZL) Als ik het over mocht doen had ik het weer gedaan. Overigens is hij nu 21 jaar en mag vanaf september gaan genieten van zijn welverdiende pensioen.
Nou wil niet zeggen dat elk paard het volhoudt tot op deze leeftijd, dus misschien heb ik ook daarin erg veel mazzel gehad :j

ik heb nu sinds vorige week een jong en onervaren paard (5 jaar) en ik weet zeker dat ik 7.5 jaar geleden de handigheid nog niet had gehad om deze door te rijden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:52

ik heb een leerpaard gehad. Precies zoals in een post al beschreven....deed allerlei oefeningen, die ik niet vroeg...maar dus blijkbaar met mn hulpen wel aangaf. Hij deed zn oefeningen met 3 hoeven in zn neus en zn ogen dicht. maar hij was verre van makkelijk,poeh. Ik kende hem al even, en wist precies wat ik kocht. En wat heb ik er veel van geleerd!
Dat was trouwens wel een paard met erg veel kwaliteit.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:07

Heb beide gehad een jong paard die ikzelf heb ingereden maar kon hem niet geven wat ie wilde en daarom weg gedaan. Daarna mocht ik de 22 jarige haflinger van een vriendin rijden die onderling tot de M1 klaar was. Heel veel van geleerd, zou dr ook ondanks haar leeftijd als ze te koop stond zo kopen. Rij er nu zelfs lekker mee buiten en hobbelen wat in de bak. Nu rij ik meerdere keren in de week een vijfjarige KWPN merrie bij. En die voelt gewoon niet als vijf aan zo stabiel en rustig. Dus kan maar een ding zeggen hangt van het paard zelf af

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:10

Het paard dat ik nu heb, hebben we vorig jaar gekocht. Hij is nu 11 en heeft Z2 gelopen. Heb hem nu bijna een jaartje en mag in augustus naar de Brabantse Kampioenschappen in de B, dus het gaat goed. :D
Niet denken dat het bij een hoger paard allemaal vanzelf gaat. Dat is wat mensen vaak verkeerd inschatten. Moet bij hem wel de goede hulpen geven anders snapt hij er niks van. Heb al veel van hem geleerd!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:43

Ben ik het helemaal mee eens Zeepsop. Ik heb in onze afgelopen zoektocht ook meerdere M en Z paarden gereden die te koop stonden. Als je zelf een B ruiter bent, is het echt niet ineens zo dat je er Whoop! mee wegrijd, was het maar zo'n feest haha...Ze zullen er heus zijn hoor die 'automaatjes' maar die vallen toch niet in de prijsklasse tot 6000 over het algemeen als 15 jaar zoals bij ons de leeftijdgrens zo'n beetje is.
Uiteindelijk als een blok gevallen voor een net 7 jarige M1 merrie, M2 startgerechtigd maar ook daarmee hebben we heus wel eens communicatiestoornisjes ;-) Dan snapt ze gewoon even niet wat ik in hemelsnaam wil, dus dat heb je ook gewoon met een hoger opgeleid paard als de ruiter. Zit gelukkig geen kwaad in en ik moet dat echt bij mij zelf zoeken en ben dus lekker aan het lessen. Dus evengoed heel leerzaam!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:48

Het is inderdaad niet zo dat je als B-ruiter zo met een ervaren en goed paard zomaar hoeft mee te rijden en niks hoeft te doen. De ervaren paarden zijn vaak ook een stuk slimmer dan jij als ruiter en het is hard werken. Maar je leert enorm veel van zo'n paard. Wij hebben pas een leerpaard van 17 jaar (lichte tour) voor onze dochter gekocht, omdat haar jongere paard van 7 jaar flink ziek is geweest. Ik kan je wel zeggen dat ze met de ervaring die ze nu krijgt, straks haar jongere paard veel beter zal kunnen rijden. Bovendien is een paard wat alles al heeft gezien en meegemaakt in mijn ogen een verademing. Nu is die van ons ook wel heel veel gewend (komt uit Amerika en vloog regelmatig met het vliegtuig), maar als je de kans hebt, doen. Maar voor mij is een leerpaard geen M-paard of een paard dat thuis Z is getraind.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:24

Waarom niet? Imo is een leerpaard een paard waar je rijtechnisch veel van kunt leren en dan denk ik aan minimaal M2 niveau waarbij de oefeningen er goed in zitten, het paard een goed karakter heeft en waar je als ruiter veel van kunt leren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:30

Een leerpaard is als B ruiter juist moeilijk inderdaad! Mensen die zeggen dat je op een automaat zit, zijn meestal onervaren mensen :o

