Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Re: Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:20

Ik heb uren les gehad, zelfs de oude eigenaren gecontacteerd met vragen en of ik een keer daarheen kom gaan voor les van de eigenaar. Pony is volledig naar de hand gereden en deze had ik niet. Liep uit op een hoop vechten, 2 jaar lang geen plezier aan gehad. Dus nee, zelfs met de juiste instructies zou dit wellicht niet gelukt zijn.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:24

ik heb nooit een leermeester gehad; mijn eerste eigen paard (1,63 iets doorgeschoten in groei) was 3 jaar twee weken onder het zadel ik was 11
ze kende niks in het begin was het niet makkelijk maar nu gaan we met sprongen vooruit! we rijden dressuur wedstrijden en tegen de volwassenen is het niet makkelijk we zitten op de rand van de wp.
ze is erg nieuwschierig op nieuw terrein en als het paard en de amazone daarvoor nooit wedstrijden hebben gereden en je moet op je 13e paarden starten, dan kan ik elke keer tevreden terug kijken. samen met mijn instructrice kom ik steeds verder. nu ik mijn paard echt ken, doet ze alles voor me ; niks is te gek om te proberen.
ik heb leren rijden, leren vechten en hoop leren houden. voor alles moest ik vechten mijn paard kon mij niet redden als het rijden niet ging, het paard wist het ook niet. ze is nu 5 en ik ben 13, we hebben samen nog heel lang we zijn samen elkaars maatjes geworden en we gaan nu echt strijden om samen ons eerste winstpunt te rijden.
maar een leermeester of het bovenstaande? een jong paard graag :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:25

Niet ieder paard dat hoog in de sport heeft gelopen heeft een makkelijk karakter natuurlijk. Zo ken ik ook en hele zure merrie, liep ooit hoog in de sport, maar wat een gecompliceerd dier...

En zo zie je ook wel eens de ervaren pony die op de groei is gekocht. Veel te sterk voor het ruitertje, en dan doodleuk zijn eigen plan trekken. Huilbuien gegarandeerd.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:27

melissapupa schreef:
ik heb leren rijden, leren vechten en hoop leren houden. voor alles moest ik vechten mijn paard kon mij niet redden als het rijden niet ging, het paard wist het ook niet. ze is nu 5 en ik ben 13, we hebben samen nog heel lang we zijn samen elkaars maatjes geworden en we gaan nu echt strijden om samen ons eerste winstpunt te rijden.

Kan je geen maatjes worden dan met een leerpaard?
En is vechten leuk? Ik rijd liever paard zonder strijd ;-)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:30

Babootje schreef:
Hier zou ik naar gaan kijken:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH9VbeaSm4
Nog redelijk recent (2012 op de foto geweest).
Mooie prijs/kwaliteit verhouding

En hiernaar dus niet:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH-AbeaSm4

En dat heeft voornamelijk te maken met de prijs.

Ik precies andersom. En dat heeft niets te maken met de prijs. Tweede paard heeft daadwerkelijk ervaring / in de sport gelopen, het eerste niet ('op Z-niveau afgericht' zegt me niks, kan wel altijd in eigen binnenbak zijn geweest). Ook die foto's van 2012 zijn me niks waard. Omschrijving advertentie daarentegen wel.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:32

Mijn eerste paard, 20 jaar geleden, was een leerpaard, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Integendeel. Het was juist heel fijn. Beau was hoogopgeleid (Z2 dressuur) en deed precies wat hem gevraagd werd. Foute vraag? Fout antwoord. Daar heb ik echt veel van geleerd. Hij was 17 toen ik hem kocht en na 2 jaar heb ik hem helaas moeten laten inslapen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:33

