Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:30

Dit kan niet hoor ts....

Niets doen...

Dan ben je imo net zo slecht bezig..

Zo'n stalbaas moet je niet bij willen staan....en al zeker niet willeb betalen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:33

Ik zou me op mijn arrogantst laten zien en heel zelfverzekerd er tussen stappen en vlakaf zeggen dat dit nu onmiddelijk moet stoppen. En vlakaf zeggen dat dit niets met training te maken heeft maar gewoon ordinaire mishandeling is. Het paard leert niets als het bang is. Dat kan je vlakaf zeggen. Ook als ze niet weten hoe ze een paard normaal kunnen trainen dat ze er dan met hun poten moeten afblijven. Vlakaf zeggen dat een het paard compleet verpesten door mishandeling en dat dat in de paardenwereld en fout is waar geen enkel excuus voor bestaat. Je mag ze gerust vertellen dat ze schandalig bezig zijn zonder enig respect voor het dier, terwijl dat net de basis hoort te zijn.
Als ze grof worden kan je vlakaf reageren dat jij nu wel weet dat zij in ieder geval niets van paarden trainen weten, want dat is gewoon een feit als je zo doet.
Verder inderdaad zeggen dat je er verder mee gaat als je het nog 1 keer ziet.

Daarna is er misschien een mogelijkheid om uit te leggen hoe je een paard wel dingen aanleert.

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:44

Jolliegirl schreef:
Dit kan niet hoor ts....

Niets doen...

Nou joliegirl, hier wordt ik nou verdrietig van. Ik vraag jullie me te helpen met ideeen, overwegingen. Ik ben goed aan het overwegen, wat welke actie oplevert en wat het slimst is vanuit mijn positie, ik heb inmiddels één keer een vette ruzie gehad omdat ik er wat van zei en dan zeg jij dat ik niets doe... Je moest je schamen.
Je zegt het allemaal heel lekker maar kom jij met goede raad of een idee? Hou je kwetsende repliek bij je alsjeblieft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:59

Volgens mij zul je hoe dan ook op zoek moeten naar andere stalling. Je hebt al aangegeven dat je vindt dat dit niet kan dus weet iedereen wie de beller is als de dierenpolitie op de stoep staat.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar mij lijkt niet dat de DP veel kan doen als eigenaresse en stalhouder zeggen dat het wel meevalt/ niet waar is.

Dat iemand die niets doet even schuldig is aan mishandeling dan iemand die het doet is natuurlijk onzin. Maar de kans is klein dat deze praktijken stoppen door kritiek/filmen/aangifte of wat dan ook. Mensen die worden bekritiseerd gaan juist niet veranderen.

Het enige dat zóu kunnen helpen is helpen: dus vragen of ze wel tevreden zijn met hoe de ponies het doen en of je misschien iets voor ze kunt betekenen. Heel veel mensen weten gewoon geen andere oplossing dan slaan als een paard niet doet wat ze willen. Bokt zit vol met mensen die ook denken dat straffen helpt. Maar daarvoor is het wellicht al te laat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:01

Wat een vervelende situatie! Ik zou toch neigen naar samen spannen als jullie met z'n allen naar de pensionbaas gaan moet er toch iets veranderen hij kan jullie moeilijk allemaal wegsturen. Al snap ik de reacties ook als ze worden weg gestuurd gaan ze het wellicht ergens anders gewoon weer doen... Moeilijk hoor, ik lees mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:07

Sheldon schreef:
Jolliegirl schreef:
Dit kan niet hoor ts....

Niets doen...

Nou joliegirl, hier wordt ik nou verdrietig van. Ik vraag jullie me te helpen met ideeen, overwegingen. Ik ben goed aan het overwegen, wat welke actie oplevert en wat het slimst is vanuit mijn positie, ik heb inmiddels één keer een vette ruzie gehad omdat ik er wat van zei en dan zeg jij dat ik niets doe... Je moest je schamen.
Je zegt het allemaal heel lekker maar kom jij met goede raad of een idee? Hou je kwetsende repliek bij je alsjeblieft.

Tsja...aan de andere kant: bij elke oplossing die tot nu toe aangedragen wordt, zeg je: "dat wil ik wel, maar..." en dan kom je met een reden waarom je het toch niet wilt. No offence, maar dat schiet ook niet op. :o

Ik denk dat je voor de keuze staat: of er iets aan proberen te veranderen, maar dan moet je wel je comfortzone uit. Want daar komt waarschijnlijk herrie en gedonder van.
Of je doet niks, sluit je ogen en het blijft zoals het is.

