Paardje gekocht bij Raats!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Paardje gekocht bij Raats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:34

Gehoord is altijd mooi.. plus over elke trainer zijn er zowel goede als slechte verhalen die de ronde doen, meestal gebaseerd op wat anderen gezegd en gehoord hebben.
Weet niet of die in dit topic een plaats hebben, aangezien het geen 'wie heeft er ervaring met...' is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:12

Mag ikweten wat een panel-5 test is? Nog nooit van gehoord,maar ik leer graag wat bij!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:13

De 5-panel test is een genetische test op de 5 meest voorkomende genetische aandoeningen bij de Amerikaanse rassen.

Hypp
Herda
PSSM1
GBED
MH

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:20

Is dat ook van belang als je niet met je paard gaat fokken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:30

Als je zekerheid wil dat je paard niet 1 van deze ziektes heeft wel...

Manon_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:05

luckyluuk schreef:
Ben dan wel benieuwd hoe hij de paardjes zo fijn afleverd. Heb wel gehoord dat de man de paarden een hele dag aan een boom vastbindt, zodat ze leren vast te staan. En op 3 jarige leeftijd wordt er al vol op gereden.Ken iemand die ook bij hem zo,n mak paard gekocht had van 3 jr. de vrouw was nogal bang aangelegd, dus na een maand kwam meneer nog een keer uit belgie, om de pony even aan te pakken. Hij heeft dat arme beest helemaal afgejakkerd stond te zweten en te trillen en kon bijna niet meer op zijn benen staan. Ja zo krijg je ze wel mak . t'is bijna een dood paard voor een 4 jarige inmiddels zit geen leven in. Toen ben ik eens ff gaan googlen en kwam ik uit op iemand die stage liep op dat adres en heb haar toen gevraag hoe ze met de paarden omging, nou dat is niet fijn. Het meisje vond het heerlijk omdat ze ook veel mocht rijden(geen eigen paard), maar de omgang met de paarden nee dank u.

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Wat ik zie is dat de paarden graag bij hem zijn, trekken naar hem toe als je bij hem in de buurt rijdt. Verder heb ik hem en het meisje wat er nu rijdt, alleen maar met rust zien rijden. Hij verwacht wel antwoord van het paard als hij iets vraagt, maar ik vind dat persoonlijk positief, zolang je iets vraagt wat het paard ook kan.

Ik heb tot nu vooral zorg gezien bij hem, bijvoorbeeld toen mijn dochter kwam rijden, wilde hij er even een jeugdzadeltje opleggen, maar hij vond dat niet goed liggen op CJ en ging heel voorzichtig passen en meten om te kijken of dat te doen was voor eventjes met een licht kind erop. Verder stapt hij bijvoorbeeld echt met aandacht op en af en heb ik hem niet zien raggen terwijl ik met hem (op jong paard) in het bos was (3 uur nu totaal). Of iets heel anders: appel geeft hij in stukjes want anders valt het op de grond en eten ze modder.

De paarden die aan het werk zijn en moeten wachten, staan idd vast en bij hen op de ranch betekent werken niet een uurtje rijden, dat betekent gewoon een halve dag aan het werk in praktische zin (er wordt op gereden om andere paarden van de wei te halen bijvoorbeeld). Cowboy style, als hij even iets anders doet, zet hij ze vast, gezadeld en al. Paarden doen dat allemaal rustig. Ik geloof dus ook best dat hij paarden vast zet om ze dit te leren.

Wat ik absoluut niet herken, is de haast om snel een paard te trainen. Ik had CJ meteen mee naar huis kunnen nemen maar hij wilde graag nog wat training afmaken. Toen ik vroeg hoe lang dat zou duren, zei hij '6 weken als je haast hebt, maar liever 3 maanden dan kan ik voldoende pauze geven tussendoor'. (zat bij aankoopprijs in). Dus misschien zijn er ook mensen die hem vragen een paard snel te trainen, ik heb niet het idee dat hij dit uit zichzelf voorstaat.

