Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:53

ikke schreef:
Femkev2001 schreef:
Ik ben zelf ook zoekende, maar ik heb wel een paar handige tips die ik ook voor mezelf gebruik:

-zet alles op een rijtje--> kosten, stal, etc
-ga na bij bijvoorbeeld instructeur of je klaar bent voor een eigenpaard
-is het geld er? de tijd? zo ja dan kun je verder zoeken
-wil je dit echt? of ben je iemand die beter bij een manege kan blijven rijden?
-wat houd het in? welke verwachtingen zijn er?
-wat als je op vakantie wil? of een weekendje weg moet?
- en koop NOOIT een paard met het idee: tijd en geld komt wel in orde als het zover is. met andere woorden--> ga niet nu al bedenken dat je ook wel een bijrijder kan nemen (teken dat je niet genoeg tijd hebt) en heb je 1000 euro achter de hand als er ineens iets gebeurd en daarbij ook nog 5000 euro (gemiddeld) voor het aanschaffen?

heb je dit hierboven in orde dan kun je overgaan tot kopen zorg daarbij wel dat het paard gekeurd is en dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft!

Je bent klaar voor een eigen paard als je er twee (of zo) hebt gehad.....
Wat het kost: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? Geeft een goed beeld.
Als je elke maand 500 euro opzij kunt zetten, zonder met je ogen te knipperen, dan kun je een paard betalen.

De rest is theoretisch wel leuk, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

hee, ik snap niet echt wat jij bedoeld met als je er twee hebt gehad??? bedoel je dan twee lease/verzorg pony's ofzo? want voor je eerste paard kun je er zeg maar niet twee gehad hebben, dus ben een beetje de draad kwijt :D

ChiChi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:02

Alles is al gezegd, ik kan nog toevoegen: Als je de gelegenheid hebt, doen!

Verder, neem je tijd tijdens de zoektocht. Ga meerdere keren kijken bij een mogelijk geschikt paard en kijk naar veel verschillende paarden. En als laatste: neem gelijk les zodra je gaat rijden met je eigen paard.

Succes en heeeeeel veel plezier!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:24

Femkev2001 schreef:
ikke schreef:
Je bent klaar voor een eigen paard als je er twee (of zo) hebt gehad.....
Wat het kost: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? Geeft een goed beeld.
Als je elke maand 500 euro opzij kunt zetten, zonder met je ogen te knipperen, dan kun je een paard betalen.

De rest is theoretisch wel leuk, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

hee, ik snap niet echt wat jij bedoeld met als je er twee hebt gehad??? bedoel je dan twee lease/verzorg pony's ofzo? want voor je eerste paard kun je er zeg maar niet twee gehad hebben, dus ben een beetje de draad kwijt :D

Je bent nooit klaar voor je eerste paard. Je moet er gewoon aan beginnen en, letterlijk, met vallen en opstaan leren hoe dat werkt. Geen encyclopedie aan paardenkennis gaat je daarbij helpen.

Mijn eerste paard was een van de manegepaarden van de manege waar ik reed. Met alle stommiteiten die ik met dat paard begaan heb, is die aankoopkeuze de beste zet ooit geweest in dat proces.

ChiChi schreef:
Alles is al gezegd, ik kan nog toevoegen: Als je de gelegenheid hebt, doen!

Verder, neem je tijd tijdens de zoektocht. Ga meerdere keren kijken bij een mogelijk geschikt paard en kijk naar veel verschillende paarden. En als laatste: neem gelijk les zodra je gaat rijden met je eigen paard.

Succes en heeeeeel veel plezier!!

En daarmee is eigenlijk alles samengevat.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:27

Wat ook belangrijk is, zoek een paard wat bij je lichamelijk gezondheid past!

Als je snel last hebt van je rug = een paard met veel en ruime opgooiende bewegingen niet praktisch(friezen) Als je conditioneel een probleem hebt is een flegmatiek paard ook niet fijn.

