Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:02

piendepien schreef:
Je gaat toch niet staan filmen als ze een paard aan het mishandelen zijn,
je loopt er naar toe en zegt dat dit niet kan en dat ze er meteen mee moeten stoppen, zo niet dat je stappen gaat ondernemen.

Dat is heel leuk gedacht maar daar moet dan wel bewijs voor zijn. En dat moet toch op een of andere manier 'gemaakt' worden.
Of er moeten mensen zijn die er (eventueel) voor zouden willen getuigen (onder ede).. maar dan moet zoiets dergelijks wel zo ver komen.

Zo simpel als dat is het helaas niet.

Ik zou hier zéker niet tegen kunnen en er sowieso iets van zeggen, maar dat heb je al gedaan. Ik heb geen idee wat hierbij het juiste en meest verstandigste is om te doen dus aan mij heb je helaas niet veel. Maar ik zou zeker wel iets gaan doen.. ook al zou mij dat wellicht mijn fijne stallingsplaats kosten. (Daarmee bedoel ik niet gewoon naar een andere stalling gaan)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:04

piendepien schreef:
je loopt er naar toe en zegt dat dit niet kan en dat ze er meteen mee moeten stoppen, zo niet dat je stappen gaat ondernemen.

1ste prio is je eigen paard en die staat wel binnen haar bereik. Die kan je niet 24/7 beschermen tegen een kwade tegenreactie hierop. Gezien het gedrag naar de eigen paarden toe, is agressie naar de andere paarden of naar jezelf goed mogelijk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:06

Sheldon schreef:
@Geerke, De stal is wel fijn, die mensen zijn niet fijn. Die zaken moet je wel gescheiden houden

Ik heb er over proberen te praten met de pensionbaas, maar die geeft duidelijk geen gehoor. Hij zegt letterlijk dat hij niks voor me kan doen. Dat heeft hij nog nooit gedaan, ik zie hem als een wijs mens. Maar nu...?? Ik heb bedacht dat ik het er nogmaals over wil hebben met de vraag of hij zich dan niet schaamt. Bovendien krijg je hier roddels van en daar is hij wellicht gevoelig voor.

Ik heb gedacht aan filmen en dat doorgeven aan de dierenbescherming, de rijvereniging, you tube. Maar wat maakt mij dat dan? Bovendien is het gevolg dan toch dat er een vette ruzie komt en ik aan het kortste eind zal trekken

Ik heb het met twee stalgenoten besproken, en hoewel meelevend begripvol en eensgezind laten ze het toch aan mij. Dat vind ik niet zo solidair, maar ik snap het ook wel, anders zitten ze straks met hetzelfde dilemma als ik nu zit.

En ik weet dat als ik dit weer een keer zie dat ik daar best een ruzie voor over heb, alleen op de lange termijn schiet dat niks op.

Dat maakt van jou iemand die doet wat juist is, ook al is dat moeilijk. Ik zou me niet druk maken om hoe zij jou zien als jij dit gaat filmen en openbaar maakt.
Zij vinden deze manier toch normaal, dan zouden ze het ook niet erg vinden als het openbaar werd. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat is wel omdat ze eigenlijk prima weten dat dit alle perken ten buiten gaat, niet ok is, niet eens een beetje.
Een keer een harde confrontatie op die manier kan weleens een verandering forceren.

Alleen moet je er wel op rekenen dat de "relatie" dan volledig verpest is en je misschien een andere stal moet zoeken. Zou als ik jou was eens goed rondkijken of er niet iets vergelijkbaars te vinden is, want dit soort dingen steeds onder je neus krijgen zou het voor mij geen leuke stal meer maken, hoe goed het ook is voor mijn paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:14

piendepien schreef:

Volgens mij sta je bij politie of DB een stuk sterker met bewijs.
Zelfs al gaat die vrouw naar een andere stal, fijn voor TS maar de mishandeling gaat dan elders gewoon verder.

Joke89

Re: Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:17

Je zou de dierenbescherming kunnen bellen en vragen om advies wat je het beste zou kunnen doen

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:20

Ik zou het na het filmen niet direct openbaar maken, probeer het eerst via DB of politie. Mocht je daar geen hulp kunnen krijgen kun je het altijd nog op YouTube oid gooien, maar ik betwijfel of dat in eerste instantie slim is...

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:23

Iedereen mag zijn eigen mening hebben natuurlijk, maar mensen filmen tegenwoordig alles ipv in te grijpen.
Ook als er mensen in nood zijn of in elkaar geslagen worden, gaan mensen staan te filmen in plaats van te zorgen dat het ophoudt.
Ik persoonlijk ben er meer van om er op af te stappen en te zorgen dat ze er mee ophouden.
Dan heb je meteen een opening om het er over te hebben en ze weten meteen dat jij er niet van gediend bent.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:24

Dit heeft TS al gedaan, lees maar terug

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:28

Ik zou dr ook op af gaan en dreigen met de DB bellen en dreigen met filmen..

