Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:31

Caroline52 schreef:
Hoi ik ben ook opzoek naar maar eerste paard maar ik zou wel richting een ras willen gaan tuurlijk kijk ik ook verder dan dat ras maar alsnog ik ben 1,80 lang en weeg tussen de 70-80kilo :( ik wil gaan springen dressuur en crossen kwa type houd ik van iets forsere paarden maar zeker niet lomp ze moeten wel elegantie hebben dus niet een arabier kwa elegantie maar ook zeker geen tinker... Dus lekker ingewikkeld he ;) iemand ideeën???

Het zou netjes zijn als je hier je eigen topic voor aanmaakt.

Ts: heb je genoeg kennis of hulp om je heen? En daadwerkelijk ook het geld om 2-3 keer per maand privéles te nemen?

xxxxxx2000

Re: Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:40

Mijn belangrijkste tip: kies een ervaren, braaf en koel paard. Dit is zoveel belangrijker dan ras, kleur, afstamming etc. Maak een lijst wat je met het paard wilt doen en hoe je je dat ook meer op detailniveau voorstelt. Vb buitenrit is best algemeen. Moet je in jouw omgeving ook over de weg? Zoek dan een paard wat echt goed verkeersmak is. Ga je vooral alleen buiten rijden, zoek dan een paard dat dit echt al gewend is. Houd je van scheuren of liever lekker stappen met een los teugeltje en af en toe een drafje? Etc. Zul je veel in de bak rijden, zorg dan dat je een paard kiest dat echt alle gangen beheerst en dat je rustig door de bak kunt rijden. Zo zou ik echt gericht gaan zoeken

A_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 18:18

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ga dus op zoek naar wat oudere paard, die rustig en ervaren is. Die niet gauw schrikt. Ik weet dat er geen bepaalde ras is die beter is dan een andere, maar mijn keuze valt op een Fries. Ze zijn, hoorde ik, in het algemeen wat rustiger. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen.

Maar nu weer een vraag: is 14 jaar niet te oud?

Ik heb een advertentie gevonden over een Fries van 14. Super lief en rustig. Zadel- en verkeersmak. Geschikt voor kinderen. Medisch hoed gekeurd. Super braaf. Gaat weg wegens tijdsgebrek.

Het is precies wat ik zoek. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Zit hier geen addertje onder de gras?

Groetjes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:20

14 is een redelijk nette leeftijd om mee te beginnen lijkt me :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:20

Kan wel hoor. Wat is de prijs? Daar zie je vaak aan of dr een addertje onder t gras zit :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:23

A_ka schreef:

Ik ga dus op zoek naar wat oudere paard, die rustig en ervaren is. Die niet gauw schrikt. Ik weet dat er geen bepaalde ras is die beter is dan een andere, maar mijn keuze valt op een Fries. Ze zijn, hoorde ik, in het algemeen wat rustiger. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen.

Ik heb een advertentie gevonden over een Fries van 14. Super lief en rustig. Zadel- en verkeersmak. Geschikt voor kinderen. Medisch hoed gekeurd. Super braaf. Gaat weg wegens tijdsgebrek.

Het is precies wat ik zoek. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Zit hier geen addertje onder de gras?

Groetjes!

Je kunt een topic vullen met speculaties over wat dit paard zou kunnen mankeren.
Ga eens googlen op wat namen (van paard en verkopende partij) wellicht komen er aanknopingspunten boven dat je juist wel of niet voor dit paard zou moeten gaan.
Staat het paard op i-net? heb je een link?

Als je gaat kijken, neem iemand mee die ECHT weet waar het om gaat en die zich niet laat afleiden door de blauwe ogen van de verkoper.

14 jaar is op zich geen punt, zolang het paard gezond is.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:27

A_ka schreef:

Ik ervaar juist precies het tegenovergestelde wbt Friezen; ik vind alle die ik ken vrij heftig (dat zijn er behoorlijk wat).
Maar dat wil nog niks zeggen, natuurlijk.

