APK voor manegepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:52

Ik denk niet dat er ooit iemand wakker wordt met de gedachten"Vandaag ga ik leren paardrijden " om vervolgens naar de eerste de beste?? manege te stappen voor een les.
Ik dénk echt dat men zich van te voren een beetje heeft ingelezen/ wijzer heeft gemaakt met wat dat inhoud en wat men kan en mág verwachten.

Natuurlijk zijn er goede en slechte maneges, wat in 9 van de 10 gevallen zeker een geld kwestie zal zijn.
Je hoeft geen expert te zijn om te zien hoe een situatie in de manege is.
Paarden die kaal en met uiterlijke verwondingen rond schokken met een veel te mager lijf zou genoeg meer dan genoeg moeten zeggen.
Stallen waar je de paarden amper kan zien door het gebrek aan daglicht, de geur van ammoniak die je de adem ontneemt......hoestende, struikelende paarden.......
Daar ga je toch niet lessen??

Ik dénk dat zeker tegenwoordig door manege eigenaren zo goed mogelijk op de levende haven wordt gelet.
Helemaal omdat iedereen tegenwoordig te pas en onpas foto's en filmpjes kan maken.......dierenmishándeling gemakkelijk in de mond te nemen is en controle op de loer ligt.
Wat betreft huisvesting, wat betreft materiaal, wat betreft veiligheid voor mens én dier.

Een manege is een bedrijf, een vorm van inkomen, dat bewaakt en beschermd moet worden.
Natúúrlijk zijn er uitzonderingen, en natuurlijk heeft niet iedereen zijn zaakjes tip top in orde, maar ik denk dat vandaag de dag, met alle wetgeving en controle die er al is, we niet meteen van het ergste uit moeten gaan.

Maar blijf wél zelf alert op misstanden, want een deel van het welzijn van de paarden en pony's op maneges ligt ook in handen van de klant zélf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:55

RaafSmits schreef:
Paarden die kaal en met uiterlijke verwondingen rond schokken met een veel te mager lijf zou genoeg meer dan genoeg moeten zeggen.
Stallen waar je de paarden amper kan zien door het gebrek aan daglicht, de geur van ammoniak die je de adem ontneemt......hoestende, struikelende paarden.......

En tóch bestaan dit soort maneges dus nog, dus blijkbaar gaan mensen daar nog wel lessen. Ook pensionstallen en paarden die privé aan huis staan overigens.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:59

Shadow0 schreef:
Schangah schreef:
Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.

Meer bureaucratie! Dat is altijd fijn.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat alleen voor maneges zou moeten gelden. Dat hele verhaal met 'dat is de basis' overtuigt me echt niet. En het is wel makkelijk om dingen te bedenken waar anderen wel door benadeeld worden en jijzelf niet. (Immers, de kosten voor maneges gaan omhoog, terwijl eigenaren buiten schot blijven.)

Dat ben ik met je eens. De wantoestanden bij particuliere paarden zijn ook niet op 2 handen te tellen... Jammer dat je mensen niet kunt dwingen die grijze massa in het hoofd wat vaker te gebruiken...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:04

Hilary schreef:
RaafSmits schreef:

En tóch bestaan dit soort maneges dus nog, dus blijkbaar gaan mensen daar nog wel lessen. Ook pensionstallen en paarden die privé aan huis staan overigens.

Dan moet je eens goed naar mijn laatste zin kijken;

Maar blijf wél zelf alert op misstanden, want een deel van het welzijn van de paarden en pony's op maneges ligt ook in handen van de klant zélf.

Wij, de buurt, de vrienden, de straat, de klant.........WIJ zijn vaak de ogen én oren van een dier in nood.
Net zoals het je plicht is om een mens in nood te helpen is net ook je plicht om een dier in nood te helpen.
Alleen dán kan een probleem aangepakt worden.
Dus ken je een manege zoals genoemd, trek dan aan de bel of laat je in ieder geval informeren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:11

Shadow0 schreef:
Schangah schreef:
Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.

Meer bureaucratie! Dat is altijd fijn.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat alleen voor maneges zou moeten gelden. Dat hele verhaal met 'dat is de basis' overtuigt me echt niet. En het is wel makkelijk om dingen te bedenken waar anderen wel door benadeeld worden en jijzelf niet. (Immers, de kosten voor maneges gaan omhoog, terwijl eigenaren buiten schot blijven.)

