Prijskaartje aan je eisen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 20:45

xxdomiixx schreef:
eilleen333 schreef:

Hoe bedoel je geen eigen paard?

Wat een reacties al :) leuk om te zien dat veel mensen al geslaagd zijn terwijl het niet aan het paard "eisenpakket" voldeed. Was bij mij ook zo haha.

Ik wilde geen paard. Ik kocht mijn paard toen ik 18 was. Zat nog op de middelbare, moest nog studeren. Geen bijbaan, dus geen inkomen. Wat kan je een paard dan bieden?
Gelukkig is het met hard werken goed gekomen, maar het is geen ideale situatie om een paard te kopen.

Had dat pas bedacht voor als ik een baan en een huis had. Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Beste keus van mijn leven. Maar wel ongepland.
Ze was mijn verzorgpaard en werd verkocht aan een handelaar die ik kende en geen paarden zou moeten hebben. Dat kon ik niet toestaan. Ik wilde niet riskeren dat hij haar voor de wagen zou knuppen en verkeerd zou behandelen. Of haar zou verkopen en dat ik haar nooit meer zou zien. Ik had een band met dat dier en kon haar echt niet missen.

Ah oke, herkenbaar. Zo ben ik ook ongeveer aan mijn paard gekomen.

Mijn eisen waren ongeveer zoiets:
(nadat ik een a twee jaar afgestuurd ben een paard kopen)
ras: paint of quarter
kleur: bont, buckskin of palomino
leeftijd: 5-6 jaar
geslacht: ruin
western basis

Wat heb ik gekocht:
Een ruin van onbekende afstamming, voskleur, dressuurmatig gereden en houdt van springen, 20 jaar (toen ik hem kocht, 3 maanden later werd hij 21)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:47

xxdomiixx schreef:
Hopelijk heb ik dit goed neergezet...

Ik ben al een tijdje benieuwd naar de eisen die mensen stellen bij het kopen van een paard en met welk budget ze dit paard denken te kopen, maar ook of dit budget dan wel redelijk is. Dus als je op zoek bent naar een paard en je hebt een lijst met eisen, dan mag je ze hier delen :)

Bij eisen kun je denken aan: ras, leeftijd, niveau (onbeleerd, zadelmak, kent de basis gangen, beleerd, B, M, etc.), discipline (springen, dressuur, western, endurance etc. etc.), manier van training (Parelli, Monty Roberts, Klassiek Dressuur, modern etc.), trailermak, verkeersmak, maar ook karakter en geslacht :)

Ik ben niet meer opzoek, maar heb 5 jaar geleden wel het paard gekocht wat ik echt wilde hebben. Ik wilde nog één keer een rijpaard kopen en ben me toen gaan verdiepen in wat het was dat ik graag wilde hebben. Dat werd al een hele leuke zoektocht op zich.

Van de Anglo Arabier en Engelse Volbloed heb ik de overstap gemaakt naar de Lusitano. Ik wilde een hengst, boven de 1.60m, uit bepaalde bloedlijnen, in de kleur valk (maar dan ook nog in een specifieke tint) met een bles. :+ Ik wilde graag een jong, sociaal paard met een stabiel en dapper karakter. Uiteraard lichamelijk gezond (goedgekeurd) en met talent voor hogere dressuur. Ik wist dat er een behoorlijk prijskaartje aan zou hangen, maar had dat budget en had ook alle tijd om te kijken of ik dat paard ooit zou vinden. (ondertussen genoot ik van mijn zoektocht en de tripjes naar Portugal, etc.)

Na ruim een jaar vond ik hem. Als ik hem pas over 10 jaar had gevonden was dat ook prima geweest. Ik wilde geen consessies doen. Ik ontdekte hem op een foto van een kudde jonge hengsten in Portugal en pikte hem er zo tussen uit. Dat was hem!

En het is hem ook. Ben super blij met hem! :D

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:50

Ik was ook niet echt op zoek. Gewoon wat aan het rondkijken en oriënteren voor na de zomer of zelfs volgend jaar.

Ik had als eisen;
*Ruin of hengst
*leeftijd tussen de 5 en 15 jaar
*basis gereden
*geen Haflinger/Tinker/Fries of Fjord
*voorkeur voor PRE,lusitano of Lippizaner
*budget was paard afhankelijk maar rond de 5000 euro.

