Paardenvlees eten en paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:34

Neen ik eet het niet, maar ben dan ook al enkele jaren vegetariër. Voordat ik vegetariër was heb ik het ook nooit gegeten, gewoon uit principe. Mijn paard ligt me nauw aan het hart, net zoals mijn andere huisdieren. Ik zou ook geen hond kunnen eten.

Heb zo ook een vriendin wiens vader Vlaamse Reuzen verhandelde en zelf slachtte. Die vriendin heeft zelf ook nooit één stuk konijnenvlees aangeraakt, omdat ze die dieren te graag zag.

Lusitana

Re: Paardenvlees eten en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:50

Er is geen enkele andere reden te bedenken dan emotionele, waarom je geen paardenvlees zou eten.
Ik eet gewoon sowieso weinig vlees, maar ik heb niks tegen een paardenbiefstuk als ik dat in een restaurant kan krijgen.

Ik bedoel draai het eens om, waarom zou je het niet eten als de paarden toch al gedood zijn? Moet je het maar laten rotten of moet alles maar in de honden- en kattenvoer of op export?

De bestemming die ze hadden verander je niet door het dode dier wel of niet te eten.

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:03

Ik koop niet bewust paardenrookvlees of biefstukjes oid, maar alleen omdat het me niet lekker lijkt. Niet omdat het van een paard afkomstig is. Of het nu runderrookvlees of paardenrookvlees is maakt voor mij niet uit. Moet het nog een keer proberen :') .. Ik vind het iig niet raar:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:07

SandraVerl schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="
Tja, ik eet dan ook geen tonijn of ander vis. Ik eet zelfs amper vlees en dan nog meestal gevogelte. Paard, kalf, konijn komt nooit op mijn bord. Schaap, koe en varken, zeer zelden en moest mijn lichaam,er tegen kunnen, kwam er helemaal geen vlees in.
[/quote
Wat ik me dan afvraag, puur uit nieuwsgierigheid. Waarom wel koe, maar geen kalf? Ik hoor mensen dat vaker zeggen in de winkel, maar ik begrijp de theorie niet helemaal. Ze nemen dan een biefstuk van een koe die een niet al te tof leven heeft gehad, terwijl ons kalfvlees hartstikke goed is en de dieren een mooi leven hebben gehad. Dat vind ik dan krom. Maar het zou zielig zijn omdat het een jong dier is. Liever een kort maar mooi leven, dan met gebroken benen op transport in Brazilie als volwassen koe dacht ik.

Ik koop enkel vlees van weiderund, het dier moet minstens 2 seizoenen op de wei gelopen hebben. Varkenvlees komt maar een paar keer per jaar in huis en dat moet ook van vrije uitloop zijn (porc de plain air) en ik koop enkel vlees van dieren die in België geboren, geslacht en verwerkt zijn. Bij dat soort teelt, vind je geen kalf, gewoon om dat kalveren amper op die manier gehouden worden, dus ik koop het niet. Ik weet trouwens van een veeboer dat kalveren voor ze naar de slacht gaan, producten ingespoten krijgen om hun rode bloedcellen af te breken, de consument wil immers wit vlees en als de vrachtwagen een dag later als afgesproken op zijn bedrijf aan komt, dan ligt de helft van zijn slachtrijpe kalveren dood op stal (hij zegt dat alle boeren zo werken). Tja, dan is het ook logisch dat je geen kalf bij de bioproducten vindt.

Niet helemaal waar.
Bij ons is juist meer vraag naar het rosé vlees: http://slagerijen-kaldenberg.nl/merken/meierijsche-roem
Een beter leven ster.

Maar dit is van Sligro, ik kan niet spreken over de kwaliteit van de supermarkt, want daar koop ik eigenlijk nooit vlees. Ik wil weten wat ik eet:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:00

Froukje schreef:
Ja, ik eet paard en heb er drie in de wei staan. Vind dat net zo iets als een schaap/koe/varken. Alleen eten we onze eigen koeien wel op, maar m'n eigen paard eten gaat me net een stapje te ver. Zo hypocriet ben ik dan weer wel. :+

SandraVerl schreef:
Ik weet trouwens van een veeboer dat kalveren voor ze naar de slacht gaan, producten ingespoten krijgen om hun rode bloedcellen af te breken, de consument wil immers wit vlees en als de vrachtwagen een dag later als afgesproken op zijn bedrijf aan komt, dan ligt de helft van zijn slachtrijpe kalveren dood op stal (hij zegt dat alle boeren zo werken). Tja, dan is het ook logisch dat je geen kalf bij de bioproducten vindt.

