Paard gekocht, maar wat moet ik allemaal halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Paard gekocht, maar wat moet ik allemaal halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:03

dat scheelt enorm.. hier alleen volwassenen.. enkele jong volwassenen indien ze volwassen overkomen en enigzins binnen de bestaande groep klanten passen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:06

Ik heb standaard in huis: Colosan(eerste hulp bij koliek), vaseline, wondspray, mokcreme(zelf gemaakt, zwavelpoeder + uierzalf), glans/antiklit spray, van dat speciale kleefverband en gaasjes, schaar, thermometer, zandweg(psylliumvezels), lijnzaadolie, hoefvet, dat was het wel zo'n beetje.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:09

Wat ik heb: iso-betadine, neocutigenol, compressen en oogzalf. Dat is ook maar wat ik in de loop van het jaar dat ik mijn paard heb opgespaard heb, omdat ik het allemaal nodig heb gehad. Maar misschien inderdaad geen slecht idee om op voorhand al wat dingen in huis te halen ;-)

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:14

Tendance schreef:
Helaas heb ik meegemaakt, dat wondspray wordt weggezet zonder deksel. Dat Betadine gewoon langs de wond gehaald wordt, waardoor restanten van een wondje aan de top zitten. Dat ze zalf laten vallen en vervolgens zand en dergelijke gewoon laten zitten.
Dat busjes/flesjes/zalfjes toch leeg blijken te zijn en het net zaterdag na 5 uur is (gebeurt natuurlijk altijd, net als een DA, die in het weekend vaker nodig lijkt te zijn, dan door de week).
Spullen die gewoon "weg" zijn, enz.

Ik sta ook op een kleine stal, maar helaas met 3 puberende meiden, die het er niet zo nauw mee nemen.
Nee, ik wil alles lekker zelf hebben en dan maar wat vaker nieuwe aanschaffen.

Thuis vind ik wat anders. Thuis deel ik met mijn partner en straks met ons kind, maar dan ben je er ook van op de hoogte, dat iemand het gebruikt. Tenminste..... wij zijn heel open over medische dingen.

Ze leren het zelf wel een keer!
(Niet dat ik oud ben ofzo ben ook maar 13)
Maar ik begrijp dat hygiëne heel belangrijk is! En vooral met medicijnen enz enz.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:14

Veel plezier met je paardje!
(alles wat ik heb is al opgenoemd duss)

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 13:15

Dankjullie wel allemaal. Wij gaan met 5 paarden naar een stal waar niemand meer rond. Dus alles kwa verzorging moet er ook nog komen. Zal kijken of we bepaalde dingen met z'n allen kopen of alleen. ISO-betadine wat is dat precies en wat is het verschil tussen gewone en die ? Sarah_Fons

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:15

elenaMM77 schreef:
dat scheelt enorm.. hier alleen volwassenen.. enkele jong volwassenen indien ze volwassen overkomen en enigzins binnen de bestaande groep klanten passen.

Hahaha wat dat betreft passen mijn moeder en ik niet binnen de bestaande groep, die hier nu is.
3 of eigenlijk 4 pubers en wij.
Maar verder loopt het prima hoor!
Zolang je maar niet denkt, dat die meiden zelf hun paarden buiten en binnen zetten en je spullen veilig zijn zonder dat je ze verstopt hebt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:17

photograph74 schreef:
Tendance schreef:
Helaas heb ik meegemaakt, dat wondspray wordt weggezet zonder deksel. Dat Betadine gewoon langs de wond gehaald wordt, waardoor restanten van een wondje aan de top zitten. Dat ze zalf laten vallen en vervolgens zand en dergelijke gewoon laten zitten.
Dat busjes/flesjes/zalfjes toch leeg blijken te zijn en het net zaterdag na 5 uur is (gebeurt natuurlijk altijd, net als een DA, die in het weekend vaker nodig lijkt te zijn, dan door de week).

Ik sta ook op een kleine stal, maar helaas met 3 puberende meiden, die het er niet zo nauw mee nemen.

Thuis vind ik wat anders. Thuis deel ik met mijn partner en straks met ons kind, maar dan ben je er ook van op de hoogte, dat iemand het gebruikt. Tenminste..... wij zijn heel open over medische dingen.

Ze leren het zelf wel een keer!
(Niet dat ik oud ben ofzo ben ook maar 13)
Maar ik begrijp dat hygiëne heel belangrijk is! En vooral met medicijnen enz enz.