Voor de lange buitenritten zit je fijner op een paard met vlakke bewegingen.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:02

Arjan1983 schreef:
Wat ook belangrijk is, zoek een paard wat bij je lichamelijk gezondheid past!

Als je snel last hebt van je rug = een paard met veel en ruime opgooiende bewegingen niet praktisch(friezen) Als je conditioneel een probleem hebt is een flegmatiek paard ook niet fijn.

Voor de lange buitenritten zit je fijner op een paard met vlakke bewegingen.

heb je helemaal gelijk in ja! gelukkig heb ik qua gezondheid geen problemen. Ik heb alleen iets waardoor mijn voeten heel snel pijn doen maar met paardrijden heb ik daar nog nooit last van gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:20

TS: ik las dat je zei "bij de 2e bezichtiging neem ik iemand mee, de 1e keer wil ik lekker zelf snuffelen". Als eigenaar kan ik je 1 ding zeggen: DON'T. Neem gelijk de 1e keer iemand mee. Je bent onervaren, waarschijnlijk niet thuis in de verkoopsmarkt en je bent al half verliefd op het plaatje van internet.

Zoek op wat rasp is, contacteer desnoods een DA die thuis is in paarden wat hij er over denkt, wat behandeling kan kosten, of er speciale huisvestingsnoden zijn etc.

Als je bij een dubbelzinnig/onbetrouwbare verkoper terecht komt die na de 1e keer merkt dat jij onervaren bent, dikke kans dat ze dan gaan pushen "morgen/over 2 dagen komt er nog iemand en die neemt 'm gelijk mee zonder keuren als ie bevalt". Je zal waarschijnlijk ook minder makkelijk over de prijs kunnen onderhandelen.
Iemand die verstand heeft van paarden zal je niet alleen die dag zelf kunnen bijstaan met het paard zelf, maar die zal ook met kennis van zaken kunnen rondkijken naar de rest: staat het paard met vriendjes of alleen? Is er iets bijzonders te zien aan de stal, zoals bijtsporen (luchtzuigen?) of speciale stalbedekking? Zij gaan ook makkelijker oppikken of de eigenaar/verkopen een nogal aparte manier heeft van omgaan met het paard, zoals opvallend snel-snel alles afraffelen en opzadelen, ofwel erg streng met het paard omgaan... Kleine details die je over het hoofd ziet als je er niet in thuis bent.

Edit: het kan je ook veel tijd besparen door bij de 1e selectie al iemand met kundig oog mee te hebben die kan zeggen ja/nee. Anders moet je alsnog de 2e rit maken voor niks.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:09

Varekaj schreef:
TS: ik las dat je zei "bij de 2e bezichtiging neem ik iemand mee, de 1e keer wil ik lekker zelf snuffelen". Als eigenaar kan ik je 1 ding zeggen: DON'T. Neem gelijk de 1e keer iemand mee. Je bent onervaren, waarschijnlijk niet thuis in de verkoopsmarkt en je bent al half verliefd op het plaatje van internet.

Zoek op wat rasp is, contacteer desnoods een DA die thuis is in paarden wat hij er over denkt, wat behandeling kan kosten, of er speciale huisvestingsnoden zijn etc.

Als je bij een dubbelzinnig/onbetrouwbare verkoper terecht komt die na de 1e keer merkt dat jij onervaren bent, dikke kans dat ze dan gaan pushen "morgen/over 2 dagen komt er nog iemand en die neemt 'm gelijk mee zonder keuren als ie bevalt". Je zal waarschijnlijk ook minder makkelijk over de prijs kunnen onderhandelen.
Iemand die verstand heeft van paarden zal je niet alleen die dag zelf kunnen bijstaan met het paard zelf, maar die zal ook met kennis van zaken kunnen rondkijken naar de rest: staat het paard met vriendjes of alleen? Is er iets bijzonders te zien aan de stal, zoals bijtsporen (luchtzuigen?) of speciale stalbedekking? Zij gaan ook makkelijker oppikken of de eigenaar/verkopen een nogal aparte manier heeft van omgaan met het paard, zoals opvallend snel-snel alles afraffelen en opzadelen, ofwel erg streng met het paard omgaan... Kleine details die je over het hoofd ziet als je er niet in thuis bent.

