Tillie20 schreef:Sorry, maar het gaat om het respect voor dieren wat er dus blijkbaar absoluut niet is. Deze dieren mogen dan wel maar kort ingezet worden, maar het stressniveau bij deze dieren is super hoog. Net als de kalfjes die gevangen worden met lasso en gebrandmerkt worden. Net als de races van de veulens, waarbij er absoluut niets word gegeven om hun welzijn maar alleen het winnen. Nee, hier staat geen samenwerking of respect voor dieren centraal maar puur alleen winnen.
Net als bij stierenvechten waarbij de stier geen eerlijke kans heeft en dus al vanaf het moment dat hij geboren is ten dode is geschreven. Feit blijft dat bij zo'n evenementen de dieren altijd slachtoffer worden en de mens zich even goed voelt door te winnen of door een dier te doden(in het geval van stierenvechten). Hoe je het ook went of keert(ik weet nu al dat iemand gaat reageren met 'Je bent er duidelijk nog nooit geweest, deze mensen gaan echt met respect met hun dieren om') het is gewoon uitbuiting van dieren. Om dat te concluderen hoef je er niet geweest te zijn. Het gaat om het hele doel van het gebeuren.
Bij dressuur en 'normale' western bijvoorbeeld is dat een samenwerking aangaan met het paard en SAMEN verder komen. In dat geval kan je je nogsteeds afvragen hoe diervriendelijk deze praktijk zijn, maar je kan nog altijd stellen dat het welzijn van het paard uiterst belangrijk is voor de ruiter en het doel van de sport.
Ik word er soms echt misselijk van hoe mensen dieren uitbuiten en gebruiken en het zelf gewoon niet doorhebben. Dat er ergere dingen gebeuren praat dit absoluut niet goed, mensen moeten veel meer compassie met dieren krijgen en ook zien dat dieren een eigen wil hebben om te leven. Van mijn part mag elk geval van uitbuiting of mishandeling van dieren uitgebreid besproken en uitgelicht worden. Alleen zo lossen we deze wereldwijde problematiek op, niet door weg te kijken en onterecht te relativeren. Ik zou nu niet als dier geboren willen worden op de wereld..
helemaal mee eens!