Raymond en Chantal, we gaan al heel erg vooruit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Raymond en Chantal, we gaan al heel erg vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:35

@ohjajoh6 Denk dat dat gaat werken, als hij ooit wordt verkocht wil ik hem zelf hebben :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:44

TS... Als ik jou was, zou ik naar een instructeur zoeken die jou wil helpen met je zit.

Je zit niet lekker...
Dat is duidelijk.

Hij is in stap verder braaf toch?

Ga eerst eens focussen op je zit.
Maak jezelf lang. Controleer jezelf elke 10 seconden of jij je rug hol trekt en corrigeer dit.
Dan zit je vaak al een stuk prettiger.

Je schouder, heup en hak horen ontspannen op 1 lijn te zitten.

Dan je ellebogen.

Ik lees veel: Teugels strakker.

Maar is dat het probleem wel?

Ik zie een gespannen schouder en elleboog.
Wil je een paard laten na geven, moet jij zelf eerst na geven. Helemaal met een paard die er op gefokt is om met een opgeheven hals te lopen.
Elke druk extra in de mond, is spanning, die hij gebruikt voor maar 1 ding. Hoofd omhoog.

Wat ik zou doen? Eerst zelf ontspannen, voel je paard.
Minimale druk op de teugels. Jij moet geen blaren krijgen! Dat is funest en daarvan gaan ze niet na geven. Een paard wat na geeft op druk, gaat in de krul. En gebruikt zijn rug niet.

Nee... Los... armen los... schouders los... en voelen.
Met je hele lichaam (in stap de eerste tijd, op een gebalanceerde zit!) een wending in. !! Niet gaan hangen naar een kant! Nee, recht op je paard. Je stuurt alleen op je benen. Gewichtsverplaatsing opzij is funest!
Met de lichtste teugelhulpen, net zo lang tot hij het snapt.

Nee ik schrijf het verkeerd, tot jullie het samen snappen.

Dan? Belonen en stoppen!
Volgende dag gaan we verder, en 3 misschien 5 minuten langer bezig.

Eerst niets meer willen doen als stappen.

Geef hem maar extra beweging aan de longe of los, als hij dat nodig heeft.
Maar rijden is meer dan beweging geven. Het is een samenspel tussen paard en ruiter.
Helaas vergeten veel ruiters dat. Want een paard MOET doen wat IK zeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:56

maralyn schreef:
TS... Als ik jou was, zou ik naar een instructeur zoeken die jou wil helpen met je zit.

Je zit niet lekker...
Dat is duidelijk.

Hij is in stap verder braaf toch?

Ga eerst eens focussen op je zit.
Maak jezelf lang. Controleer jezelf elke 10 seconden of jij je rug hol trekt en corrigeer dit.
Dan zit je vaak al een stuk prettiger.

Je schouder, heup en hak horen ontspannen op 1 lijn te zitten.

Dan je ellebogen.

Ik lees veel: Teugels strakker.

Maar is dat het probleem wel?

Ik zie een gespannen schouder en elleboog.
Wil je een paard laten na geven, moet jij zelf eerst na geven. Helemaal met een paard die er op gefokt is om met een opgeheven hals te lopen.
Elke druk extra in de mond, is spanning, die hij gebruikt voor maar 1 ding. Hoofd omhoog.

Wat ik zou doen? Eerst zelf ontspannen, voel je paard.
Minimale druk op de teugels. Jij moet geen blaren krijgen! Dat is funest en daarvan gaan ze niet na geven. Een paard wat na geeft op druk, gaat in de krul. En gebruikt zijn rug niet.

Nee... Los... armen los... schouders los... en voelen.
Met je hele lichaam (in stap de eerste tijd, op een gebalanceerde zit!) een wending in. !! Niet gaan hangen naar een kant! Nee, recht op je paard. Je stuurt alleen op je benen. Gewichtsverplaatsing opzij is funest!
Met de lichtste teugelhulpen, net zo lang tot hij het snapt.

Nee ik schrijf het verkeerd, tot jullie het samen snappen.

Dan? Belonen en stoppen!
Volgende dag gaan we verder, en 3 misschien 5 minuten langer bezig.

Eerst niets meer willen doen als stappen.

Geef hem maar extra beweging aan de longe of los, als hij dat nodig heeft.
Maar rijden is meer dan beweging geven. Het is een samenspel tussen paard en ruiter.
Helaas vergeten veel ruiters dat. Want een paard MOET doen wat IK zeg.

Erg netjes uitgelegd, is precies wat ik ook voor ogen had eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:56

Nou, das nou flauw zeg... Ik zag mijzelf al iedereen de ogen uitsteken met het grootste span van Nederland... _O-

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:18

@Azmay, ja daarom zei ik al dat ik niet teveel aan zijn mond wil hangen, hij kan daar absoluut niet tegen, maar verbinding met het bit vind ik wle belangrijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:18

*maralyn

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:42

chantalnadia schreef:
Ess_Ramona schreef:
Leuk paard heb je daar zeg!