Ik heb geen probleem als dit wordt uitgerold naar paardeneigenaren. Graag zelfs! maar je zult ergens moeten beginnen. En zoals ik al had aangegeven starten de meeste mensen op een manege met rijden.
Die moeten een voorbeeldfunctie hebben.
Dat er bij onwetende paardeneigenaren ook iets moet gebeuren daar ben ik het mee eens.

myk_en_shant

Re: APK voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:27

Helaas hebben slechte maneges een bestaan, door vaak onwetendheid van de ouders en ja sommigen weten echt niet dat het anders hoort.
Geen aanname maar ervaren.
Daarnaast zijn vaak deze manege's goedkoper dan de goede manege's en trekken dus mensen aan met lagere inkomen, deze kunnen de duurdere en betere manege's niet betalen. Weer geen aanname maar weer ervaren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:30

[quote="RaafSmitsWij, de buurt, de vrienden, de straat, de klant.........WIJ zijn vaak de ogen én oren van een dier in nood.
Net zoals het je plicht is om een mens in nood te helpen is net ook je plicht om een dier in nood te helpen.
Dus ken je een manege zoals genoemd, trek dan aan de bel of laat je in ieder geval informeren.[/quote]

Helemaal mee eens, hoor! Maar dan is het dus wel nodig om
a) regels te hebben m.b.t. welzijn (anders kun je melden wat je wilt, maar kan er niets / niet veel gedaan worden)
b) (beginnende) ruiters te informeren over wat goed welzijn nou precies inhoudt
c) een meldpunt te hebben waar dit soort informatie over bedrijven / particulieren gemeld kan worden

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:46

Hilary schreef:
[quote="RaafSmitsWij, de buurt, de vrienden, de straat, de klant.........WIJ zijn vaak de ogen én oren van een dier in nood.
Dus ken je een manege zoals genoemd, trek dan aan de bel of laat je in ieder geval informeren.

Helemaal mee eens, hoor! Maar dan is het dus wel nodig om
a) regels te hebben m.b.t. welzijn (anders kun je melden wat je wilt, maar kan er niets / niet veel gedaan worden)
b) (beginnende) ruiters te informeren over wat goed welzijn nou precies inhoudt
c) een meldpunt te hebben waar dit soort informatie over bedrijven / particulieren gemeld kan worden[/quote]

Eens. Wij hebben inmiddels twee maneges "versleten" omdat ik het paardenwelzijn (ver) beneden peil vond. Maar melden? Is voor bijvoorbeeld een inspectie slecht passend harnachement, incompleet harnachement, paarden die te veel moeten lopen, paarden die kreupel en al mee moeten lopen of een broodmagere pony die al maanden aan de diarree is maar toch gewoon in de lessen mee moet lopen, aangebonden in een stalletje staan en tussen de lessen door opgezadeld op de poetsplaats blijven staan want "dat is zo makkelijk" reden genoeg om te melden en gebeurt er dan ook daadwerkelijk wat mee?
Ik krijg regelmatig vragen waarom wij in godsnaam zo ver rijden voor een manege terwijl er dichterbij ook maneges zijn van mensen die op die betreffende manege rijden. Ik zeg dan altijd maar dat we daar al kwamen en gewoon zijn blijven hangen, anders zeg ik indirect tegen deze mensen dat hun kind op een manege rijdt waar ze hun paarden slecht behandelen, terwijl dat feitelijk mijn eigen mening is en niet aangetoond. Want de maneges staan wel goed bekend en komen door de FNRS-inspecties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:55

myk_en_shant schreef:
Geen aanname maar ervaren.

Ze zijn er wel, natuurlijk zijn ze er. Maar er wordt zo makkelijk gedaan alsof dat geldt voor veel maneges, of de meeste. Maar hoeveel maneges heb je nou ervaren - en in hoeveel gevallen heb je bv voldoende inzicht in de situatie? Hoevaak is 'vaak'?

En rekenen we wel eerlijk? Stel bv dat we 20 eigen paarden van 20 eigenaars bekijken. Daarvan loopt er bv 1 met een slecht zadel. Conclusie? 19 eigenaren doen het goed, probleem valt reuze mee.

Maar stel dat we bv 20 manegepaarden bekijken van 1 manege. Daarvan loopt er ook 1 met een slecht zadel. De conclusie? De manege doet het fout.

Nou vind ik best dat maneges de plicht hebben om voor goed passend harnachement te zorgen. Maar toch, het beeld is dan altijd scheef ten nadele van de manege, en dat vind ik niet helemaal terecht.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:03

Ik heb het over in ieder geval 3 manege's, ze bestaan ondertussen niet meer of zijn over genomen.
Maar bij 1 was het zo erg, dat er van de zeg maar jouw voorbeeld 20 paarden 3 goed liepen dan was het veel.
Helaas als jong meisje zonder ervaring zie je dit niet, pas later denk je er over na.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:06

MairiMacBran schreef:
Wij hebben inmiddels twee maneges "versleten" omdat ik het paardenwelzijn (ver) beneden peil vond.