Ik denk dat het ook aan jezelf, paards karakater en de klik met een paard ligt wat voor paard je 'moet' doen. Ik kan me namelijk ook zo voorstellen dat als je een Z-paard koopt en je er zelf nog geen fatsoenlijke B-proef uit krijgt, dit vreselijk kan frustreren.
Zelf altijd gedacht, als ik ooit aan een eigen paard zou toekomen dat dit eentje van rond de 8/10 zou zijn. Zo eentje die wel wat kan, die al wat heeft gezien, waarvan je weet waar je aan toe bent, zeg maar.
We hebben nu een half jaar eentje die in mei 5 is geworden. Elke vooruitgang die we opmerken is een feestje en we leren echt samen, terwijl we elkaar ook nog beter leren kennen. Er moest wel even uit mijn hoofd worden gepraat dat ik hem zou verpesten, maar dat was met een leermeester die Z kon waarschijnlijk ook nodig geweest (onzekerheid..).
Wel kenden we dit paard al een tijdje en waren we overtuigd van zijn goede en koele karakter en werkwilligheid en voldeed hij verder aan alle eisen (behalve dus ervaring en leeftijd) én we hebben er goede begeleiding bij. Maar vanwege mijn onzekerheid had ik dat met elk ander paard ook wel nodig gehad, denk ik. :=

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:36

Kelly_ann schreef:
melissapupa schreef:

Kan je geen maatjes worden dan met een leerpaard?
En is vechten leuk? Ik rijd liever paard zonder strijd ;-)

het was geen strijd het was leren om door te gaan, ik heb leren rijden ik heb mezelf gevonden ik heb leren vechten om mijn eigen doelen te stellen en niet op te geven. natuurlijk kun je met ieder paard een band krijgen, maar voor mij heeft het iets speciaals dat ik haar heb opgeleid samen met mijn instructrice

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:38

Ik hoef geen heel geduldig paard, ik heb liever een iets sensibele. Dat past beter bij mij, maar ik ben ook geen beginner. Ik zou niet ouder dan 15 willen. Foto's hoeft van mij niet. Als ze nog actief in het Z2 lopen met goed resultaat, dan zijn ze voor mij gezond genoeg.:)

Babootje: voor een beginner lijkt mij het tweede paard juist een super geschikt dier.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:07

Ik had vorige week een 4jarige 1 week op proef, superbraaf en goed ingereden wel nog groen. Laat ik hem keuren: artrose op de sprong -O- . Dus helaas stopte hier ons verhaal, dan krijg je allerlei reacties. Verkoper die vond natuurlijk dat je een paard hiervoor niet laat staan. Stalgenoten waren het met me eens. Door deze 4jarige op proef te hebben gehad, ben ik wel van mening veranderd dat ik misschien toch beter naar een volwassener paard moet gaan. Helaas zijn er hier veel slecht gereden, ook indien ze hoger niveau gereden worden.

Inderdaad Babootje, de tweede is inderdaad verdacht laag qua prijs. Maar wat noem je 'goedkoop'?
Momenteel is mijn budget 5000 euro. Maar ik vrees dat ik in deze prijsklasse niets ga vinden. Tenzij een jonge zadelmal of groen paard ofwel een 15+, en dan nog!

Meningen verschillen dus toch wel. Hoe moeilijk kan een zoektocht naar een geschikt paard zijn!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:21

Neem de tijd!

Momenteel zie ik nu online: M dressuur/spr. afgericht, leeftijd 8-12 en prijsklasse tot 6.000 een kleine selectie leuke paarden staan hoor!
Zelfde voor Z afgericht, leeftijd 8-12 en prijsklasse tot 8.000 euro.

Toch wel 3 tot 4 paarden die de moeite van het kijken/proefrijden waard zijn :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:29

Ik heb het geluk gehad om twee hele fijne leer/verzorgpaarden te hebben gehad voordat ik een eigen groen paard kocht.

Als eerste toen ik 16 was een 3-gangen IJslander van 10 jaar waarmee ik naar de ponyclub ben geweest en veel buitenrij-ervaring heb opgedaan.
Daarna toen ik 21 wat een Gelderse merrie van 16 die al met een 3-tal ruiters van de B naar de Z had gelopen. Vooral van dit paard heb ik veel geleerd en zelfvertrouwen gekregen wat mij erin sterkte dat ik een groen paard verder kon opleiden met veel begeleiding. In het begin heb ik zeker 3x per week les gehad, later 1x per week.

