LoveUggs & Celiien: What's happening @ Horse Event Sunday!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: LoveUggs & Celiien: What's happening @ Horse Event Sunday!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:14

Haha.. ik dacht wat moet Imke daar... maar dat is niet imke van britt en imke...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:42

De clinic 'Focus op de aanleuning van het jonge eventingpaard' wordt gegeven door Egbert en Nienke van Roekel. Er zijn verschillende hindernissen in de ring gezet, zoals een hindernis met twee tonnen erin verwerkt, een hindernis waar drie balken op verschillende hoogtes en een paar losse balken.
Het paard in de ring is een vierjarige ruin van Vazal. De paarden worden allround opgeleid, zodat ze ook in de dressuur goed kunnen meekomen. Het paard heeft drie hele mooie basisgangen, wat naast het leuke koppie dat het beestje heeft, altijd goed is! Het blijft tenslotte een jurysport ;) .

Het paard is niet onder de indruk van het publiek en de geluiden om zich heen. Zoals Egbert zegt, is het belangrijk dat het paard het plezier vind in het rijden. De ruin galoppeert netjes door de ring heen en neemt een paar balkjes ondertussen mee. "Dit is erg belangrijk!", vertelt Egbert. "Je kan niet verwachten van een paard dat hij meteen een B-cross kan lopen, als hij nog niet eens goed over een balk kan springen. En je hebt liever dat hij een balkje mee tikt, dan dat hij een hindernis zoals de tonnen verkeerd springt. Pas als een paard goed een B-parcours kan springen, moet je er aan gaan denken om een cross te rijden".

Ook in de draf loopt de ruin netjes de balken. Het is duidelijk dat het paard ruime drafpassen heeft en de balkjes met gemak loopt.

Egbert wil graag dat Nienke de balkjes vanaf de andere kant in galop meepakt. Echter mag ze hem niet sturen op dit moment. "Ik wil graag dat hij zelf leert kijken hoe de balken liggen en hij kan voelen hoe hij moet springen. Het paard moet leren meedenken. Nienke, neem de balken eens in 6 galoppassen".

Nienke rijd op de balken af en de ruin valt tussen de balken in draf. Het is duidelijk dat het paard het moeilijk vind om in 6 galoppassen de balken te nemen. Bij een tweede keer corrigeert het paard zichzelf en neemt bij de laatste balk een kleine tussenpas. "Zo willen we het zien!", roept Egbert.

Van de balken wordt een laag kruisje gemaakt. De oren van het paard schieten naar voren en neemt enthousiast de sprong. Nienke beweegt netjes mee met het paard en vormt geen enkele belemmering voor de ruin. Omdat deze hindernis van beide kanten goed gaat, wordt van het kruisje een steiltje gemaakt. Ook hiermee heeft het paard geen enkele moeite en de hindernis wordt wat hoger gezet.

Eigenlijk wil Egbert op dit moment dat het paard de balk raakt. Hij wil dit zodat het paard weet dat als hij een balk raakt, het niet erg is en hij wat meer gefocust wordt op de sprong bij een volgende keer. Het is echter welk belangrijk dat een paard niet constant dezelfde hindernis springt. Afwisseling is hierbij erg belangrijk! Anders wordt het saai voor het paard en het moet uiteraard leuk blijven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:44

Ondertussen zitten we even in de lounge. Onze volgende clinic is om 16.15. Hier krijgen wij Merel Jansen te zien met haar ezeltje Iejoor. Hoezo vrijheidsdressuur is alleen voor paarden? Dat kan toch gewoon ook met andere dieren!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:46

Sfeer plaatje;
Afbeelding

Hans Koelman, Zadelpasser aan het woord;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:55

Jesse en Eva met Macho en Flip

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Sfeer zit er nogsteeds prima in!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:20

En we zitten klaar! Wij zijn heel benieuwd wat het ezeltje Iejoor allemaal kan!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:33

Merel komt de piste binnen met haar ezeltje. Het beestje doet onder andere de spaanse pas en is volledig ontspannen, zoals zo meteen ook uit de foto's zal blijken :+
Op de maat van de muziek beweegt hij zich voort. Merel gooit haar zweepje op de grond en Iejoor pakt het op. Het publiek zucht, wat schattig! Vrolijk rondzwaaiend met het zweepje loopt Iejoor naar Merel.
Merel gaat zitten en de ezel begint met haar te knuffelen. Vervolgens loopt ze door de piste, terwijl Iejoor een uitgestrekte stap toont. Het is ontzettend aandoenlijk hoe Iejoor rondloopt met zijn grote oren , volledig gericht op Merel. Merel klikt Iejoor los en als ze wijst met haar vinger, draait Iejoor rondjes om zijn as heen.

Merel gaat zitten en Iejoor gaat lekker bij haar liggen. Hij komt zelfs op schoot liggen! Als Merel weer gaat zitten staat Iejoor op en begint haar kusjes te geven in haar nek.

