Helpen op de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:42

Vickz schreef:
Ik zeg altijd dank je wel als iemand helpt en zeg ook meestal van neem maar een drankje van mij. Als iemand helpt op wedstrijd dan krijgt die ganse dag gratis eten en drinken. En om de zoveel tijd doen we iets speciaals voor onze helpers. Een etentje, een uitstapje, een cadeautje,...

Ik bedank wel altijd de meisjes die helpen en de 2 die er het meeste zijn, mogen ook een pony bijrijden op de manege. Maar wat jij hier aanhaalt vind ik wel lastig. Als je helpt krijg je wel eten en drinken. Maar iets doen waarbij je mensen uitnodigt of een cadeautje geeft. Wie nodig je dan wel uit en wie niet? Ook diegene die enkel eens de stalgang aanveegt? Om scheve gezichten te voorkomen doen we dat niet..

elenaMM77 schreef:
ik denk dat het juist hierin zit... Als iemand namelijk bij mij het vermoeden wekt dat er verwacht wordt dat ik een handje help, terwijl ik betaal voor lessen en er wat voor gradatie van 'moeten' dan ook bij komt kijken.. dan ben ik de eerste die mijn hielen licht, want daar ben ik toch wel wat allergisch voor..

Bij ons is het wel "moeten" om na de les de mest uit de bak te halen en de stallen en stalgang aan te vegen. Van begin af aan hoort dat er gewoon bij. Ook dat wordt niet meteen door iedereen gewaardeerd, maar zodra duidelijk is dat daar niks aan veranderd wordt doet iedereen het wel. Vooral de pubers willen het nog wel eens "vergeten" en dan draait degene met de minst grote mond er voor op. Dat laat ik niet toe, het moet gewoon samen of om de beurt gebeuren.

soloro

Re: Helpen op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:46

Ik help vrijwel elke zaterdagochtend mee (rij om half 10 privéles op manegepaard). Help vaak met opzadelen voor stapritten bv. Of een paard longeren en dergelijke. Heb ook geregeld geholpen met voeren etc. Bij mij op de manege hebben ze een systeem dat je als je in totaal 10 uur meehelpt een gratis les krijgt. Alleen ik doe het meer voor mijn lol, hoef niet persé een extra les omdat ik meehelp. Heel vaak laat ik mijn kaartje ook niet afstempelen, ik vind het juist fijn om te helpen.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:52

Als kind, toen ik op de manege reed, bleef ik er altijd zo lang mogelijk.
Ik hielp dan met binnen/buiten zetten, voeren, vegen of ik zadelde pony's op voor beginners en liep vervolgens in de les ernaast.
Ik vond (vind) het heerlijk om de gehele dag met paarden bezig te kunnen zijn.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:03

Zo'n 10 jaar geleden ben ik begonnen op een stal in mijn straat. Ik reed zelf op woensdag en wij gingen dan altijd eerder zodat we de lessen voor ons konden helpen (opzadelen en meelopen). Omdat ik nog gewn 5min verder woon werd ik snel gevraagd om ook op zaterdag te komen helpen. Uiteindelijk heb ik zo'n 4 jaar met 2 hele goede vrienden ma tot za geholpen.

Eerst de paarden uit de wei, opzadelen, soms meelopen, onder de les uitmesten, paarden wisselen, voeren en na de les soms nog een paar naar de wei.
Soms mochten wij op zaterdagmiddag weleens rijden maar we kregen er verder niks voor. Wij vonden het fantastisch, we wisten alles, kende de paarden goed en we kende ook alle mensen.
Helaas hadden ze ons ineens niet meer nodig... Ik heb het er nog weleens over mijn vriendin, wat een geweldige tijd we hebben gehad en hoeveel we eigenlijl hebben meegemaakt met de paarden. Stiekem missen we het beide.. -O-

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:04

ik help nog steeds veel op de manege. sinds dat de nieuwe eigenaren er zijn ben ik veel gaan helpen. kon het erg goed met iedereen vinden en vond het gewoon heel erg gezellig. soms mocht ik dan meerijden in de les.

omdat ik zo vaak meehielp hebben ze me uiteindelijk gevraagd om daar te komen werken! helemaal geweldig dus. buiten de uren die ik werk help ik nog steeds vaak mee.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:09