14 Is een nette leeftijd.
Bel de eigenaar eens op en kijk of zijn/haar verhaal klopt met de tekst uit de advertentie.
Googelen is idd ook een goed idee!
Je kunt toch eigenlijk het beste gaan kijken om erachter te komen of alles waar is, wat ze schrijven. Neem zoals eerder genoemd wel iemand mee, want voor jou is het allemaal al spannend genoeg en misschien wordt je wel op slag verleifd op het beestje. Als je iemand met genoeg ervaring meeneemt, kunnen die zo zien of er een addertje onder het gras zit.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:31

Er zijn heel veel goede tips gegeven.
Wat ik je nog wil meegeven is om op te letten dat je niet een te braaf (lees: sloom) paard neemt. Klinkt misschien gek, maar met een eigen paard ga je ineens zoveel leren, als je dan echt een soort manege paard heb kun je snel denken kon ik maar wat meer. Je hebt ook paarden die heel rustig zijn bij beginnende ruiters maar waar je als meer ervaren ruiter ook veel leuks mee kan.

Friezen zijn cool in het hoofd, maar kunnen ook eigenwijs zijn en juist lekker uitproberen is mijn ervaring. Ook kunnen het hele fanatieke paarden zijn, dus heftig zijn in hun wil doordrijven en ook vurig zijn. Zoala eerder gezegd, niks is helemaal ras gebonden, ieder paard is anders maar ik heb al heel wat friezen gezien en vind dit niet direct beginnerspaarden. Sommige paarden zijn heel braaf, maar zullen ook het onderste eruit halen om te kijken waar ze allemaal onderuit kunnen komen. Let dus goed op of het paard echt werkwillig en sociaal is.

Voor de rest is alles wel al zo een beetje gezegd. Neem lekker de tijd, ga niet voor het eerste beste paard. Die neiging hebben mensen vaak als ze net een nieuw paard kopen.

Succes!

A_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:50

liekec schreef:
Kan wel hoor. Wat is de prijs? Daar zie je vaak aan of dr een addertje onder t gras zit :)

De prijs is €2100. Het lijkt me weinig. Maar misschien is het zo gezien de leeftijd?

A_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:57

ikke schreef:
A_ka schreef:

Groetjes!

Je kunt een topic vullen met speculaties over wat dit paard zou kunnen mankeren.
Ga eens googlen op wat namen (van paard en verkopende partij) wellicht komen er aanknopingspunten boven dat je juist wel of niet voor dit paard zou moeten gaan.
Staat het paard op i-net? heb je een link?

Als je gaat kijken, neem iemand mee die ECHT weet waar het om gaat en die zich niet laat afleiden door de blauwe ogen van de verkoper.

14 jaar is op zich geen punt, zolang het paard gezond is.

Ja, hij staat op internet.

Als ik de tweede keer zou gaan, neem ik dan zeker iemand mee.
De eerste keer wil ik lekker zelf een beetje snuffelen.

In de advertentie stat dat hij twee keer per jaar last krijgt van rasp. Is dat erg? Is dit misschien het addertje?
Gezien de vp ben ik toch wel wat sceptisch. €2100 lijkt me hee weinig voor een goed paard. Of niet?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:03

Rasp is goed te behandelen.. De mijne heeft er geen last van nu hij vaker in zee loopt bijna weg

Ga kijken ga rijden en neem iemand mee

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:12

Bij ieder ras heb je uitschieters. Een van mijn (ex) bijrijdfriezen kon de bak nog niet door zonder minstens 2 bakkabouters te hebben gezien. Ik heb ruim een jaar gezocht naar 'de ware' haha en heb uiteindelijk totaal iets anders gekocht dan ik in eerste instantie wou.

Ts als ik jou was zou ik je instructrice ook vragen of zij denkt dat je klaar bent voor een eigen paard. Mag ik vragen waarom je graag een eigen paard wilt? En wat je precies mist bij je verzorgpaarden?

Ik rij inmiddels 20 jaar en rond mijn 28e werd het voor mij duidelijk dat ik een eigen paard wilde. Tuurlijk stond er op ieder verlanglijstje met de sint en mijn verjaardag een pony op nummer 1, maar toen ik voor de zoveelste keer iets voor een ander stond te doen dacht ik: ik ben er klaar mee! Ik wil een eigen paard. Toen duurde het nog wel een jaar voordat ik serieus ging kijken maar ook tijdens het kijken kwam ik erachter dat ik sommige dingen veel belangrijker vind dan andere. Ik wil je in ieder geval 1 ding meegeven en dat is kies voor een paard waar je een klik mee hebt, niet eentje waarvan je denkt oh deze past wel mooi binnen het budget en hij lijkt wel braaf zo.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:18

troi schreef:
Naast alle goede tips die al zijn langs gekomen, heb ik nog 1 aanvulling: heb geen haast! Ruim een half jaar tot een jaar zoeken voor je je paard vindt is vrij normaal. Als het niet helemaal goed voelt, maar 'vrij aardig' moet je gewoon doorzoeken.

