Veulen gekocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:59

Annoya schreef:
Als je een duur veulen koopt dan kan je van de verkoper verlangen dat hij er een stukje kwalitiet en garantie tegenover zet. In het geval van mijn veulen vind ik het niet reeel dit van de verkoper te eisen. Een veulen kopen is een gok, daar ben ik mij van bewust.

Heeft niets met duur of goedkoop te maken maar met gezond en ongezond... :n
In dit geval zou ik zeker een 5 panel test doen. Je bespaart er je een hoop zorgen en kosten mee en het is zeker niet onbetaalbaar duur. Dus eigenlijk geen redenen om het niet te doen lijkt me :o?

aishcream

Re: Veulen gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:06

Ts zegt, dat ze dit niet kan eisen van de verkopende partij, prima, meer kunnen wij als bokt niet doen, ze is er opgewezen, meer reacties daar over hebben denk ik geen zin.

Ik vind het een mooi veulen en ik hoop ook een gezond veulen! Veel geluk samen!!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:26

Zo'n test kost 95 dollar. Die betaal ik zelf wel. En dan nog hij kan ook zomereczeem hebben. Mijn moeder kocht 2 jaar geleden een kwpner helemaal goed gekeurd en nu is ze kreupel. We laten binnenkort foto's maken maar de veearts denkt aan artrose.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:45

Met een Paint kan je zeker meer doen alleen western rijden. ;)

Maar zoals meerderen hier zeggen, laat voor je eigen bestwil en die van het veulen in ieder geval op PSSM testen. Dat is een genetische ziekte die helaas bij steeds meer Quarters en Paints ontdekt wordt, en dan vooral bij Paints. Dat aan je dierenarts vragen heeft weinig zin, er zijn nog maar heel weinig dierenartsen op de hoogte van deze ziekte. En onderschat deze ziekte niet! Het betekent zolang als het paard leeft speciale zorg, en als je geluk hebt kan je er met de juiste zorg zonder problemen op rijden. Als je pech hebt wordt het een lange lijdensweg en kan het zelfs betekenen dat je je paard moet laten inslapen. En inderdaad, je paard kan allerlei andere ziektes of blessures krijgen, maar als je je veulen test en je weet dat hij het heeft kan je 'm de juiste zorg geven en zo je paard en zo veel mogelijk pijnvrij leven kan geven. Een paard wat PSSM heeft lijd pijn, pijn die niet altijd aan de buitenkant te zien is maar zich uit op andere manieren kan uiten. Als je niet test en hij heeft PSSM, laat je je paard pijn lijden, en dat wil je vast niet. Dat is de reden waarom mensen er zo op hameren om te testen. Nog steeds weten heel veel mensen niet wat de ziekte inhoud en denken dat het wel meevalt en laten niet testen. Soms wordt er hier op bokt geïrriteerd gereageerd op mensen die hameren op testen, maar ik hoop dat mensen elkaar blijven wijzen op het belang van testen. Hoe meer mensen het weten en zich realiseren dat het een ernstige ziekte is en gaan testen hoe beter.

Maar uit je laatste reactie begrijp ik dat je gaat testen. +:)+ Goed zo! Ik hoop van harte dat je veulen het niet heeft en dat jullie een mooie en gezonde toekomst tegemoet gaan!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 01:38

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 05:37

Astridklomp, wat me metname irriteerde is dat men allerlei aannames doet. Ik heb op bokt in de western hoek al zitten meelezen over paints en quarters. Ik had gelezen over panel 5 en heb ook gekeken wat ik kan doen op de site van een Amerikaans lab voor ik het veulen kocht. Waar ik me aan erger is dat wanneer ik zeg dat ik niet van de verkoper ga eisen, waar ik zo mijn reden voor heb. Men direct de aanname doet dat het dan helemaal niet getest gaat worden. Op Bokt is veel goede informatie beschikbaar, alleen discussies worden vaak onnodig hard gevoerd omdat men niets vraagt maar zelf conclusies trekt.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:50

Annoya schreef:
Astridklomp, wat me metname irriteerde is dat men allerlei aannames doet. Ik heb op bokt in de western hoek al zitten meelezen over paints en quarters. Ik had gelezen over panel 5 en heb ook gekeken wat ik kan doen op de site van een Amerikaans lab voor ik het veulen kocht. Waar ik me aan erger is dat wanneer ik zeg dat ik niet van de verkoper ga eisen, waar ik zo mijn reden voor heb. Men direct de aanname doet dat het dan helemaal niet getest gaat worden. Op Bokt is veel goede informatie beschikbaar, alleen discussies worden vaak onnodig hard gevoerd omdat men niets vraagt maar zelf conclusies trekt.