Toen ik nog op de manege reed hielpen ik en een paar vriendinnen ook regelmatig. Pony's opzadelen voor de les, helpen met voeren, meelopen en voorrijden in de beginnerslessen, dat soort dingen :)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:09

Vroeger ook veel geholpen op de manege met longeren, meelopen in beginnerslessen, poetsen, opzadelen, uitmesten, vegen etc. Niet dat ik er ooit een bedankje voor heb gehad, of een gratis hapje. Maar ik vond het zelf gewoon leuk. Maar toen die manege stopte en ik ergens anders begon, was helpen zeker niet toegestaan op de een of andere manier. Je mocht zeker niet zomaar een paard poetsen of de stallen vegen, wat ik best jammer vond. Nu ligt mijn manege tijd achter me, maar heb het altijd erg leuk gevonden, en zou als vrijwilligersbaantje het nog steeds wel leuk vinden! :j

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:25

Bij ons wordt je wel degelijk bedankt. Mee-eten en -drinken als het zo uitkomt en om de zoveel tijd wordt er iets georganiseerd voor de helpers. Ik heb niet het idee dat er misbruik gemaakt wordt van de vrijwilligers. Zonder vrijwilligers zou de manege niet kunnen draaien zoals ie doet en je merkt echt wel dat ze het fijn vinden wat je doet.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:26

MairiMacBran schreef:
Bij ons wordt je wel degelijk bedankt. Mee-eten en -drinken als het zo uitkomt en om de zoveel tijd wordt er iets georganiseerd voor de helpers. Ik heb niet het idee dat er misbruik gemaakt wordt van de vrijwilligers. Zonder vrijwilligers zou de manege niet kunnen draaien zoals ie doet en je merkt echt wel dat ze het fijn vinden wat je doet.

Dit miste bij ons nog weleens.. Het is geen manege maar 'gewoon' een stal met buitenrijbak en ongeveer 20 paarden. Toen wij ineens niet meer hoefde te komen werden we 2 dagen later gebeld of we alsjebliefd weer wilden komen want ze redde het niet zonder ons :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:40

Vroeger hielp ik in het weekend in de voormiddag en op woensdag in de namiddag. Dit was vooral helpen bij opzadelen, beginnerslesjes helpen, tuig schoonmaken en in het weekend eens een stal of 2 van de manegepaarden.
In ruil kregen we drank en een koek en 1 lesje in de week. Wat vaak prive les was.

Toen ik in een andere manege kwam en hoorde dat ze daar tijdens de zomer vakantie dagelijks 50 stallen met 2 deden, daarvoor 50 euro kregen voor 2 maanden zonder weekend. Wel... dat zijn lekker goedkope krachtjes. Dat had ik nooit gedaan. Ze moesten zelfs hun drank nog betalen tenzij ze water namen, dat was -gelukkig- wel voor niets.

Ik zou nu graag weer in een manege gaan helpen moest ik er de tijd voor hebben in ruil voor training, of bijvoorbeeld eens zonder les rijden op een paard.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:42

Ja hoor, eerder als kind er elke dag te vinden.
Had ik m'n eigen gereden dan graag nog andere pony's van de manege!
En natuurlijk zondags helpen met uitmesten en s' avonds met voeren.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:50

Toevallig ga ik vanaf maandag helpen bij de shetlessen etc bij een manege hier in de buurt *\o/*
Als 'betaling' mag ik dan springles, dressuurles of vrij rijden op een paard die k zelf wil
/3 /3 /3

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:09

Man en ik helpen allebei bij de onderlinge wedstrijden op de manege. Ik begon als ringmeester, maar dat kan ik fysiek niet meer, dus nu verzorg ik de inschrijvingen en is man vaak ringmeester. Toen we op de manegepaarden reden en meededen mee begonnen en nu paard van onszelf is geworden gaan we daar natuurlijk gewoon mee door.
Daarnaast help ik de eigenaresse van stal als ze dingen moet uitzoeken en geen tijd heeft en schrijf ik stukjes voor de plaatselijke kranten als we een activiteit hebben.
Bij de ponylessen zijn er vaak wel meisjes die bij de beginners helpen met meelopen oid, maar in principe wordt aan de ouders gevraagd dat te doen, omdat er niet gegarandeerd kan worden dat er genoeg vrijwilligers voor zijn.

