Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Een vacht, en zeker lange sokken van koudbloeden, houden de huid juist schoon en droog.
Tis gewoon een handeling die je door het vaker te doen beter onder de knie krijgt
Schoentje schreef:Ook zeggen de meeste dierenartsen dat de ergste mok bij veel behang voorkomt, omdat je het dan slecht kunt behandelen. En als mok toch eenmaal doorbreekt raden ze zelfs aan de plekken helemaal kaak te maken, omdat haren ook in de wondjes irriteren.
8nnemiek schreef:Bij paarden met sokken komt de mok bijna altijd van binnenuit. Ze zijn erop gebouwd om heel sober te leven, en als ze dan ineens rijk gras en krachtvoer krijgen dan kunnen ze die afvalstoffen niet goed afvoeren en krijgen daardoor jeuk aan de benen, een soort allergische reactie. De meeste dierenartsen weten daar helaas te weinig vanaf. Deze foto heb ik ooit van mijn tinker gemaakt, na een winter in een vieze wei: http://www.abcreatief.com/blog/wp-conte ... sokken.jpg
Daar zie je heel duidelijk hoe een sok de huid beschermd![]()
Bij een sportpaard doet een sok natuurlijk niet veel meer dan als afwatering dienen tegen regen.
Denk dat sokken zeker een nut hebben (anders hebben paarden ze niet), maar ik ben er wel van overtuigd dat een merendeel van de gedomesticeerde sokkenpaarden uiteindelijk net zo goed af zijn zonder.
Bunn schreef:Maar wie zegt dat alle paarden met jeukende sokken rijk gras en krachtvoer krijgen?Denk dat sokken zeker een nut hebben (anders hebben paarden ze niet), maar ik ben er wel van overtuigd dat een merendeel van de gedomesticeerde sokkenpaarden uiteindelijk net zo goed af zijn zonder.

Heb ook nog nooit gehad van het baardje wegbranden maar het resultaat mag er zijn!
Dat branden durf ik niet (meer). Vroeger wel altijd gedaan bij de pony's
vooral met het scheermachientje moet ik echt nog oefenen op de benen dit ziet er soms niet uit maar oefening baart kunst toch.
De rest trouwens ook!