Ergernissen of ideeën paardensport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:53

kan mij in de meeste dingen die al aangegeven zijn wel vinden..

maar een kleine ergernis van mij (en een van de redenen dat ik geen wedstrijden wil rijden)

waarom altijd die verkleedpartijen?
ik bedoel, waarom is een veilige cap en veilige schoenen en/of laarzen niet voldoende? en natuurlijk je kleding verder schoon..

Nee, alles moet wit (hebben ze daarover nagedacht.. wit? als je een sport doet met dieren).. En alsof kleur nog niet voldoende is.. Nee, je moet er verplicht ook nog een plastron bij hebben, hoger in de dressuur ook nog het liefst een hoedje.. Wat is de meerwaarde van een jasje, als je met een schoon t shirt, of blouse er ook netjes bij loopt.

Dat is een van mijn ergernissen van paardrijden als wedstrijdsport, waarom voorschriften die niets met rijden of veiligheid te maken hebben..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:56

Ik denk dat wedstrijdkledij meer met traditie te maken heeft dan uiterlijk, en eerlijk gezegd vind ik het wel mooi zo :)

Freedom30

Re: Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:59

Mensen die te hard rijden met de trailer. Of hun paard 3 uur aan de bakrand neerzetten om in de kantine koffie te drinken. Of denken dat ze heel wat zijn.
En weet je wat ik stiekem ook wel een beetje irritant vind, die hele rijke meisjes die heeeeeele dure paarden kunnen kopen en 7 dagen van de week les krijgen van een top instructeur.. Maar dat is eigenlijk jaloezie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:04

Snollygoster schreef:
Ik denk dat wedstrijdkledij meer met traditie te maken heeft dan uiterlijk, en eerlijk gezegd vind ik het wel mooi zo :)

En een eerlijke beoordeling. Elke ruiter was zoveel mogelijk gelijk.
Echter zijn in Nederland de reglementen behoorlijk losgelaten, waardoor je ook in het knalroze mag starten. Of de gelijkheid hiermee gehandhaafd blijft, weet ik niet. Ik ben geen jury.

Ik vind het inderdaad ook erg mooi. Van mij hoeft het niet echt te veranderen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:05

elenaMM77 je wedstrijdbroek hoeft helemaal niet wit te zijn. Je mag ook een beige of gele rijbroek aan. Je hoeft ook helemaal geen plastron meer om. Je mag zelfs met schoenen en chaps rijden. En je jasje mag alle kleuren hebben als het maar een colbertmodel is. En de hogere dressuur heeft ook geen verplichting om een hoedje te dragen. Op elk nivo mag een cap gedragen worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:08

Freedom30 schreef:
Mensen die te hard rijden met de trailer. Of hun paard 3 uur aan de bakrand neerzetten om in de kantine koffie te drinken. Of denken dat ze heel wat zijn.
En weet je wat ik stiekem ook wel een beetje irritant vind, die hele rijke meisjes die heeeeeele dure paarden kunnen kopen en 7 dagen van de week les krijgen van een top instructeur.. Maar dat is eigenlijk jaloezie.

:') Je weet het in ieder geval goed van jezelf ;)

Aan de andere kant, kan jij jaloers zijn op 7 dagen per week les? Wanneer moet je dan je huiswerk maken? Ik vind eens per twee weken al zat genoeg.
Tsjah, tenzij je er zelf niets van bakt, dan moet je niet te lang zelf aanklooien.

Zo kan je het ook bekijken ;)

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:28

Ja dat is ook zo, maar ik zou best een periode 7 dagen per week les willen hebben. Lijkt mij heerlijk.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:44

Mensen die voor veel te veel geld leuke paarden kopen en ze vervolgens binnen 3 jaar kapot rijden. Een nieuwe kopen, die ook kapot rijden en na 10 jaar en 4 paarden met een stalen gezicht beweren dat ze altijd zo veel pech hebben met paarden.

Ik denk eerder dat de paarden pech hebben gehad met de eigenaar maar dat is dan weer een opmerking waar je ruzie door krijgt :?

AmberJarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:06

Van die mensen die als die een keer bij de les komen kijken alles bekritiseren, dat jij nou het gewicht van een olifant in zijn mond trekt om hem ''mooi'' te laten lopen betekend niet dat ik dat ook doe. Ja dan kan het zijn dat hij een keer niet ''perfect'' loopt, nou en? :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:08

Mensen die gezellig in een clubje of topic gaan roepen hoe slecht de anderen het allemaal doen zonder de balk in hun eigen ogen te zien.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:46

Snollygoster schreef:

maar in welke traditie klim je dan in witte kledij op een paard?
dat was dan ook in the old days een teken van elite of uiterlijk..

het kan wel 'mooi' zijn, maar waarom hangt de toegang tot wedstrijden af van 'mooi' zijn (of de beurs die groot genoeg is om mooi genoeg te zijn). het is zo'n beetje de enige sport waar 'mooi' een requirement is om te mogen meedoen en dat elitaire tintje dat in mijn ogen nog stamt uit de periode dat paardenrijden een elitaire sport was stoort mij.

immers of je een prachtig blousse met plastron, een duur hoedje en leren rijlaarzen hebt, zegt helemaal niets over of je je paard correct rijdt en of je een eenheid vormt met je paard?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:51

Mousmous schreef:
elenaMM77 je wedstrijdbroek hoeft helemaal niet wit te zijn. Je mag ook een beige of gele rijbroek aan. Je hoeft ook helemaal geen plastron meer om. Je mag zelfs met schoenen en chaps rijden. En je jasje mag alle kleuren hebben als het maar een colbertmodel is. En de hogere dressuur heeft ook geen verplichting om een hoedje te dragen. Op elk nivo mag een cap gedragen worden.

maar waarom niet, mijn nette zwarte broek, met mijn rubbere rijlaarzen (leren rijlaarzen pas ik niet, tenzij ik ze op maat zou laten maken). ook mijn rijschoenen zijn rubber, alleen mijn chaps zijn leer (leren chaps zijn overigens wel verplicht, mag geen andere stof zijn).

en als je met een colbertje a la gerard joling op je paard aan komt zetten, krijg je dan werkelijk een correcte beoordeling?

wat betreft het plastron. Ik heb serieus gekeken naar de zit wedstrijden, maar daar was ie toch echt verplicht.. had toen direct geen zin meer :')

ik ben misschien redelijk allergisch op dat gebied..
maar heb te vaak meegemaakt dat er neergekeken werd op je als je geen eigen paard had.. of je rijbroek niet naar de laatste mode etc.. De paardensport zit nog vol elitaire trekjes met 'mijn is beter dan dein'. de kleding voorschriften werken dat mede in de hand.

dat het versoepelt is in de laatste jaren is een stap vooruit, maar in mijn ogen zou het nog veel verder terug gedrongen mogen worden. Een loszittend colbertje verbloemt daarbij ook nog eens een slechte houding ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:54

Waar ik mij aan erger of eigenlijk meer over verbaas zijn de eindeloze jonge paarden competities. Vind het eigenlijk zo in strijd met het paard de tijd geven. En er gaat zoveel geld en enorme belangen in om dat , ondanks het gevraagde misschien niet zo moeilijk is, de druk wel enorm is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:00

Nicolle89 schreef:
Ik erger me aan mensen die persee alles LOOS willen. Bitloos, boomloos. En vervolgens alles wat niet loos is haten. Dat is nog t ergste.

Hahaha ik ook.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:02

Ruiters die hun paard overal de schuld van geven...

Hier op stal heeft iemand een 4-jarige tinkermerrie, het is altijd het paard doet dit fout, dat fout, te sterk in de hand, gespannen. En maar schreeuwen, schelden, schoppen, want ja het páárd doet het fout.. Meisje kan niet tegen kritiek, je wordt op dezelfde manier behandeld als paardlief als je er iets van zegt...