Weet niet met wat voor boeren jij praat hoor, maar das gewoon een banketstaaf verhaal.
Ja, er zullen vast van die gekken zijn die dat doen, maar dat is maar een heel klein gedeelte.
Ze worden voor verwerking allemaal gekeurd, als er iets niet goed is wordt er geld ingehouden.
Boeren zouden gek zijn als ze dat deden, dan houden ze geen cent over.

kopie uit een vraag aan het Belgisch parlement enkele jaren geleden

Dierenwelzijn - Moedwillig ziek maken van kalveren - Wit kalfsvlees
________
welzijn van dieren
dierenbescherming
kalfsvlees
kalf

________
12/1/2009 Verzending vraag
27/1/2009 Antwoord

________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1860
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-2325 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)
Naar verluidt zouden sommige landbouwers om aan de vraag van consumenten naar wit kalfsvlees te voldoen deze kalfjes moedwillig ziek maken.

Hierdoor wordt onnodig leed veroorzaakt bij de kalveren en het lijkt me aangewezen dat deze productiewijze niet langer meer toegestaan zou mogen worden.

Ik had dan ook volgende vragen voorgelegd :

1) Deelt de geachte minister de mening dat het onwenselijk is dat er bij kalveren moedwillig een te laag hemoglobinegehalte wordt gecreëerd vergeleken met een normaal gezond kalf, omdat er nu eenmaal vraag is naar blank kalfsvlees ?

2) Kan zij uiteenzetten welke redenen er zijn om bij kalveren een ongezond laag hemoglobinegehalte te veroorzaken ? Klopt mijn informatie dat het dier ziek uitsluitend ziek wordt gemaakt om het vlees wit te kleuren ?

3) Vindt zij de vraag naar wit kalfsvlees een redelijk doel dat het benadelen van de gezondheid van het kalf rechtvaardigt ? Deelt zij de mening dat de wijze waarop kalveren worden opgefokt om wit kalfsvlees te leveren, in strijd is met de wetgeving inzake dierenrechten ? Zo ja, wat gaat zij eraan doen ? Zo neen, kan zij dit toelichten en meent zij dan niet dat de wetgeving moet worden aangepast ?

4) Welke zijn de gevolgen voor het welzijn van het kalf van het kunstmatig lage hemoglobineniveau ? Klopt mijn info als zou dit onder meer lusteloosheid, een hogere hartslag en een lagere weerstand, en stressreactie veroorzaken ?

5) Deelt zij het standpunt dat het noodzakelijk is om stappen te nemen om de gezondheid van kalveren die gefokt worden om blank kalfsvlees te produceren, te garanderen ? Zo ja, kan u dit gedetailleerd toelichten ?

6) Deelt zij de mening dat de praktijken om wit kalfsvlees te bekomen door kalfjes moedwillig ziek te maken, niet langer meer mag gedoogd ? Zo neen, waarom niet ?

7) Is het haar bekend dat op sommige boerderijen deze kalveren de eerste acht weken nog steeds in hun eentje in een box worden gehouden ? Is het haar bekend dat andere bedrijven, waar kalveren voor wit vlees gefokt worden, kalveren in groepshuisvesting houden ? Deelt zij de mening dat er geen enkele noodzaak is om kalveren in een box te houden ? Zo ja, welke maatregelen gaat zij nemen ? Zo neen, waarom niet ?

8) Kan zij aangeven hoeveel kalveren jaarlijks worden opgekweekt voor hun wit vlees ?

Helaas werd er amper een antwoord op geformuleerd.
Is trouwens wel heel erg of)topic (sorry TS), maar toont wel aan dat ik het niet zo maar uit de lucht gegrepen heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:04

Niet helemaal waar.
Bij ons is juist meer vraag naar het rosé vlees: http://slagerijen-kaldenberg.nl/merken/meierijsche-roem
Een beter leven ster.

Maar dit is van Sligro, ik kan niet spreken over de kwaliteit van de supermarkt, want daar koop ik eigenlijk nooit vlees. Ik wil weten wat ik eet:p[/quote]

Ik vrees dat ze bij ons enorm achterlopen. Je vind in mijn regio amper boeren waar je eigen teelt kan kopen en ook in de supermarkten is het aanbod klein en dus snel uitgeput.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:19

SandraVerl . Dat is en aanvraag uit 2009 om de praktijken te stoppen en dat is gebeurd, in elk geval in Nederland.

Er wordt nog steeds wel gesjoemeld met medicijnen voor bepaalde resultaten als snellere groei etc, maar wettelijk is het verboden.

Tenzij je zelf slacht of de boer kent en alles weet, of je weet dat de boer aan alle kanten gekeurd is, is het altijd lastig om te weten wat er in je vlees zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:21

Lusitana schreef:
SandraVerl . Dat is en aanvraag uit 2009 om de praktijken te stoppen en dat is gebeurd, in elk geval in Nederland.

Er wordt nog steeds wel gesjoemeld met medicijnen voor bepaalde resultaten als snellere groei etc, maar wetelijk is het verboden.

