Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:15

Ik heb ook een klophengst gehad, niet meer hengst dan zijn volle broer. Wel bijtrig, maar dat kan zijn dat hij met de fles is groot gebracht. Goed opvoeden doet heel veel.

Bij een klophengst is het heel goed mogelijk dat de 2e bal nog naar benden komt. Bij die van mij kwam de eerste pas met 2 jaar naar beneden en de 2e met 6. Als de 2e bal voor het 7e levensjaar niet naar beneden komt blijft in het paard.

Heb bij een manege gestaan waar (bleek later) ook een klophengst stond. Die liep zelfs gewoon in de kudden met merries :D Nooit een veulentje van gekomen trouwens.
Bij deze "hengst" kwam de 2e bal ook bij 6 jaar naar beneden, nooit problemen met het dier gehad, liep beginnerslessen en wedstrijdjes. Stagiaire dacht dat hij (als ruin) een tumor tussen zijn achterbenen had _O- Ze riep mij er bij, haar maar verteld de eigenaar van de manege er bij te halen voor meneer weer tussen de dames het land op ging.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:18

Als je het geld niet hebt voor deze operatie waarom heb je dan in godsnaam zoveel pony's? Een goede koliek aanval en je bent hetzelfde kwijt. Of inslapen, is ook verschrikkelijk duur.
Ik zou er niet 1 bij nemen, maar juist beestjes weg doen. Paarden houden is een geweldig dure hobby als het even tegen zit :n

Daarbij kan een klophengst onvoorspelbaarder zijn dan een gewone hengst, maar beiden zijn niet geschikt om kinderen zonder begeleiding bij te laten lopen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:19

Ik vraag me af of er goed gelezen word voor men reageerd.
Nog 1 x
Ik bied hem een thuis omdat hun hem niet kunnen houden ze kunnen de operaties ook niet betalen en hebben merries .
Voor de rest wil niemand een klophengst .
Ik dacht ik heb toch geen merries dus dat gaat vast goed samen .
Laten castreren ga ik niet doen reden hoge kosten en als hij terug moet omdat het toch niet gaat krijg ik er niets voor .
Als er een da moet komen ivm ziekte is het een ander verhaal .
Maar bij voorbaat al beginnen met hoge kosten nee dat doe ik niet dan mag hij terug omdat ik er geen meer waarde aan heb .
Ik heb al genoeg paarden

Evelijn

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:24

Maar hoe kan hij terug als ze nu van hem af moeten?

Niemand wil een klophengst omdat het grote risico's heeft. Je neemt nu het probleem van een ander op je. Waarom wil je dat?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:27

Ben ik nu de enige die denkt: klophengst??? Bij een 2 - jarige. Ik heb nl eerder hengstjes gehad waar op die leeftijd de bal nog heel hoog in de lies zat en op 3 jaar toch netjes twee gelijke ingedaalde ballen hadden.
Ik zou nog even afwachten dan. Verder ben ik allergisch aan dit soort constructies. Heb je ervoor betaald? Zo n contract zou ik nooit tekenen. Zij willen er vanaf, nemen geen enkele kosten op zich, maar als hij weg moet moet hij perse weer terug naar hen? Intussen is hij een stuk meer waard door alles wat hij geleerd heeft of kent en voor hetzelfde verkopen ze hem alsnog (want ze kunnen hem nu al niet houden, dan wel ineens?)
Mijn idee erover maar dat vind ik geen eerlijke constructies.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 03-10-15 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:29

Heel simpel. Als ze hem terug willen kunnen ze prima een deel van de kosten betalen. voor het zelfde geld staat die pony nog jaren bij je.
Afspraken maken die niet alleen in hun voordeel zijn; terug kopen prima. Een 2 jarige stijgt, zeker met een castratie, hoe dan ook in waarde.

Verder lees ik prima, jij schrijft het geld niet te hebben om te castreren omdat dat verschrikkelijk duur is. Dan twijfel ik of het wel eerlijk is om zo veel paarden te willen houden. Want castreren is niet zo duur vergeleken met andere ziekte interventies

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:30

Ten eerste: zo'n clausule "hij moet terug naar de oude eigenaar" is niet af te dwingen/niet rechtsgeldig.
Ten tweede leg het eigendom héél duidelijk vast - bij schenking zal je de eerste niet zijn waarbij de gevers later zeggen: nee, ik ben nog steeds eigenaar en ik kom 'm nú halen want...