Is het een idee om een fysiotherapeut te zoeken die ervaring heeft met paarden? Of een flexchair?

Ik moet het denk ik even aan kijken, het is namelijk niet mijn paard. Ik denk zelf niet dat hij pijn is, hij kan namelijk wel gewoon prima buigen naar zijn benen etc.
Wel bedankt voor de tip, als het me echt te lang duurt en hij rara gedrag vertoond zal ik het er over hebben met zijn eigenaar :j

Had t meer over jouw houding op t paard :). Wij hebben een fysiotherapeut waar je paardrijdt en dan let zij op jouw houding en je eventuele klachten. Dat bedoelde ik.meer!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 08:40

@Ess_Ramona, oh excuses, ik krijg vaak de reactie dat hij niet goed loopt, maar hij heeft gewoon zijn tuigertrekjes nog :')

Ik ben al een hele tijd bij de fysio geweest, voor mijn hypermobiliteit, en mijn houding en rug en buikspieren zijn al erg verbeterd.
Ik heb alleen nog nooit gehoord van een fysiotherapeut voor paardrijden, lijkt me wel grappig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:34

Haha tis vooral spierpijn kweken :').
Maar voor je houding kan t helpen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 06:08

Ik heb eigenlijk nooit spierpijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:33

Dan doe je toch echt wat verkeerd!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 10:02

Lente schreef:
Dan doe je toch echt wat verkeerd!

Nee hoor, ik heb er gewoon geen last van. Ikvind spierpijn niet zo erg, alleen in mijn nek kan ik er miet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:24

Het niet erg vinden is iets anders dan het niet hebben toch? :D

Ik vind het ook niet erg maar echt wel als ik intensief gereden heb dat ik spierpijn heb hoor. Vooral in mijn benen van het goed aanleggen en ontspannen aanspanning en in mijn buikspieren van het aannemen van een rechte houding.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:52

vooral de lol erin houden hoor ts!
Wat tips om je houding te verbeteren, probeer je handen te dragen en niet richting je benen te laten zakken. Verder kun je oefenen om als je paard stilstaat 2 halstertouwen vast te houden en een hulpje die op de grond staat eraan te laten trekken, kun je in het zadel blijven zitten, zit je goed, wordt je voorover getrokken probeer dan even juist te gaan zitten. Zo ontwikkel je een mooie stabiele zit. Verder hoop ik dat je snel van je rugklachten af bent want dat helpt niet echt, misschien kan een fysio ook nog helpen voor je rug.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:30

mystery1980 schreef:
vooral de lol erin houden hoor ts!
Wat tips om je houding te verbeteren, probeer je handen te dragen en niet richting je benen te laten zakken. Verder kun je oefenen om als je paard stilstaat 2 halstertouwen vast te houden en een hulpje die op de grond staat eraan te laten trekken, kun je in het zadel blijven zitten, zit je goed, wordt je voorover getrokken probeer dan even juist te gaan zitten. Zo ontwikkel je een mooie stabiele zit. Verder hoop ik dat je snel van je rugklachten af bent want dat helpt niet echt, misschien kan een fysio ook nog helpen voor je rug.

Ja dat van die handen... Ik word er helemaal gek van...
Ik heb zo de neiging om die binnenteugel mee te nemen, nu trek ik mijn paard uit elkaar zeg maar :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:32

@mystery1980 ja fysio heb ik al gehad,13 weken volgens mij. Het is al hele erg verbeterd, maar hypermobiliteit kan je niet wegkrijgen, het is een vaste last...
Gelukkig heb ik er met rijden veel minder last van:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:33

@Lente, ja in mijn benen vooral ja, maar dat is de ene keer meer dan de ander en ligt er aan wat ik verder die dag doe. Beweeg ik goed, heb ik er geen last van, ga ik na het rijden luieren, dan heb ik een probleempje ja

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:00

Lieve TS,

Jammer van alle nare reacties die je hebt gehad op je berichtje. Gelukkig weet jij goed je verbeterpunten te benoemen. Ik ben het wel eens met de rest, misschien 1 persoon die je 'fantastisch' les geeft dan 2 en misschien is dat paarden fysio wel wat voor jullie, samen vooruit werken, ga daar voor! Ik herken je struggels met je rugpijn, alles wat ik kan zeggen is denk vooruit en hoop op het beste. Het word namelijk beter.

