Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:29

Welke omgeving zit je dan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:37

Mootje1980 schreef:
Eén pil voor de PPID kost €1,80. En dat dagelijks.... Gelukkig doet ze het er goed op, en dat is een hoop waard.

Het leven van dit (volgens jou nog prima funktionerend) paard staat of valt toch niet op 5 tientjes per maand hoop ik?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:43

Cowboy55 schreef:
Mootje1980 schreef:
Eén pil voor de PPID kost €1,80. En dat dagelijks.... Gelukkig doet ze het er goed op, en dat is een hoop waard.

Het leven van dit (volgens jou nog prima funktionerend) paard staat of valt toch niet op 5 tientjes per maand hoop ik?

Er staat toch nergens dat dat het enige probleem is...? Door veranderende omstandigheden is TS financieel aan haar grens gekomen wat het paardje betreft. Dat komt niet alleen door de PPID, maar die speelt wel mee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:47

Tink89 schreef:
Cowboy55 schreef:

Er staat toch nergens dat dat het enige probleem is...? Door veranderende omstandigheden is TS financieel aan haar grens gekomen wat het paardje betreft. Dat komt niet alleen door de PPID, maar die speelt wel mee.

Vandaar dat ik schrijf: "HOOP IK". Cool your jets lady....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:52

Is er een mogelijkheid dat je situatie gaat veranderen?
Anders aanbieden voor een lage pensionprijs als gezelschapspony.
Hier in de buurt had iemand ook een 2e nodig als gezelschap. Dit is een "klant" geworden die weinig komt.

Ik zie een lange periode pensioen niet als vervelend voor de pony.

Vaak zien mensen op tegen een "klant", omdat deze vaak komt en dat prive gewoon minder prettig is. Dus juist als je weinig komt kan dat positief zijn.

Is voor mij ook een reden dat ik geen "klant" wou. Nu zit ik vol met eigen paarden trouwens.
Medicijnen geven zal best lukken hoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:00

Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen, dat als je voor je paard financieel afhankelijk bent van wat een ander voor jouw paard betaalt. Dat wil je toch zelf ook niet? Straks bijrijder weer weg, zelfde probleem. Ik snap dat ts er alles aan wil doen om paard gelukkig en gezond te houden, maar als ik naar mezelf kijk, heb ik met mezelf wel de afspraak dat als ik geen geld meer heb om mijn paard te kunnen betalen, het paard weg gaat. Ik ben niet het enige baasje wat zo goed voor mijn paard kan zorgen, er zijn er vast nog meer. En ik snap die moeilijkheid ook wel hoor, ik heb een verzorgster voor een dag in de week, die hem alleen borstelt. Zelfs dat vind ik moeilijk (hem uit handen geven bedoel ik) maar het went.

Als jouw paard nog fit genoeg is, is er toch best een ander baasje te vinden die de paar tientjes per maand extra op kan brengen? Ik zou daar toch eens serieus naar op zoek gaan. Misschien wel een of andere stichting die paarden inzetten voor... Succes met je beslissing in ieder geval.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:03

Ik vind het alleen maar van gezond verstand én paardenliefde blijken dat je er zo over nadenkt en geen overhaaste beslissingen neemt. Ik heb ook wel al eens nagedacht over wat ik in jouw situatie zou doen. Iedereen kan het overkomen en soms sneller dan je denkt, helaas.

Mijn conclusie: als er geen bijrijders te vinden zijn die het boeltje mee kunnen financieren, er geen goedkoper plekje voor hem te vinden is en je aan de grenzen gekomen bent van wat je als gezin financieel nog kan (en wil) dragen, dan zou ik hem ook een enkeltje slachter doen. Ik heb hem zo lang mogelijk een mooi paardenleven gegund. Als het ophoudt, houdt het op.

wreckh

Re: Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:09

En hem op een manege stallen, waar hij een paar lesjes mee kan lopen, bijv? Dan heb je minder hoge kosten, minder last van tijd tekort, maar hij blijft wel van jou.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:20

Dan ben je 20 en dan lessen lopen...triest voorstel.
Mijn paard is 22 en heeft ook Cushing en pillen.
Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik hem alles kan geven.

Als er echt geen andere mogelijkheid zou zijn dan zou ik hem wel laten inslapen, maar jij bent de enige die daar een beslissing over kan nemen.
Ik wens je veel sterkte, wijsheid en een financiële meevaller toe :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:21

Ik heb net een maand geleden mijn paard moeten laten inslapen en vind het om die reden een lastige optie die je aandraagt. Ik had het namelijk zo graag anders gezien.

Jouw paard doet het goed op de medicatie en is nog berijdbaar. Ik geloof nooit dat een DA haar zou laten inslapen.