Edit: het kan je ook veel tijd besparen door bij de 1e selectie al iemand met kundig oog mee te hebben die kan zeggen ja/nee. Anders moet je alsnog de 2e rit maken voor niks.

idd, je moet wel oppassen met kopen. er zijn genoeg mensen die misbruik maken van jouw onervarenheid. Daarbij klopt het ook dat het tijd scheelt als je de eerste keer iemand meeneemt. En koop NOOIT een paard op uiterlijk

Hutcherson

Re: Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:28

Ik ben een beetje allergisch voor dingen als 'roep er een professional bij' bij elke interventie in de paardensport...
Echt werkelijk met ALLES wordt gezegd: schakel hulp in van een professional.
Ik ben het daar niet zo mee eens en ben ook van mening dat als jij zelf ervaring hebt, en dat jij zelf al veel kunt zien aan de houding en stand bijvoorbeeld de benen, dat je echt al een heel eind komt.
Het is altijd verstandig om een keuring te laten doen door je DA voordat je n dier aankoopt.. Maar verder ben ik persoonlijk van mening dat een bepaald gevoel wat je hebt bij een paard, veel belangrijker is dan een 'ja' of 'nee' van een 'professional'.
Je kunt nog zoon geweldig paard hebben waarop iedereen zegt ; dit is een goed paard..maar als je geen klik hebt kun je hem na 4 maanden weer verkopen bij wijze van.

Tuurlijk is het belangrijk als jij niet genoeg weet dat je je laat adviseren.. en dat je die keuring moet laten doen, ja natuurlijk. Je moet je niet laten bedonderen en niet akkoord gaan met een keuring van de DA van de handelaar oid. Maar je hoeft ook niet tot in oneindigheid professionele hulp in te schakelen met alles. Ook dan kan het gewoon nog een kat in de zak zijn.

Gevoel, dat vind ik persoonlijk heel belangrijk.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:55

RoyceMack schreef:
Ik ben een beetje allergisch voor dingen als 'roep er een professional bij' bij elke interventie in de paardensport...
Echt werkelijk met ALLES wordt gezegd: schakel hulp in van een professional.
Ik ben het daar niet zo mee eens en ben ook van mening dat als jij zelf ervaring hebt, en dat jij zelf al veel kunt zien aan de houding en stand bijvoorbeeld de benen, dat je echt al een heel eind komt.
Het is altijd verstandig om een keuring te laten doen door je DA voordat je n dier aankoopt.. Maar verder ben ik persoonlijk van mening dat een bepaald gevoel wat je hebt bij een paard, veel belangrijker is dan een 'ja' of 'nee' van een 'professional'.
Je kunt nog zoon geweldig paard hebben waarop iedereen zegt ; dit is een goed paard..maar als je geen klik hebt kun je hem na 4 maanden weer verkopen bij wijze van.

Tuurlijk is het belangrijk als jij niet genoeg weet dat je je laat adviseren.. en dat je die keuring moet laten doen, ja natuurlijk. Je moet je niet laten bedonderen en niet akkoord gaan met een keuring van de DA van de handelaar oid. Maar je hoeft ook niet tot in oneindigheid professionele hulp in te schakelen met alles. Ook dan kan het gewoon nog een kat in de zak zijn.

Gevoel, dat vind ik persoonlijk heel belangrijk.

heb je wel gelijk in ja. ik denk dat veel mensen op dit forum ook wel bedoelen dat je niet te overhaast moet zijn. en wel hulp in moet schakelen als dat nodig is. En natuurlijk kom je zelf al een heel eind :j

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:50

Leuk en spannend, een paard kopen!

Er zijn al zoveel goede dingen gezegd in dit topic, waaronder vooral: neem al de eerste keer een ervaren paardenman/vrouw mee. Ben je zelf nog wat onzeker/bang bij een vreemd paard, neem dan (ook) een ervaren ruiter mee die het paard als eerste kan rijden. Spreek met jezelf af, dat wat er ook gebeurt, je niet bij de eerste bezichtiging of diezelfde dag al beslist. Slaap er minstens een nacht over.