Ik heb nu;
Een onbeleerde valk merrie van net 3 jaar. Dus ik heb een beetje wat ik wilde en ben toch voor een jongere merrie gevallen wat eigenlijk niet de bedoeling was. Het was liefde op het eerste gezicht en dat weegt voor mij het zwaarst. Ik ben dolblij met de keuze die ik heb gemaakt. Ze is nu ongeveer 2 maanden van mij en kan me geen leven meer indenken zonder haar <3

Afbeelding

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:58

Toen ik ging zoeken voor een paardje had ik ook een lijst met eisen klaarstaan.
- Tinker
- Braaf en rustig karakter.
- geslacht maakte me niet uit
- super braaf onder het zadel
- beleerd voor de kar
- rond de 10 - 12 jaar. Met een max. van 15 jaar.
- Budget had ik eigenlijk niet in gedachten.

Ik kwam thuis met:
- Tinker
- Merrie
- net 6
- beleerd onder het zadel, maar nog erg groen. Ze kende stap, draf, galop en het sturen. Maar moest nog goed doorgereden worden.
- Door ondervoeding was ze in het begin rustig. Maar naarmate ze beter in haar vel kwam te zitten werd ze steeds wakkerder. Het is ook echt geen slome tinker, met een flinke portie pit erin.
- Budget had ik pas toen we gingen om te onderhandelen. Ze komt van een handelaar vandaan en hij noemde de eerste keer een prijs. Maar ik had de prijs in gedachten met toebehoren van €3.000,-- En daar heb ik haar voor gekocht. Sally zelf heeft € 2.650,-- gekost.
- Of ze voor de kar kon was niet bekend.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:03

Ik wou een super brave tinker/haflinger/fjord ruin die mij wat kon leren.

Ik ben thuisgekomen met een sensibele kwpn merrie die alleen de basisgangen beheersde :o

Edit:
Ik wou graag een paard/pony die mij van mijn springangst af kon helpen. Mijn merrie is nog banger voor balkjes dan dat ik al ben :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:30

Ik ben me aan het orienteren.

Mijn
selectielijstje met wensen:
Gezond en klinisch en liefst ook al rontgen goedgwkeurd voor de sport en fok.

-sportpaard/grote pony, goede bouw en beweging, fijn te rijden.
sociaal met andere paarden (moet zonder gedoe in groep kunnen lopen)
Stokmaat voorkeur 1,57-1,65. centimeter meer of minder bij juiste klik doen we niet moeilijk over.

niveau naar leeftijd.
5-12 jaar
L dressuur niveau of hoger
braaf sprongetje kunnen maken voor de afwisseling

-merrie, eventueel ruin
-vriendelijk karakter, betrouwbaar in omgang en onder zadel.
- alleen te laden, goed verkeersmak en braaf op buitenrit (liefst ook alleen)

Kortom; een fijn en lief werkwillig dier waar ik me veilig en ontspannen alleen mee kan redden. Aanleg voor dressuur en verder braaf recreatief allround te gebruiken.

Budget?
Afhankelijk van leeftijd/niveau en kwaliteit.
Ik denk iets te vinden vanaf de 3500 en geef liever niet meer dan 8000 euro uit.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:55

Ik ben ook heel rustig op zoek naar een:

- beginnerspaard
- verkeersmak
- boven de 1.50
- kan met andere paarden
- lief voor kinderen
- kleur maakt niet uit
- rond de 10 jaar
- en zo rond de 1500 euro.

T is een aardige eisenlijst voor een relatief lage prijs, maar als tie zn rondjes maar kan lopen ben ik tevreden.

Ik ben nu een beetje rustig aan het rondkijken. Maar wat ik tot nu toe tegenkom is het net niet ;) ach jah.. er komt vanzelf iets op mn pad :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:02

Dit waren mijn eisen:

-Hengst of ruin
-Rijpaardtype
-4,5 of 6 jaar oud
-Minimaal 1.60mtr
-Correct gezond paard met een fijn karakter
-Bij voorkeur zo goedkoop mogelijk uiteraard maar wel reëel.

Ik kwam thuis met een bruine onbeleerde 4 jarige KWPN hengst van ongeveer 1.60 groot voor een hele nette prijs.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:46

Mijn eisen waren

-ruin
-leeftijd maakt niet uit
-braaf in de omgang
-geen draver of tinker
-goed doorgereden
-verkeersmak
Budget lag tot max 2000
Ik kwam uiteindelijk thuis met een draver die net onder het Zadel was en nog niet naar buiten was geweest :')

liedjuh2

Re: Prijskaartje aan je eisen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:55

Ik heb bijna 4 jaar geleden mijn paard gekocht. Zocht een paard voor mijn opleiding.
Eisen:
Ruin/merrie
7/8 jaar
Rond de 1.68
Al in de sport gelopen(l niveau of springen of dressuur)
Ik had 6000 euro te besteden.