Iejoor is een ruin van 11 jaar, die Merel zelf 3,5 jaar heeft. Met vrijheidsdressuur is Merel al vrij vroeg begonnen. Ze vond het een uitdaging om te doen en wilde mensen die zeiden, "Dat kan helemaal niet met ezels!", het tegendeel bewijzen. Ze werkt o.a. met clickertraining.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:34

Lekker bezig dames, erg leuk om te lezen! Veel succes nog die laatste 1,5uur +:)+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:53

En we zitten bij het outdoor terrein voor de clinic Working Equitation, georganiseerd door bokt en met bokkers Amanda, Fatal_Flower, Hindo2 & Bonny123!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:19

De clinic is gestart! De clinic wordt gegeven door Hester Bishop
Naast onze bokkers is er nog een ruiter in de ring. Daphne is een junior ruiter, die de eerste nederlandse ruiter is die aan een Europees kampioenschap mag meedoen! Dit is dus een goede oefening voor haar.

Er staan zes gele paaltjes in de ring. De bedoeling is om door het midden van de paaltjes te gaan, om vervolgens een bekertje op de achterste paaltjes van rechts naar links te verplaatsen. De makkelijkste manier is om naar voren te stappen, het bekertje eerst links en vervolgens rechts te plaatsen en dan achterwaarts te gaan. De moeilijke versie is om aan te galopperen, om vervolgens via een dubbele slalom achteruit te gaan.

Er staan ook blauwe paaltjes, die de deelnemers moeten slalommen. De moeilijke versie hiervan is om te slalommen en tussendoor een vliegende wissel te nemen. Lastig! Daphne begint gelijk met de moeilijke versie en plaats tussendoor nette, vliegende wissels. De bokt deelnemers beginnen dit in een draf. De deelnemers brengen het er goed vanaf, met hier en daar wat commentaar over het tempo en het feit dat ze de bochten wat ruimer moesten nemen.

Vervolgens is de brug aan de beurt. Het ene paard vind het wat spannender dan het andere paard, maar ze nemen allemaal de hindernis! Er zijn meerdere mogelijkheden om de hindernis te nemen: stappend, of dravend/galopperend om vlak voor de brug terug te gaan naar de stap en na de brug weer aan te galopperen of te draven. Hiervoor moet het paard dus dressuurmatig goed in orde zijn!

De hindernis met de gele paaltjes wordt genomen. Voor de boktruiters is het nog het lastigste om recht achteruit te gaan. De paaltjes staan dan ook vrij dicht bij elkaar!

De laatste hindernis is een tafeltje met een bloempot. De bedoeling is om vanuit stap, draf of galop op het tafeltje af te rijden en precies bij het tafeltje stil te staan. Het bloempotje moet worden opgetild om vervolgens op het hoofd te worden geplaatst en terug te worden gezet. Zoals Hester het noemt, 'Bij X halt houden'.

Petje af voor de bokkers die aan deze clinic mee hebben gedaan! Erg leuk, erg leerzaam en veel dressuurmatige onderdelen die zeker van pas komen in de training van je paard!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:20

En dan gaan we zometeen richting de lounge, om een kijkje te nemen bij de eindshow! Daar is al genoeg over verteld door onze andere reporters, maar we zullen zeker nog de foto's die LoveUggs hiervan maakt plaatsen!

Wij vonden het in ieder geval een hele leuke, leerzame en drukke dag en ik hoop dat jullie genoten hebben van onze verslagen, foto's en verhalen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:03

Afbeelding
En horse event loopt leeg, het was een geweldige dag!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:51

Door de slechte verbinding met de wifi, en een programma dat niet mee wilde werken, ben ik jullie vanavond nog een hoop foto's verschuldigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:58

Leuk verslag. :) Ik vroeg het me toen ik op HE was al af, maar weten jullie misschien van wie die twee onwijs leuke pony's zijn die in het weitje bij de Bokt Lounge stonden? :))

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:27

Die twee bruinbonte pony's?
Die waren volgens mij van Machteld van Dierendonck, die een clinic gaf over afwijkend paardengedrag te herkennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:28

Ja die vosbonte. :) Ze waren dus niet van een bokker zo te lezen, haha.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:30

Dat waren de ijslanders van Machteld van Dierendonck.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:31

Volgens mij zit ze niet op bokt nee!

Jullie hebben nog een filmpje van Britt en Imke van mij te goed!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:40

Olympia schreef:
Dat waren de ijslanders van Machteld van Dierendonck.

Klopt :j! Hylling (de merrie) is inmiddels al 28; Hegri (de ruin) is haar zoon :) Op de website van Arnd (Bronkhorst) zie je dit duo met Machteld in het bos. Ze rijdt Hylling en heeft Hegri als handpaard mee.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:49

Leuk verslag van de WE clinic! Ben benieuwd naar de foto's !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:42

Ze zeggen altijd; beter laat dan nooit!