Ik zou dan kiezen voor pensioen op een plek die misschien ver bij je uit de buurt is. Dat kan al voor 110€ per maand. Dat zou toch haalbaar moeten zijn?

Overigens kun je niet stoppen met de medicatie als je eenmaal begonnen bent.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:38

Moeilijke keuze TS.
Ik begrijp dat je innertijd geen glazen bol had, dat heeft niemand. Je situatie kan zodanig veranderen dat het ineens moeilijk op te brengen is. En dan ook nog een paard met speciale zorg.

Ik ken je situatie en snap dat het heel moeilijk is hier een beslissing in te nemen. Ik heb het geluk dat ik het financieel nog red, maar het heeft me wel gedwongen hier serieus over na te denken.
Ik ben voor mijn paard tot de conclusie gekomen dat eigenlijk de beste optie is om haar naar de eeuwige weides te sturen. De exacte redenen hiervoor zal ik je niet mee vermoeien.
Let wel: dit is wel echt een last resort. Gewone verkoop zal hem voor mij ook niet worden. Enige andere opties die er zijn is weg geven onder contract aan een kennis, pensioen of een soort rusthuis. Als dat allemaal niet gaat, dan is het toch echt einde oefening. Ik gun mijn paard 100 keer liever rust, dan nog een glimp op te vangen van het leven dat ze hiervoor had.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:44

Hier in de buurt (Breda) is er een pensioen, niet duur. Dieren worden ook persoonlijk behandelt en niet als 'groep'. Als het dier iets nodig heeft aan medicijnen geven ze dat. Worden gepoetst, dagelijks gecheckt. Misschien niet naast huis, maar dan is ze nog wel van jou maar ben je wel onafhankelijk. Jij hoeft niks te doen. Je betaalt de 'stokmaat'. Dier van 1,40 is 140 euro etc.

yasminh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:59

misschien kan je in de buurt bij je een weilandje vinden met afdak en misschien nog een ander paardje, zo is het goedkoop en hoef je je paard niet in laten slapen. ondertussen kan je misschien ook nog voor een andere bijrijdster kijken. /3
Laatst bijgewerkt door yasminh op 29-04-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:01

Onwijs bedankt voor jullie open reacties en bemoedigende woorden ook in de PB's. Alle opties staan nog open hoor, en het is niet alleen het financiële aspect hoor. Waren het maar de 5 tientjes die de ziekte van Cushing met zich mee brengt. Het is ook het voer, de hoeven, de zorgen, de tussentijdse testen. Komt daarbij dat ze ook 2 a 3 keer per jaar naar de tandarts moet met haar slechte gebit om überhaupt te kunnen blijven eten. Vorige maand heeft ze me nog 700 euro aan alleen het trekken van een kies gekost. En dat zijn ook de kosten waar ik niet op probeer te besparen hoor. Dat kan gewoon niet, dan is het ook snel klaar met nu nog mijn fitte paard. En ik zou er niet mee kunnen leven dat ze met pijn in haar mond staat of slecht kan eten. Het is ook de zorg en aandacht. Ze verdient veel meer aandacht dan ik haar nu geef. Dus in dat opzicht ben ik al een heel eind geholpen met een leuke nieuwe bijrijdster. Een soort pre-pensioen is ook nog een optie. Hier in de Randstad is dat nog steeds prijzig, maar wellicht verder weg. (moet ik nog wel de uitdaging aan haar op de trailer te zetten. Het is wel een watje wat kou en mok betreft dus ze moet echt beschutting hebben. In een manege gaat ze zeker niet lopen, dat is geen optie. En het is niet zo dat ik haar geen andere baas gun of dat ik denk dat een ander het niet evengoed zou kunnen (waarschijnlijk beter zelfs) maar het is een paard wat door bepaalde medische zorgen nog fit 'doet'. Ze 'is' niet gezond en daar moet ik zelf de verantwoordelijkheid in houden. Ik ben degene die in haar ogen nog de lichtjes ziet branden, en weet wanneer dat niet meer het geval is.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:11

Even een vraagje, denk je echt dat ze je zorg en aandacht mist? Of is dat iets wat jij jezelf aanpraat? De meeste paarden zijn namelijk helemaal tevreden als ze maar eten krijgen en af en toe een aai over hun bol :)

(Heel kort door de bocht natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? :) )

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:11

Ik denk dat ik het hierboven wel mee eens ben. Zolang het paard niet de hele dag op stal staat en gewoon lekker buiten kan spelen is er volgens mij geen probleem.
Dus ik denk dat alleen het financiele probleem een echt probleem is. Dat is natuurlijk ook vervelend en bezuinige is ook best moeilijk. Ik had op mijn vorige stal ook een paard met 2 eigenaren ze deelde de kosten en reden gewoon wanneer ze wouden.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:32

Hier in de randstad betaal je helaas nog 200 tot 250 euro aan pensioenstallen. En dan heb je een weitje met een schuilstal meer niet...

