Laatbloeier, hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:38

Ik zou gaan voor een bijrijdpaard. En misschien extra lessen volgen? Ik zou nog geen paard aanschaffen daarvoor is het nog een beetje vroeg, zowel rijtechnisch als ervaring qua ziektes/verzorging.

Misschien een paard op de manege bijrijden, dat kan bij sommige maneges ook. Dat je 2 x per week zelfstandig rijd en dan nog 1 of 2 lessen

Lynn_FDAJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:28

Teckelgek schreef:
Ik rij nu bij manege Pullens in Kaatsheuvel.

Ik weet dat je bij manege Thielen in Tilburg manege paarden en pony's kan leasen. Een vriendin van mij doet dit en die heeft 4 x per week les. Hier zijn genoeg lessen om je schema op aan te passen denk ik en er is veel begeleiding.

Een paard kopen is ook een optie ik zou hiervoor naar een manege gaan zoeken waarin ze je goed begeleiden( denk aan manege vijf eiken of Thielen) hier kunnen ze je begleiden met het zoeken naar een paard en het hebben van een paard.

Ik raad je aan om maneges in de buurt te bellen en vragen wat de opties zijn :)

Christina

Re: Laatbloeier, hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:36

Gewoon een eigen paard kopen. Op een manege leer je niet echt paardrijden. Er zijn zat betrouwbare wat oudere paarden te koop. Laat je niet wijsmaken dat je 100 jaar ervaring nodig hebt om je eerste paard te mogen kopen. Op een pensionstal zijn zat mensen aan wie je iets kunt vragen als je het niet weet. En zoek dan een goede instructeur waar je met je paard kunt gaan lessen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:38

Christina schreef:
Gewoon een eigen paard kopen. Op een manege leer je niet echt paardrijden. Er zijn zat betrouwbare wat oudere paarden te koop. Laat je niet wijsmaken dat je 100 jaar ervaring nodig hebt om je eerste paard te mogen kopen. Op een pensionstal zijn zat mensen aan wie je iets kunt vragen als je het niet weet. En zoek dan een goede instructeur waar je met je paard kunt gaan lessen.

TS geeft ook aan weinig tijd te hebben, en geeft aan dat mensen die een bijrijder zoeken niet zo;ń beginner als haar willen. Dan lijkt het me nog geen tijd voor een eigen paard.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:58

Life is too short!
Als jij graag een eigen paard wilt en je geniet van het rijden: GEWOON DOEN!

Belangrijk is wel om te kiezen voor een paard dat jou wat kan leren. Dat zijn vaak de wat oudere en goed doorgereden paarden zonder apenstreken. Bij het aanschaffen is het belangrijk dat je iemand in de arm neemt die daar veel verstand van heeft. Je wilt namelijk niet een paard kopen waar je continue 'ruzie' mee hebt. Daardoor zou je je vertrouwen en dus je plezier in het rijden kunnen verliezen.

Verder zou ik hem ook stallen op een rijstal of manage waar de eigenaar veel verstand heeft van paarden. Zij kunnen met je meedenken over alledaagse dingen zoals voeren, wanneer naar de hoefsmid/dierenarts enz waarmee jij (nog) geen ervaring hebt. Door je goed te laten adviseren en veel te lezen en leren over wat paarden nodig hebben, kan jij echt een goed huis bieden aan je nieuwe paard.

De belangrijkste vraag is: wil ik dit echt?
En zo ja: wil en kan ik de tijd/geld investeren die hiervoor nodig is.

Uiteraard is het heel erg afhankelijk van je ambities en je mogelijkheden, maar ook als je paard in vol pension staat moet je toch wel 4 a 5 keer per week naar je paard om hem beweging te geven. Eventueel zou je er dan voor kunnen kiezen om een aantal keer "uit te besteden" aan een verzorger. Dit scheelt ook nog in de kosten, want hier kan je per week wel €50 voor vragen. De totale kosten voor een paard liggen toch wel rond de €400 per week als je in vol pension staat: gemiddeld €250 a €300 aan stalling, dierenarts, hoefsmid, lessen, etc.

Maar als dat allemaal kan - you go for it!! Ik zou nooit meer anders willen ;-)

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:10

Ik zou ook voor een eigen paard gaan. Ikzelf heb ook jaren priveles gehad op een lespaard, maar als je dat niet zelf vaker kan inoefenen dan gaat het heeeeeel traag. Ik heb ook beslist om een eigen ervaren paard te kopen, ze was zelfs 16,5 jaar, en ik heb nog geen seconde spijt gehad! Je leert zoveel sneller! Belangrijk is om lessen te blijven nemen en niet overhaast een paard te kopen. Laar je bijstaan Door je lesgever tijdens het uittesten en laat het paard keuren. Sta ook open voor paarden die op het eerste zicht niet perfect lijken. Ik had nooit gedacht een ouder paardje te kopen maar ik leer ongelooflijk veel van haar ☺

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:18

Ik vind het eigenlijk niet eens zoon gek idee.
Je hebt het geld, paard kan mooi in de buurt.
In combi met een verzorger of bijrijder. Why not?
Paard krijgt zo voldoende aandacht. Jij kunt een paard kiezen dat meer kan dan jij, en zo dus van hem leren. Neem lekker lessen of ga vrij rijden.
Ga meedoen aan concoursjes, en wedstrijdjes..