Geen hand vol maar een land vol..

Helemaal mee eens, ik zie om me heen (en vroeger ik zelf ook) mensen te snel beslissen waardoor ze later spijt hebben, geen goede klik of geen goede combinatie zijn.
Een paard koop je voor lange tijd dus iid neem aub de tijd en eventueel paard een tijd op proef.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:52

Ik heb ook nog een paar laatste dingen: Als je het paard op stal ziet check dan even of hij water heeft. Paarden worden heel braaf na een paar dagen zonder water.
En tenslotte: "Gebreken moet je niet kopen, die krijgen ze vanzelf"

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:55

Tof dat een eigen paard binnen bereik is! Ik weet hoe het voelt, ga vanaf juli mijn favoriet leasen (met mogelijkheid tot koop). De meeste tips zijn al genoemd en ik heb zelf ook geen ervaring met het zoeken en kopen van een paard. Wel heb ik de benodigde spullen op een rijtje gezet, misschien voor jou ook handig! Ben voor mezelf ook benieuwd of ik niet iets mis. Zoals eerder genoemd, koop per seizoen (ik ga nu ook nog geen winterdeken kopen), en kleine dingen kom je gaandeweg achter dat je het nodig hebt of wil hebben.

- halster + touw
- hoofdstel
- compleet zadel
- zadeldek (als je er minstens 2 hebt kan je ze om en om wassen)
- beenbescherming
- longeerlijn
- longeerzweep
- evt. Longeerhulp
- winterdeken
- staldeken
- evt. Zomer- en/of vliegendeken
- zweetdeken
- poetsspullen; roskam, harde en zachte borstel, hoevenkrabber; maar bv ook een manen-/staartkam, een schaartje, schuurblokje, shampoo, zweetmes. Dit zijn kleine dingetjes die je gaandeweg aan kan schaffen

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een stal- en winterdeken?

Als er geen zadel bij het paard komt, kan je je ook bedenken of je een dressuurzadel of veelzijdigheidszadel wil. Ben je bv van plan om ook af en toe een sprongetje mee te nemen? Ik geloof dat vzh ook prettiger is voor als je naar buiten gaat.

Veel succes met je zoektocht!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:36

Ik weet niet of het gezegd is maar iets wat ik ook vaak zie. Is het bij kopen van een niet passend zadel!
Als je het zadel er bij koopt beoordeel deze naar waarde en bedenk of jij er lekker op rijdt en of het goed op het paard past. ( evt. Laten na kijken. )

Verschil tussen winter en stal is dat een winterdekens meestal waterdicht is en een stal deken niet. Een winterdekens is vaak ook sterker van materiaal en duurder in aanschaf. (Als je v beide zelfde merk neemt)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:12

A_ka schreef:
liekec schreef:

De prijs is €2100. Het lijkt me weinig. Maar misschien is het zo gezien de leeftijd?

Het zou best kunnen want veel mensen vinden 14 toch al redelijk oud. Maar als je t een leuk beestje vind, wat let je om een keer te gaan kijken? Gezond verstand mee, meerdere personen met verstand ervan mee en dan merk he het van zelf.
Veel plezier!

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:42

ik wou net zeggen! 2100 euro is een redelijke prijs voor zo'n paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:52

2100,00 euro voor een fries? Dan heb ik mijn twijfels
--> raszuiver
--> gezondheid
--> karakter

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:01

Neem gewoon een ervaren iemand mee die zelf al diverse paarden heeft aangekocht, en precies weet waar hij/zij op moet letten. Ik ben zelf in de voorbije jaren ook diverse malen voor anderen gaan zoeken, dat heeft al velen beginnersleed kunnen besparen. Wellicht kun je het eens met de manege eigenaar bespreken, vaak zijn die ook wel bereidwillig om mee te kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:17

Pinda_Dipje schreef:
Neem gewoon een ervaren iemand mee die zelf al diverse paarden heeft aangekocht, en precies weet waar hij/zij op moet letten. Ik ben zelf in de voorbije jaren ook diverse malen voor anderen gaan zoeken, dat heeft al velen beginnersleed kunnen besparen. Wellicht kun je het eens met de manege eigenaar bespreken, vaak zijn die ook wel bereidwillig om mee te kijken.