Ik bedoel ook zeker niet, dat alle jeugd zo is hoor. We hebben er ook nog 1 daar zou ik mijn paard direct aan toevertrouwen als ik op vakantie ben. En die is maar 12.
We hebben hier alleen helaas te maken met een paar meiden, die paarden hebben voor de heb (status) en niet uit liefde.
De bom is al tig keer gebarsten, maar helaas verandert er helemaal niets.

Het vervelende is, dat ik altijd degene ben die misgrijpt, maar het hun nooit overkomt. -O-

Maar goed, dit is misschien wat te offtopic.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:35

VeraaaBalloo schreef:
Dankjullie wel allemaal. Wij gaan met 5 paarden naar een stal waar niemand meer rond. Dus alles kwa verzorging moet er ook nog komen. Zal kijken of we bepaalde dingen met z'n allen kopen of alleen. ISO-betadine wat is dat precies en wat is het verschil tussen gewone en die ? Sarah_Fons

Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen Iso-betadine en gewone betadine. Ik gebruik het gewoon als ontsmettingsmiddel, is heel gebruikelijk in België :-) Misschien dat iemand anders hier het antwoord op weet?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:37

Ik zou niet teveel kopen, komt vanzelf.
Bijv. mokzalf, misschien heeft je paard dat wel helemaal niet nodig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:43

Mokzalf heb ik ook nooit gehad (20 jaar niet). Nu ik een Fries heb zelfs nog niet.
Genoeg andere middelen, die ertegen helpen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:50

Ik heb alleen betadine shampoo staan, voor de rest ga ik er vanuit dat als ik het nodig heb dat ik het dan ga halen. Ik heb wel de mazzel dat ik op een stal sta waar iedereen behulpzaam is en dus ook best eens wat wil uitlenen. ( zo heb ik al 2 x "medisch" spul mogen gebruiken, waar ik anders duur voor had moeten betalen, om de rest ervan weer in de kast te zetten)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:57

Meer dan betadine en en honingzalf eigenlijk nooit nodig gehad wat medicijnen betreft :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:57

Gefeliciteerd met je aanwinst...foto??? :D
Wat heb ik in huis...betadine,alluminiumspray,blauwsel,betadine scrub,wondzalf.
Verder bandages met onderlappen,verband.
En een flesje pijnstiller(antispasmodic)Buscopan heet dat in nederland geloof ik.Met 20ml spuiten.
In geval van koliek(intramusculair in te spuiten)....wat ik dus nog nooit heb gehad,dus word het over het algemeen voor andere paarden gebruikt :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:29

Mijn ervaring is in alle jaren dat ik een medicijnbak had: dat wat ik dan een keer nodig had was uiteindelijk over de datum omdat je het niet zo vaak gebruikt. Ik heb er tegenwoordig niet zoveel meer inzitten. Een paar rollen vetwrap, thermometer, pleisters (voor mezelf) gaasjes, tape, honingzalf, handschoenen en dat is het.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:01

Dankjullie wel allemaal, ik denk dat ik dan gewoon betadine haal en honing zalf. + thermometer is ook altijd handig. Dankjewel geerke! Ik weet niet hoe ik hier een foto moet bij zetten. Heb ook geen foto op de iPad trouwens. Hij is voorheen ook wel op bokt geweest. Met onderlinge wedstrijden met een meisje die toen die tijd wedstrijden wou rijden met hem. Berak van stal karima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:08

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:13

Gefeliciteerd met je aankoop! Jullie gaan vast veel plezier met elkaar beleven :)

Spullen die ik altijd op voorraad heb zijn:
- Een blauwe pray die ik altijd bij de DA haal, ik dacht dat het Emgemycine heet. Ideaal voor alles: wonden, mok, rotstraal etc.
- Sudocreme voor mok maar ook wat geïrriteerde huidjes. Handig bij witte voetjes met het natte weer
- Thermometer + touwtje eraan
- duc tape! Ik kan niet zonder _/-\o_
- Pferdesalbe. Is een beetje vergelijkbaar met traumeelgel (is overigens ook fijn spul maar goed prijzig). Goed bij kneuzingen, lichte verrekkingen, stijve spieren of op de pezen naar een stevige rit. Ook fijn voor je zelf :D
- steriele gaasjes & watten
- zelfklevende bandages voor het verbinden.
- voorverpakte vochtige washandjes. Handig om benen, voeten, neuzen, snoeten schoon mee te krijgen maar ook om mok plekjes mee schoon te maken zonder de boel weer zeiknat te hoeven maken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:18

Wat ik in mijn medicijnenkastje heb staan:

-Metacam (Tot een half jaar na openen houdbaar.)
- Thermometer.
- Vaseline.
- Betadine scrub.
- Pincet
- Verbanddoos voor mezelf.
- Drukverband en watten.