Helaas ken ik ook vrij veel voorbeelden; donkere stallen, ammoniakgeur, stands (ook buiten de lessen om), pijnlijke ruggen, slechte zadels, kreupele pony's. Helaas.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:13

Ja, en dat terwijl ik vaak enthousiaste verhalen hoor over die maneges en de ponykampen. En dan vraag ik me af of ik een zeikerd ben met veel te hoge normen, maar ik vond het echt niet te hachelen zoals die paarden erbij stonden/liepen en hoe er mee om werd gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:34

Ik heb ook genoeg maneges gezien waar het paardenwelzijn niet bepaald op de hoogste plek stond. Paarden die urenlang achter elkaar gezadeld in een stand stonden omdat op en afzadelen te veel moeite was tussen de lessen door en dergelijke. Ik heb gelukkig op een manege gereden waar de paarden dagelijks buiten kwamen en waar ze voor een manege echt in goede omstandigheden leefden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:49

Wat een goed idee zeg, wie weet wordt het opgepikt door deze of gene. Zou toch goed zijn!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:51

myk_en_shant schreef:
Ik heb het over in ieder geval 3 manege's, ze bestaan ondertussen niet meer of zijn over genomen.
Maar bij 1 was het zo erg, dat er van de zeg maar jouw voorbeeld 20 paarden 3 goed liepen dan was het veel.
Helaas als jong meisje zonder ervaring zie je dit niet, pas later denk je er over na.

- ga op een wedstrijd kijken: van de 20 paarden lopen er misschien 3 zoals het echt hoort
- idem ponyclub / rijvereniging

Nogmaals:
Hoeveel van jullie durven te beweren dat jullie paarden 100% gezond zijn dwz niet ergens last van hebben?
Ikke bij die van mij niet hoor! Ondanks dat hij als jonkie bij fokker vandaan komt, van binnen en van buiten gekeurd was... Maar hij is braaf dus ga ik ervan uit dat hij gezond is!
Maar of hij ondertussen misschien oets aan zn nek of rug heeft waar ik niets vanaf weet; ik heb geen rontgenogen...

En ja, iedereen doet er aan mee!!!
Want wij kopen ze bij fokker, particulier of handelaar.
Hoe komt die handelaar eraan? Veelal particulier?! Of verzekering?!

Wil je echt zooo op paardenwelzijn letten, zul je naar den haag motten en daar voorstellen dat ieder paard wat iets blijvend mankeert dus niet door klinische / rontgenkeuring komt maar afgemaakt dient te worden...
Dan hou je alleen gezonde paarden over!

Maar ja, aangezien een paard geen lastdier is dus niet voor balast op rug gemaakt is, zul je er dus eigenlijk niet meer op dienen te gaan zitten!

Oja en niet te vergeten: vandaag is ie gezond en morgen niet meer..

In dit verhaal wordt geen manege genoemd en toch volop paardenleed..
Tja, ik doe er ook aan mee...

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:59

Shadow0 schreef:
Ik vraag me af waarom maneges altijd uitgezonderd worden als voorbeeld van misstanden. Is dat bij eigen paarden niet aan de hand? Dus dan op z'n minst een kritische keuring van ieder paard en iedere paardeigenaar, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Eens, je hebt net als met eigenaren ook bij maneges mensen die goed en slecht met paarden omgaan, het is niet zwart op wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:00

Heb liever niet. Ik geef liever geld uit aan de zadelmaker en dat ik daarna optimaal passend zadel heb. Dan dat voor zelfde geld een keur meester komt die vervolgens wat roept, 100 euro in zijn zak steekt en vervolgens is er niks gebeurd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:17

Wil je een apk goed doen, zal deze dus dienen te bestaan uit:
Rontgenfoto's van hals, rug, benen.
Want ja, ieder paard kan weet ik wat ontwikkelen wat niet te zien is in het begin..
Kwanta kosta ????
En tegen de tijd dat het paard daadwerkelijk iets laat zien, zou je dus eigenlijk al te laat zijn volgens het paardenleed...

En nee, ook weer niet manege gerelateerd...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:56

Om wat samenvattend te reageren
Een groot deel van de paardeneigenaren weet al niet hoe een slechte rug van een paard eruit ziet.
Ondanks alle reacties hier ben ik op alle maneges alleen maar paarden tegen gekomen met etnstige atrofie en ja ook op pensionstallen zie ik hetzelfde. Daarbij ook nog verkeerd opgezadeld te ver naar voren te grote zadels op een kleine rug hoofdstellen die niet passen of zo vastgesnoerd zijn.
Ook al bied je de manege eigenaren gratis hun personeel uit te leggen hoe te zadelen ook daar wordt niet op un gegaan.
Ik probeer maar zoveel mogelijk op tijden te gaan dat ik de elende van hoe mensen vaak ook nog naïef omgaan met paarden en hoe ze hun paarden trainen.
Iedereen denkt dat hij het goed doet maar niemand durft zichzelf een spiegel voor te houden en te zeggen ik doe het niet goed en zich dan te verbeteren. Al de argumenten het is te duur of ik geef het liever zelf uit aan een goede zadelmaker. Paardrijden is nu eenmaal een dure sport geef dan wat minder uit aan rijkleding dekjes etc en tja zadelmakers er zijn legio mensen die niet weten hoe een zadel moet liggen dus hoe kan je beoordelen wat een goed advies is van een zadelmaker.