Daarna nog meerder pony's en paarden opgeleid, maar altijd met begeleiding/les.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:29

_mexx_lady_ schreef:
Ik heb uren les gehad, zelfs de oude eigenaren gecontacteerd met vragen en of ik een keer daarheen kom gaan voor les van de eigenaar. Pony is volledig naar de hand gereden en deze had ik niet. Liep uit op een hoop vechten, 2 jaar lang geen plezier aan gehad. Dus nee, zelfs met de juiste instructies zou dit wellicht niet gelukt zijn.

Dan heb je geen leerpaard gekocht, maar een paard wat z loopt.
Niet elke paard wat z loopt is geschikt als leerpaard.

Ik hen 2,5 jaar terug een toen 13 jarige gekocht, z2 met winst.
Echt een fijn leerpaard! Zoveel geleerd! En inderdaad foute vraag, fout antwoord! Ze accepteerd al je geklungel en zal je toch helpen om het juiste te doen! Al is het ook wel eens vreselijk frustrerend geweest! Wilde een gebroken lijn rijden, kreeg een appuyement. De ac lijn over in mn proef, ik zat niet stil genoeg en kreeg een giga slingerlijn omdat ze traver, schouderbinnenwaarts of een appuyement in wilde zetten!
En vergis je er niet in, het is zeker geen opstappen en wegrijden! Veel mensen denken dat het makkelijk is met een paard die al z is geweest! Valt vies tegen hoor!

Al geld natuurlijk wel dat je een klik moet hebben, maar dat geldt voor elk paard wat je koopt!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:34

manonutjuh schreef:

Echt een fijn leerpaard! Zoveel geleerd! En inderdaad foute vraag, fout antwoord! Ze accepteerd al je geklungel en zal je toch helpen om het juiste te doen! Al is het ook wel eens vreselijk frustrerend geweest! Wilde een gebroken lijn rijden, kreeg een appuyement. De ac lijn over in mn proef, ik zat niet stil genoeg en kreeg een giga slingerlijn omdat ze traver, schouderbinnenwaarts of een appuyement in wilde zetten!
En vergis je er niet in, het is zeker geen opstappen en wegrijden! Veel mensen denken dat het makkelijk is met een paard die al z is geweest! Valt vies tegen hoor!

Al geld natuurlijk wel dat je een klik moet hebben, maar dat geldt voor elk paard wat je koopt!

Dit is heel herkenbaar, ik heb vaak genoeg met mijn handen in het haar gezeten op het Z-paard, maar met goed lessen wel heel veel van geleerd.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:37

Als ik het allemaal nog eens opnieuw zou mogen doen, zou ik nooit geen jong paard meer nemen. Wat is dat toch een lange weg zeg. Allebei zo groen als gras... Pfff!

Je hoeft niet persé een paard te kopen wat al Z gelopen heeft, toch? Een ouder ervaren paard is ook heel fijn. In ieder geval eentje die niet alles voor de eerste keer doet. Wedstrijdervaring op L/M niveau is al een onwijs groot voordeel hoor! Mits het paard goed aangereden is. Je hebt ook M paarden die nog slechter lopen dan B paarden, maar ja dat is altijd haha. Heb je goede begeleiding? Ga op zoek naar een paard waar je je lekker bij voelt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:38

crazygirl1 schreef:
Dus allemaal toch positieve ervaringen :)

Als jullie dan voor een leerpaard kiezen, zoek je dus een geduldig paard dat minstens Z dressuur heeft gelopen?