Overigens was ik een typische manegeruiter toen ik mijn leerpony kreeg (was wel al mijn tweede pony) en kon ik niet eens sturen! _O- ik trok aan de binnenteugel, maar paard deed alleen zijn hoofd naar binnen en ging maar niet van de hoefslag af :oo _O-

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:40

Ik heb een echt leerpaard gehad, bij het springen dan. Helaas sprong ik niet met hem :+ 14 toen we hem kochten en echt volledig bomproof. Kon gerust achterstevoren zitten en dat heb ik ook genoeg gedaan. Ideaal voor mijn leeftijd toen (12 tot nu 17 maar nu helaas op pensioen). Hij kende wel schouderbinnen en sprong zijn galopwissels perfect maar aan de teugel lopen kon hij bij niemand wegens te sterk en dat heb ik samen met hem geleerd.

Voor mij was dit echt een leerpaard waar ik mee heb leren fatsoenlijk rijden. Maar geen Z niveau daar zijn we pas later samen toe gekomen. Voor mij is een leerpaard dus meer karaktergewijs dus volledig bomproof en vergevingsgezind naar ruiterfouten toe dan een paard met alle knopjes voor oefeningen!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:01

Lis_Ol schreef:
ik heb 7.5 jaar geleden mijn ruin gekocht, die was toen 13, bijna 14 jaar oud en was net enkele keren gestart in het Z1.
ik reed zelf met mijn vorige paard L1 en heb er zoveel van geleerd en uiteindelijk hebben we samen ook nog meer geleerd (ZZL) Als ik het over mocht doen had ik het weer gedaan. Overigens is hij nu 21 jaar en mag vanaf september gaan genieten van zijn welverdiende pensioen.
Nou wil niet zeggen dat elk paard het volhoudt tot op deze leeftijd, dus misschien heb ik ook daarin erg veel mazzel gehad :j
ik heb nu sinds vorige week een jong en onervaren paard (5 jaar) en ik weet zeker dat ik 7.5 jaar geleden de handigheid nog niet had gehad om deze door te rijden.

Dit dus. Zo verging het mij ook. Mede omdat ik 2 jaar mijn leerpaard heb kunnen rijden, was ik in staat mijn jonkie daarna goed op te leiden. Dat jonkie is nu trouwens 20 en nog steeds van mij. Nu is zij leerpaard voor jonge paarden bij ons op stal (buitenritten begeleiden). :j

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:21

Ik hoor toch wel veel positieve verhalen. Ik heb een 14jarige ruin aangeboden gekregen. Z dressuur, L springen en cross. Wel wat over mijn budget en ook nog eens 2uur rijden, dus ik twijfel hard om te gaan of niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:44

crazygirl1 schreef:
Ik hoor toch wel veel positieve verhalen. Ik heb een 14jarige ruin aangeboden gekregen. Z dressuur, L springen en cross. Wel wat over mijn budget en ook nog eens 2uur rijden, dus ik twijfel hard om te gaan of niet.

Gewoon gaan!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:54

Wat zijn nu 1 keer 2-4 uurtjes rijden als je jaren lang elke dag zeker 2 uur plezier van zo'n paard kan hebben? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:04

Ik ben voor mijn paard 4x gaan rijden, iets meer dan 2,5 uur per rit. Maar inderdaad, als het precies het paard is dat je wilt waarom niet?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:09

Ik heb jaren op een leerpaard gereden en bij hem ontzettend dankbaar voor alles wat ik van hem heb mogen leren. Als ik dat niet had geleerd, had ik nu niet zo kunnen rijden zoals ik dat nu doe. Door hem heb ik op een hoger niveau leren trainen en die kennis breng ik nu over op jonge paarden.

Echter ben ik een ontzettend gevoelsmens, en vind ik een klik echt ontzettend belangrijk met mijn paard.
Ik merkte ook dat met een jong dier waar je vanaf begin mee bezig bent, longeren, wandelen, alles leren, je krijgt zoon gave band samen. Dat is echt onbetaalbaar.
Dus mijn voorkeur ging absoluut naar een jong paard. Nu ben ik wel een beetje doorgeslagen want ik kocht een hengst veulen van 11 maanden oud. maar ik kan nu al zeggen dat ik bijna kan janken als hij keurig zn voet optilt op mijn commando, of keurig op een commando + kleine aanraking achteruit stapt.. En dat hij zoon knuffelkont is.
maar goed, ik ben bevooroordeeld. :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:26

Oh door tegenslag (paard na 2j van mij, ingeslapen door koliek op 12jaar) ga ik er van uit dat een ouder paard sneller 'gestopt' zal moeten worden. Ergens weet ik ook wel dat een jong paard ook erge ongeneesbare blessures kan hebben maar ja .. ik wil gewoon niet over 2jaar weer een nieuw paard moeten zoeken.