Ik snap dat je een manier zoekt waar gegarandeerd geen nadelige gevolgen voor jou aan kleven. Maar die ga je echt niet vinden hoor! ;)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:08

Ik zou toch eerst een keer filmen desnoods iemand meenemen die "jou" filmt en toch hun praktijken erop zet. Dit doen voordat je de confrontatie aangaat, filmpje bewaren, doen ze niks met jou aanspraak dan hiermee naar db of politie. Ik zou het niet kunnen verdragen dat iemand zo doet op de stal waar ik sta. Maar ik zou er zeker wat aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:12

Ik begrijp dat je eigen dieren eerst gaan, maar ik zou daar dus zowiezo heel snel een andere plek voor gaan zoek, want ik zou het nooit niet meer vertrouwen, wat doen ze met jouw dieren, als jij niet in de buurt bent?
En zodra mijn paarden veilig weg waren, hing ik ze aan de hoogste boom, op alle fronten...

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:14

Ts, wat moeilijk..
Ik denk dat hoe dan ook jij altijd aan het kortste eind zal trekken.
Mensen met zulke standpunten zijn moeilijk te overtuigen als ze iets niet goed doen, of iets moeten veranderen. Immers gaat zij gooien met argumenten dat het háár paard is, en jij je er niet mee moet bemoeien. Het zal best kunnen zijn dat hun frustratie na zo'n gesprek naar jouw paard word toegetrokken en dat is alles behalve wat jij wilt.

Ik had de situatie wel gefilmd stiekem, zodat je in ieder geval bewijs heb. Wat je er daarna mee doet, is wat jij het beste vind voor jezelf én je paard.
Ooit heb ik ook een stalling gehad waar ik het niet naar mijn zin had, veel werd bemoeit zelfs met voer, maar dan wel niet geslagen. Na een paar gesprekken werd de ellende alleen maar erger en het beste wat ik heb kunnen doen is verhuizen naar een andere pensionstalling. Mijn paard heeft daar een heel mooi eind gehad, ondanks dat ze eigenlijk te oud was om te verhuizen.
Een soort verademing is het dan.

Wat ik je eigenlijk wilde zeggen, pas goed op met wat je doet! Jouw paard gaat jou ten alle tijden voor.
Wel heel verdrietig dat je zo machteloos staat.

Misschien dat je hun kan laten zien hoe het ook kan, maar wellicht gaan ze jou die kans met hun pony/paard niet geven.

Succes ts

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:35

Sheldon schreef:
Jolliegirl schreef:
Dit kan niet hoor ts....

Niets doen...

Volgens mij heb ik al tips gegeven :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:54

Welke omgeving zit je TS? Misschien dat bokkers uit de omgeving wel kunnen helpen om samen met je stalgenoten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:03

Ts,

Goed dat je hier je twijfels aangeeft en hulp vraagt.

Ik zou het als volgt doen (als ik zou durfen)

1. Filmen voor bewijs
2. Stalvergadering. Wat heb je te verliezen. Dat je weg moet.
Op de vergadering ook je hulp bieden om te kijken hoe jullie het de po y anders kunnen leren.
3. Bij geen resultaat dreigen met de diere bescherming
4. Als het allemaal ellende is een andere stal zoeken. Dan heb je gedaan wat je kon en maak je echt een statement richting de pensioneigenaar.

Mocht je vragen krijgen bij het dilmen kun je aangeven dat je het onacceptabel vind en dat je graag wil dat het stopt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:11

Ts filmen en 144 bellen of langs dichtstbijzijnde bureau voor het doen van aangifte bij iemand van de dierenpolitie. Helaas is blijven geen optie als je dit gaat melden bij de politie. Je moet jezelf afvragen of je bij een stalhouder wilt blijven die dit soort praktijken accepteert.

Ik ben het met jolliegirl eens dat er meer dan genoeg tips gegeven zijn.

Geen enkel beest verdient het dat er zo met hun om gegaan wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:27

Iedereen die vind dat er " meer dan genoeg tips gegeven zijn" het is wel erg makkelijk praten zo van achter je computerschermpje. Ik begrijp het dilemma van de TS heel goed.

Je moet erg goed over nadenken. En ja ik keur het slaan van die paarden zeer zeker af, maar het moet niet zomaar zijn dat de TS hierbij op straat komt te staan met haar paarden.

Daarom vroeg ik ook in welke omgeving de TS met haar dieren staat. Wellicht zijn er bokkers die kunnen helpen, op welke manier dan ook. Misschien weten die wel een andere stal, willen ze helpen een front te vormen dat het zo niet kan, helpen met eventueel filmen en dan aangifte etc...
Dat is beter dan van achter een schermpje te roepen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:59

Ik zeg niet dat het makkelijk is maar je kunt niet afwachten en niets doen alleen omdat je niet weg wil van deze stal. Dat een stalhouder dit accepteert is te zot voor woorden.

