Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:14

Batlow ik ga verhuizen naar Breda en tegen mijn stomme wil in ga ik de 32 jarige toch verplaatsen. Echter een fatsoenlijke stal waar je paard gelukkig is kost hier gewoon 225-300 pensioen....... Ik heb nog niks gevonden onder de 200 dus zo goedkoop is Breda niet

Ts
Je spreekt best veel tegen, snap dat moeilijk is.
Maar als jij niet meer fijn kan leven door:
A tijd
B financieel aspect
C onrust schuldgevoel

Last je paard gaan. Verkopen is geen optie.
En de mens is zo onbetrouwbaar en onberekenbaar, bovendien komen we allemaal in andere fases des levens

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:28

Mootje1980 schreef:
Ik hoop toch niet dat ik de indruk heb gegeven dat ik de hobby 'niet meer leuk vind'. Ik heb er slapeloze nachten over en jank al bij de gedachten. Ik plaats een topic omdat ik er zo mee zit en me zo tekort vind schieten naar mijn meisje. Mijn insteek was, hoe kan ik haar houden zonder haar tekort te doen en wat zijn andere opties. Ik ben volop bezig met het nagaan van alle opties waarbij een afscheid de allerallerlaatste zou zijn, ik dacht dat ik daar duidelijk in was geweest. Ik weet niet of het zo bedoeld is, maar eigenlijk kwetst jouw post me wel een beetje.

Maar gelukkig heb ik komende week nog twee afspraken staan met potentiele bijrijdsters, is er een besparing mogelijk en heb ik nog een bezoek aan een rusthuis in de planning staan als noodoplossing. Maar vooralsnog ben ik weer voorzichtig positief.

Nogmaals dank aan de andere bokkers die zonder waardeoordeel meegedacht hebben in dit topic en de pb's. Ik zal een update plaatsen als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Het was niet de bedoeling om je te kwetsen. Soms is het wel belangrijk om duidelijkheid te hebben wat het probleem nu werkelijk is.

Je begon met een geld probleem (en een medisch probleem voor het paard)
Maar daarna leek "de aandacht" net zo zwaar te wegen.
Dat laatste gaf me dus die indruk.
Tuurlijk is het allemaal belangrijk en moeilijk - of je nu vanuit het paard kiest of vanuit jezelf, dat is beide moeilijk.
Maar bij een geld probleem is er geen oplossing dan stoppen (linksom of rechtsom) terwijl bij het aandacht/tijd probleem het vooral voor jezelf lastig is. Zou de pony veel last hebben van te weinig tijd,dan zie je dat na een poosje echt wel, maar die gevallen dat paarden daar last van hebben zijn vrij zeldzaam.

En zelfs al zou jij het geld teveel vinden voor wat je er voor terug krijgt - een paard die je weinig ziet en wel veel geld kost - dan is de keuze om te stoppen ook begrijpelijk. Is ook niks mis mee, geld is ook belangrijk en je kan het maar 1 x uitgeven! Het is alleen een andere reden.

Hoop voor je dat iig 1 van de bijrijders zal blijven en voor een oplossing kan zorgen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 08:11

@ Tita, ben ik met je eens hoor. Verkopen is nooit een optie geweest, hoor. Evenals weggeven. Ik herinner me niet waar ik dat heb geschreven in dit topic. In de openingspost heb ik dat al gezegd.
Dat had ik wellicht gedaan als ze 10 jaar jonger was, maar niet met een 20+ paard met Cushing en zo'n slecht gebit.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:16

Inschrijven voor het rusthuis in Soest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:26

Misschien is de lindehoeve in Emst een optie voor je? Is helemaal niet duur, 24/7 uitloop. Weet niet hoe het met medicijnen geven daar gaat, maar daar leken ze me niet te beroerd voor in ieder geval. En je kan je paard de hele dag in de gaten houden met camera's.
Ben er toen geweest om te kijken en het zag er echt super uit daar!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:37

Een paard met PPID doe je niet zó maar even weg..........dat vergt veel zorg, afstemming medicatie, voer en andere dingen.

Je krijgt hier pas weet van als het je eigen paard treft. Er is nog zoveel onbekend over PPID dus ik ben het helemaal met TS eens dat je haar niet weg doet.

Mijn merrie heeft ook PPID, doet het erg goed, maar net als jij ook veel dingen moeten laten voor haar. En ik weet ook dat als er nog niets bijkomt............ik niet verder ga doktoren, dan zijn we klaar.

Het zijn niet die 50 tientjes per maand (en reken uit wat dat op jaarbasis is!), maar idd ook de TA kosten, vaak nog extra supplementen etc.
Hele dagen op het land is vaak ook geen optie omdat ze gevoelig zijn voor HB en IR.

Het is én, én en én.............en alles bij elkaar opgeteld zou ik je prima begrijpen als je je merrie laat inslapen omdat het gewoon niet meer uit kan.

Sterkte in het maken van je keuze!!! :(:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:38

Jeetje mootje wat een k*t situatie.
Als mijn stal je interesse nog heeft moet je ff bellen, ik denk dat er nog wel een plek vrij gemaakt kan worden maar ik weet niet precies hoe hun er over denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:39

Flint05 schreef:
Inschrijven voor het rusthuis in Soest?