What you see is what you get al het klinkt een beetje cru: ga ervan uit dat alle informatie van de verkoper pas waar is als het bewezen is. Vooral uitspraken als: hij is gisteren gestruikeld/bekapt/heeft een tik gehad van een ander paard (als hij niet helemaal rad is). Of: hij heeft sinds een paar dagen een virusje (bij snotteren of hoesten). Maar ook uitspraken over het karakter, niveau, eerdere keuringen, de ervaring van het paard met buitenrijden, alleen van het erf af, trailerladen, tandarts, leeftijd enz.

Longeer het paard linksom en rechtsom in draf op een verharde bodem. Als jij/jullie er dan al iets aan zien qua onregelmatigheid, valt hij bij een echte keuring zeker af.

Kijk naar snot en let op hoesten. Een gezond paard hoest en snottert niet, ook niet even, ook niet maar 1 keer, ook niet alleen bij het begin van het rijden. Een beetje heldere druppels uit de neus na rijden mag wel. En een kortdurend virusje kan best, maar het kan ook een chronisch probleem zijn waar hij nooit meer vanaf komt. Staat hij (als enige) op iets anders dan stro? Zo ja, waarom dan (stro eten, allergie).

Wordt/is het paard al bereden als je komt? Mogelijk moet er eerst de ergste frisheid uit voordat jij er iets mee kunt. Kom een tweede keer en kom dan onaangekondigd of een uur te vroeg, als je überhaupt nog voor dit paard wilt gaan...

Speciaal voor deze Fries: die hebben nogal eens mok en rasp kan daar een uitingsvorm van zijn. Mok is nogal eens gebaseerd op beenschurft bij paarden met veel behang. Dat is goed te behandelen, maar komt telkens weer terug. Het kan ook CPL zijn en dan zijn de rapen gaar.

Laat elk paard waar je uiteindelijk voor wilt gaan, klinisch keuren.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:42

Wat leuk en spannend! Je eerste eigen paard. Ik heb niet het hele topic gelezen, ik zou lekker oijken voor een dier van 15/16 jaar oud. Nu zal iedereen wel roepen van "kapot" maar ik denk dan juist als ie op die leeftijd veel gebruikt is en heel, dan is ie goed :j

heel veel succes en vergeet er niet van te genieten!

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:42

farahdiba46 schreef:
Wat leuk en spannend! Je eerste eigen paard. Ik heb niet het hele topic gelezen, ik zou lekker oijken voor een dier van 15/16 jaar oud. Nu zal iedereen wel roepen van "kapot" maar ik denk dan juist als ie op die leeftijd veel gebruikt is en heel, dan is ie goed :j

Klopt inderdaad dat een paard rond die leeftijd lekker rustig is enzo. Maar je moet dan wel bedenken dat wedstrijden elke weekend er niet meer inzitten. dus als je het op recreatief wil houden is dat inderdaad een mooie leeftijd ;)

KellyR

Re: Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:55

Topic is inmiddels 5 a 6 maanden oud.
Heeft TS al een paard gevonden?

Bij een fries van 14 jaar zet ik mijn twijfels... Ken bijna geen enkele die geen problemen heeft ontwikkeld rond die leeftijd. Of het is een zwakke rug of problemen met de benen / heup. Uiteraard zijn er uitzonderingen.. Maar ik zou deze in ieder geval wel goed laten keuren voor je over gaat op koop.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:57

KellyR schreef:
Topic is inmiddels 5 a 6 maanden oud.
Heeft TS al een paard gevonden?