Vroeger heb ik jaren als vrijwilliger geholpen bij paardrijden voor gehandicapten. Op de eerste manege kreeg je per les die je hielp een consumptie en het tweede bedrijf draaide naast betaalde instructeurs op stagiaires en vrijwilligers en kreeg je gewoon koffie of thee en een kerstpakket. Daar ben ik mee gestopt toen ik ging werken (na mijn studie, een 'echte' fulltime baan dus) en toen was ik het ook wel beu omdat er veel verloop in de mensen was en ik vooral heel vaak druk was met nieuwe vrijwilligers wegwijs maken.

In principe vind ik niet dat ik voor vrijwilligerswerk betaald hoef te worden, een drankje is fijn en kerstpakket leuk, maar een oprechte 'bedankt' vind ik eigenlijk het belangrijkst. Als ik niet het idee heb dat mijn inzet gewaardeerd wordt, dan ben ik er gauw klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:11

Ik wilde wel maar het mocht niet (manegepaarden stonden 21/7 op stal en liepen 3 uur, verder mochten ze niet uit de stal) en als je een paard ging poetsen zonder er op te hoeven rijden werd je raar aangekeken of uitgelachen. Echt een leuke manege dus.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:12

Toen ik nog op de middelbare school zat, hielp ik na mijn les ook elke zaterdagmiddag mee op de manege. Dat vond ik ook altijd erg leuk om te doen. Vaak mochten we dan pony's in de paddock zetten, soms eens longeren enzo. En als er nog pony's gereden moesten worden mochten we dat ook wel eens doen, we mochten zelfs eens mee op een strandrit. Ik heb altijd met veel plezier geholpen. Inmiddels helaas niet zo veel tijd meer om nog de hele zaterdagmiddag op de manege te blijven, maar als het er eens van komt, vind ik het nog steeds leuk om te helpen :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:14

Toen ik nog reed hielp ik zelf niet, maar een vriendin wel en nog andere meiden die ik niet zo goed kende. Ik weet niet precies wat ze deden, maar in ruil ervoor mochten ze vrijrijden.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:15

Toen ik nog reed heb ik ook veel geholpen op de manege. Inderdaad zadelen, beginnende kindjes helpen met zadelen, pony's naar de wei, poetsen, meelopen met de lessen etc.

Ook pensionklanten geholpen.

In ruil daarvoor mocht ik eens op een pensionpaard rijden, vrij rijden op een manegepaard, kreeg ik wat extra tips of hulp als ik m'n Verzorgpaard reed of in het weekend/vakantie als ik er heel de dag was wat te drinken en eten. Daar was ik heel blij mee.

Ook de keren dat ik er niks voor terug kreeg hielp ik graag mee.

Was een leuke tijd en heb er veel van geleerd destijds!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:24

Wij hebben vrijwilligers die iedere wedstrijd paraat staan om te helpen, inschrijvingen, drankkaarten, helpen met parcours opbouwen, enz. Voor deze mensen doen we graag eens iets extra bv een etentje ofzo. Ook mogen die de dag zelf eten en drinken voor niks. Dan heb je kinderen of tieners die helpen met eens een paard zadelen, meelopen met een beginner, paard buiten zetten,... Die krijgen dan een drankje ofzo na afloop. Als het regelmatig dezelfde zijn die helpen mogen ze een gratis les of buitenrit.

Alleen zijn deze zeldzaam aan het worden, uit zichzelf gaan ze niet rap aanbieden om te helpen.

Daarom probeer ik mijn ruiters zo zelfstandig mogelijk te maken, er zijn lessen waar Men leert zadelen en poetsen. Aan bij kleine kinderen vraag ik aan de ouders om ook deze lessen bij te wonen en eventueel met het kind mee te stappen de 1ste aantal lessen.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:28