Ligt het eigendom eenmaal bij jou (en ik zou zeggen, betaal er een euro voor en laat een kwitantie maken, dan heb je 'm gekocht) kun je doen wat je wilt, inclusief opereren en verkopen.

Persoonlijk zou ik hier echter niet aan beginnen.
De eigenaren hebben een probleem en zadelen jou ermee op. En voor geen geld voor een operatie en onverkoopbaar/onhandelbaar paard is een hele simpele oplossing: de slager.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:31

Er zit een contract bij dus hij kan terug alleen krijg ik er niets voor .
En inderdaad de bal kan nog indalen tot meen ik 4.
Ik heb net 3 hengsten houders gebelt die zeggen allen geen probleem als hij maar niet de kans krijgt een x te dekken dan word het gedrag anders.
Hun zeggen kwa karakter is een klophengst te vergelijken met een ruin in veel gevallen dan
Inmiddels da ook te pakken die zegt het zelfde

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:33

Ibbel schreef:
Ten eerste: zo'n clausule "hij moet terug naar de oude eigenaar" is niet af te dwingen/niet rechtsgeldig.
Ten tweede leg het eigendom héél duidelijk vast - bij schenking zal je de eerste niet zijn waarbij de gevers later zeggen: nee, ik ben nog steeds eigenaar en ik kom 'm nú halen want...

Ligt het eigendom eenmaal bij jou (en ik zou zeggen, betaal er een euro voor en laat een kwitantie maken, dan heb je 'm gekocht) kun je doen wat je wilt, inclusief opereren en verkopen.

Persoonlijk zou ik hier echter niet aan beginnen.
De eigenaren hebben een probleem en zadelen jou ermee op. En voor geen geld voor een operatie en onverkoopbaar/onhandelbaar paard is een hele simpele oplossing: de slager.

Heb je verstand van rechts plicht?
Doe me pb met je nr stuur ik je contract even door als je dat oké vind

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:34

Op mijn oude stal stond een klophengst in pension, verkocht als ruin, maar door zijn gedrag toch maar eens bloed laten checken en inderdaad torenhoog testosteron.
Op stal braaf, onder het zadel ook, aan de hand kon hij wel uitdagen, maar echt vervelend werd hij als hij met een ander samen los ging, dat ging even goed en daarna ging hij jagen, ook om te verwonden, eerst gedacht dat het toeval was, maar bij een ander deed hij het ook, dus nu staat hij altijd alleen buiten.
Bedenk je nog maar serieus of je dit echt wilt :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:35

En dat contract hebben jullie ondertekend bij een notaris en staan geen dingen in die volgens de wet anders zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:36

Een ruin geloof ik niet, meestal zijn het hengsten als een ander, tenzij ze half gecastreerd zijn, dan is het gedrag vaak minder. Ga nu maar gewoon van een echt hengst uit. Tot 3 kan de bal zeker nog indalen (al zie ik vaak dat het met 2-2,5 wel ingedaald is maar nog heel hoog in de lies zit) maar zelden is de bal er dan nog niet uit. Je kunt een dierenarts laten voelen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:36

Evelijn schreef:
En dat contract hebben jullie ondertekend bij een notaris en staan geen dingen in die volgens de wet anders zijn?

Geen verstand van kan het door appen als je wil

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:37

Een contract zegt helemaal niets
Mits door de juiste persoon(notaris) opgemaakt en getekend maar dat lijkt me niet het geval(te prijzig)

Het houden van een (klop)hengst neemt behoorlijk wat ervaring maar ook risico's met zich mee
Zoals andere al zeggen het testosteron is vele male hoger door de temperatuur van het lichaam
Ik werk dagelijks met hengsten en heb ook een klop hengst
En jawel het zijn toch wel grote verschillen
Zeker met jonge verzorgers en kinderen zou ik de hengst niet willen hebben
Of ze moeten er zoals hier niet bij kunnen komen
No way dat hier kids bij de hengsten komen
Levens gevaarlijk!