Friesiszwart, bijvoorbeeld }:)

friesiszwart schreef:
--> raszuiver
--> gezondheid
--> karakter

Want dat was ook min of meer mijn gedachte......
Toevoeging: leeftijd.

Er heeft er bij ons op stal ook een paard gestaan, verkocht als 17-jarige maar volgens mij (en enkele andere mensen met kennis) ergens rond de 24-26 jaar.......

Maar als raszuiver het punt is, zou ik 'm toch niet laten staan. Op een papier kun je niet rijden maar op een wanna-bee-Fries met een goed karakter kun je de hele wereld aan!

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:25

ikke schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Friesiszwart, bijvoorbeeld }:)

friesiszwart schreef:
--> raszuiver
--> gezondheid
--> karakter

Want dat was ook min of meer mijn gedachte......
Toevoeging: leeftijd.

Er heeft er bij ons op stal ook een paard gestaan, verkocht als 17-jarige maar volgens mij (en enkele andere mensen met kennis) ergens rond de 24-26 jaar.......

Maar als raszuiver het punt is, zou ik 'm toch niet laten staan. Op een papier kun je niet rijden maar op een wanna-bee-Fries met een goed karakter kun je de hele wereld aan!

ik wou net zeggen, raszuiver zou niet het grootste probleem moeten zijn tenzij je wil fokken en shows wil gaan lopen. maar inderdaad, ik zie het ook al eerder, kijk goed naar het karakter en gezondheid. zowel fysiek als mentaal.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:38

Ik ben zelf ook zoekende, maar ik heb wel een paar handige tips die ik ook voor mezelf gebruik:

-zet alles op een rijtje--> kosten, stal, etc
-ga na bij bijvoorbeeld instructeur of je klaar bent voor een eigenpaard
-is het geld er? de tijd? zo ja dan kun je verder zoeken
-wil je dit echt? of ben je iemand die beter bij een manege kan blijven rijden?
-wat houd het in? welke verwachtingen zijn er?
-wat als je op vakantie wil? of een weekendje weg moet?
- en koop NOOIT een paard met het idee: tijd en geld komt wel in orde als het zover is. met andere woorden--> ga niet nu al bedenken dat je ook wel een bijrijder kan nemen (teken dat je niet genoeg tijd hebt) en heb je 1000 euro achter de hand als er ineens iets gebeurd en daarbij ook nog 5000 euro (gemiddeld) voor het aanschaffen?

heb je dit hierboven in orde dan kun je overgaan tot kopen zorg daarbij wel dat het paard gekeurd is en dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:42

Gewoon kijken en rijden. Het liefst 2 of 3 keer. Laat je niet overhalen tot snellen aankoop; "er komen nog meer kijkers".
Vraag ook of paard braaf is en geef aan dat je dat belangrijk vindt. Vraag ook of je (onder begeleiding) een buitenritje mag maken.
Klinisch laten keuren door een dierenarts niet in de directe omgeving en tijdens de keuring zelf vragen stellen. En altijd een ervaren iemand meenemen.
Een braaf gezond paard is goud waard; houd dat in gedachte en zoek desnoods wat langer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:43

Femkev2001 schreef:
Ik ben zelf ook zoekende, maar ik heb wel een paar handige tips die ik ook voor mezelf gebruik:

-zet alles op een rijtje--> kosten, stal, etc
-ga na bij bijvoorbeeld instructeur of je klaar bent voor een eigenpaard
-is het geld er? de tijd? zo ja dan kun je verder zoeken
-wil je dit echt? of ben je iemand die beter bij een manege kan blijven rijden?
-wat houd het in? welke verwachtingen zijn er?
-wat als je op vakantie wil? of een weekendje weg moet?
- en koop NOOIT een paard met het idee: tijd en geld komt wel in orde als het zover is. met andere woorden--> ga niet nu al bedenken dat je ook wel een bijrijder kan nemen (teken dat je niet genoeg tijd hebt) en heb je 1000 euro achter de hand als er ineens iets gebeurd en daarbij ook nog 5000 euro (gemiddeld) voor het aanschaffen?

heb je dit hierboven in orde dan kun je overgaan tot kopen zorg daarbij wel dat het paard gekeurd is en dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft!

Je bent klaar voor een eigen paard als je er twee (of zo) hebt gehad.....
Wat het kost: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? Geeft een goed beeld.
Als je elke maand 500 euro opzij kunt zetten, zonder met je ogen te knipperen, dan kun je een paard betalen.

De rest is theoretisch wel leuk, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.