Kwam thuis met een 5,5 jarige ruin die op dat moment pas een maand of 5 onder het zadel was. Uiteindelijk gekocht voor 5000 euro. Op het moment van kopen al groter dan ik wilde en nu rond de 1.78.

Heb veel sportpaarden bekeken maar of ik had geen klik, of met keuren bleken ze stuk. Lag denk ik voor een deel ook aan het bedrag. Ben ook per toeval bij mijn huidige paard terecht gekomen. Ging bij de stal waar hij vandaan komt kijken bij een merrie die aan mijn eisen voldeed. Werd de avond daarvoor gebeld dat die verkocht was maar ze hadden nog wat staan wat aan mijn eisen voldeed. Dat was mijn paard dus. Eigenlijk niet aan mijn eisen, maar toch gekocht.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:03

na mijn studies over 5 jaar wil ik (mits ik een baan snel vind) een opvolger voor mijn nu 19-jarige ruin komen

eisen:
merrie
niet te groot (afhankelijk van bouw, vind mijn bijrijdhaf van 1.30 geweldig hoe ik erop pas, maar een smal ding moet minimum 1.55 halen)
veulen of jaarling
valk, vos of bont
dressuur of springgefokt
stamboom niet belangrijk.
zachtaardig karakter

ik heb geen idee hoe de markt dan gaat liggen, maar voor een papierloze zou ik max 1000 willen uitgeven. voor een veulen met papier misschien 1.500 zodat ik later voor haar ene opvolger kan fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:48

Mijn eisen waren:
- Merrie
- +/- 1.70
- Springpaard (kom je dus al snel bij de KWPN, BWP, Hollisteiner enz). Specifieke bloedlijn was ik niet naar opzoek, als maar duidelijk was dat ze aanleg had voor de springsport.
- 3 tot 6 jaar
- Beleerd
- Absoluut geen vos. Het liefst een schimmel.
- Rond de 5000/5500 excl keuring

Precies gevonden waar ik naar op zoek was :D Al is dat bijna bijzonder haha ;)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:03

Wat ik wilde voor we die van mij ter wereld kwam 3 jaar geleden:
- ruin
- dressuurmatig goed gereden
- verkeersmak
- leermeester
- 6 tot 13 jaar
- minimaal 1.60
- GEEN schimmel
- kwpn

Waar we mee thuis kwamen:
- merrieveulen
- onbeleerd en kende nog niks
- ze is nu rond de 1.60, dus dat is wél goed
- tuigpaard zonder stamboek
- SCHIMMEL :')

Ze werd geboren bij mijn opa en de klik was er gelijk, dus toen besloten dat ze van ons werd. Tot nu toe gaat alles heel goed (wel met bergen en dalen natuurlijk) en zijn we nog steeds blij met haar <3

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:38

Mijn eisen:
- Grote pony / Klein paard (1.55-1.64)
- Dressuurtype
- Bij voorkeur zadelmak
- Jonger paard (3-6)
- Geen schimmel
- Geen merrie

Waar ik mee thuis kwam:
- Grote pony / Klein paard (zal nu zo'n 158/1.60 zijn, heb haar niet meer gemeten)
- Merrie, drachtig (en daar kwam weer een hengstje uit, heb ik die er toch nog bij)
- Zadelmak
- Dressuurtype
- Zwartbruin
- 3.5 jaar

Ben in verhouding tot andere bokkers aardig geslaagd alleen met een ander geslacht, maar wat een heerlijk dier! Ik vind het nu ook erg leuk dat het een merrie is, fok dit jaar wederom een veulen :)

Ik heb ook paarden bekeken van 1.65+ maar die vond ik zo groot, was niks voor mij. Ook oudere paarden bekeken maar wilde toch weer met een jonkie beginnen. Zo wel gevarieerd rondgekeken. Omdat ik een wat kleinere maat zocht, viel het prijskaartje mee. Ook al is ze stermerrie, was ze Nederlands Kampioen merries en heeft een heel fijn en ruim gangwerk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:43

