Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maralyn schreef:TS... Als ik jou was, zou ik naar een instructeur zoeken die jou wil helpen met je zit.
Je zit niet lekker...
Dat is duidelijk.
Hij is in stap verder braaf toch?
Ga eerst eens focussen op je zit.
Maak jezelf lang. Controleer jezelf elke 10 seconden of jij je rug hol trekt en corrigeer dit.
Dan zit je vaak al een stuk prettiger.
Je schouder, heup en hak horen ontspannen op 1 lijn te zitten.
Dan je ellebogen.
Ik lees veel: Teugels strakker.
Maar is dat het probleem wel?
Ik zie een gespannen schouder en elleboog.
Wil je een paard laten na geven, moet jij zelf eerst na geven. Helemaal met een paard die er op gefokt is om met een opgeheven hals te lopen.
Elke druk extra in de mond, is spanning, die hij gebruikt voor maar 1 ding. Hoofd omhoog.
Wat ik zou doen? Eerst zelf ontspannen, voel je paard.
Minimale druk op de teugels. Jij moet geen blaren krijgen! Dat is funest en daarvan gaan ze niet na geven. Een paard wat na geeft op druk, gaat in de krul. En gebruikt zijn rug niet.
Nee... Los... armen los... schouders los... en voelen.
Met je hele lichaam (in stap de eerste tijd, op een gebalanceerde zit!) een wending in. !! Niet gaan hangen naar een kant! Nee, recht op je paard. Je stuurt alleen op je benen. Gewichtsverplaatsing opzij is funest!
Met de lichtste teugelhulpen, net zo lang tot hij het snapt.
Nee ik schrijf het verkeerd, tot jullie het samen snappen.
Dan? Belonen en stoppen!
Volgende dag gaan we verder, en 3 misschien 5 minuten langer bezig.
Eerst niets meer willen doen als stappen.
Geef hem maar extra beweging aan de longe of los, als hij dat nodig heeft.
Maar rijden is meer dan beweging geven. Het is een samenspel tussen paard en ruiter.
Helaas vergeten veel ruiters dat. Want een paard MOET doen wat IK zeg.
chantalnadia schreef:Ess_Ramona schreef:Leuk paard heb je daar zeg!
Is het een idee om een fysiotherapeut te zoeken die ervaring heeft met paarden? Of een flexchair?
Ik moet het denk ik even aan kijken, het is namelijk niet mijn paard. Ik denk zelf niet dat hij pijn is, hij kan namelijk wel gewoon prima buigen naar zijn benen etc.
Wel bedankt voor de tip, als het me echt te lang duurt en hij rara gedrag vertoond zal ik het er over hebben met zijn eigenaar
. Wij hebben een fysiotherapeut waar je paardrijdt en dan let zij op jouw houding en je eventuele klachten. Dat bedoelde ik.meer!

mystery1980 schreef:vooral de lol erin houden hoor ts!
Wat tips om je houding te verbeteren, probeer je handen te dragen en niet richting je benen te laten zakken. Verder kun je oefenen om als je paard stilstaat 2 halstertouwen vast te houden en een hulpje die op de grond staat eraan te laten trekken, kun je in het zadel blijven zitten, zit je goed, wordt je voorover getrokken probeer dan even juist te gaan zitten. Zo ontwikkel je een mooie stabiele zit. Verder hoop ik dat je snel van je rugklachten af bent want dat helpt niet echt, misschien kan een fysio ook nog helpen voor je rug.
farahdiba46 schreef:Ts, niet zo piepen. Pijn is GEEN excuus om te rijden zoals jij nu doet.(ben zelf ookhypermobiel en heb spierdystrofie, dus weet waar ik het over heb.) Zoals ik het lees, ben je teveel met de voorkant bezig. Laat die teugels voor wat het is, houdt licht contact en stop met dat gepeuter. Ga lekker stappen en draven met alleen licht contact en doe in elke bocht die je tegen komt je binnenhand naar voren en opzij en houdt je buitenteugel zoals je hem had en leg je binnenbeen licht aan. Zo kunnen jullie beide wennen aan het op de buitenteugel/binnenbeen rijden. Prent jezelf in dat je nooit! Aan die binnenteugel zit.

dat overstijgt wat mij betreft alle lichamelijke ongemakken, krijg er ook echt geestelijk een boost van. Succes! Ketaki schreef:@ ts, leuk paard heb je om te rijden.
ik las dat je (net als ik) rugproblemen hebt.
is het dan niet iets om voor het rijden een pijnstiller in te nemen, of mag je dat juist niet hebben?
als ik ga rijden slik ik wel altijd pijnstillers in![]()
![]()
![]()