Ho....ik denk dat je mijn post dan niet goed hebt gelezen.
Of je moet iemand anders bedoelen?
Ik las dat je iemand hebt laten kijken en vond dat je moest weten dat je genetische ziekten zo op het oog als een paard nog geen problemen heeft niet kunt zien.
Ik heb gevraagd of je je erin hebt verdiept en ik ben heel blij om nu te lezen dat je dat hebt gedaan.
En over aannames gesproken jij denkt dat de mijne "duur" (misschien wel te duur) gekocht is, maar dit is niet het geval :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:56

Na aflevering testen is ook niet echt handig.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 07:00

kking schreef:
Annoya schreef:

Ho....ik denk dat je mijn post dan niet goed hebt gelezen.
Of je moet iemand anders bedoelen?
Ik las dat je iemand hebt laten kijken en vond dat je moest weten dat je genetische ziekten zo op het oog als een paard nog geen problemen heeft niet kunt zien.
Ik heb gevraagd of je je erin hebt verdiept en ik ben heel blij om nu te lezen dat je dat hebt gedaan.
En over aannames gesproken jij denkt dat de mijne "duur" (misschien wel te duur) gekocht is, maar dit is niet het geval :)

Het was idd niet op jou gericht..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:02

Heey wat leuk ik heb vorige week zondag de 2 merrieveulens gekocht bij de zelfde meneer

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 07:26

Wat leuk, welke?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:36

Een bont merrieveulen en het merrie veulen van de appaloosa.

Afbeelding

Afbeelding

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:39

heeft die nog meer veulens en waar is dat dan

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:58

Die platenbonte merrie daar was mijn moeder helemaal gek van. Die Appaloosa vond ik ook mooi. Gefeliciteerd!

De verkoper zit in Peize, Drenthe. Advertenties op marktplaats.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:58

testen NA aankoop is een beetje laat..
als het veulen de ziekte draagt, ben je zuur.
ze mogen niet meer op gras, geen tussendoortjes-snoepjes, je moet al je hooi ALTIJD eerst laten testen, 2 wekelijks tot maandelijks het bloed laten controleren.
het is zeer pijnlijk, ze zijn gevoelig voor kou.
en op de meeste kan niet/nooit meer gereden worden,
ook niet met een goed voer-regime.
bezint, eer je begint..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:18

Jij ook gefeliciteerd! Ik ben benieuwd hoe hij uitgroeid

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:51

Annoya ik citeer even je eigen post: 'Met kijken heb iemand meegenomen die op belangrijke punten gelet. Maar bedankt voor je advies Spicegirl. Ik zal het met onze veearts bespreken.als hij ingeent wordt.'

Daaruit maak ik op dat je op dat moment nog niet wist wat de panel 5 test inhoud want als je je ingelezen had weet je dat je deze niet aan je dierenarts kan vragen.

Maar heel fijn dat je gaat testen. En ik hoop paardje 2013 dat jij ook zo slim bent om te testen. ;)

Het is niet alleen in het belang van het paard zelf, en om een hoop ellende te voorkomen, maar ook in het belang van het ras om deze ziekte uit te bannen. Dus dat er niet meer gefokt wordt met PSSM paarden.

Lees wat Spicegirl zegt, en lees met welke ellende andere eigenaren van PSSM paarden te maken hebben gehad en nog steeds hebben. En denk niet, die van mij zal het wel niet hebben, want als ik een inschatting moet doen denk ik dat ongeveer 70% van de paints en appaloosa's op dit moment PSSM hebben.

De reden dat men op bokt 'harde aannames' doet is omdat het een hele heftige ziekte is en veel mensen die er te weinig vanaf weten er te lichtzinnig over doen.