Er is wachtlijst van minstens 7 jaar als het niet langer is. Lijkt mij niet echt een optie dus

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:07

Inschrijflijst Soest is al weer gesloten ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:05

http://paardenrusthuisdelindehoeve.nl/ is ook een prachtige pensioenstal. Je kan ook vanuit thuis je paard in de gaten houden, omdat er overal camera's hangen. Echter weet ik niet of je er financieel veel mee opschiet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:08

wreckh schreef:
En hem op een manege stallen, waar hij een paar lesjes mee kan lopen, bijv? Dan heb je minder hoge kosten, minder last van tijd tekort, maar hij blijft wel van jou.

Zou een optie kunnen zijn voor een gezond paard, maar het paard van TS is niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:16

lor1_1984 schreef:
wreckh schreef:
En hem op een manege stallen, waar hij een paar lesjes mee kan lopen, bijv? Dan heb je minder hoge kosten, minder last van tijd tekort, maar hij blijft wel van jou.

Zou een optie kunnen zijn voor een gezond paard, maar het paard van TS is niet gezond.

Dat weet ik zo net nog niet... TS geef aan dat het paard nog topfit is en elke dag rijd. Medicijnen kan je op een manege toch ook geven? :) Vind dit eigenlijk wel een mooie oplossing. Laat paardje 3x per week in de les meelopen, ga 2x zelf rijden en geeft dr 2 vrij dagen ofzo. Zijn op een manege zat meisjes die wel even met een paard willen wandelen denk ik :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:54

Zou ik mijn pony nooit aan doen. Kinderen die hobbelen en amper kunnen doorzitten, waardoor er flink op de rug wordt gebonkt. flink trekken aan de teugels, nee dat zou niet mijn oplossing zijn, arm paard!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:57

Ik ken een paard van (bijna) 24 die een nieuwe carrière als manegepaard is begonnen en het super doet, beter dan toen hij nog privépaard was en af en toe een lesje meeliep.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:11

Voor wat betreft de maneges hier in de buurt en die ik ken, zou het voor mij een nee zijn..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:07

lor1_1984 schreef:
Ik ken een paard van (bijna) 24 die een nieuwe carrière als manegepaard is begonnen en het super doet, beter dan toen hij nog privépaard was en af en toe een lesje meeliep.

Dat is misschien voor een gezond paard te doen. Het paard van TS is niet gezond........wel fit, maar niet gezond.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:13

Dat zei ik in een eerdere reactie ook al. :)
De reactie die je hebt gequote was een reactie op degene die zei dat haar(?) pony nooit aan te doen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:24

Inderdaad een paar lesjes meelopen op een manege. Dat hobbelen en trekken aan de teugels met kinderen. Het lijkt mij dat er best afspraken te maken zijn dat er alleen volwassenen op rijden die aardig kunnen rijden.
Misschien in bruikleen? Dat je zelf de kosten voor de medicijnen betaald, en de andere kosten voor de ander zijn?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:34

Bruikleen voor een paard wat niet gezond is.......
Daarbij geef je de zorg voor een paard met PPID gewoon niet zomaar uit handen. Daar komt meer bij kijken dan alleen een pilletje geven.

Lor1, verkeerd gelezen, excuus! ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:14

@dimple, uit interesse, wat dan? Ts geeft aan dat het paard fit is en het goed doet op de medicijnen. Waarmee dient dan nog meer rekening gehouden te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:16

Phoe, die lijst is zo ongeveer te lang om op te gaan noemen , wat PPID betreft, zo geld dat denk ik wel voor iedere serieuze niet te genezen ziekte....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:17

hengstveulen schreef:
Nou dan krijg ik nu heel bokt over me heen, maar dan zou ik toch kiezen voor inslapen, als je je het financieel niet meer kunt opbrengen, en zo´n "oudje" verplaatsen of aan iemand anders doen met haar kwaaltjes vind ik ook geen goed idee en heeft het dier ook niet verdient, maar ja dat is mijn mening :o

Ben ik met je eens, dier heeft al een lang leven gehad, kan beter afgelopen zijn dat dat ze de laatste jaren ellende op dr bordje krijgt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:21

Starbreeze schreef:
@dimple, uit interesse, wat dan? Ts geeft aan dat het paard fit is en het goed doet op de medicijnen. Waarmee dient dan nog meer rekening gehouden te worden?

Stress moet bijvoorbeeld zo veel mogelijk voorkomen worden en een cushingpatient doet het het beste in een stabiele/rustige omgeving. Een manege lijkt me dan geen voor de hand liggende keuze. Daarbij is ook sowieso niet ieder paard geschikt als manegepaard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:22

ohjajoh6 schreef:
Phoe, die lijst is zo ongeveer te lang om op te gaan noemen , wat PPID betreft, zo geld dat denk ik wel voor iedere serieuze niet te genezen ziekte....

Ik snap dan serieus niet waarom sommigen haar als manegepaard willen laten werken, alsof er op een manege zoveel tijd is voor paarden met dit soort problemen. Heel triest.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:24

Ik begin de tweestrijd van TS zo wel steeds beter te begrijpen en dat het idd niet makkelijk is de zorg uit handen te geven.