'Firsts' op paardengebied

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: 'Firsts' op paardengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:37

Wat leuk! :D Kim, dat is echt super lief van je! Misschien dat sommigen elkaar kunnen helpen met het waarmaken van een droom, zoals hierboven gebeurt :D

Het zelf fokken van een veulen bij je eigen paard is ook een hele leuke wens vind ik. Je kunt je zo heerlijk verliezen in het zoeken naar een hengst, en dan natuurlijk de hele drachtigheid...
Op het moment maak ik dit mee met het paard van een goede vriendin, waarbij ik ook bij haar opwaardering van ster- naar kroonmerrie was, mijn vriendin mentaal heb begeleid bij het rijden van de IBOP en bij het uitzoeken van een hengst. Super leuk is dat!

Op een Ijslander rijden heb ik al ooit wel gedaan, maar dat was wel echt een gave.ervaring en zou ik graag nog een keer doen.

Net als weer een keertje springen trouwens, dat heb ik ook al jaren niet meer gedaan. De Fries waarop ik rij is geen natuurtalent namelijk...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:21

Met een eigen paard en 5 jaar werken in de paarden al heel wat meegemaakt. :+
De afgelopen maanden:
- Echo
- rontgenfoto's
- MRI scan
- Kreupelheidsonderzoeken
- Bronscopie (ik heb de longen en slokdarm van mijn paard van binnen gezien.

Helaas allemaal voor een minder leuk doeleind dus maar wel een 'ervaring'. Al het bovenstaande hoop ik trouwens nooit meer mee te maken..
Paard is sinds deze week helaas met pensioen en ik heb al veel leuke dingen bereikt:

- Bosritten
- TREC wedstrijd
- M2 tussen de paarden en veel prijzen gewonnen

en helaas was Z1 starten er net niet van gekomen, dat is nog een doel, helaas niet met mijn eigen paard, maar wie weet met een andere.

Op mijn werk dingen zoals een echo meegemaakt bij een drachtige merrie, ook een leuke ervaring,
een geboorte nog nooit meegemaakt dat lijkt me wel bijzonder.

Inslapen gelukkig nog nooit meegemaakt, ik hoop dat dat nog heel lang gaat duren bij mijn eigen paard.

Verder hoop ik dat ik ooit gewoon een hele gave knol te rijden krijg van iemand waar ik lekker mee kan starten in de dressuur. Ooit zou ik nog op de Nederlandse willen rijden. De regionale is me al gelukt maar helaas niet verder afgevaardigd.

Vandaag ook nog iets grappigs gedaan wat al heel lang geleden was; een grote C-pony gereden (met mijn lengte van 1.60 is dat gelukkig nog mogelijk).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:02

Paarden kliniek in Utrecht voor het eerst gezien, dacht continue dat mijn paard wel zou weg springen.

2 Wond operaties meegemaakt.
Kon eerst niet tegen al dat bloed en open liggen, maar nu meh don't care.

Kreupelheid dat dierenarts en osteopaat niet mee wisten wat te doen.
Op gegeven moment begon ze weer helemaal zonder aanduiding goed te lopen.

Wedstrijd zou ik nog mee willen maken ook al is het alleen B.

Strandrit "wat nooit met haar gaat worden" ook.

Veulen van haar "geen geld ervoor helaas".

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:02

@Queleens: De redenen waarom van al die onderzoeken zijn meestel inderdaad niet zo leuk, maar toch altijd reuze interessant om een dierenarts aan het werk te zien vind ik :j Vooral als er geen ''gore'' aan te pas komt :D

@Kensha: Ach, er blijft altijd wat te wensen over, toch? Helemaal met paarden.
Ik heb wel eens wedstrijdjes gereden, maar alleen onofficieel en niet met eigen paard of verzorgpaard, het was een paard van mijn werk. Desondanks wel leuk voor de ervaring :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:52

heel veel van de door jullie genoemde dingen heb ik al mogen meemaken,maar nog nooit ergens wonen met paarden aan huis.zodat je ze echt elke dag kunt zien.

jesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:35

Afbeelding

Ik heb voor het eerst op een pony gereden en ik vond het eigenlijk heel erg leuk.
Ik ben niet zo heel lang 1.73 en de pony had een schoft van 1.40 niet al te lang gereden vanwege dat ik het dier niet wou uitputten ( hij is een beetje dik)