En rond welke leeftijd ga je dan zoeken? Je kan natuurlijk een 8-10 jarige kopen maar die liggen dan ook ver boven mijn budget. De andere kant, heb ik schrik om een ouder paard (15+) na 5jaar ofz op pensioen te moeten zetten of meteen veel medische kosten te hebben. Natuurlijk kan je dit ook altijd met een jonger ook hebben maar toch minder risico denk ik dan.

Minstens ja. In ieder geval in training.

_mexx_lady_ schreef:

Dit is denk ik wel een uitzondering, misschien heb jij het gevoel gewoon niet. De knopjes zijn niet heel duidelijk. Een paar centimeter verschil in hulp maakt bij zo'n paard al een heel verschil. Dan moet je ook maar voelen enzo.

@melissapupa, een onervaren ruiter voor een onervaren paard is imo gewoon niet eens eerlijk richting het paard. Je merkt ook altijd dat die paarden, ookal gat het na een aantal jaar goed, tóch niet zo goed aan de hulpen staan. Kan ook niet anders met een ruiter die zelf niet weet hoe het moet voelen enzo.

De prijs van het tweede paard is niet verdacht laag hoor. Het is een leuk paard, niet bijzonder, heeft zijn proef al gereden. En nu kan er iemand anders van leren. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:39

Alhoewel er ook zat jonge paarden zijn die volgens mij braaf geboren worden. Hier op stal hebben we er ook een aantal die alles zo gemakkelijk doen en opnemen! Maar ik ben bang dat je daar wel veel voor betaalt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:50

manonutjuh schreef:
_mexx_lady_ schreef:

Als je een correct op gevoel gereden paard kan kopen, kan je daar veel van leren, maar dan moet je dr wel open voor staan...

En het zijn meestal gevoelige sensibele paarden, die op elk ruitergewicht reageren...maar daar leer je je ruitergevoel van ontwikkelen....tenminste dat is wat voor mij iig een leerpaard is....

Ik had een oud internationaal springpaard, wat de wissels zo maar sprong...als ik ze op juiste manier gaf!

Maar als ruiter is t belangrijk te weten op welk moment je wisselt.....en dr zijn dr genoeg die t maar op geluk doen....maar juiste moment geven van wissel is heel belangrijk.....dus voor ik mn 1e wissel reed, goed theoretisch weten wel moment je hulp moet geven...en hij wisselde altijd goed....en dan leer je gevoelsmomenten...maar als ik vraag aan mensen die vaak wisselen op welk moment ze t doen, weten ze dat niet.....

Nou tis toch wel belangrijkste dat je hulp geeft als de achterbenen in de lucht zijn....dan wisselt ie achter en dan voor....als je hulp geeft, wanneer achterbenen aan grond zijn. Wisselen ze eerst voorbenen....das heel erg fout! En dr is heel handig truukje voor zonder dat je uit balans raakt in zit, om het moment van juiste timing te bepalen....

Zo was dr een zzlicht amazone die beweerde dat galopwissel van springpaard heel anders was dan drs wissel....nou daar ben ik het dus mee oneens.... Een wissel is een wissel, doe je op juiste moment...dat ruiters niet consequent zijn of met gevoel rijden..ok, maar een correcte wissel, is op 1 manier....

Ik reed toen met mn paard ff slangevolte met 4 bogen en elke x wissel op ac lijn...ze zegt das een oud int dressuurpaard....doe t beter dan de mijne...die loopt zz licht.....ik zei nee dit is een correcte galopwissel gereden door een oud int springpaard! En die van jou is een waardeloos gereden drs paard met bek open en horizontale stang...toen was ze niet meer zo aardig....haha

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:02

sigrid1182 schreef:
Ik reed toen met mn paard ff slangevolte met 4 bogen en elke x wissel op ac lijn...ze zegt das een oud int dressuurpaard....doe t beter dan de mijne...die loopt zz licht.....ik zei nee dit is een correcte galopwissel gereden door een oud int springpaard! En die van jou is een waardeloos gereden drs paard met bek open en horizontale stang...toen was ze niet meer zo aardig....haha

Fijn mens ben jij zeg, ze geeft je een compliment en jij zegt: En die van jou is een waardeloos gereden drs paard met bek open en horizontale stang..."