Als ik het zo lees zou ik ook voor de optie kiezen om te laten gaan, heel hard misschien maar ik las dat je een gezin hebt dus bezuinigen op dingen van je kinderen is al moeilijk, weet er alles van en ze hebben het echt niet slecht hoor, maar er sommige dingen kunnen gewoon niet (zoals een vakantie van 3 weken naar spanje ofzo).

Een goedkope stal is hier amper te vinden, onder de 200 is echt al heel moeilijk en voor een gezin is dat toch al een aardige duit geld. Dan niet eens gesproken over de bijkomende kosten. Mensen kunnen zo makkelijk zeggen "ga maar meer bezuinigen" of "zoek een ander baasje" maar jij bent degene die met dat soort beslissingen moet leven.

Een ziek en wat ouder paard zou ik niet verkopen, dus als je het dan niet kan onderhouden, financiëel en qua tijd (tijd is dan nog wel op te lossen) dan houdt het gewoon op (en ja ook dat is makkelijk zeggen, dat begrijp ik).

Heel veel succes in ieder geval met de beslissing.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:02

Biancaa schreef:
Hier in de randstad betaal je helaas nog 200 tot 250 euro aan pensioenstallen. <KNIP>.

Maar een echte pensionado verhuist toch ook? Het hoeft niet per se naar zuid Spanje te zijn zoals mensen, maar zet 'm dan op een plek waar 't goedkoper is.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:06

Femek2902 schreef:
Even een vraagje, denk je echt dat ze je zorg en aandacht mist? Of is dat iets wat jij jezelf aanpraat? De meeste paarden zijn namelijk helemaal tevreden als ze maar eten krijgen en af en toe een aai over hun bol :)

(Heel kort door de bocht natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? :) )

Ja ik snap je. Ik denk dat het deels in mijn hoofd zit maar het is ook een gewenning. De basiszorg moet sowieso altijd, ik ben met mesten, voer klaarzetten enz al een uur bezig. Gelukkig staat ze overdag van 07.00 tot 17.00 los in haar paddock en staat ze in de avond en nacht in een heel ruime box. Maar ik wil haar niet te vaak vrij geven, rust roest toch? Maar misschien moet ik daar ook wel kritischer in worden. Maar ik ben zo bang dat ik te kort schiet. Voorheen kreeg ze echt meer aandacht.

Maar goed, ik neem geen overhaaste beslissingen, ik ga alle opties na en neem nog even het voorjaar en de zomer de tijd om alles op een rij te krijgen. Als het tegen die tijd niet goed zit... Tsja, dan weet ik niet of ik nog de winter in ga met haar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:48

Vind het wel heftig als het om aandacht draait. Rust roest idd, maar als het alternatief dood is, dan is een beetje roest toch minder heftig.

Ik krijg vooral het beeld dat jij "deze hobby" niet leuk meer vind omdat je het niet volledig kan doen en het bovendien heel veel geld kost.
Er gaan gezonde paarden naar de slacht, dus als je er een einde aan wil maken prima.
Vind alleen dat je wel eerlijk moet zijn waarom je wil stoppen.
Paard kan prima met pensioen of langdurige rust namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:50

hengstveulen schreef:
Nou dan krijg ik nu heel bokt over me heen, maar dan zou ik toch kiezen voor inslapen, als je je het financieel niet meer kunt opbrengen, en zo´n "oudje" verplaatsen of aan iemand anders doen met haar kwaaltjes vind ik ook geen goed idee en heeft het dier ook niet verdient, maar ja dat is mijn mening :o

Is ook mijn idee; als je het geld er niet meer voor hebt, wat moet je dan nog? Is de dood altijd nog paardwaardiger dan het geleur ermee op haar oude zieke dag...

Ik wil daar nog wel even aan toevoegen, na het lezen van sommige al weer tenenkrommende berichten hier, dat ik er ook 1 met PPID heb, van net 10 jaar zelfs. De ander van 14 jaar heeft een rug probleem wat sport uitsluit voor haar.
Nou ben ik misschien dan wel zo een mongool die zelf eerst nog liever onder de brug gaat slapen, als mijn paarden het maar goed hebben, maar toch no way dat ze bij mij nog vertrekken zullen, als het niet met 4 benen stijf van de rigor mortis in de lucht zal zijn...
Ik gaat het ze allebei echt niet aandoen, als ik het echt niet meer rondbreien kan, om ze nog naar "anderen" te brengen, heb daar zelf al een en ander mee meegemaakt, toen ik zelf bijna kantje boord lag, echt niemand is te vertrouwen in het paardenwereldje...