Ik zeg doen!
Doen wat jou gelukkig maakt! Niet altijd doen wat 'verstandig' is want dan moet je nooit een paard kopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:27

ik denk je nog even iets breder moet kijken. Ken jij een goede stal in de omgeving waar je paard dagelijks buiten komt, waar je een 'klik' hebt met de eigenaar en de staleigenaar betrokken kán en wíl zijn bij de dagelijkse gang van zaken? Die je ook in de dagelijkse omgang even kan ondersteunen als dat nodig is?weet je een instructeur die je 2-3 keer per week kan helpen in de week?
Weet jij precies wat je wil? qua temperament en kunnen van een paard?

Dan is kopen zo heel gek nog niet. Doe dat dan wel met kundige begeleiding die eerlijk tegen je kan zijn.

Maar als bovenstaande niet zo vanzelfsprekend is zou ik een lease paard eerst nog even overwegen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:32

Idd Mareintje, life is too short, just buy the damn horse :D

Op de manege leer je nooit wat je met een eigen paard zou leren.

Mijn tante was ook een absolute beginner die haar eigen paard kocht toen ze 40+ was. Ik heb haar geholpen en het paard eens in de week bijgereden om hem op niveau te houden. Dit vond ze heel fijn en was blij dat ze zo veel kon leren.

Zoek een ervaren bijrijder en goede instructie, oja én een braaf paard die al verder in de opleiding is :) ik wens je alvast veel plezier!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:47

een paard kopen is niet niks, er komt echt veel bij kijken. Ik was 15 toen ik startte met lessen op de manege. Toen ik 29 was kocht ik mijn verzorgpaard, waar ik al meer dan een jaar voor zorgde. Ik had genoeg vrienden in de paarden en een instructrise die ik altijd kon bellen. En ik heb nog vaak met mijn handen in het haar gezeten als hij weer eens ziek werd of als ik twijfelde aan het stalmanagement van de stal waar ik stond. Mijn mening over paarden houden is in de tussentijd wel honderd keer gewijzigd. Toen ik nog op de manege reed vond ik het de normaalste zaak van de wereld dat een paard 23 uur per dag tussen 4 muren stond, dat is nu gelukkig wel anders. Maar dat brengt ook de moeilijkheid mee een stalling te zoeken waar mijn paard 24 uur per dag buiten mag lopen. Denk er goed over na, maar mocht je besluiten te kopen, vergeet er niet ook van te genieten!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Starbreeze schreef:
Op de manege leer je nooit wat je met een eigen paard zou leren.

Ja en nee. Ik rij de afgelopen twee jaar op de manege en heb meestal een 'vast' paard. Vast tussen haakjes omdat de manege twee grote voordelen heeft die je met eigen paard niet hebt:
- vaste paard heeft blessure -> pak gewoon een ander uit de stal
- na 4-6 maanden krijg ik een ander paard toegewezen waar ik weer andere dingen van leer. Hierdoor kan ik me voor mijn gevoel sneller ontwikkelen dan met slechts één paard onder m'n achterwerk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:00

Als ik lees dat je veel werkt en dus niet zoveel vrije tijd hebt en ook nog weinig ervaring zou ik nog even niet voor een eigen paard gaan.
Zeker in het begin zal een paard en het rijden en verzorgen je heel veel energie en tijd kosten als je het goed wilt doen, want je moet nog veel leren.

Het mooiste zou zijn als je met iemand mee kunt lopen met een eigen paard die je dingen kan leren en je een paar keer per week zou kunnen laten rijden, zo mogelijk onder begeleiding.

Trainingsweken, privelessen e.d. vind ik ook een hele goede optie!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:04

Ik zou ook gewoon een paard kopen, Starbreeze geeft daar al goede tips over.

