Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:Ik wil ook niemand op mijn paard, het is gewoon iets primitief bezitterigs. Wel heb ik daardoor een volpensionstal nodig waar ze dagelijks binnen en buiten worden gezet.![]()
. In de tussentijd kan je zoals andere mensen al hebben gezegd iets anders gaan doen met je paardje: grondwerk, vrijheidsdressuur, longeren, schriktraining, aan de hand gaan wandelen,... Zo blijf je met je paardje bezig en blijft jouw paard echt jouw paard
.
.Riel schreef:Wat zegt je instructrice? Pas je volgens haar nog op je paardje of niet?
Je kan proberen om iets aan je gewicht te doen... Het uiteindelijke doel, op je paardje rijden kan een fijne motivator zijn daarbij. In de tussentijd kan je zoals andere mensen al hebben gezegd iets anders gaan doen met je paardje: grondwerk, vrijheidsdressuur, longeren, schriktraining, aan de hand gaan wandelen,... Zo blijf je met je paardje bezig en blijft jouw paard echt jouw paard
.
Als een verzorgster nemen moeilijk ligt, kan je 1 a 3 lesklanten zoeken en op dit moment even geen vaste verzorgster nemen. Misschien wen je dan rustig aan het idee dat er iemand anders op je paardje zit en behoud je de gehele controle. Wie weet klikt het enorm goed met een van je lesklanten en kan je uw paardje binnen 2 jaar (als je voor uw master naar het buitenland gaat) met een gerust hart achterlaten.
Hoe dan ook is het belangrijk dat je als je een vaste verzorgster neemt, de tijd neemt om iemand te vinden waar zowel jij als je paardje een goed gevoel bij hebben. Neem rustig de tijd om iemand goed te vinden!
Succes!
Schemer schreef:Sonja schreef:Heb je überhaupt al eens iemand anders op je paardje laten rijden? Ik vind het zelf namelijk altijd heel leuk om naar mijn paarden te kijken. Dus misschien dat als je een keertje doorbijt en er gewoon eens iemand anders op zet, desnoods je instructeur als dat past, je daar een stukje plezier uit haalt waardoor het makkelijker wordt om je pony te gaan delen?
Ja tuurlijk heeft er al eens een ander opgezeten, maar erop zitten vr een lesje of dat ze haar als een verzorgpaard hebben is ook anders vind ik,
Ik word ook niet jaloers als ze erop zitten, pas als ik later naar huis ga met het idee van 'nu moet ik delen' zeg maar(ik weet niet hoe ik anders dit kan verwoorden)
Schemer schreef:Dubbele lijnen probeer ik maarze snapt er nog niet veel van xd, longeren wel en wadelen is niet erg veilig met haar, ik heb het een tijd geprobeerd maar uiteindelijk opgegeven omdat het maar niet verbeterde
Mr misschien kan ik wel gewoon volhouden met longeren tot ik verder kan met dubbele lijnen
Dat geldt overigens ook met wandelen en longeren, dat lijken me normale dingen die je moet kunnen doen met je paard op veilige manier.. WildWings schreef:Schemer schreef:Dubbele lijnen probeer ik maarze snapt er nog niet veel van xd, longeren wel en wadelen is niet erg veilig met haar, ik heb het een tijd geprobeerd maar uiteindelijk opgegeven omdat het maar niet verbeterde
Mr misschien kan ik wel gewoon volhouden met longeren tot ik verder kan met dubbele lijnen
Ik denk dat les je misschien kan helpen, als je paard het niet snapt is er misschien een betere manier om het haar uit te leggenDat geldt overigens ook met wandelen en longeren, dat lijken me normale dingen die je moet kunnen doen met je paard op veilige manier..
), het is ook niet dat ik niet met haar kan wandelen, het gaat wel, maar het is gewoon geen ontspannen gebeuren, ze is natuurlijk al veel verbeterd tegenover vroeger(vroeger was het geen wandelen, je kreeg haar amper de poort uit) maar een rustig wandelpaard zal het niet worden tenzij er nu ineens een mirakel zou gebeuren
JoyCiej007 schreef:Tsja.... ik kan er juist heel erg van genieten als ik zie dat iemand anders van mijn pony's geniet. Ik heb 2 shetten en een welsh a (welsh loopt bij mij intensief aangespannen). In afgelopen jaren 2 verzorgstertjes gehad; beiden buurmeisjeswaar ik zelf ook een klik mee heb. Oude buurmeisje hheeft zelfs op 6 jarige leeftijd leren rijden op mijn shetmerrie. Kind met enorm verantwoordelijkheids gevoel was dat. Kostte ve tijd, veel leuke dingen samen doen, maar dan heb je ook wat. Met 12 jaar deed zij vanalles zelfstandig. Mijn huidige verzorgster/bijrijder is nu 12 en we zijn aan het werk om haar steeds meer zelfstandig dingen te laten doen. Dat heeft ze een tijdje gedaan maar ze vond het nog stieken best spannend. Scheelt dat ik op nog geen 2 min loop afstand vd wei woon. Afgelopen jaar heeft zij onder mijn begeleiding mijn welsh a doorgereden onder t zadel. Ach ach wat genoot t kind, en ik nog wel meer, wat was ik trots op ze! Als je echt iemand vind die openstaat voor jou manier qua tijden verzorging en omgang, en je doet eerst heel veel samen, dan zal je wellicht ervaren hoe fijn het is dat je je paard ziet opbloeien en iemand anders zo enorm ziet genieten. Het is ook een vertrouwensband die moet groeien. Daarom heb ik liever hele jonge meiden die ik al ken, en die ik zrlf zo kan opleiden/sturen dat ik daar gewoon 200% vertrouwen in kan hebben.
gewoon hopen dat ik chance heb en meteen een goed iemand te pakken krijgenSchemer schreef:kimberlyve schreef:Mennen? ( heb niet alles gelezen dus weet niet of het al gezegd is)
Al gezegd mr kvroeg me af of dat verstandig is met een angstig paard?(ik heb geen kenners in de buurt en zelf heb ik het nooit gedaan dus dan zou ik wel hulp moeten gaan zoeken zowiezo)
Morganlefay schreef:Verzorg een bonte, gezien mijn leeftijd, grootte van het paard en zelf niet mama's kleinste ben, zit ik er niet op maar loop er naast of erachter.
Ons knollie was een ongelofelijke zeikerd buiten, ging al aan de vlieg voor een vlieg.
Eigenaar wilde niet meer na buiten vanwege een ongeluk met een fietser.
Ben begonnen met longeren en gehoorzaamheid.
Ze staat op een zorgmanege dus leven genoeg.![]()
We zijn nu zover dat ze met een halster en touwtje heerlijk naar buiten gaat alleen of in een groep.
Zowel onder het zadel als met iemand ernaast.
Voorheen hoofdstel met slof en hengstenketting.
Verder is schriktraining gewoon leuk.
Probeer met iemand of zelf met andere ogen naar je paard te kijken en ga uit van wat ze wel kan en bouw dit uit.
farahdiba46 schreef:Hoe bedoel je, fokt haar op? Ben jij zo'n racer buiten? Ik heb vroegah veel ponys gereden bij een hobbyhandelaar da waren ook vaak afgecrosste beestjes, verreden dus. Zonde hoor en lastig af te leren. Zet je over je twijfels heen, het is goed voor je pony dus moet je je eigen gevoel maar even in de kast zetten.