Tenzij je zelf slacht of de boer kent en alles weet, of je weet dat de boer aan alle kanten gekeurd is, is het altijd lastig om te weten wat er in je vlees zit.

Die extreme waarden zijn er dan wel uit, maar een Hg van 5 à 5.5 mmol die nu gehanteerd wordt, blijft nog steeds een milde bloedarmoede, met dat verschil dat het dier daarmee nog op de benen blijft staan. Waarom geen teelt waarbij de dieren een normaal Hg hebben????
Europees mogen ze zelfs nog tot 4 of 4.5 mmol zakken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:29

Hier eten we ook onze eigen kippen en konijnen, dus waarom zou ik m'n eigen paard niet eten?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:32

Ik eet paardenvlees, en vind het erg lekker!
Tijdens de verjaardagen komt er gewoon plakken paardenworst naast de cervelaat te liggen.
Heerlijk!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:22

SandraVerl schreef:
Kayleigh_ schreef:
Waar is het onderscheid in gevogelte en paard dan op gebaseerd, volgens jou, SandraVerl?

Een paard is voor mij een huisdier, een kip niet. Hilarisch toch hoe een ruiter die geen paard eet, zich hiervoor steeds moet verantwoorden tegenover zij die het wel eten. Denken jullie dat wij een bedreiging zijn voor jullie eetgewoonte ofzo? Paarden genoeg hoor die naar de slacht gaan, zonder die van mij, dus je kan lekker blijven eten wat jij wil.
Het komt niet eens bij mij op om aan mensen zoals jij verantwoording te vragen waarom jij nu net wel paard eet. Jou leven, jou keuze, eet wat je wil, het zal mij worst wezen. Maar heb dan tenminste ook het fatsoen (en het respect), om mijn keuze te aanvaarden zonder dat ik mij daarvoor moet verantwoorden. Ik mijn leven, ik mijn keuzes en ik doe daar niemand kwaad mee. Mijn visie is niet beter en niet slechter als die van jou, maar ik leef wel op een manier wat naar mijn geweten de juiste weg is.

Dat is nou zo lollig, kippen zijn voor mij bijvoorbeeld wel huisdieren, evenals paarden, gaan beide mijn strot niet door. :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:44

Ik eet alleen frikandel.
Mijn moeder wilt geen paardenvlees eten.
Heeft als klein kind paardenbiefstuk gegeten zonder dat ze het wist tot me oma zij dat het paardenbiefstuk was, ze is naar de wc gegaan en heeft haar vinger in de keel gestoken.

Wij ete dus geen paardenvlees, me moeder eet zelfs geen frikadellen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:07

als je uberhoubt vlees lust is paardenvlees niet anders hoor, dat zit tussen je oren! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:46

SandraVerl schreef:
Kayleigh_ schreef:
Gaat het verder wel goed met je, SandraVerl? Je voelt je nogal aangevallen, terwijl het een gewone vraag uit interesse is. Wat kom je op een discussieforum doen als je niet wil discussiëren?

Wel, als je heel het topic gelezen had, dan had je zeker al gemerkt dat ik reeds eerder schreef wat voor mij het verschil is. Dus ja, als mensen daar dan over blijven zeuren, dan blok ik dat op die manier af. Het heeft geen zin dat mensen op een discutieforum x aantal keer op dezelfde vraag moeten blijven antwoorden. Je vraag klonkt trouwens helemaal niet informatief, maar wel degelijk aanvallend. Degene na jou die me wel op een gewone manier een vraag stelde, heeft dan ook een gewoon antwoord van me gekregen. Ik reageer op mensen zoals ze mij aanspreken, is ook in het dagelijks leven zo.

Knap hoe jij emotie in geschreven woorden kan lezen. Volgens mij lees jij wat je wil lezen, want mijn vraag was net zo geïnteresseerd als van die andere Bokker en absoluut niet aanvallend.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:03

@kwita, elk vlees proeft anders. Paard en eend vind ik ook echt niet lekker...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:04

Ik eet geen paardenvlees maar niet uit extreem principe ofzo.
Het idee staat me gewoon niet aan (ja dat is vreselijk hypocriet, i know :D )
Ik eet af en toe wel vlees, soms op brood filet american en savonds soms vlees
maar meestal vis of vleesvervanger. Ik hou gewoon niet zo van vlees.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:47

SandraVerl schreef:
Die extreme waarden zijn er dan wel uit, maar een Hg van 5 à 5.5 mmol die nu gehanteerd wordt, blijft nog steeds een milde bloedarmoede, met dat verschil dat het dier daarmee nog op de benen blijft staan. Waarom geen teelt waarbij de dieren een normaal Hg hebben????
Europees mogen ze zelfs nog tot 4 of 4.5 mmol zakken