Mocht je toch willen leasen, dat kan ook bij maaike's adventure stallen.
Ik heb zelf nooit les gehad daar, maar ik rijd er wel eens met mijn verzorgpaard in de bak als die van ons bevroren is o.i.d. De paarden worden daar heel fijn verzorgt, gaan elke dag naar buiten, en ze hebben ook een flinke wei.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:10

Ik kan niet geloven dat iedereen hier zegt dat TS gewoon een eigen paard moet kopen.. Heb helaas zelf al vaak genoeg gezien dat het fout afloopt met mensen die amper ervaring hebben en overhaast een eigen paard kopen.
Als dit is wat je werkelijk gaat doen TS wil ik je alvast veel succes wensen en mag ik hopen dat je goede begeleiding zoekt.. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:11

niet iedereen hoor...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:14

Snollygoster schreef:
Ik kan niet geloven dat iedereen hier zegt dat TS gewoon een eigen paard moet kopen.. Heb helaas zelf al vaak genoeg gezien dat het fout afloopt met mensen die amper ervaring hebben en overhaast een eigen paard kopen.
Als dit is wat je werkelijk gaat doen TS wil ik je alvast veel succes wensen en mag ik hopen dat je goede begeleiding zoekt.. ;)

TS is een volwassen vrouw die de consequenties van een eigen paard houden kan overzien. Uit haar OP blijkt dat ze goed over alles heeft nagedacht.

De gevallen waarin het fout gaat zijn imo vaak de jonge meisjes 12 - 18 jaar die geen idee hebben, maar van hun ouders die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben, er eentje hebben gehad.

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:17

Weer eens super bedankt voor jullie reactie en meningen.
Misschien moet ik nog even iets recht zetten. Ik werk inderdaad 40 uur maar verder heb ik best wel tijd. Alleen op de manege moeten mijn lessen om de reguliere lessen gepland worden en dat is lastiger. Ik ga nu bijvoorbeeld eerder weg van mijn werk om te kunnen lessen maar dat kan niet iedere dag :-)

Uiteraard zal ik voor mezelf en een eventueel paard een weloverwogen beslissing maken.
Dit weekend ga ik bij een andere manege kijken of ik daar misschien meer of extra les kan krijgen en ik heb ook al goede tips over lease- en pension stallen gekregen. Ook daarvan zal ik er de komende tijd een aantal bezoeken. Vooral omdat ik naast het 'gewone' lease of pension op zoek zou moeten gaan naar een stal die me ook kunnen begeleiden en dan vind ik het belangrijk dat het klikt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:21

dat klinkt heel weloverwogen, hier moet best iets leuks uit kunnen komen!
succes!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:23

Selka schreef:
Snollygoster schreef:

TS is een volwassen vrouw die de consequenties van een eigen paard houden kan overzien. Uit haar OP blijkt dat ze goed over alles heeft nagedacht.

De gevallen waarin het fout gaat zijn imo vaak de jonge meisjes 12 - 18 jaar die geen idee hebben, maar van hun ouders die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben, er eentje hebben gehad.

Ik heb het vaker met volwassenen zien gebeuren dan met kinderen. Dit waren ook mensen die alles goed overdacht hadden en de indruk gaven te weten waar ze mee bezig waren, maar als het paard er eenmaal was bleek het toch niet hetzelfde te zijn als in een manege rond te hobbelen. Ik heb het hier absoluut niet over kinderen, want vreemd genoeg is het bij de kinderen die ik ken die overhaast een eigen paard hebben gekregen wél goed afgelopen.
Maar soit, ongeacht wat TS beslist te doen zal ik hopen dat ze haar geluk vindt.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:23

Mijn ervaring is dat je met je eigen paard veel meer leert. Ik vind het geen raar idee, maar een paard houden vraagt veel commitment. Denk er goed over na en als je toch besluit een paard te kopen vraag dat iemand die je vertrouw om hulp je wilt immers het juiste paard kopen. Die speciale die bij je past.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:28

Ik vind het ook nog niet eens zo gek idee. Als jij het geld en de tijd ervoor hebt en ervoor over hebt dan lekker doen, life is too short idd. Maar wat ik denk ik nog belangrijker vind is dat de wil om te leren en deskundige hulp in te schakelen/aan te nemen er moet zijn.

Het zal namelijk wel even een overgang worden van manegepaard naar eigen paard. Het karakter en rijden zal anders zijn maar je zal misschien in de dagelijkse omgang ook tegen vragen of problemen aanlopen, zowel kleine als grote dingen. Als jij dan bereid bent hulp en advies te zoeken en zelf een beetje kan filteren welke mensen echt deskundige zijn en welke mensen net doen alsof dan moet het toch wel goed komen. Zeker als je een fijne pensionstal/manege kan vinden waar deskundige mensen staan die bereidt zijn om jou te helpen en je vragen te beantwoorden in het begin. Voor de rest lekker veel les nemen, minimaal 1 keer per week. En wat Starbreeze zei een goede bijrijder zoeken die 1 à 2 keer per week je paard lekker op niveau wil houden is ook een goeie. Daar hebben jij en je paard alleen maar belang bij in de toekomst.

Je kan het altijd proberen toch als je het echt graag wilt? Zorg voor goede mensen en deskundig advies om je heen. Zij zullen echt wel aangeven wanneer het wel of niet gaat en je helpen zoeken naar een oplossing mocht dat nodig zijn.

