[Volgtopic] Afvallen Jonkvrouw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiesl

Re: [Volgtopic] Afvallen Jonkvrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:56

Marrie98, dankje! Pionnen liggen er ook nog van het mennen in de wei vroeger haha.

Ponyparadijs,ik ga me daar toch eens in verdiepen!!

Aishcream, ja een grasbuik idd. Vooral in de zomer is een handje inderdaad genoeg denk ik. Van de winter zal ze wel meer krijgen. Die snoepjes kan ik ook veranderen in een brokje ja!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:57

In de winter heeft ze het misschien wel nodig om zich warm te houden en niet af te vallen

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:59

Heb je misschien ook een paddock met alleen zand of zo? Dan kan je bijvoorbeeld haar 4 uur per dag laten grazen in de wei en voor de rest van de dag in de paddock

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:02

Marrie98 schreef:
Heb je misschien ook een paddock met alleen zand of zo? Dan kan je bijvoorbeeld haar 4 uur per dag laten grazen in de wei en voor de rest van de dag in de paddock

Moet je ook mee opassen, zou dan wel in de paddock een hooinet ophangen zodat ze iets te knabbelen heeft, als ze op dat zand staat en grasjes ertussendoor plukt heb je binnen de kortste keren een koliekerig paard, wil je echt niet bij zo'n oudje, ook beter om ze dan niet gelijk vanuit de paddock brokken te geven maar eerst wat hooi zodat de speeksels al op gang zijn ed.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:03

aishcream schreef:
Marrie98 schreef:

Moet je ook mee opassen, zou dan wel in de paddock een hooinet ophangen zodat ze iets te knabbelen heeft.
Als ze op dat zand staat en grasjes ertussendoor plukt heb je binnen de kortste keren een koliekerig paard, wil je echt niet bij zo'n oudje. Ook beter om ze dan niet gelijk vanuit de paddock brokken te geven maar eerst wat hooi zodat de speeksels al op gang zijn ed.

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:05

Ja natuurlijk moet je wel hooi in de paddock hebben. Maar het is om te voorkomen dat ze te veel gras eet op een dag ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:06

Ik zou met echt geen zorgen maken om die gras buik.
Beetje meer beweging kan al wonderen doen

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:17

Ik laat haar gewoon lekker op de wei, zorg gewoon dat ze nu een tijdje niet meer op het hogere gras komt. Deed haar er normaal 2 uurtjes daar in, voorlopig even niet meer. Ze heeft inprincipe nog genoeg gras aan de andere kant dus hogere is ook niet écht nodig.

Paddock staat nu namelijk onder onkruid. Wel een goed meegedacht hoor! Als ik een paddock zonder onkruid had, was het een optie. Maar moet eerst gespoten worden en dan weggehaald.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:20

Dat hoge gras zit hoogst waarschijnlijk minder in dan het korte gras
Dat heeft te maken met de groei en de gestrestheid van het gras

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:20

Ze staat ook wel langer op de wei hoor, met dit 'mooie' weer.

Van half 8/8 uur doe ik haar buiten tot een uur of 8/9 's avonds, dan gaat ze weer binnen. Zie haar 's middags ook regelmatig een paar uurtjes bij de stal staan. (In en uit loop stal naar de wei).
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 12-08-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:22

Lekker buiten is helemaal niet erg hoor!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:23

Ponyparadijs, klopt, hogere gras is alleen niet heel veel hoger maar ziet er gezonder uit om het zo te zeggen. Zal morgen een foto maken van de weides.

Als ze op het kortere gras staat, is ze ook vaak te vinden in slaapstand bij haar stal haha.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:59

Dit is het 'lagere' gras.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is het 'hogere' gras.
Afbeelding

Het gras is er laatst ook afgehaald (laten maaien) voor hooi.

Inprincipe lijkt het zo even hoog, bij het hogere gras staan paaltjes (niet te zien op foto) vanaf daar word het eindelijk pas hoger. Heb het laatst weer 1 paaltje verder gezet. Dan gaat ze daar ongeveer 2 uurtjes per dag in. Het hogen is dus niet bepaald te zien :')