Als je hier niets mee doet ben je imo schuldig aan het niet hulp bieden aan een dier in nood...

Ik vind dit een zeer kwalijke zaak....

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:29

@piedepien, en dan heb je de kans dat de agressie vervolgens tegen jou word geuit.

@Jolliegirl, TS is er nu toch iets mee aan het doen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:31

Steeph schreef:
@piedepien, en dan heb je de kans dat de agressie vervolgens tegen jou word geuit.

I know..
Maar t feit dat er over "weggaan" gesproken word door anderen... Wilde ik het toch even aangeven.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:39

geerke schreef:
Ik begrijp je dilemma...maar hoe kun je in vredesnaam dan zeggen dat je het zo een fijne stal vind?Dat is toch supertegenstrijdig?<br abp="812">Wegwezen daar,voor die tijd filmen en aangeven dat zooitje.

Precies. Zorg dat je voor je eigen paard een alternatief achter de hand hebt, film het, confronteer die mensen met de beelden en vraag wat ze er zelf van vinden. Het is vaak heel schokkend voor iemand om zichzelf op film te zien omdat dan de emotie, de beleving anders is. Als er dan geen lampje gaat branden dat ze verkeerd bezig zijn, dan aangeven dat je hun manier van doen niet kunt accepteren en het aan de dierenbescherming gaat voorleggen omdat je wilt weten wat die ervan vinden. En die zullen vrij helder zijn daarin.... }>

Ja, daar zal gedonder van komen maar zij kunnen op geen enkele wijze hun gedrag verantwoorden aan de dierenbescherming. Domweg omdat het mishandeling is, en dat weten ze dondersgoed. Oorzaak waarschijnlijk gebrek aan kennis, koppigheid of dommigheid, maar daarmee valt hun handelswijze niet goed te praten.
Stel (stel) dat ze zich wél realiseren dat het verkeerd is wat ze doen, dan hulp bieden hoe het wel moet.
Iedereen maakt fouten, maar je hoeft een pony niet verrot te slaan. Wegkijken is dan net zo erg... :(
Laatst bijgewerkt door Floortz op 16-07-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:41

Steeph schreef:

Daar ben ik mij van bewust, maar ik ben een volwassen vrouw en niet bang uitgevallen.
Ik heb iets dergelijks al eens meegemaakt toen ik nog op een pensionstal stond.
De eigenaar sloeg een oud paard met de volle vuist op haar neus en ik zag dat.
Ik heb er meteen wat van gezegd dat ik niet wil dat er zo met dieren omgegaan wordt.
De eigenaar begon ook van, mijn terrein , mijn paard en ik moet zelf weten hoe ik er mee omga enz, maar ik heb hem toch meteen duidelijk gemaakt dat ik het toch niet meer moest zien en dat ik anders een andere stal zou gaan zoeken.

Maar het is idd een vervelende situatie voor TS en natuurlijk voor het paard,

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:43

Vergadering laten beleggen voor alle pensionklanten en de stalbaas. Nog 1x het gesprek aan gaan zonder directe verwijten te maken. Vraag bijvoorbeeld waarom bepaalde dingen worden gedaannipv dat je vindt dat iets niet kan. Proberr daarbij medestand te krijgen. Lukt dit niet zou ik spullen pakken en vertrekken, hoe fijn de stal ook is. En dan uiteraard melding maken bij 144.

hazehartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:44

Het is inderdaad denk ik beter om het te filmen en het dan te melden bij de DB of politie dan om te gaan 'onderhandelen' met je stalbaas. Zoals hierboven is gezegd gaat waarschijnlijk de mishandeling op een andere stal gewoon door. Beter los je het helemaal op dan het van jou te verwijderen, daar heeft het paard niks aan en je doet het toch voor het paard denk ik ;)

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:49

Filmen en melding van maken bij inspectie

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:51

Niks overleggen met niemand.
De politie bellen je verhaal doen. Mocht je er bij zijn als er weer zoiets gebeurt, bel je ze (de politie) waar ze bij staan, zonder waarschuwing of wat.
Wat een mafklappers zijn er op de wereld.
Arm arm paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:10

piendepien schreef:
Iedereen mag zijn eigen mening hebben natuurlijk, maar mensen filmen tegenwoordig alles ipv in te grijpen.
Ook als er mensen in nood zijn of in elkaar geslagen worden, gaan mensen staan te filmen in plaats van te zorgen dat het ophoudt.
Ik persoonlijk ben er meer van om er op af te stappen en te zorgen dat ze er mee ophouden.
Dan heb je meteen een opening om het er over te hebben en ze weten meteen dat jij er niet van gediend bent.

