Braaf paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Re: Braaf paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:05

Mijn paard Is super braaf en bombproof.
Alleen heeft ook zijn streken.
Braaf Is niet saai, braaf Is gewoon stabiel.

En ergens voel ik de vakantie perikelen in dit topic :') pennymeisjes die zich vervelen enz.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:12

Zoek een leerpaard , jij kan oefeningen leren bij de dressuur of goed leren springen , en je zus en moeder kunnen rustig de basis leren.
Zoek een paardje die in iedergeval 12+ is .

HORSES2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:18

faunty schreef:
Zoek een leerpaard , jij kan oefeningen leren bij de dressuur of goed leren springen , en je zus en moeder kunnen rustig de basis leren.
Zoek een paardje die in iedergeval 12+ is .

Is 10 jaar en ze zeggen dat hij super braaf is (en als we heb dan gaan uitproberen ook heel braaf is, we nemen sowieso proeftijd) is het dan ook goed?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:21

Wij hebben een kwpn-er gehad van 16 jaar, ze had Z1 dressuur gelopen en in België heeft ze 1.40 gesprongen.

Ze was voor beginners overbraaf, zette geen pas verkeerd.
Maar zodra ze vernam, dit is geen beginner, vroeg ze ook meer van jou.

Dus er zijn echt wel paardjes die voor jullie alle 3 geschikt is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:02

Ik zou lekker voor een braaf paard gaan, en je uitdaging niet zoeken in wilde hengsten temmen, en elke dag als een cowboy door de bak te bokken.
Ik zou de uitdaging zoeken in het verbeteren van jezelf en combinatie.
Met een braaf paard kom je uiteindelijk verder dan je nog niet zo goed getemde hengst.

Ik heb zelf een niet altijd zo braaf paard, inmiddels is die 11 en loopt M1, mijn zusje heeft een braaf paard stukje jonger dan die van mij en die loopt Z, kan ze mee spingen, crossen, buitenrijden enz.
Met die van mij kom ik de bak niet uit, en een hindernis hoef ik er ook niet neer te zetten want dan spring ik een uur lang de hele bak door zonder over een hindernis geweest te zijn...

Succes met je keuze en zoektocht.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:11

Aanpassen aan de zwakste schakel, zo simpel is het.

Overigens, rijtechnisch gezien zul jij aan het braafste paard nog uitdaging hebben. Je bent nooit uitgeleerd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:14

ik zou zeggen zoek er een met veel ervaring in de sport, die kan jou nog heel veel leren, maar hebben vaak al genoeg gezien voor een beginner, en zullen zolang ze genoeg beweging krijgen ook heus niet zomaar heet worden onder je moeder en je zusje

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:15

Wat je zegt vind ik niet echt kloppen.

toevallig heb ik een paard te koop die 100% verkeers mak is waar onervaren ruiters op weg kunnen rijden, die je een maand stil kan laten staan vervolgens opstappen en wegrijden.

buiten omdat hij de enorm geschikt is voor onervaren ruiter heeft hij ook potentie voor de (hogere)sport. enorm werkwillig paard licht puur aan de ruiter die er op zit. hij is echt hoe een paard hoort te zijn in mijn ogen.

(paard is van een klant bij mij in training om verwarring te voorkomen)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:16

Wat ik wil zeggen, meisje let alsjeblieft op met de koop van een eigen paard.
Ikzelf ben nu ook opzoek naar mijn eerste eigen paard. Ik ben 18 jaar en heb meer pony's zadelmak gemaakt en doorgereden dan dat jij hebt.
Ik ben zelfs opzoek naar een braaf paard, waar ik mee kan doorgroeien in de dressuur.
We zijn nu bij een aantal paarden geweest te kijken, (lees, ongeveer 8) en twee daarvan waren uiteindelijk erg gevaarlijke paarden.
Paarden die door pijn of een andere traumatische ervaring erg gevaarlijk zijn voor ruiter en hunzelf. (en in de advertentie wordt geschreven dat het paard braaf is)

Ik denk dat een braaf paard geen saai paard betekent. Ik ben bang dat als je echt opzoek gaat naar een paard met pit en temperament dat je een paard kan kopen wat een verleden heeft of waar simpelweg teveel bloed in zit. Er zijn maar weinig ruiters die een paard met veel bloed goed kunnen rijden, en dan moet je heel veel meer ervaring hebben dan dat jij of ik heb.