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 00:09

sneeuwpop schreef:
Vind het wel heftig als het om aandacht draait. Rust roest idd, maar als het alternatief dood is, dan is een beetje roest toch minder heftig.

Ik krijg vooral het beeld dat jij "deze hobby" niet leuk meer vind omdat je het niet volledig kan doen en het bovendien heel veel geld kost.
Er gaan gezonde paarden naar de slacht, dus als je er een einde aan wil maken prima.
Vind alleen dat je wel eerlijk moet zijn waarom je wil stoppen.
Paard kan prima met pensioen of langdurige rust namelijk.

Ik hoop toch niet dat ik de indruk heb gegeven dat ik de hobby 'niet meer leuk vind'. Ik heb er slapeloze nachten over en jank al bij de gedachten. Ik plaats een topic omdat ik er zo mee zit en me zo tekort vind schieten naar mijn meisje. Mijn insteek was, hoe kan ik haar houden zonder haar tekort te doen en wat zijn andere opties. Ik ben volop bezig met het nagaan van alle opties waarbij een afscheid de allerallerlaatste zou zijn, ik dacht dat ik daar duidelijk in was geweest. Ik weet niet of het zo bedoeld is, maar eigenlijk kwetst jouw post me wel een beetje.

Maar gelukkig heb ik komende week nog twee afspraken staan met potentiele bijrijdsters, is er een besparing mogelijk en heb ik nog een bezoek aan een rusthuis in de planning staan als noodoplossing. Maar vooralsnog ben ik weer voorzichtig positief.

Nogmaals dank aan de andere bokkers die zonder waardeoordeel meegedacht hebben in dit topic en de pb's. Ik zal een update plaatsen als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 04:19

Meid, wat naar! Ik hoop voor je dat je toch nog een bijrijder kan vinden, zeker als ze nog zo fit is.

Heb je al gekeken of je haar medicijnen ergens anders kan kopen? Ik kreeg ze altijd van mijn DA, tot ik er achter kwam dat het bij de online drogist veel goedkoper is. :$

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 05:28

Hoi ts.
Wat een nare situatie.
Mijn situatie was niet helemaal vergelijkbaar maar in een hoop opzichten toch weer wel.

Ik had destijds een gezonde 6 jarige sport ruin. Kon hem na de breuk met mijn ex financiel niet meer onderhouden.
Dus verkocht. Dag later liep ie kreupel. Paard kwam na 3 maanden toch terug naar mij toen op de kliniek bleek dat hij een hele pijnlijke zware peesblessure had.

Ik moest het aankoop bedrag terug geven. En ik zat met een onverkoopbaar paard die ik financieel niet kon houden.
Inslapen wilde ik niet, er was nog een 50/50 kans dat hij goed zou komen.afkeuren kon ook nog niet.Kon kiezen uit 6 maanden boxrust of op het land.

Ik heb toen op marktplaats een heel leuk en goedkoop plekje gevonden.
Was helemaal in friesland dus ik zag hem amper. Bij mensen aan huis. Ze hadden nog 1 paard en een oude pony.
Ze namen alle zorgen voor mijn paard op zich. Kostte €100 per maand incl.
Paardjes gingen snachts op stal en overdag op het land. Hun gaven hem ook zijn wormenkuurtjes, medicatie etc als hij dat nodig had.

Voor mij toch nog betaalbaar. Ik zag hem alleen 1 x per jaar. Paard was ook geen type voor "pensioen" dacht ik. Heet paard, jong, wilde graag werken. Maar ze wennen snel aan het lui lekker leventje hoor.

Hij is daarna trouwens na 2 jaar weer gezond en berijdbaar weg gegaan en alsnog verkocht aan lieve mensen in frankrijk waar hij tevens enkel als grasmaaier stond. Hij leeft als een god in frankrijk :)

Hoop dat je snel een oplossing vind

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:01

Ik begrijp echt niet dat mensen hier reageren met "andere mensn kunnen ook prima voor je paard zorgen" met andere woorden dan verkoop je haar of geef je der weg. Weet je wat een ellende daarvan kan komen met een niet gezond paard? Legio voorbeelden al voorbij horen komen tot bij de rijdende rechter en opgelicht op tv al aan toe.

De randstad is zo groot. Ik weet bijvb in Maarssen wel een goed plekje wat niet duur is. Veel weiland, schuilstal en een aantal gewone boxen. Ook is er een buitenbak aanwezig. Ze staan eigenlijk altijd buiten, ook in de winter ( en niet in de blub) tenzij je dat zelf niet wil.