Ik kom daar natuurlijk als klant en ik zie niet alles, wat ik echter tot nu toe heb gezien, vind ik functioneel, praktisch en rustig.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:08

Heb al vaker goede verhalen over hun gehoord. Fijn dat het voor jou ook zo heeft gewerkt en gefeliciteerd met je aanwinst.

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:17

Manon_G schreef:
Geerr schreef:
Wat leuk zeg!
Heel veel plezier met je paard!
En... bij angelique krijgt hij een super plekje!
Ik krijg NH lessen van haar, vandaar dat ik haar ken ;)

Ja! Mijn dochter lest sinds vorig jaar zomer bij haar en ik ben heel blij met de manier waarop zij omgaat met de paarden. Het zal voor mij wel af en toe afzien worden qua kou en slecht weer enzo, maar voor de paarden is het echt super.

haha ja dat zou idd wel eens even kunnen tegen vallen. Maargoed als de paardjes t dan maar goed hebben toch!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:28

anjali schreef:
Is dat ook van belang als je niet met je paard gaat fokken?

Ja, want (een aantal van) de aandoeningen veroorzaken ook serieuze problemen bij het dagelijks gebruik van zo'n dier. Daar zit je dus niet op te wachten, ook als je dus geen fokdoel en/of een ruin hebt.

TS, alvast veel plezier van je nieuwe paard.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:57

Manon_G schreef:
luckyluuk schreef:
Ben dan wel benieuwd hoe hij de paardjes zo fijn afleverd. Heb wel gehoord dat de man de paarden een hele dag aan een boom vastbindt, zodat ze leren vast te staan. En op 3 jarige leeftijd wordt er al vol op gereden.Ken iemand die ook bij hem zo,n mak paard gekocht had van 3 jr. de vrouw was nogal bang aangelegd, dus na een maand kwam meneer nog een keer uit belgie, om de pony even aan te pakken. Hij heeft dat arme beest helemaal afgejakkerd stond te zweten en te trillen en kon bijna niet meer op zijn benen staan. Ja zo krijg je ze wel mak . t'is bijna een dood paard voor een 4 jarige inmiddels zit geen leven in. Toen ben ik eens ff gaan googlen en kwam ik uit op iemand die stage liep op dat adres en heb haar toen gevraag hoe ze met de paarden omging, nou dat is niet fijn. Het meisje vond het heerlijk omdat ze ook veel mocht rijden(geen eigen paard), maar de omgang met de paarden nee dank u.

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Wat ik zie is dat de paarden graag bij hem zijn, trekken naar hem toe als je bij hem in de buurt rijdt. Verder heb ik hem en het meisje wat er nu rijdt, alleen maar met rust zien rijden. Hij verwacht wel antwoord van het paard als hij iets vraagt, maar ik vind dat persoonlijk positief, zolang je iets vraagt wat het paard ook kan.

Ik heb tot nu vooral zorg gezien bij hem, bijvoorbeeld toen mijn dochter kwam rijden, wilde hij er even een jeugdzadeltje opleggen, maar hij vond dat niet goed liggen op CJ en ging heel voorzichtig passen en meten om te kijken of dat te doen was voor eventjes met een licht kind erop. Verder stapt hij bijvoorbeeld echt met aandacht op en af en heb ik hem niet zien raggen terwijl ik met hem (op jong paard) in het bos was (3 uur nu totaal). Of iets heel anders: appel geeft hij in stukjes want anders valt het op de grond en eten ze modder.

De paarden die aan het werk zijn en moeten wachten, staan idd vast en bij hen op de ranch betekent werken niet een uurtje rijden, dat betekent gewoon een halve dag aan het werk in praktische zin (er wordt op gereden om andere paarden van de wei te halen bijvoorbeeld). Cowboy style, als hij even iets anders doet, zet hij ze vast, gezadeld en al. Paarden doen dat allemaal rustig. Ik geloof dus ook best dat hij paarden vast zet om ze dit te leren.