Die vraag ligt hier gewoon niet op de juiste plek.
Het gaat hier om het eten van paardenvlees.
En niet om het een of ander, maar dat is een van de weinige vleessoorten waar niet moedwillig van alles in in gedaan om het te beïnvloeden en de dieren hebben gewoonlijk een normaal leven gehad.
Levend vervoer van paarden met bestemming slachthuis over de grens is volgens mij inmiddels verboden in Europa, dus die drama´s bestaan ook niet meer in Nederland.
Helaas gaan er nog wel Amerikaanse paarden de wereld over, maar dat is weer een ander verhaal. Die krijgen wij niet op ons bord.
In Europa is paardenvlees over het algemeen een "eerlijk stukje vlees" , wat betreft hoe het dier is grootgeworden en hoe schoon het is van medicijnen...(en laten we het humaan doden voor het slachten niet vergeten)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:53

Ja ik heb 2 paardjes, en eet gewoon paardenvlees. Ik zal het niet speciaal kopen ofzo (net zoals varken). We hebben wel een tijdje bij een landwinkel paardenvlees en rundvlees gekocht. Dat waren dan dieren die in natuur gebieden hier in nederland hebben gelopen en om een reden zijn afgemaakt ( teveel op een te klein stuk, etc)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:14

Hier worden ook nog gewoon paarden gefokt voor het vlees, net als dat dat met koeien gaat bijvoorbeeld.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:20

Een paardenbiefstuk hoef ik niet, maar ik ben absoluut fan van de frikandel. Sterker nog, ik heb een keer zo'n ding op de manege besteld. :') zelf zou ik verder niet echt speciaal paardenvlees willen, onder anderen omdat ik dan denk:'Zou ik mijn avondeten gekend hebben?' en dat lijk me niet erg prettig

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:24

Juliette61 schreef:
Een paardenbiefstuk hoef ik niet, maar ik ben absoluut fan van de frikandel. Sterker nog, ik heb een keer zo'n ding op de manege besteld. :') zelf zou ik verder niet echt speciaal paardenvlees willen, onder anderen omdat ik dan denk:'Zou ik mijn avondeten gekend hebben?' en dat lijk me niet erg prettig

Dat paard van de manege die er ineens niet meer is kan net zo goed verwerkt in je frkandel zitten hoor, daar hoef je niet speciaal een biefstukje voor te kopen :=

Alleen omdat frikadel niet meer te herkennen is als vlees denk je daar niet bij na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:26

Lusitana schreef:
Die vraag ligt hier gewoon niet op de juiste plek.
Het gaat hier om het eten van paardenvlees.
En niet om het een of ander, maar dat is een van de weinige vleessoorten waar niet moedwillig van alles in in gedaan om het te beïnvloeden en de dieren hebben gewoonlijk een normaal leven gehad.
Levend vervoer van paarden met bestemming slachthuis over de grens is volgens mij inmiddels verboden in Europa, dus die drama´s bestaan ook niet meer in Nederland.
Helaas gaan er nog wel Amerikaanse paarden de wereld over, maar dat is weer een ander verhaal. Die krijgen wij niet op ons bord.
In Europa is paardenvlees over het algemeen een "eerlijk stukje vlees" , wat betreft hoe het dier is grootgeworden en hoe schoon het is van medicijnen...(en laten we het humaan doden voor het slachten niet vergeten)

In België ligt vooral het Argentijns paardenvlees in de rekken. Zie link van Gaia, de Belgen krijgen dat dus helaas nog wel op hun bord. :(
http://www.gaia.be/nl/nieuws/gaia-lance ... ardenvlees

Welke supermarkten zijn betrokken partij?

Lidl verkoopt geen paardenvlees meer. Makro en Colruyt bevoorraden zich voor hun paardenvlees dan weer enkel in de EU. De andere supermarkten in België verkopen wél nog paardenvlees dat afkomstig is uit Argentinië:
Carrefour
Spar
Prima
Intermarché
Champion
Match
Beenhouwerij Renmans (Aldi)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:27

Nee ! Ik zou er niet aan kunnen denken !!!
Maar ik maak geen onderscheid tussen dieren want ik eet geen vlees dus hoef ik niet bang te zijn dat ik het perongeluk wel eet :)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:41

Nee ik eet geen paardenvlees, ik eet sowieso geen vlees (of vis ) meer :D

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:42

Froukje schreef:
Juliette61 schreef:

Dat paard van de manege die er ineens niet meer is kan net zo goed verwerkt in je frkandel zitten hoor, daar hoef je niet speciaal een biefstukje voor te kopen :=

Alleen omdat frikadel niet meer te herkennen is als vlees denk je daar niet bij na.

Precies :') En, volgens mij kan een frikandel ook van ander vlees gemaakt zijn, dus dat is ook een smoes om ze te blijven eten :')