Is het geen idee om een braaf paard te zoeken en zo proberen in het Z te komen. Ik weet zeker dat je ieder gezond paard met de goede begeleiding zover kunt krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:16

Lijkt mij juist een goede uitdaging voor een ruiter om een braaf paard lekker te laten lopen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:18

Tja het is aan de ruiter zelf of het saai is of niet. Er valt overal wel wat aan te verbeteren en ik denk dat het daardoor niet zo gauw saai wordt. Je moet zelf ook wat van maken natuurlijk. Het zal denk ik sowieso niet meevallen om het iedereen naar de zin te maken. Dat vraagt toch wat aanpassing van jullie allemaal. Niet alleen om het paard uit te kiezen maar straks zul je ook moeten aanpassen met de dagen bv.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:21

HORSES2002 schreef:
Wij zijn een paard aan het zoeken maar ik heb een probleem. Het paard wordt voor mijn moeder mijn zusje en ik. Alleen ben ik gevorderd en mijn moeder en zusje beginners. Dus hun zoeken zon super braaf paardje dat alles kan en niks stouts doet. Alleen vindt ik dat soort paarden super saai. Ik hou juist van paarden met veel pit en temperament.Wat moet ik doen??

maar sinds wanneer is braaf en niets stout, pit en temperamentloos.

die van mij is goudeerlijk, werklustig, de meeste paarden hebben moeite om hem bij te benen in het bos.. nergens van onder de indruk..

maar ga met hem een crossles volgen en je moet hem met een halve ophouding op z'n plek houden, anders staat z'n hals erop, of hoofd naar beneden met het bit tussen de tanden.. om hem op z'n plek te houden is het dan diep zitten, teugels losjes en met een halve ophouding z'n voorwaardse drang onderbreken.. hij staat dan wel onder je te huppen en te draaien omdat hij gewoon vol energie zit en drang om te mogen werken. Geen haar op z'n hoofd die eraan denkt om ervandoor te gaan of om te drammen om te drammen, of je er naast te zetten, maar ontzettend voorwaarts..

er zit aardig wat bloed in.. maar dus wel doodbraaf en eerlijk, geen kuren of rariteiten onder het zadel.

een beginner kan er rustig rondjes op stappen, wil je meer moet je er echt aan werken, want je krijgt niets zomaar cadeau.. wel zeer vergevingsgezind, maakt direct duidelijk dat je iets verkeerds doet, maar laat het gelijk weer afvloeien op het moment dat je jezelf daarin corrigeert.

gevorderden en beginners kunnen prima op dezelfde paarden.
paarden die bokken, ervandoor gaan en je er af en toe naast zetten (wat men vaak dan 'karakter noemt), hebben geen pit of temperament in mijn ogen, maar zijn slechts niet goed opgevoed of hebben kuren die niet gecorrigeerd zijn in het verleden, of mankeren iets waardoor ze het gedrag vertonen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:24

Met advertenties moet je leren tussen de regels door te lezen. Wat de een braaf noemt, is voor de ander levensgevaarlijk. Wat een zadelmak noemt is voor een ander onbeleerd enz.

Dus gewoon gaan kijken en dan bekijken wat voor dier het is. En zadelmak maken of doorrijden is echt wel even wat anders dan een paard een goede proef door sturen, voor beide is er een andere mentaliteit nodig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:34

Esmee_98 schreef:
HORSES2002 schreef:
Ik ben wel 13 maar zie der ouder uit en rij sinds dat ik 3 ben (toen reed ik op zon schetlandertje 2x per maand een halfuurtje)

Ik snap niet hoe ouder eruit zien enige invloed heeft op je rijkunsten?