Ik vind het zelfs onverantwoordelijk om kinderen te laten werken met hengsten klop hengst of niet
Ze kunnen idd heel lief zijn maar ook ineens omslaan
En ook zonder merries in de buurt!
Je hoeft maar een verkeerd parfummetje op te hebben of een andere geur bij je dragen bewust of onbewust
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 03-10-15 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:38

Lil_shorty schreef:
Ik heb net 3 hengsten houders gebelt die zeggen allen geen probleem als hij maar niet de kans krijgt een x te dekken dan word het gedrag anders.
Hun zeggen kwa karakter is een klophengst te vergelijken met een ruin in veel gevallen dan

Dat contract zijn dus eenzijdige belangen en moet je lekker niet tekenen.
Als je geen advies wilt waarom open je dit topic dan? Heel veel mensen zeggen dat het met jou constructie onhandig is maar dat maakt je eigenlijk niks uit heb ik het idee?

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:38

Wat raar dat drie hengsten houders anders melden ?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:40

Volgens mij heb je werkelijk geen idee waar je aan begint.
Kan alleen maar aanraden om het niet te doen, want dit soort zaken is gedoemd te mislukken.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:40

smurffie schreef:
Lil_shorty schreef:

Dat contract zijn dus eenzijdige belangen en moet je lekker niet tekenen.
Als je geen advies wilt waarom open je dit topic dan? Heel veel mensen zeggen dat het met jou constructie onhandig is maar dat maakt je eigenlijk niks uit heb ik het idee?

Zeker wel .
Ik ga zodra ik gedrags verandering zie de eigenaar de pony op laten halen .
Ze zijn nu al onderweg .
Maar ga inderdaad geen risico nemen met de andere dus als het gedrag veranderd gaat hij gelijk terug

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:41

Lil_shorty schreef:

Wat noem jij een hengsten houder?
Iemand met een hengst? Of iemand die er meerdere heeft en er mee dekt?

Ik spreek uit ervaring en al geef je me 10.000€ komt er nog geen kind bij op 1tje na daar mogen ze bij als ik d'r bij ben en hij vast staat
Hoe lief ze ook zijn bij mij

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:42

Waarom laat t beest lekker waar die is joh
Ze zadelen maar een ander mens op met hun probleem
Je zou wel gek zijn...
Bij merkende verandering is het vaak al te laat
Wat nu als je dochter morgen langs z'n wei loopt en hij grijpt haar?!?!?!
Of je verzorgsters

Ja dan geef je hem terug maar zit jij met met een vet groot probleem
Kleine kinderen zitten met hun gezicht op neus hoogte van de hengst als die zomaar n kink in de kabel krijgt en na t gezicht grijpt?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:44

Kan me voorstellen dat het onzekerheid geeft en je dan toch vragen gaat stellen. Voor de kinderen lijkt het me niet veilig. Maar tijdelijk op vangen snap ik.

Zelf ook gedaan (ruin) met dezelfde afspraak. Alleen toen het niet veilig bleek met de kinderen, was het toch moeilijk om hem zsm op te komen halen.

Gelukkig is het goed gekomen, maar de relatie wordt dan niet beter.

Edit: typo

Froukje
Forever young

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:47

Snap niet waarom ze hem niet gewoon zelf laten castreren als ze hem zo graag weer terug willen hebben.

Je laat je mooi gebruiken door dat beest een gratis stalling en voer te bieden.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:48

Gentlegiant schreef:
Lil_shorty schreef:

Wat noem jij een hengsten houder?
Iemand met een hengst? Of iemand die er meerdere heeft en er mee dekt?

Ik spreek uit ervaring en al geef je me 10.000€ komt er nog geen kind bij op 1tje na daar mogen ze bij als ik d'r bij ben en hij vast staat
Hoe lief ze ook zijn bij mij

Echte bekenden hengsten houders bedoel ik

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:49

Als ik in ts d'r berichten ga kijken lees ik vanalles waar ik gelijk bij denk waar ben je mee bezig

Je leeft op bijstands niveau... Wat als er wat gebeurd wie gaat dat betalen je kunt je geld wel anders gebruiken denk ik?
Als je klop hengst je andere pony's in puin slaat?
Geloof me z'n horror senario wil je echt niet
En ergens praat je over "zij" "haar" en n merrie naam wat van jou is krap 2 maanden terug
Maar hier zeg je geen merrie te hebben

Bekende hengstenhouders in de trant van voor jou bekend of voor heel Nederland bekend
In t eerste geval kan ik me dat echt niet voorstellen nml die hebben geen verzorgertjes of kleine kinderen die met de paarden het een en ander doen ;)
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 03-10-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:50

Wij hadden er één op stal, was niets mee te doen. Braaf en rustig. :)