Door de dramatische internet verbinding vandaag, en een heel strakke planning, en niet mee werkende programma's op de laptop moet ik jullie helaas morgen voorzien van de laatste foto's. (eer dat deze op mijn laptop staan is het namelijk al morgen :+)

Wel heb ik net nog even wat foto's uitgewerkt, en kan ik jullie nog een aantal foto's laten zien!

Hier een foto van Two Lazy Seven Ranch;
Afbeelding

En natuurlijk mogen na de filmpjes van Celine, een aantal foto's van Britt Dekker niet ontbreken!
Afbeelding

Afbeelding

Britt kreeg les van Imke Schellekens-Bartels
Afbeelding

Ik hoop dat ik het zo toch nog een beetje heb goedgemaakt!
Morgen zou ik meer foto's plaatsen, met als afsluiting; foto's van de spectaculaire eindshow!

Ik heb zelf ook onwijs genoten van Horse Event! Het waren 2 onwijs lange dagen, gister zelf, en vandaag als reporter, maar ze waren zeker de moeite waard!
Vanochtend ging om 6 uur de wekker, en ik was pas rond half 11 thuis, dus ik ben helemaal kapot! Ik hoop dat jullie net zo van HE 2015 hebben genoten, als dat wij hebben gedaan. :j Daarnaast hoop ik dat jullie samen met ons, nog even willen nagenieten van de foto's! :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:16

Seb8iaan schreef:
Lekker bezig dames, erg leuk om te lezen! Veel succes nog die laatste 1,5uur +:)+

Thanks sebas! Heb het onwijs naar mijn zin gehad! Vandaag of morgen ook maar een topic openen haha. Eerst maar eens van alle onderdelen wat afmaken!

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:05

Celiien schreef:
Op dit moment zijn er twee paarden in de ring. Een donkere vos en een bont paard draven rond in de springweide. De paarden moeten van de Pieter Kerste, die de clinic verzorgt, eerst hun gangen laten tonen rondom de piste. Dit zodat de ruiter kan voelen hoe groot de passen van het paard zijn en de paarden uiteraard even kunnen inlopen. Pieter vraagt of de ruiters rustig willen aan galopperen en de balkjes die in de weide liggen willen nemen. Het is de taak van de ruiter om op een tempo te blijven en de paarden de balkjes in eenzelfde tempo willen nemen. Het is hierbij niet de bedoeling dat de paarden letterlijk over de balken springen. De balken worden op verschillende afstanden gelegd zodat de ruiters hun tempo af en toe moeten aanpassen.
De ruiters moeten stil blijven zitten zodat ze hun paarden geen extra belasting geven. Duidelijk is dat de donkere vos wat frisser is en daardoor het lastig vind om op een tempo te blijven. De ruiter wordt gevraagd om overgangen te rijden zodat het paard meer aan het been komt. Het bonte paard is wat rustiger en doet netjes wat de ruiter aan het paard vraagt.

Er worden een paar hindernissen veranderd, en de ruiters moeten een paar lijntjes rijden. In dit lijntje zit onder andere een oxer, dubbelsprong en een kruisje. Het bonte paard mag als eerste: het kruisje wordt netjes gesprongen, echter ietwat scheef. De Pieter vertelt de ruiter dan ook om het paard recht te houden. Nu er ‘echte’ hindernissen staan, wordt het paard direct wat frisser en vind het duidelijk heel erg leuk!
De vos is nog steeds erg fris en lijkt het tempo wat over te nemen van de ruiter. Echter corrigeert deze het paard waardoor het tempo weer van haar wordt. Het paard springt netjes de hindernissen, zonder een balk te raken.
De ruiters moeten dezelfde lijntjes blijven rijden. Hierbij wordt echter wel gevraagd of hun galoppassen kunnen vergroten en verkleinen, zodat ze steeds anders uitkomen voor de sprong.

Helaas kon ik niet alles meekrijgen van de clinic, omdat naast de Springweide het Outdoor terrein ligt waarvan de microfoon duidelijk harder staat en het geluid overheerst. Erg jammer!

Leuk verslagje! Ik was met het Bonte paard (springtinker haha)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:12

Zoals al eerder vermeld; Ik ben jullie foto's verschuldigd!
En ik ben er op dit moment hard mee bezig, maar er is al een behoorlijk deel door de selectie heen!

De clinic; nageeflijk rijden van een jong eventing paard.
Afbeelding

Merel met haar ezeltje Iejhor.
Afbeelding

Afbeelding

Bokkers spotten bokkers bij de clinic Working Equitation!
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk een groepsfoto van onze bokkers!
Afbeelding

De eindshow stond ook op ons lijstje, deze wilden wij graag zien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik open snel een topic met meer foto's!
Uiteindelijk komen alle foto's op mijn facebookpagina te staan. Deze vind je hier.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:17

Dan blijf ik de fb pagina even volgen :)