Daarnaast mensen die die bak inkomen een rondje stappen en gelijk de kop in de krul en aan het werk. :roll:

En ook mensen die hun paard helemaal opfokken omdat dat leuker is dan een 'saai en braaf' paard.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:10

Mensen die hun paarden de hindernis over slaan omdat ie anders 'niet springt' :\

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:11

Valt me op dat iedereen hetzelfde denkt maar allemaal zeggen dat ze het nergens anders zien, hm, wat klopt er niet? Dát is wel een ergenis van mij. Mensen die onbekwaam én onbewust zijn, met onbekwaam bewust dan kom je al een stuk verder.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:26

*\o/* Dankjulliewel!

Hebben jullie ook wel eens nagedacht over oplossingen voor dit probleem?

En nog even verder op ergernissen/ideeën: Hoe zit het op het gebied van training en/of stalmanagement; gebruik van apps of digitale hulpmiddelen; vindbaarheid van ruitersport gerelateerde winkels; trainingen; duidelijkheid over regels etc?

Brand maar weer los :D
Laatst bijgewerkt door Sanne1994_ op 14-10-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:27

waarom wil je dit allemaal weten?

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:30

Lielle schreef:

Goede vraag! Ik ben voor school bezig met het ontwikkelen van een product/dienst.
Nu ben ik natuurlijk altijd blij als ik iets kan betrekken op de paardenwereld dus bij deze :)
Deze reacties kan ik allemaal meenemen om een goed beeld te krijgen van de leefwereld/behoeftes van mijn doelgroep en wie weet komt er iets moois uit voort! :D :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:53

Sanne1994_ schreef:
Lielle schreef:

Goede vraag! Ik ben voor school bezig met het ontwikkelen van een product/dienst.
Nu ben ik natuurlijk altijd blij als ik iets kan betrekken op de paardenwereld dus bij deze :)
Deze reacties kan ik allemaal meenemen om een goed beeld te krijgen van de leefwereld/behoeftes van mijn doelgroep en wie weet komt er iets moois uit voort! :D :D

Lol, iedereen gaat helemaal los op ergernissen aan personen. En jij zoekt eigenlijk heel wat anders :(:)

Ik ga er even goed over nadenken, hopelijk kan ik je nog aan een idee helpen.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:02

Janine1990 schreef:
Lol, iedereen gaat helemaal los op ergernissen aan personen. En jij zoekt eigenlijk heel wat anders :(:)

Ik ga er even goed over nadenken, hopelijk kan ik je nog aan een idee helpen.

Super, dankjewel! En klopt inderdaad, maar dat is niet erg! Ik krijg daardoor wel een goed beeld, blijkbaar is het iets wat enorm leeft in de paardensport! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:05

Ja, maar het is ook enorm relatief. Daar moet je niets voor/tegen willen ontwikkelen. Paardenmensen willen nu eenmaal doorgaans geen commentaar ontvangen maar willen het maar wat graag geven. :P Live and let live is niet bepaald van toepassing :P

Maar van mij een materiële ergernis... Ritsen die kapot gaan door het water en zand dat er in komt. Bak is niet zo goed. Ik zou graag iets van een ritsbeschermer willen zien. Enkel een leren flap over de rits heen heb ik al laten doen, maar helpt niet voldoende. Misschien kan je daar iets mee?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:09

Betere richtlijnen en controle op paardenwelzijn (bijvoorbeeld huisvesting en leefomstandigheden te beginnen bijvoorbeeld op maneges op en controle op wedstrijden)

En een ergernis; (paarden)mensen die niet op ontvangen staan en niet willen blijven bijleren.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:10

hoogendroog schreef:
Dat zo veel mensen nog van die hengstenkettingen gebruiken (zie de een na de ander op foto's van die fotoshoots). Het KWPN wil die dingen al tijden niet meer in de keuringsring zien, maar da's op Bokt nog niet helemaal doorgedrongen, geloof ik.

Die word alleen gebruikt omdat hij makkelijk weg te werken Is.
En totaal niet op de gemene manier waardoor hij is afgeschaft.

Ik erger mij aan de te ver doorgeslagen NH en parelli types.
Er Is niks mis met de methode maar sla asjeblieft niet door.