Wat ik absoluut niet herken, is de haast om snel een paard te trainen. Ik had CJ meteen mee naar huis kunnen nemen maar hij wilde graag nog wat training afmaken. Toen ik vroeg hoe lang dat zou duren, zei hij '6 weken als je haast hebt, maar liever 3 maanden dan kan ik voldoende pauze geven tussendoor'. (zat bij aankoopprijs in). Dus misschien zijn er ook mensen die hem vragen een paard snel te trainen, ik heb niet het idee dat hij dit uit zichzelf voorstaat.

Ik kom daar natuurlijk als klant en ik zie niet alles, wat ik echter tot nu toe heb gezien, vind ik functioneel, praktisch en rustig.

Net terug van een jaartje Australië, waar ik ook op (cattle)farms gewerkt heb..
Laat dit nou precies de manier zijn waarop cowboys idd ook écht met hun paarden omgaan.
Ja, als n paard lastig is met vast staan, dan mag ie lekker n dagje vast staan. Volgende dag niet verbeterd? Doen we toch nog n dagje..

Ongelijk terrein? Tsja, die 1000en hectaren paddocks waar de koeien lopen zijn nou eenmaal niet van die vlakke weilandjes die we hier kennen.
Moet je even snel achter n koe aan, moet je in volle galop over een rotsachtig/heuvelachtig ongelijk stuk land! Zelfs als je n top showpaard onder je kont hebt!

En mooi en gezond dat die paarden er allemaal bij staan!!

Mag ik vragen in wat voor prijs categorie zij zitten?
Ik ken iemand die een betrouwbare quarter ofzo zoekt, maar helaas een niet al te groot budget heeft

Manon_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:41

@ImkeTarek hij schreef een brief waarin hij ook wat zegt over prijzen, zie hier http://www.raatsfamilyranch.com/openletter.htm . Ik weet niet wat de vanaf prijs is, maar je kunt hem altijd bellen of mailen, hij is goed bereikbaar. Emailadres en telefoonnummer staan op de site.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:50

@ manon, ja,in sommige buitenlanden zijn ze minder zuinig op de paarden dan hier...... :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:53

@anjali:
Wat heeft dat te maken met zuinigheid?
Dat heeft te maken met het maken van een gebruikspaard dat onder alle omstandigheden zijn werk doet. Simpelweg andere prioriteiten dan presteren binnen vier hekjes in altijd constante omstandigheden.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:56

Wat een prachtige omgeving zeg! Veel plezier en geluk met je paard! <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:17

troi schreef:
@anjali:
Wat heeft dat te maken met zuinigheid?
Dat heeft te maken met het maken van een gebruikspaard dat onder alle omstandigheden zijn werk doet. Simpelweg andere prioriteiten dan presteren binnen vier hekjes in altijd constante omstandigheden.

Dat is het nu juist,daar zijn het gebruikspaarden.Ze moeten gebruikt kunnen worden,dat begrijp ik wel, maar hier heeft een paard vaak meer emotionele waarde,waardoor er ook op een andere manier mee wordt omgegaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:27

Maar ook werkpaarden hebben een emotionele waarde. En daarnaast ook nog een commerciële waarde. Immers een goed paard is zijn gewicht in goud waard. Des te meer reden om er secuur mee om te gaan.
Ik denk dat we in o.a. Nederland echt doorslaan in het voorzichtig omgaan met onze paarden. Gevolg daarvan is ook dat de paarden heel anders gefokt worden. Er word bijna niet meer gekeken naar goede kwaliteiten voor het werk maar vooral voor de show. En die dingen verschillen nogal van elkaar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:40

Leuk om te lezen dat je de juiste indruk heb gekregen die Rik graag wil geven.
Achter de schermen gaat dat niet zo.
Althans, een jaar geleden zeker niet.
Dit is geen horen zeggen , of een keer een incident gezien te hebben.
Ik heb er 8 maanden gewerkt.
Sommige methodes pakken goed uit. Sommige niet.
Fijn dat je hem hebt laten keuren ook rontgenologisch. Was je er zelf bij en heb je zelf de dierenarts uitgekozen?
Ik wens je veel plezier met dit leuke paard :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:24

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de discussie over de verkoper op de juiste plaats te voeren en TS in het topic gewoon haar verhaal te laten doen. Het gaat hier om haar ervaring en haar nieuwe paard, dus haar verslag van de dag. Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:19