Toen ik nog wat jonger was, hielp ik elke zaterdag op mijn vorige manege met poetsen, opzadelen en vegen enzo. Als dank kregen we dan wat te drinken in de kantine. Maar deed het natuurlijk om de gezelligheid.
Nu rijd ik op een andere manege en help daar ook elke zaterdag, rijd zelf op de woensdag. Heel gezellig clubje meiden dat in de middag komt helpen met de beginners lessen, opzadelen, poetsen, paarden binnen halen en in de winter longeren we wel eens wat pony's. Ook hier gaat het echt om de gezelligheid en we krijgen er niks voor terug. Bij wedstrijden worden we ook wel eens gevraagd om te helpen, dan is het toch wel leuk dat ze je ook vragen om te helpen.
Bij ons gebeurt het dus zeker nog wel dat meisjes komen helpen!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:32

ik leste toen ik een jaar of 7,8 was, om de 2 weken, of alleen als het lekker weer was ivm alleen een buitenbak, en soms als het rotweer was ging ik alleen daarheen om de pony's te poetsen, en de wei op te doen en alles :) merk het nu idd niet meer. ze moeten er altijd geld voor hebben.. vond het al helemaal geweldig als ik mocht longeren. en ik kreeg er dan helemaal niets voor ook geen gratis les of zakje chips :) alles met paarden was geweldig.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:32

Ik zit op zaterdag van 9 tot 5 de hele dag op de manege. Vind het super om te helpen, ookal krijg ik daar vrijwel niks voor. Als je eens in de les meehelpt krijg je een bonnetje, waarmee je met 3 een gratis groepsles hebt! Ik poets veel paarden en wandel ook heel vaak met pony's die stilstaan. Ik help met opzadelen, vegen, af en toe met paarden afspuiten en naar het land brengen. Omdat ik op zaterdag vaak help word ik ook vaker gevraagd voor andere dagen om te helpen :) Ik doe het meestal in mijn eentje maar er zijn vaak ook andere mensen bij die ook helpen!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:35

Vickz, je ziet bij ons bij bijvoorbeeld parcoursbouwen ook wel dat het een klein clubje is dat dat komt doen (avond voor de wedstrijd). Als je ziet hoeveel leden we hebben is dat ergens best jammer, maar aan de andere kant werkt het ook wel heel prettig. Iedereen heeft inmiddels z'n eigen taak en het kleine clubje is vaak vlotter dan wanneer er allerlei mensen die normaal niet helpen ineens bijspringen.

Het is, denk ik, wel een algemene tendens dat verengingen minder vrijwilligers hebben en mensen minder snel 'even' bijspringen. Dat zag ik al tijdens mijn studentenrij-vereniging periode. Het werd steeds lastiger om bestuurs- en commissieleden te vinden. Toen dacht ik nog dat dat kwam door de hogere studiedruk en -kosten, maar ik hoor het ook bij de voetbalverenigingen en zie het dus zelf op de manege.

Overigens is er helpen en helpen. Bij ons mogen de jonge meiden bijvoorbeeld geen zware klussen (als mesten) doen en ook het paarden naar de wei doen mag niet iedereen doen ivm de risico's die dat weer met zich meebrengt. Ik denk wel dat op sommige stallen ook weer mis- of minstens gebruik gemaakt wordt van jonge meiden die graag willen helpen.
Het is een lastig evenwicht in de paardenwereld..

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:01

Bij ons mag er ook niet gemest worden, voeren gebeurt alleen "onder begeleiding" en ook niet iedereen mag paarden buiten zetten. Het zou niet verantwoord zijn van bv een meisje van 8 met een groot paard op pad te sturen. De hulpjes moeten natuurlijk enige ervaring hebben met paarden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:08

Vickz schreef:
Bij ons mag er ook niet gemest worden, voeren gebeurt alleen "onder begeleiding" en ook niet iedereen mag paarden buiten zetten. Het zou niet verantwoord zijn van bv een meisje van 8 met een groot paard op pad te sturen. De hulpjes moeten natuurlijk enige ervaring hebben met paarden.

het is een soort van manege. niet goedgekeurd als manege. en ze heeft alleen maar shetlanders waarvan de grootste 1.10 is :) is geen manege voor ''grote mensen'' in de bak werd amper gereden, ze was niet in het bezit van zadels, en je reed eigenlijk altijd buiten, en zonder zadel. heb er ook niet heel lang gelopen maar wel mij eerste stapjes in en op een paard gezet. als 4 jarige :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:25

Op 1 manege iedere dag
Maar op een andere manege was het meer commercieel werd 1 keer om dezelfde tijd zo een dag ingelast. En daar deed ik dan niet aan mee. Kreeg je ook geen dank voor terug