Bij een fries van 14 jaar zet ik mijn twijfels... Ken bijna geen enkele die geen problemen heeft ontwikkeld rond die leeftijd. Of het is een zwakke rug of problemen met de benen / heup. Uiteraard zijn er uitzonderingen.. Maar ik zou deze in ieder geval wel goed laten keuren voor je over gaat op koop.

klopt, eigenlijk altijd laten keuren, tenzij je heeeeeel zeker weet dat er niets is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:58

Femkev2001 schreef:
farahdiba46 schreef:

Klopt inderdaad dat een paard rond die leeftijd lekker rustig is enzo. Maar je moet dan wel bedenken dat wedstrijden elke weekend er niet meer inzitten. dus als je het op recreatief wil houden is dat inderdaad een mooie leeftijd ;)

Goh, dat moet je sommige paarden dan even gaan vertellen want die hebben daar toch echt een hele andere mening over!!
Mijn oude zou op d'r 18e nog d'r wedstrijddebuut gemaakt hebben met mijn toenmalige bijrijdster, als haar instructeur z'n zin gekregen zou hebben. Helaas was zij door andere omstandigheden genoodzaakt te stoppen met bijrijden.....

En nee, rustig zijn ze dan ook niet maar zoals ze dan zijn, zo gaan ze ook dood. En als je me niet gelooft; kom een op onze huidige Tante Taart rijden, eens kijken wie er eerder opgeeft jij of zij......

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:06

Goh, dat moet je sommige paarden dan even gaan vertellen want die hebben daar toch echt een hele andere mening over!!
Mijn oude zou op d'r 18e nog d'r wedstrijddebuut gemaakt hebben met mijn toenmalige bijrijdster, als haar instructeur z'n zin gekregen zou hebben. Helaas was zij door andere omstandigheden genoodzaakt te stoppen met bijrijden.....

En nee, rustig zijn ze dan ook niet maar zoals ze dan zijn, zo gaan ze ook dood. En als je me niet gelooft; kom een op onze huidige Tante Taart rijden, eens kijken wie er eerder opgeeft jij of zij......[/quote]

Het is natuurlijk per pony en ook per ras verschillend. De een kan het makkelijk aan de ander niet. Hier moet je dus wel goed naar zoeken. Zelf zou ik voor een paard gaan van maximaal 12. Maar 15/16 kan ook nog wel een paar jaartjes mee. Je zult er natuurlijk wel rekening mee moeten houden dat het opgegeven moment ook op is.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:07

Femkev2001 schreef:

En nee, rustig zijn ze dan ook niet maar zoals ze dan zijn, zo gaan ze ook dood. En als je me niet gelooft; kom een op onze huidige Tante Taart rijden, eens kijken wie er eerder opgeeft jij of zij......

Het is natuurlijk per pony en ook per ras verschillend. De een kan het makkelijk aan de ander niet. Hier moet je dus wel goed naar zoeken. Zelf zou ik voor een paard gaan van maximaal 12. Maar 15/16 kan ook nog wel een paar jaartjes mee. Je zult er natuurlijk wel rekening mee moeten houden dat het opgegeven moment ook op is.[/quote]

Ho, mijn quote is er niet helemaal goed in gekomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

Femkev2001 schreef:
ikke schreef:

Het is natuurlijk per pony en ook per ras verschillend. De een kan het makkelijk aan de ander niet. Hier moet je dus wel goed naar zoeken. Zelf zou ik voor een paard gaan van maximaal 12. Maar 15/16 kan ook nog wel een paar jaartjes mee. Je zult er natuurlijk wel rekening mee moeten houden dat het opgegeven moment ook op is.

Zo, quote hersteld.

Nee, die wedstrijdknollen worden door winstbejag en onkunde binnen die 12 jaar naar de kl*te gereden. Zolang je dus weg blijft van (ex) wedstrijdspul en zoekt naar paarden die nooit uitgebracht zijn (en daarmee grote kans ook niet stuk gereden) dan ben je ten eerste goedkoper uit omdat je niet voor die gebakken lucht van de potentie hoeft te betalen en ten tweede is de kans een stuk kleiner dat ze stuk zijn.

Uiteraard moet je je paard wel laten keuren, maar je kansen liggen een stuk beter als je buiten al die blabla zoekt.