Wat een leuk dier <3

Enne die luchtballon foto *\o/* , mooi laag kwam ie over <3

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:57

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Het lijkt me alleen slimmer om hem te laten keuren op het moment dat hij mee naar huis gaat. Je weet niet wat er in de tussentijd gebeurt (hij staat daar nu toch nog een paar maanden)

Manon_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:33

Paardje is helemaal naar mijn eigen keuze volledig gekeurd in Roosendaal, zowel klinisch als röntgenologisch, veearts was heel positief. Ik heb zelf besloten paard daar nog even te laten staan en nu te keuren, de verkoper heeft trouwens wel aangeboden dat ik ook mocht keuren als ik daar weg ging. Ik heb zelf deze keuze heel bewust gemaakt.

Ik ben er nu een paar keer per week en les daar ook, mooiste gebied waar ik ooit gelesd heb trouwens :) Les in een natuurgebied, dat is even heel wat anders.

Verder dank aan de moderator voor de opmerking en dank voor alle geruststellende pb's. Ik kan alleen op mijn eigen ervaring af gaan en die is positief. Verder heb ik na meer dan 15 jaar ondernemen ook wel geleerd dat er altijd iemand een fout kan vinden, zeker als partijen niet 100% oké uit elkaar gaan.

Ik geniet nu in ieder geval erg van mijn nieuwe paard en van het rijden daar op de Brechtse Heide, zal wel even wennen worden als ik straks weer id omgeving Rotterdam ben met paard.

Manon_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:34

Otte001 schreef:
[ [url=m/v90rHR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt bij het paard. Ik heb vorig jaar ook een paard bij Rik gekocht en ben er heel erg blij mee. Het moest er eentje zijn die niet snel schrok en waar alle knoppen op zaten. Dat is zeker gelukt. Gisteren passeerde er een luchtballon 15 m boven ons hoofd, mevrouw was helemaal niet onder de indruk van de ballon en bleef de hele tijd staan. :)

Wow dit is wel heeeeel erg dichtbij :) Ben heel benieuwd hoe mijn paard daarop zou reageren! Mooie foto ook trouwens!

Marimink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:25

Wat leuk dat je CJ gekocht hebt! Ik heb zelf ook een paard gekocht bij Rik Raats. Een groene, 5-jarige merrie, die daar al op jonge leeftijd naartoe is gekomen. Ze heeft eerst mogen uitgroeien, en wordt nu opgeleid op een tempo dat haar geen stress oplevert. Ze heeft tijdens haar hele opleiding dan ook nog geen voet verkeerd gezet en ze ontwikkelt zich tot een solide, zelfverzekerd paard. Wat betreft de negatieve reacties op het eerste bericht: ik kom er sinds ik mijn paard gekocht heb drie tot vier keer per week en heb nog niets gezien dat niet door de beugel kan.

Manon_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 07:38

Marimink schreef:
Wat leuk dat je CJ gekocht hebt! Ik heb zelf ook een paard gekocht bij Rik Raats. Een groene, 5-jarige merrie, die daar al op jonge leeftijd naartoe is gekomen. Ze heeft eerst mogen uitgroeien, en wordt nu opgeleid op een tempo dat haar geen stress oplevert. Ze heeft tijdens haar hele opleiding dan ook nog geen voet verkeerd gezet en ze ontwikkelt zich tot een solide, zelfverzekerd paard. Wat betreft de negatieve reacties op het eerste bericht: ik kom er sinds ik mijn paard gekocht heb drie tot vier keer per week en heb nog niets gezien dat niet door de beugel kan.

He wat leuk, dan komen we elkaar vast tegen, denk dat ik je al heb zien lopen. Welk paardje is van jou?

Marimink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:43

Manon_G schreef:
Marimink schreef:

He wat leuk, dan komen we elkaar vast tegen, denk dat ik je al heb zien lopen. Welk paardje is van jou?

Haar naam is Eldorado. Ze is een vrij grote voskleurige quarter horse. Ik denk dat we elkaar inderdaad al gezien hebben toen je paarden kwam kijken. We zien elkaar vast nog!