Wat naar dat het ritje zo eindigde ts. Je hebt inderdaad veel geluk gehad dat je vader er was om de aanspanning tot stilstand te laten komen. Ook ik ben zeer benieuwd naar de aanleiding voor deze reactie; zo zonder reden aan de klep gaan zou heel vreemd zijn. Ik zou deze pony ook zeker niet meer zomaar ff inspannen.
Hoelang is het grleden dat hij voor dit ritje voor de wagen heeft gestaan? Omdat je noemt dat je het heel weinig doet?
@ ikke: ik wil toch even reageren op jou reactie mbt tot gebruik vd rem. In principe is de rem van een menwagen NIET bedoeld om je aanspanning stil te kunnen zetten, maar om bij stilstand ze te ontmoedigen om voorwaarts of achterwaarts te gaan, en om bij te remmen bij overgangen en bij hellingen af gaan. Vrijwel ieder paard zal, als ze echt aan de kletter gaan, juist nog meer gaan trekken en kracht zetten als je je rem gebruikt. De rem is vaak juist een aanleiding om harder te gaan en er gewoon doorheen te trekken, zeker als ze al vaart hebben.
Wel kun je met leidsels en rem proberen pompend te remmen; vol in de ankers en weer los, weer vol terug en los. Daarnaast kun je de noodgreep gebruiken met je leidsels.
Maar dat een span makkelijk stil te zetten is door maar gewoon ff je rem in te trappen, is een hele grote misvatting.