Wat een fatsoen, schaam je! Sommige dingen mag je denken, maar zeg je niet...

En dat vindt je grappig??? :r

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:10

@geryon met veel begeleiding en les valt dit best mee; ik kon al rijden ik reed het paard van mijn moeder, oud beestje dat al veel gezien had, daarvoor nog een rodeo shet waarop ik heb leren zitten. en ook nog les op een manege gevolgt. ik kon rijden en was niet bang. maar echt rijden ( verzamelen, sb, traver en appuyeren) ging nog niet

Hadewych1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:11

het is juist wel leuk om geen leerpaard te hebben dan kan je samen met je maatje lekker alles nog ontdekken maar tegelijkertijd is het juist wel leuk om gewoon lekker vertrouwd te rijden en als ik een leerpaard zou kiezen zou ik een van 8 of 10 nemen want ik ken een paard die heerlijk rijd (10) en is nog lekker snel en een beetje speels. In elk geval zou ik een paard nemen waarmee je zeker weet dat jullie echte maatjes kunnen worden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:15

melissapupa schreef:
@geryon met veel begeleiding en les valt dit best mee; ik kon al rijden ik reed het paard van mijn moeder, oud beestje dat al veel gezien had, daarvoor nog een rodeo shet waarop ik heb leren zitten. en ook nog les op een manege gevolgt. ik kon rijden en was niet bang. maar echt rijden ( verzamelen, sb, traver en appuyeren) ging nog niet

Dat is ook precies wat ik bedoel met onervaren. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:24

crazygirl1 schreef:
Ik had vorige week een 4jarige 1 week op proef, superbraaf en goed ingereden wel nog groen. Laat ik hem keuren: artrose op de sprong -O- . Dus helaas stopte hier ons verhaal, dan krijg je allerlei reacties. Verkoper die vond natuurlijk dat je een paard hiervoor niet laat staan. Stalgenoten waren het met me eens. Door deze 4jarige op proef te hebben gehad, ben ik wel van mening veranderd dat ik misschien toch beter naar een volwassener paard moet gaan. Helaas zijn er hier veel slecht gereden, ook indien ze hoger niveau gereden worden.

Inderdaad Babootje, de tweede is inderdaad verdacht laag qua prijs. Maar wat noem je 'goedkoop'?
Momenteel is mijn budget 5000 euro. Maar ik vrees dat ik in deze prijsklasse niets ga vinden. Tenzij een jonge zadelmal of groen paard ofwel een 15+, en dan nog!

Meningen verschillen dus toch wel. Hoe moeilijk kan een zoektocht naar een geschikt paard zijn!

Je noemt steeds twee uitersten; óf heel jong en groen, óf oud en ervaren... Daar zit nog zoveel tussenin! Wat is er mis met een 6-jarige met wedstrijdervaring die L2-M1 loopt? Ook daar kun je vreselijk veel van leren!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:25

Babootje schreef:
Hier zou ik naar gaan kijken:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH9VbeaSm4
Nog redelijk recent (2012 op de foto geweest).
Mooie prijs/kwaliteit verhouding

En hiernaar dus niet:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bH-AbeaSm4

En dat heeft voornamelijk te maken met de prijs.

Waarom niet? Ik heb Anke Wiggers op fb, volgens mij is zij ook een bokker en ik zie alleen maar leuke foto's voorbij komen. Volgens mij heeft ze bij ons op stal gelopen/gewerkt vroeger. Geen paard die het ZZ gaat halen maar wel een simpel/braaf paard waar ze alles mee doet.

Vergeet niet dat een RUIN boven de 11 jaar en pas M1/M2 geklasseerd geen 8.000 waard is he.. Imo vraagt ze geen raar bedrag, gezien de huidige markt/aanbod.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:32

@Rindin: omdat die 95% boven mijn budget gaan