Zoektocht naar het ideale paard neemt altijd wat tijd in beslag. Ik heb de eerste keer 8 paarden gezien voordat ik tot kopen over ging en de tweede keer wel 15. Ik wilde echt zeker zijn. Bij jou zou het misschien wat langer duren omdat echte beginnerspaarden niet dagelijks aangeboden worden. Maar ze worden zeker aangeboden dus gewoon lekker gaan proberen. Dan merk je vanzelf of je er aan toe bent of niet. Ik zal bij het kijken en proberen wel goede mensen meenemen. Misschien je instructeur? En ken je nog iemand die veel van paarden af weet? Waarvan jij zeker weet dat zij kennis van zaken heeft en die je vertrouwt? Dan zal ik hun lekker meevragen. En vergeet niet te keuren! Helaas zijn er nog steeds mensen in de wereld die paarden wil verkopen die niet 100% in orde zijn (soms bewust en soms onbewust). Zij vinden kopers als jij die weinig ervaring hebben, hun kijk op paarden en beweging van paarden nog wat kan verbeteren ideale kopers.

Ik zal er gewoon even over nadenken. Misschien eens met je instructeur erover hebben wat die vind. Misschien weet hij/zij ook wel een leuk paardje voor en dan gewoon proberen. Je merkt het vanzelf wel. En blijf open staan voor advies.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:41

Snollygoster schreef:

Ik heb het ook wel eens fout zien gaan maar ook goed. Het ligt echt aan de persoon die het paard koopt.

Mensen die zich goed bewust zijn dat zij nog beginner zijn en die bereidt zijn hulp in te schakelen, advies aan te nemen en veel te leren daar heb ik het regelmatig goed bij zien gaan. Iemand die ik persoonlijk kende had ook maar anderhalf jaar ervaring. Zij leste soms wel 3 keer per week. Heeft haar best gedaan om de deskundige mensen te scheiden van de mensen die net doen alsof zij deskundig zijn. En heeft zo een kringetje mensen om haar heen opgebouwd aan wie zij alles mocht vragen. Dat kringetje vond geen vraag te gek, zij heeft hier ook veel gebruik van gemaakt en veel van geleerd.

Ik ken ook het tegenovergestelde verhaal. Een redelijke beginner. Zij was verliefd geworden op een mooie bruine 5-jarige ruin met een goede bloedlijn enzovoorts. Helaas was dit dier te jong, te onervaren en te heet voor een beginner. Zij is meerdere keren gewaarschuwd. Maar zij dacht dat ze hem wel aan kon en dat het met hulp wel goed zou komen. Uiteindelijk bleek zij toch niet meer zo open voor advies te zijn. Wilde zij alleen nog maar luisteren naar haar instructeur (die niet altijd het meest paardvriendelijk en deskundig bezig was enzovoorts). Uiteindelijk heeft zij hem wel aan de kant gezet maar is zij alleen verder gaan knooien. En dit is dus ook helemaal fout gegaan. Dat is ook zonde en zielig voor het paard geweest en het meisje moet nu niks van paarden weten. Maar zij had zichzelf gewoon overschat, is verliefd op dat paard geworden en heeft het rationeel denken laten varen, zich omringd met de verkeerde mensen en stond ook niet meer open om te leren en advies aan te nemen.

Daarom zij ik hierboven het is niet zo gek idee als de wil om te leren en deskundige hulp in te schakelen/aan te nemen er maar is. Dan kan je veel leren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:42

Ik vind het overwegen van een eigen paard lang niet zo'n gek idee.
Ts is volwassen genoeg om hulp te zoeken. Ze is inmiddels al een behoorlijke tijd uit de pampers!
Wel zou ik dan op zoek gaan naar een oudere nestor die alles al gezien heeft en geen jonge god.
Een rustig en gemoedelijk ''ras'' is wel zo fijn.

Ga naar een goede kleinschalige pensionstalling waar je veel begeleiding kunt krijgen van je stalgenoten en de stal eigenaar omtrend verzorging. Al doende leert men!

Zoek een voor jouw niveau geschikte instructie die je twee of drie keer per week les geeft, waarmee je dus ook echt iets kan.
1 of 2 keer per week iemand die het paard weer even opfrist en in het gareel brengt is zeker geen verkeerde keuze, mits die persoon wel weet wat ze doet!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:19

Wil eigenlijk nog maar één ding meegeven: Over een half jaar overstappen van manege of leasepaard naar het commitment van een eigen paard is makkelijker dan als het tegenvalt van eigen paard terug naar manege/leasepaard te gaan.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:13

Rijd eerst op de manege/verzorgpaard/leasepaard en koop over 1 jaar (of langer als je denk er nog niet klaar voor te zijn) een paard. Ga dan met dat paard veel lessen en veel oefenen.