Ze heeft toch al deze mensen aangesproken, zelfs hulp gezocht bij de pensionhouder. Dan wordt het nu tijd om bewijs te verzamelen en het een stapje hogerop te zoeken. Bv door de dierenbescherming of politie in te schakelen, maar daarvoor is wel bewijs nodig.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:15

Filmen en aangifte doen!
Ieder die kennis draagt van een strafbaar feit is bevoegd tot aangifte.
Ik word al misselijk als ik het lees... Wat een zieke mensen heb je toch...
Laatst bijgewerkt door Anne200 op 16-07-15 22:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:19

zonder bewijzen kan de politie ook helemaal niks. daarom dus filmen als je het ziet gebeuren (niet te opvallend natuurlijk, want als ze al zo idioot reageren als je wat van die lange zweep zegt, dan zullen ze het filmen helemaal niet in dank nemen)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:27

Zou je niet een anonieme 144 melding kunnen doen? Kijk iedereen moet zelf weten hoe die zijn of haar paard traint en opleidt.
Maar ik vind het afbeulen van een dier best heel veel te ver gaan
Ik zou denk ik echt voor het dier opkomen. Kijk blijkbaar kan het dier niet genoeg voor zichzelf opkomen.

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 15:18

Dank jullie wel voor al het meedenken.
Ik denk dat wat ik ook doe, filmen, aangeven, 144 bellen het zal uiteindelijk zo zijn dat ik op zoek moet naar een andere stal, en dat doet me groot verdriet.
Ik had er nog helemaal niet bij stil gestaan dat zij mijn paard iets kunnen doen, wat ben ik soms naïef.
Ik voel veel voor de stalvergadering die hier voorgesteld werd. De beer op de weg is dan dat iedereen het met me eens is maar dat ik degene zal zijn die het op mag knappen. De mevrouw is niet populair bij ons. Maar iedereen ziet natuurlijk de bui wel hangen. Ik sta zo'n 8 jaar op deze stal en ben nog steeds de laatste nieuwe op mevrouw en haar kind na. Niemand heeft zin om de prijs te betalen en dat begrijp ik heel erg goed.

Het banketstaaf vind ik ook dat je wel melding kunt doen, maar dan moeten ze nog "betrapt" worden. Anders gebeurt er niks. Filmen... Tja het is op zijn minst verdacht als ik dat ga doen want ik heb niet zoveel met mijn telefoon. Hij kan het wel hoor... Maar het lijkt me raar als iemand als ik dan ineens ... toevallig terwijl zij bezig zijn....

_YSB_ zegt niks overleggen, lekker aangifte doen.... Maar ik los liever zaken op dan dat ik ze uit handen geef er een boete uitgeschreven wordt en klaar is kees. Aangifte zal ik pas doen al ik echt alles ingezet heb zonder dingen eindeloos aan te laten lopen.

Pien de pien, mooi dat jij niet bang uitgevallen bent alleen daar heb ik niet zoveel aan, of wil je een keer komen "helpen".

Floortz, nogmaals verwar de stal niet met de mensen. Het is een fijne stal om wat hij bied en hoe hij gelegen is om de gemiddelde leeftijd die de stalgenoten hebben en zo nog wel wat dingen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:24

Marleen_vA schreef:
Filmen en melding van maken bij inspectie

Precies aan de hoogste boom met dit soort mensen. Een weerloos dier zo behandelen kan echt niet. Ook ik heb wel eens tegen heilige huisjes geschopt wat mij niet in dank werd afgenomen maar geen moment spijt gehad.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:31

Stap 1: andere stal zoeken voor paard.
Stap 2: bewijs verzamelen: foto's maken / filmen desnoods een geluidsopname zodat het minder opvalt
Stap 3: 144 bellen of de AID bellen
Stap 4: mensen aanspreken op hun gedrag

Je schrijft dat je deze mensen niet moet verwarren met de stal. Maar een stalbaas die paarden op zijn erf laat mishandelen is in mijn ogen net zo schuldig aan de mishandeling als de uitvoerder. Ik zou nooit bij een staleigenaar willen staan die de hulpeloze levende wezens onder zijn/haar hoede niet eens beschermt!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:56

Selka schreef:
Stap 1: andere stal zoeken voor paard.
Stap 2: bewijs verzamelen: foto's maken / filmen desnoods een geluidsopname zodat het minder opvalt
Stap 3: 144 bellen of de AID bellen
Stap 4: mensen aanspreken op hun gedrag

Je schrijft dat je deze mensen niet moet verwarren met de stal. Maar een stalbaas die paarden op zijn erf laat mishandelen is in mijn ogen net zo schuldig aan de mishandeling als de uitvoerder. Ik zou nooit bij een staleigenaar willen staan die de hulpeloze levende wezens onder zijn/haar hoede niet eens beschermt!

Volledig mee eens!

Zulke toestanden kunnen ook niet goed zijn voor de sfeer op zo'n stal. Mijn advies; ga opzoek naar een ander fijn(er) plekje voor jou en je paard! Ik hoop dat je actie kunt ondernemen en er uiteindelijk toch niet in je eentje voor staat.
Wat een voorbeeld voor die dochter :n . Met zulke acties mag iemand, in mijn ogen, niet ongestraft wegkomen.