Daarnaast heb ik nog teershampoo maar dat valt niet onder de medicijnen.
Heb 3 halsters, en 3 touwen. Altijd voor als er nood is. Ook nog 1 extra (een oude stugge) op de kast.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:19

Zoals al gezegd is, alleen de echte basisdingen klaar hebben staan, de rest gaat waarschijnlijk toch over datum. Wat je (ts dan) hierboven noemt is eigenlijk gewoon prima.

Wat ik, beetje afhankelijk van de faciliteiten, wel heel fijn vind nog zijn van die kant-en-klare coolpacks. Dus niet voor in de vriezer maar voor éénmalig gebruik, moet je op knijpen en dan worden ze koud. Als je dan ooit zonder water zit (met vorst bijvoorbeeld) kan je toch altijd koelen. Dingen zijn heel goedkoop en geloof dat er niet eens een houdbaarheidsdatum op staat. Neem ze zelf altijd mee op concours.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:30

ik heb ook altijd een tubbetje ab oogzalf in huis...(zonder corticosteroiden)
Voor mijzelf,honden of de paarden :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:02

maralyn schreef:
Wat ik in mijn medicijnenkastje heb staan:

-Metacam (Tot een half jaar na openen houdbaar.)
- Thermometer.
- Vaseline.
- Betadine scrub.
- Pincet
- Verbanddoos voor mezelf.
- Drukverband en watten.

Daarnaast heb ik nog teershampoo maar dat valt niet onder de medicijnen.
Heb 3 halsters, en 3 touwen. Altijd voor als er nood is. Ook nog 1 extra (een oude stugge) op de kast.

Maar die metacam is neem ik aan voorgeschreven voor het een of ander?
neem aan dat je die niet standaard gewoon in je kast hebt staan en gebruikt naar eigen goeddunken?
tenzij je misschien professioneel bezig bent met een grote stal vol paarden, zou ik zelf nooit zomaar metacam gebruiken voor mijn dieren (ook al heb ik het ook in huis maar dan voor zowel bejaarde kat die het mag hebben als haar reuma opspeelt en voor mijn semi bejaarde hond met een chronisch verdikte blaaswand die hoogstwaarschijnlijk nooit meer van de metacam zal afkomen).. maar zou dat spul niet zondermeer gewoon als standaard medicijn in mijn medicijnkast hebben geloof ik.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:11

Wondzorg/EHBO:
Betadine (de zalf en de gewone)
Wondzalf met arnica
Wondspray
2 soorten mokzalf
Vasiline
Tekenpincet
Thermometer
Spons
Vochtige doekjes (ongeparfumeerd)
Verband
Tape
Schaar

Verder zijn er nog algemene prulletjes die je niet per se nodig hebt maar wel leuk is om in het bezit te hebben, zoals:
Uitdunschaar/mesje
Hoefrennet
Paardenshampoo (ik heb teershampoo/anti roos maar die stinkt best wel :+ )
Vliegenspray

En extra halsters en (vooral) touwen kunnen ook zeker geen kwaad. Zo heeft mijn paard op één week eens twee touwen kapot gekregen...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:15

Tendance schreef:

Gelijk heb je, als er dan toch nood aan de man is en je bent aanwezig dan breng ik het spul zelf aan op betreffend paard.
Als ze meer willen gaan ze het maar zelf kopen. Ben geen bibliotheek of Apotheek.

LunaxMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:17

Mokzalf,Sudocremé,Betadine shampo/zalf,wondspray, Mischien is een extra halster wel leuk? en alle soorten dekens die Ik nodig vindt : 0 gram regendeken, 100g regendeken, 200g regendeken, 300g regendeken, een zweetdeken zal ook handig zijn, en als je pony exceem heeft exceem deken, zweetmes, vliegenspray, voor de zomer mischien een vliegennetje ? schaar voor manen-staart, paardenshampo, spons, Longeerzweep? Verder zijn er nog extra dingen enz