Een braaf paard hoeft niet saai te zijn, zoals gezegd. Wanneer je er fanatiek mee gaat trainen, loop je vanzelf wel tegen problemen aan. Die problemen oplossen is juist ontzettend leerzaam. Je leert je paard en jezelf zo kennen. :)

dan moet ze zich juist zorgen gaan maken voor de toekomst..

ik rijd vanaf ik vijf ben.. gewoon op onbeleerde shets van de buren met halstertje en halstertouwtje proberen te blijven zitten (en weer uit de waterbak duiken of jezelf van de omheining afplukken).
zie eruit als minimaal 42

en ben slechts een gematigd getalenteerde recreatieve ruiter..
poeh, ja ik kan een vliegende wissel springen met mijn pony..
en schouderbinnenwaards, wijken, travers, contragalop.
maar mijn houding is om te huilen af en toe..

maar dat komt denk ik omdat ik ouder lijk dan ik ben :')

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:40

alice0cullen schreef:
Met advertenties moet je leren tussen de regels door te lezen. Wat de een braaf noemt, is voor de ander levensgevaarlijk. Wat een zadelmak noemt is voor een ander onbeleerd enz.

Dus gewoon gaan kijken en dan bekijken wat voor dier het is. En zadelmak maken of doorrijden is echt wel even wat anders dan een paard een goede proef door sturen, voor beide is er een andere mentaliteit nodig.

Ik neem aan dat je het over mijn reactie hebt. ;) (zo niet, dan wil ik het graag uitleggen om bij ts meer duidelijkheid te scheppen)

Maar....
Dit is precies hetgene wat ik dit meisje uit wil leggen. Op de manege is het snelste paard in andermans ogen doodbraaf. Het zadelmak maken van een paard is heel iets anders dan een paard netjes en correct aan het lopen te hebben, en ik denk dat ts dit meer door moet dringen.

Ps, we zijn echt naar de goede paarden op zoek gegaan. We hebben een kenner op het gebied van handel die ons overal mee helpt. (Waardoor bij het ene paard "het zogenaamde poedertje" te vroeg uitgewerkt was en we bij het andere paard er achter kwamen (door bronnen en research) dat het medisch heel fout zat en wanneer je meer vroeg dan +- m niveau van hem hij erg gevaarlijk was. Dit zei de vorige eigenaresse die grand prix rijdt. Terwijl het paard als zeer braaf beschreven werd in de advertentie, en dat ook was met proefrijden omdat ik simpelweg niet te veel van hem vroeg)

Ts, wat ik je duidelijk wil maken, ben voorzichtig met de aankoop en roep niet te hard dat je een paard wilt met streken. Probeer zodanig te groeien in je rijkunsten dat je een braaf paard super aan het lopen krijgt, en ga niet op deze (misschien wel gevaarlijke) manier opzoek naar een uitdaging.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:00

Er zijn ook paarden die zich aanpassen aan de ruiter, ik zou bijv ook eerder kijken voor een ouder leerpaard.

Ik heb mijn pony gekocht toen hij 15 was, is een echte leerpony. Had al veel gezien en gedaan en heb daar onwijs veel van geleerd. Tevens past hij zich dus aan. Zit er een onzeker iemand op is hij erg voorzichtig en geeft hij het vertrouwen, maar als ik bijv met hem ga crossen kan hij echt flink pittig worden. Zit er bijv een wat onzekere ruiter op met crossen dan is hij meteen weer voorzichtig.

Hij is ook echt de braafste die ik ken, zal geen stap verkeerd zetten. Maar geloof mij maar dat hij echt niet saai is hoor :P zoals al eerder is gezegd, braaf betekent niet saai.

Ze zijn er wel alleen moet je wel goed zoeken en er de tijd voor nemen. Settel niet voor een minder paard, het kan misschien even duren maar zoek echt naar een paard dat bij jullie alle drie past.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:04

Owja nog een tip voor het kijken, ga meerdere maken langs en probeer alles uit, dressuurmatig, sprongetje, naar buiten toe, stap alle drie erop. En neem dan pas een besluit :)