Ik snap echt niet waarom niet meer jongens paardrijden.
Laatst bijgewerkt door jesha op 14-08-15 07:11, in het totaal 3 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:45

Wij hebben dit jaar de allereerste smokey grullo Tinker gefokt. Helaas ook meegemaakt dat een dracht verkeerd kan lopen en ben zo een veulen verloren. Ik heb voor het eerst op onze Tinkerhengst gereden dit jaar. Besloten dat ik een van mijn paarden op pensioen zet, iets wat ik nooit eerder overwogen had. Beetje vanalles wat dat je niet snel verwacht maar soms wel hoopt is dit jaar best goed gegaan. Ik krijg bv dit jaar mijn eerste importpaard die ook echt van mij is, normaal waren deze altijd voor mijn moeder maar nu mag ik eens vol spanning wachten tot de transport trailer open gaat! We gaan dit jaar ook voor het eerst met een/onze hengst naar de HK, zo'n nieuw ervaringen allemaal :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:50

Mijn eerste eigen paard kopen heb ik 6 jaar geleden gedaan.
Daarna volgde er heel veel 'eerste keren'.
Zoals bijvoorbeeld: eerste keer rijden met eigen paard, eerste keer les, eerste keer buiten rijden met eigen paard, eerste keer paard op de trailer zetten, noem allemaal maar op.
Ook minder leuke dingen zoals: eerste keer kreupel (tot nu toe echter alleen hoefzweren), eerste keer veearts...

Graag zou ik nog willen doen:
Eerste keer op het strand rijden met eigen paard.
Eerste keer keuring meedoen met eigen paard.
Eerste keer Western rijden (niet met eigen paard)
(Als bovenstaande bevalt) Eerste keer Western rijdne met eigen paard :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:14

Wat ik echt nog eens zou willen zien een rodeo in Amerika en onze stal kat willen zien bevallen....maar die doet het liever alleen -O-

en ik zou nog steeds eens willen rijden maar dat is helaas niet meer mogelijk door mijn rug :(

jesha,
In mijn schoonfamilie zijn het 75% mannen die rijden, het is alleen het lef om er voor uittekomen dat je het leuk vind en met de spotters om te gaan( die zelf niet durven)!
Maar jij maakt prima je statement! *\o/* *\o/*

fiekeschram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:42

Behoorlijk wat firsts gehad! Eerste paardje gekocht, eerste keer ermee naar buiten en later naar het strand. Eerste keer gezwommen. Eerste keer op wedstrijd (springen en dressuur). Eerste keer (helaas zijn dit keren geworden) blessure. Ik hoop binnenkort de eerste keer opnieuw te gaan springen met haar. Ook wil ik nog een eerste trektocht maken, en haar een eerste keer laten dekken :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:57

is kimmie drachtig koudbloed kim meende dat al ergens gezien te hebben , geweeeeldig.
Ik ben in de brandnetels beland in het zand met een gekneusde rug. van een shet ooit. tegen mn pink geschopt, in mn andere pink gebeten. eraf gestuiterd omdat paard door instructrice werd opgejaagd. Met mn kruin het weiland in gevlogen omdat ik tijdens het hangen aan een paard dat de sloot uitmoest het halstertouw brak.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 01:42

Ik zou graag een veulen zien opgroeien en vanuit helemaal niks beginnen met het opvoeden van het beestje.

Daarnaast zou ik heel graag een keer op een goed paard het hogere dressuurwerk willen voelen. Dan bedoel ik piafferen en passageren.

Het opvoeden van veulen af aan lijkt mij gewoon heel gaaf om te zien hoe het dier zich dan gaat gedragen. Heb nu een paard waarvan menig mens op stal jaloers is hoe hij opgevoed is. Hij was 5,5 jaar toen hij kwam en nog een redelijk ongeleid projectiel in de omgang en dat ik nu het meest makke brave dier om mee om te gaan. Maar of ik het ook zo voor elkaar zou krijgen als ik vanaf 0 moet beginnen ben ik benieuwd naar.
Het hogere dressuurwerk is echt een droom voor mij. Maar dat blijft het voorlopig ook wel. Ik heb nogal moeite met balans(fijn meegekregen van mijn ouders) en vanuit daar toch wel een storende factor voor mijn paard. Ben er wel mee aan het werk en het gaat steeds beter maar niet het talent om hogerop te komen. Ik geniet nu ook wel, maar zou toch graag het hogere dressuurwerk willen kunnen.