Ts ga vast uitkijken naar andere stalling via bokt marktplaats vrienden enz. De andere stalgenoten durven geen front te vormen uit angst. Doe wat in je vermogen ligt je mag mij ook pben dan doe ik melding van mishandeling als je dat fijner vindt.

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 21:41

Nou Safina het is pertinent niet waar dat ik bij alles: "Ja maar roep" Ik probeer uit alle adviezen een scenario samen te stellen wat in mijn ogen het beste kan werken. Dus inderdaad ik roep niet meteen Jaa dat ga ik doen.Er zitten ook adviezen bij waar ik niet veel mee kan, nogmaals gaan praten zit er bijvoorbeeld niet meer in en hulp aanbieden ook niet. En dat ligt niet aan mij. Jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat dit gedoe me mijn stalling gaat kosten. Als ik actie onderneem wordt het hommeles en als ik niks doe kan ik het niet aanzien. Nou dan onderneem ik liever actie.
Er zijn twee dingen die ik als eerste wil doen, 1 de stalgenoten mobiliseren (we hebben het er eerder over gehad om met z'n allen met weg te gaan) 2, nogmaals voorleggen bij de pensionbaas. Van dit soort dingen komt praat in het dorp en dat is iets wat hij echt niet wil.
Inmiddels is de mevrouw en haar kind op vakantie dus de komende weken is het rustig en hebben we mooi de kans om de koppen bij elkaar te steken,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:44

Oh dat is wel fijn idd! Veel succes, ik ben benieuwd hoe dit afloopt...
Enne op bokt is het soms gwn wat recht door zee en direct, ik adviseer je om de reacties waar je niks aan hebt links te laten liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:55

Met zn allen weggaab lost de situatie voor de pony niet op...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:11

Ik denk als de mishandelaarster weggaat het ook niet ophoud voor de dieren. Het nederlands rechtssysteem staat niet toe om dieren in beslag te nemen. Tenzij ze al half dood zijn door gebrek aan voedsel en water.

Als de ts en haar stalgenoten allemaal een front vormen ze zeker wel de grootste kans hebben om iets te bereiken voor de paarden en zichzelf.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:29

Wat een moeilijke situatie zeg. Tuurlijk is het erg jammer dat je bij de stal sowieso weg zal moeten gaan, want wat je ook doet of gaat doen denk ik niet dat je nog bij zo´n stalbaas zou willen blijven.
Idd goed plan iedereen de koppen bij elkaar steken en met overleg bedenken wat jullie eventueel zouden kunnen doen.

Ik vind het zelf erg moeilijk om erover te oordelen, want ik kan absoluut geen dierenleed of mishandeling aanzien, zelfs niet al die rotfotos die op fb vertoont worden, dus zelf zou ik zeer zeker er opafstappen en er wat van zeggen, zoals je al gedaan hebt. Als het dan weer zou gebeuren zou ik meteen zeggen dat je stappen gaat ondernemen. Oeffff, die arme ponys , ik gruwel ervan als ik er al aan denk.

Sterkte TS, ik wens je veel wijsheid toe. Ik blijf je topic volgen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:37

om 114 te bellen heb je geen bewijs nodig, dat je belt is al om een reden en ze gaan dan kijken en een praatje maken, misschien komen ze dan wat stalgenoten tegen en stellen ze wat vragen, de uitkomst daarvan kunnen ze aan je door bellen en eventueel een afspraak maken hoe jij daar mee omgaat als het weer gebeurt, of je daar dan een filmpje van moet maken of ze juist weer bellen... of dat er anderen melden van hetzelfde.

Als je niet belt weten ze niet dat er wat gaande is dus gebeurt er zeker niets en gaat het gewoon door.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:17

Filmen en melden. Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:13

of kijken dat je een verborgen cameratje kan gebruiken?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:24

Jolliegirl schreef:
Met zn allen weggaab lost de situatie voor de pony niet op...

De situatie is ook niet op te lossen door TS. Het hoogst haalbare is dat door haar actie er toch iets in beweging wordt gezet bij de vrouw zelf. Daar is ze mee gestart. En nee, je bent niet mede verantwoordelijk als jouw acties onvoldoende effect hebben.
Van iedere actie moet je overwegen of het wat oplost voor het paard in kwestie en wat de eventuele gevolgen zijn voor jezelf en je eigen paard. De enige die iets kan oplossen is de dame zelf en zij is verantwoordelijk voor het eigen gedrag en gedeeltelijk voor dat van haar dochter.
Wat de beste weg is, is absoluut niet eenvoudig te bedanken.
Dus veel tact en wijsheid toegewenst!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:55

wat out of the box; een clinic organiseren op het gebied van natural horsemanship, paardengedrag of vrijheidsdressuur (het liggen)? Wellicht komt ze dan tot inzichten die ze nu niet heeft en wil ze zélf haar gedrag veranderen?