Eisen:
- Shire
- Onbeleerd
- < 3 jaar oud
- Smal type

Gekocht:
- Shire
- Onbeleerd
- 1 jaar oud
- Smal type

Budget hadden we niet. Ik had namelijk geen idee hoe duur zo'n paard zou zijn. Achteraf gezien was het geen koopje maar is ook niet het vel over mijn neus gehaald :)

Wel is hij mijn beste aankoop ooit! <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:43

onze eisen,
paard
rond 1.60
leuk kleurtje
veelzijdig en braaf, dressuur en springen
merrie of ruin
tussen 5 en 15.
budget tot 3500

we kwamen thuis met een 10 jarige schimmelmerrie van ca 163 2750,- die wel qua opleiding en karakter in het plaatje past. goed geslaagd dus, ze staat nu 2 maanden bij ons en is de proeftijd wel door. Nu nog verder samen groeien.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:45

Ik zocht een 3 jarige onbeleerde rustige GROTE new forest / welsh cob / friese kruising voor +- 2.500,-
Ik kwam thuis met een temperamentvolle, rillerige 7 jarige kwpn'er voor ong. het 3 dubbele van mijn budget. :')

Als ik nu zou zoeken gaan we voor:
- merrie/ruin/hengst
- Chique, aansprekende uitstraling, de 'wow' factor
- 1.65 - 1.80
- 3 - 8 jaar oud, onbeleerd, bij voorkeur rechtsstreeks bij de fokker vandaan
- € 12.500 ongeveer

Kan is groot dat ik dan met een shetlander of fjord thuis kom :p

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:46

Mijn wensenlijstje was:
-Merrie
-Ten minste 5 jaar oud
-minimaal 1.48 groot
-Haflinger
-Goed beleerd en doorgereden
-Verkeersmak
-Budget was 3000

Uiteindelijk thuis gekomen met:
- 3 jarige
- Ruin
- 1.53
-Haflinger
- Nog maar 1 keer rondje buiten gedaan
- Nog niet zo lang onder het zadel
- Wel ruim onder budget

Als ik weer ooit een paard neem ga ik weer voor het oorspronkelijke lijstje :D zien wat er dan komt haha

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:48

Ik wilde een hengst, tussen de 0 en 2 jaar. Liefst een barok ras. Springtalentje zou leuk zijn maar niet noodzakelijk. Verder: liefst zwart, maar andere kleur ook geen probleem.
Mn grootste eis: een klik.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:52

Mijn eisen waren:
-onder de 7 jaar
-iets ervaring in het springen, geen groentje
-springpaard
-tussen 1.70/175
-fijn karakter, maar wel uitdaging

Het is uiteindelijk een onervaren springpaard van 6 jaar geworden, 1.69 hoog en doooodsbenauwd voor balken/hindernissen, tot nu toe nog nooit spijt gehad! Ontzettend lief paard, maar zit karakter en uitdaging genoeg in :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:57

Mijn eisen waren een ouder, ervaren en simpel paard. Toch kwam ik thuis met een jong, onervaren en gecompliceerd dier :=

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:31

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:14

Op dit moment zoeken we naar een paard voor mijn vader. We hebben er al een hele zoektocht opzitten (10 bezichtigingen)..
Zondag weer 1.

Budget: max. €7000,-

Eisen:
- Merrie
- tussen de 8 en 18 jaar
- geschikt voor de beginnende ruiter
- braaf op buitenrit
- vrij van gebreken
- minimaal 1.55
- Quarter of Paint

Hoeft verder niks gelopen te hebben als ze maar goed braaf is en gezond. Blijkt toch onwijs moeilijk te zijn.. Vaak beloven mensen veel dat gewoon niet waar is. Advertenties zijn vaak veel te positief geschreven. :n

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:08

Onbegrijpelijk dat dat gebeurt. Beetje kritisch kijken naar je paard is wel belangrijk vooral als je het wilt verkopen aan een beginner. Hopelijk slagen jullie snel :)

Toch nog wel wat mensen die wel gevonden hebben waar ze naar op zoek waren :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:13

ras, Maakt niet uit.
leeftijd, Niet meer groen, maar niet ouder dan 18
niveau. niet meer groen.
discipline. basis dressuur en voor de wagen
trailermak, niet vereist.
verkeersmak, Graag!
maar ook karakter Rust... Maar met tijd red je alles.
en geslacht Geen hengst

Vraagprijs? Tussen 1000 en 2000 euro

Hebben we zo'n paard?
Ja, ze heeft wel zomer eczeem, is niet de makkelijkste en erg vluchtig, maar van de rest? I dont care.