Succes met alles en ik ben benieuwd naar je vollende post!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:21

@Emperorxx dankjewel:)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:43

Ts, niet zo piepen. Pijn is GEEN excuus om te rijden zoals jij nu doet.(ben zelf ookhypermobiel en heb spierdystrofie, dus weet waar ik het over heb.) Zoals ik het lees, ben je teveel met de voorkant (en je eigen pijntjes) bezig. Laat die teugels voor wat het is, houdt licht contact en stop met dat gepeuter. Ga lekker stappen en draven met alleen licht contact en doe in elke bocht die je tegen komt je binnenhand naar voren en opzij en houd je buitenteugel zoals je hem had en leg je binnenbeen licht aan. Zo kunnen jullie beide wennen aan het op de buitenteugel/binnenbeen rijden. Prent jezelf in dat je nooit! Aan die binnenteugel zit.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 22-07-15 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:49

farahdiba46 schreef:
Ts, niet zo piepen. Pijn is GEEN excuus om te rijden zoals jij nu doet.(ben zelf ookhypermobiel en heb spierdystrofie, dus weet waar ik het over heb.) Zoals ik het lees, ben je teveel met de voorkant bezig. Laat die teugels voor wat het is, houdt licht contact en stop met dat gepeuter. Ga lekker stappen en draven met alleen licht contact en doe in elke bocht die je tegen komt je binnenhand naar voren en opzij en houdt je buitenteugel zoals je hem had en leg je binnenbeen licht aan. Zo kunnen jullie beide wennen aan het op de buitenteugel/binnenbeen rijden. Prent jezelf in dat je nooit! Aan die binnenteugel zit.

Ja zoals je misschien wel had gelezen, ben ik daar dus heel hard mee bezig:)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:53

Ik kan niet veel zeggen dat niet al gezegd is geweest, alleen toevoegen - ja, spierpijn is het juiste, vooral als je iets aan je rug hebt. Zelf heb ik scoliose en er is mij vaak afgeraden geweest om te blijven paardrijden, tot mijn dokter me vertelde dat het een vorm van ballet is - je bent gedwongen je rug recht te houden, anders gaat er iets mis. Spierpijn is hetgeen waar je naar zoekt. Ik ben gisteren een tour van 33 km gaan doen met die van mij en wauw, dat ik nu nog kan lopen is een wonder. Het blijft wel fantastisch en het maakt je rug zoveel sterker als je het onder de knie hebt. Op een tuiger is het echter wel wat moeilijker, dat kan ik begrijpen.

Sinds ik begonnen ben met verzorgpaarden en nu de ultieme schat van een paard heb ben ik gewoon beginnen focussen op haar en haar alleen. Geen contact op de teugel, laat ze hangen en zorg dat je paard relaxed genoeg is om in elke gang rustig door te kunnen gaan op losse teugel. Zodra ze relaxed zijn, ga je zoeken achter balans. Struikelt ze veel? Gaat ze liever in de linkergalop dan de rechter? Doe het dan zo: laat ze lopen waar ze heen wil in de bak, of dat nu in draf, stap of galop is (al adviseer ik te beginnen bij stap). Gaat zij naar rechts bij de omheining, dan stuur je haar naar links, en vice versa. Doe het omgekeerde van wat zij wilt doen. Mijn lease haflinger is erg naar rechts gebogen en had in het begin veel moeite om los te raken in haar lichaam. Ik stel voor heel veel cirkels te rijden, of nog beter, ermee te beginnen op de grond. Als er respect is op de grond (en vooral in het longeren), dan neem je dat mee onder het zadel.

Ik hoop dat het toch ietwat opbouwend was, en misschien een beetje duidelijk. Het is toch allemaal gemakkelijker als je het kan laten zien :')

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:14

Nog even teruggelezen en het valt erg op dat je overal je weerwoord op klaar hebt. Als je nu gewoon eens luistert naar mensen ( je geeft zelf aan het laatste half uur van je les te lopen jammeren over je rug) en niet het zielige meisje uithangt, kom je veel verder.gewoon je instelling veranderen. Mijn instructrice zet ons gewoon aan het werk en roept af en toe "gaat ie nog" en op mijn "yep" moeten we een tandje bijzetten, je bent echt niet de enige met pijn. Het enige waar ik mee weg kom in de les, is dat ik een letter mis omdat ik van de morfinepillen nogal wazig ben soms :z

*edit
er gaat niets boven het gevoel van het afsluiten van een fijne les *\o/* dat overstijgt wat mij betreft alle lichamelijke ongemakken, krijg er ook echt geestelijk een boost van. Succes!
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 22-07-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:28

@ ts, leuk paard heb je om te rijden.

ik las dat je (net als ik) rugproblemen hebt.

is het dan niet iets om voor het rijden een pijnstiller in te nemen, of mag je dat juist niet hebben?

als ik ga rijden slik ik wel altijd pijnstillers in :) :) :j :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:58

Ketaki schreef:
@ ts, leuk paard heb je om te rijden.

ik las dat je (net als ik) rugproblemen hebt.

is het dan niet iets om voor het rijden een pijnstiller in te nemen, of mag je dat juist niet hebben?

als ik ga rijden slik ik wel altijd pijnstillers in :) :) :j :j

Nee, haat paracetamol, ik kan dat gewoon niet slikken, ik kots het weer uit :')
En ben allergisch voor Aleve... Dat slikte ik eerst tegen alles, baarmoeder krampen, rugklachten en spierpijn, tot ik opeens allergisch werd ;(

Maar is er iets anders wat ik kan slikken?